Böjda pins på moderkort

Permalänk
Medlem

Böjda pins på moderkort

En polare var inne i en datorbutik i förra veckan och köpte lite nya delar, bland annat ett moderkort som han hittade i en fyndlåda. Åker hem, installerar de nya delarna (minne, moderkort, cpu) men får ingen bild på pci-e x16-porten. Kör han på integrerad grafik eller på x8-porten så funkar det bra. Råder honom att åka tillbaka med kortet vilket han gör dagen efter. Personen i kassan konstaterar att där är tre pins som är ytterst lite ur läge. Nu är ju praxis, sorgligt men till viss del förståeligt, att vid böjda pins så är det kundens fel, då det aldrig händer från fabrik som det så fint heter.

Nu är det dock fråga om ett moderkort från en fyndlåda. Det har varit i en annan persons ägo först, butiken i fråga har testat det (kanske bara med integrerade kortet och fått bild?), det har alltså varit minst två andra par med händer och pillat på moderkortet innan han som har det nu köpte det. Är det fortfarande ok att avfärda problemet som kundorsakat och inte ta i det med tång? Är all butikspersonal så pass felfri så att man kan garantera att allt testades, inget missades där, när cpu'n som man testade med togs bort så hände inget, samt när man satte på sockelskyddet så hände inget heller? Att man friskriver sig från ansvar på ett kort man faktiskt aldrig har rört kan jag som sagt köpa, men att man gör det när man faktiskt har varit och kladdat på det själva?

Vad tycker ni?

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

nu finns det faktiskt en lag där säljaren måste garantera att sakerna de säljer funkar och inte går sönder direkt när man går hem, oavsett om den är begagnat eller ny, bilförsäljare hade en tendens förr i tiden att de sålde begagnade bilar som knappt funkar och sedan hänvisade till att kunden inte provkörde bilen.

så det är helt klart butikens "fel" att de sålde en vara som var sönder från den första början, nu vet vi i för sig inte om din polare är helt reko så att säga så det kan lika väl vara han som vara klumpig och "råkade" böja en pin i samban med åk färden hem!

jag tycker butiken borde bita i det sura äpplet och ersätta din polare med en ny likvärdig produkt eller pengarna tillbaka! annars så kan din polare försöka åtgärda och rätta till pinnarna med hjälp av vi säger ett kreditkort!

Permalänk
Medlem

Jag säger absolut inte att det var sönder när han köpte det, det kan jag omöjligt veta, utan frågeställningen är om det är ok för butiken att se sig själva som helt felfria och utan förbehåll beskylla kunden för felet. Hur mycket/lite ansvar bör en butik ta egentligen?

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Jag säger absolut inte att det var sönder när han köpte det, det kan jag omöjligt veta, utan frågeställningen är om det är ok för butiken att se sig själva som helt felfria och utan förbehåll beskylla kunden för felet. Hur mycket/lite ansvar bör en butik ta egentligen?

Nej. In o gör ett jävla liv så ska du se att dom tar tillbaks moderkortet. Ibland är det roligt att farsan är från mellanöstern

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Jag säger absolut inte att det var sönder när han köpte det, det kan jag omöjligt veta, utan frågeställningen är om det är ok för butiken att se sig själva som helt felfria och utan förbehåll beskylla kunden för felet. Hur mycket/lite ansvar bör en butik ta egentligen?

