Permalänk
Medlem

Ny mus

Hej

Sitter just nu med en Logitech Performance MX men känner ibland lite dålig respons i spel. Jag har tittat på lite alternativ men kan inte bestämma vilket som är bäst, kan tillägga att jag spelar alla sorts spel. De mössen jag tittat på är:

Steelseries Sensei
Steelseries Xai
Razer Naga
Razer DeathAdder ReSpawn
Logitech G400 (Hade en mx500 tidigare, tyckte det var en riktigt grym mus)

Permalänk
Inaktiv

G400 eller leta upp någon gammal MX518.

Permalänk

Vad har du tänkt använda musen till? En razer naga är ju kanske inte det optimalaste till ett snabbt fps spel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kimolsson:

Vad har du tänkt använda musen till? En razer naga är ju kanske inte det optimalaste till ett snabbt fps spel.

"kan tillägga att jag spelar alla sorts spel"

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

G400 eller leta upp någon gammal MX518.

Tycker MX518 är ganska ful men som jag har läst verkar det som om G400 är indentisk till formen men att sensorn fungerar sämre, eller är detta en myt?

Skrivet av Kimolsson:

Vad har du tänkt använda musen till? En razer naga är ju kanske inte det optimalaste till ett snabbt fps spel.

Varför skulle den inte funka till ett snabbt FPS-spel? Kände lite på den i butik och gillade storleken samt alla macroknappar som jag tror skulle komma till nytta i just FPS-spel också.

Permalänk
Medlem

Ok har bestämt mig för att välja bort deathaddern, lutar ganska mycket mot naga eller g400. Är Steelseries-mössen något att ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av seegull:

Ok har bestämt mig för att välja bort deathaddern, lutar ganska mycket mot naga eller g400. Är Steelseries-mössen något att ha?

SteelSeries funkar, tills dom går sönder. Och då får man ta kontakt med världens sämsta support...
Hade en Kinzu som pajjade. Efter mycket om och men fick jag hem en ny mus. En Kinzu v2 Pro. Jag tog upp den ur förpackningen, körde en runda BF3, gick in på Inet och beställde en annan mus och sen fick Kinzun åka ner i förpackningen och in i garderoben.
Det här är några av de jag skulle kunna tänka mig lägga pengar på idag.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av seegull:

Ok har bestämt mig för att välja bort deathaddern, lutar ganska mycket mot naga eller g400. Är Steelseries-mössen något att ha?

Rekommenderar sensei starkt otroligt bra mu

Visa signatur

Lian Li PC-011D XL | Asus Crosshair VIII Formula| Ryzen 9 5950X | G-Skill Trident Z NEO 32GB 3600Mhz | MSI RTX 3080 Suprim X | Corsair AX850 Titanium | Custom vattenkylning | ASUS PG329Q

Permalänk
Medlem

Jag skulle skippa Razer, jag själv har bara haft dåliga produkter som gått sönder, 4x Deathadder etc som bara håller nån månad, Naga har snarlik design så alla problemen uppstår nog på den också. (Rubberbanding scroll, dubbelklick på knapparna bla)
Själv har jag inte använt nån Steelseries mus men skulle nog välja det eller Logitech, båda G9x och G700 är väldigt bra möss.

Av de alternativen du redan kollat på skulle jag ta G400.

Permalänk

jag har använt xai och älskar formen sen sålde jag den till en kompis och köpte sensei blev först lite besviken eftersom den "matal" ytan var inte min favorit yta men har börja vänja mig. Det är en bra mus, men för mig är XAI fortfarande favoriten mest för att yta är "Rubberzied"

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrGoreMann:

SteelSeries funkar, tills dom går sönder. Och då får man ta kontakt med världens sämsta support...
Hade en Kinzu som pajjade. Efter mycket om och men fick jag hem en ny mus. En Kinzu v2 Pro. Jag tog upp den ur förpackningen, körde en runda BF3, gick in på Inet och beställde en annan mus och sen fick Kinzun åka ner i förpackningen och in i garderoben.
Det här är några av de jag skulle kunna tänka mig lägga pengar på idag.

Corsairen såg ganska robust ut, jag är dock lite tveksam till macroplaceringarna men det är helt klart ett alternativ

Permalänk
Medlem

Razer Mamba är en mus jag rekommenderar.
Ruskigt skön, och riktigt mysig i alla spel jag spelat den med. Både med och utan sladd.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Jag skulle skippa Razer, jag själv har bara haft dåliga produkter som gått sönder, 4x Deathadder etc som bara håller nån månad, Naga har snarlik design så alla problemen uppstår nog på den också. (Rubberbanding scroll, dubbelklick på knapparna bla)
Själv har jag inte använt nån Steelseries mus men skulle nog välja det eller Logitech, båda G9x och G700 är väldigt bra möss.

Av de alternativen du redan kollat på skulle jag ta G400.

Vet inte riktigt hur eller vad du gör med dina möss men jag har haft min Deathadder väldigt länge och den är lika gott som nyskick

Visa signatur

l Asus P8Z77-V Pro l i5 3570k l Asus Gtx 680 Dcii OC l

l Corsair Veng. 8gb l FSP Aurum 700W 80+G l Intel 330 - 120 gb l

l Nzxt Switch 810 vit l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greensurre:

jag har använt xai och älskar formen sen sålde jag den till en kompis och köpte sensei blev först lite besviken eftersom den "matal" ytan var inte min favorit yta men har börja vänja mig. Det är en bra mus, men för mig är XAI fortfarande favoriten mest för att yta är "Rubberzied"

wtf, då vet du inte hur man sköter möss

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

Qpad 5K kan du också kika lite på. Fortfarande nöjd med den efter ca. 1 år
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=493969

Visa signatur

Intel Core i5 750 4GHz | Thermalright Silver Arrow | MSI GTX 770 Lightning | Corsair XMS3 8GB | ASUS P7P55D-E | Corsair Force GT 120 GB | Spinpoint F3 1TB | Seagate Barracuda 2 TB | Samsung Spinpoint T166 500 GB x2 | Fractal Design Tesla 650W | NZXT Phantom
Benq G2420HDB | Benq XL2420T (120Hz Lightboost) | Qpad MK-85 | Qpad 5K | Qpad QH-90 | Samsung Galaxy S III - Temasek Cyanogenmod 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azoicer:

Razer Mamba är en mus jag rekommenderar.
Ruskigt skön, och riktigt mysig i alla spel jag spelat den med. Både med och utan sladd.

Batteriet börjar dock dö för mig och den är ganska baktung just pga batteriet som sitter där. Programvaran för att programmera musen är inte heller den bästa, men den fungerar hyfsat. Dessutom dyr sist jag kollade. Annars håller jag med dig att den ligger rätt fint i handen och den funkar bra både med och utan sladd.

Summa summarum så finns det enligt mig iaf likvärdiga möss för mindre pengar.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Batteriet börjar dock dö för mig och den är ganska baktung just pga batteriet som sitter där. Programvaran för att programmera musen är inte heller den bästa, men den fungerar hyfsat. Dessutom dyr sist jag kollade. Annars håller jag med dig att den ligger rätt fint i handen och den funkar bra både med och utan sladd.

Summa summarum så finns det enligt mig iaf likvärdiga möss för mindre pengar.

Sant att den är ganska baktung. Men det är för mig inget som är ett hinder.
Aldrig använt programvaran mer än att ha det där. Inga problem med det. Men om man vill hålla på med macros och sådant så kanske det inte är den bästa. I dunno.

Funkar fin fint för användning som en "basic" mus i alla spel i alla fall.

Hur länge har du haft din Mamba?
Mitt batteri håller fortfarande i ca. 8 timmar åtminstone vid konstant användning. Håller minst ett dygn om man bara använder den då och då.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Gillar min Razer Imperator BF3 edition.
Riktigt skön och funkar fint med mina stora händer. Hittade den till riktigt bra pris på netonnet oxå för ett litet tag sen.

Sen förstår jag inte att folk har sådana problem med Razer!
Min Razer Blackadder (tror den hette så) från 2005 funkar fortfarande och grabben har den ibland. Sen hade jag en Microsoft/Razer Habu som funkade perfekt och nu en Imperator... 6½ år med bf-spel med Razer och inte ett enda bekymmer

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian19:
Skrivet av LeVvE:

Jag skulle skippa Razer, jag själv har bara haft dåliga produkter som gått sönder, 4x Deathadder etc som bara håller nån månad, Naga har snarlik design så alla problemen uppstår nog på den också. (Rubberbanding scroll, dubbelklick på knapparna bla)
Själv har jag inte använt nån Steelseries mus men skulle nog välja det eller Logitech, båda G9x och G700 är väldigt bra möss.

Av de alternativen du redan kollat på skulle jag ta G400.

Vet inte riktigt hur eller vad du gör med dina möss men jag har haft min Deathadder väldigt länge och den är lika gott som nyskick

4st DeathAdders? Va gör du människa? Jag vet inte precis hur längen jag har haft min deathadder (runda slängar 5år) men länge höll den, scrollen la av igår så letar ny mus nu. Så nu är frågan, ska jag köpa mig en ny eller testa på annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azoicer:

Sant att den är ganska baktung. Men det är för mig inget som är ett hinder.
Aldrig använt programvaran mer än att ha det där. Inga problem med det. Men om man vill hålla på med macros och sådant så kanske det inte är den bästa. I dunno.