Enligt Konsumentköplagen §20(a) så har säljaren ansvaret under de första sex månaderna (dvs det anses som ursprungsfel) såvida denne inte kan visa att felet uppkommit efter avlämnandet till kunden.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Butiken ska självklart byta kortet eller pengar tillbaks, det var inte nytt kort de sålde.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, känns bra att fler håller med i resonemanget iallafall! Ska säga till honom att ta ett snack med dom så får vi se vart det leder.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Inet (där han köpte kortet) har tydligen alltid (oftast, ibland missar dom att göra detta enligt egen utsago) nån tekniker som kollar begagnade moderkort innan dessa säljs, sen sätts en märkning på kortet som säger att det är kollat och finns en sån märkning så menar dom på att kortet garanterat är felfritt. Vad man tycker om det kan väl kanske variera, jag är iaf av åsikten att även inets tekniker kan missa saker (man kan ju uppenbarligen missa att kolla korten överhuvudtaget, så varför inte kunna missa något när man väl kollar kortet?), något dom tydligen inte håller med om, men så ligger det till iaf.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Uppdatering: Inet (där han köpte kortet) har tydligen alltid (oftast, ibland missar dom att göra detta enligt egen utsago) nån tekniker som kollar begagnade moderkort innan dessa säljs, sen sätts en märkning på kortet som säger att det är kollat och finns en sån märkning så menar dom på att kortet garanterat är felfritt. Vad man tycker om det kan väl kanske variera, jag är iaf av åsikten att även inets tekniker kan missa saker (man kan ju uppenbarligen missa att kolla korten överhuvudtaget, så varför inte kunna missa något när man väl kollar kortet?), något dom tydligen inte håller med om, men så ligger det till iaf.

Testa att skriva till Inets representant här på SweClockers och se om denne kan hjälpa till.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Skrivet av NoAim:

Uppdatering: Inet (där han köpte kortet) har tydligen alltid (oftast, ibland missar dom att göra detta enligt egen utsago) nån tekniker som kollar begagnade moderkort innan dessa säljs, sen sätts en märkning på kortet som säger att det är kollat och finns en sån märkning så menar dom på att kortet garanterat är felfritt. Vad man tycker om det kan väl kanske variera, jag är iaf av åsikten att även inets tekniker kan missa saker (man kan ju uppenbarligen missa att kolla korten överhuvudtaget, så varför inte kunna missa något när man väl kollar kortet?), något dom tydligen inte håller med om, men så ligger det till iaf.

Tycker det är relevant om märkningen finns på kortet han köpte eller inte. Finns den har med största sannolikhet din kompis klantat till det och råkat böja några pins själv. Finns den inte borde det vara ett självklart reklamationsärende då det inte finns något som säger att den var hel när han fick det.

Förövrigt är det fortfarande väldigt lätt att böja rätt pins även om det är lite svårare än på de socklar där de är helt raka.

Permalänk
Master of Overkill

Hände mig dock med nytt kort på webhallen i gbg köpte ett modekort asus rampage 4 extreme som jag har nu fast från (cdon), och det från webhallen skulle jag installera CPU så KOLLAR JAG alltid pinnarna och nu sitter pinnarna på modekortet och inte CPU som den gjorde på 1366.

Gick tillbaka samma dag dom öppna kartongen och såg att 3 pinns va böjda. Sen fick jag cashen tillbacka imon 4 dagar pga av banken och köpte modekort på cdon för att alla va sluta på alla andra ställen va precis när dom släpte modekortet.

Så jag tycker att han borde få ett nytt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Testa att skriva till Inets representant här på SweClockers och se om denne kan hjälpa till.

Har gjort så samt mailat, men bara fått svar på mailet, dock med telenummer till deras serviceansvarige som förklarade det jag skrev ovan.

Hur som helst, jag ville bara se vad folk tycker, vill han driva det vidare så får han göra det själv, tänkte bara lägga in en uppdatering om hur processen ser ut, som jag sa, det är ofta man läser att misstag händer, minns t.ex när nån tidning för ett tag sen lämnade in nån dator till olika verkstäder, däribland inet, då var det misstag hit och dit som det skylldes på, men i ett sånt här fall så är tydligen otänkbart att misstag görs. Misstag är mao något man kan skylla på, men något man inte gör om man kan förlora på det. Aja, som sagt, det var kul att se vad folk tyckte och tänkte om det, tack för feedback, men vill han gå vidare så får han göra det själv.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Inaktiv

Det är i princip omöjligt att bevisa att det är din kompis som har böjt pinnarna. Oavsett vilka rutiner tillverkaren har. Det enda jag kan tänka mig är om de filmarnhela undersökningsprocessen samt visar bild på att pinnarna är helt raka.