Funkar fin fint för användning som en "basic" mus i alla spel i alla fall.

Hur länge har du haft din Mamba?
Mitt batteri håller fortfarande i ca. 8 timmar åtminstone vid konstant användning. Håller minst ett dygn om man bara använder den då och då.

Jag har visserligen haft min mamba i lite över 2 år. Batteriet håller fortfarande hyfsat. 6 timmar kanske vid konstant användning. Det är dock på gränsen att jag inte måste koppla in sladden då jag normalt spelar från ca 17.30 till 23 varje kväll. En längre spelsession och man glömmer tiden så slutar musen plötsligt svara pga batteriet är slut. Tidigare hade jag inte det här problemet då jag kunde använda musen från morgon till kväll men batteri är ju förbrukningsvara. Detta är inget speciellt problem för Mamban utan för alla trådlösa möss.

Självklart funkar den fin fint som basic mus i spel. Det är en mycket bra mus. Men för 1k kr så förväntar jag mig mycket mer än en basic mus. När Mamban kom (runt 2009 eller så vad jag minns) så hade den massa funktioner och tekniska lösningar som kändes nya och fräscha. Den kostade då runt 1300 har jag för mig, men det kändes ändå värt pengarna. Nu finns det möss för 500-700 som har samma eller bättre funktioner och teknik. Tycker helt enkelt att Mamban är överprisad i dagsläget.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chricke46:

4st DeathAdders? Va gör du människa? Jag vet inte precis hur längen jag har haft min deathadder (runda slängar 5år) men länge höll den, scrollen la av igår så letar ny mus nu. Så nu är frågan, ska jag köpa mig en ny eller testa på annat.

Spelat WoW+FPS spel, vanlig användning, tror också dessa problem är väldigt välkända.

Permalänk
Skrivet av Buzz996:

wtf, då vet du inte hur man sköter möss

Ehem ursäkta ? Vad menar du med "sköter möss" det är inte så att jag tar sönder mina saker kanske du gör det ? Jag gav bara min upplevelse om XAI och Sensei och föredrar XAI över Sensei mest för ytan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greensurre:

Ehem ursäkta ? Vad menar du med "sköter möss" det är inte så att jag tar sönder mina saker kanske du gör det ? Jag gav bara min upplevelse om XAI och Sensei och föredrar XAI över Sensei mest för ytan

oj wtf, citera fel HAHAHAHA jävla fail

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

Skulle varmt kunna rekommendera en Mionix Naos 5000.

Sjukt skön att hålla i, väldigt bra läsning av olika underlag, snabb respons och valet av färger på LED är ett plus

Väl mött!

Visa signatur

| ASUS Maximumus V Formula, Intel i7-3770K @ 4.6GHz, Corsair vengance 16Gb @ 1600, ASUS nVidia GTX 970, Samsung EVO 840 256GB SSD, Fractal Design R3 Vitt, Logitech G502 Proteus Core, Ducky YYY | - 10251 Firestrike 3DMark

Permalänk
Medlem

Jag är i besittning av tre stycken MX518. Köpte först en men blev så nöjd så jag bestämde mig för att köpa två till så man hade om den gick sönder.

Permalänk
Medlem

Sitter med steelseries Ikari atm, skulle kunna rekommendera qpad 5k för att den är ganska lik Ikari. Hade själv tänkt att köpa Razer Naga någon gång.

Permalänk
Medlem

Är också i tankarna på att skaffa ny mus, lutar mest mot en Naga (Epic).

Har en Qpad 5K som är rätt ny (knappt 1 år) och den börjar redan krångla. Det blir dubbelklick på skroll knappen och den verkar vara extremt känslig för damm som kommer på musmattan, ibland bara fastar musen och "spasar" på skärmen och då får jag blåsa i den så brukar det fixa sig. Men jag hade även en Qpad 5K förrut (fick nämligen lämna in den på garanti efter ca 1,5 år) och den vara det lasern det blev fel på. Drog jag den i en rak linje så hoppade musen och fastnade. Så jag skulle inte rekomendera en Qpad 5K i alla fall, dock är den skön att hålla i.

Har också haft en Razer Deathadder, även den har jag lämnat in för garanti då musknapparna fastnade i skrollhjulet. Annars så har den väl varit hyffad, men problemet för mig var att den är för obekväm så därför leta jag nytt.

En Steelseries Ikari har jag också haft, den blev pensionerad då "coaten" på musen började flagna. Annars inga andra klagomål på den.