Dåliga Temps HD 7970 Artic Accelero Xtreme

Permalänk
Medlem

Dåliga Temps HD 7970 Artic Accelero Xtreme

Tjo, jag har byt kylare på mitt HD7970 efter att ha hört mycket gott om temperaturer och ljudnivå om den kylaren och mycket riktigt så är det tystare men det producerar inte så mycket bättre temperaturer.

Efter 2 timmars omgång med Crysis, allt maxat förutom anti aliasing som är på x4, och motion blur som är på medium, upplösning 1920X1200.
Så har GPU TEmp kommit upp i 77C och fläktarna som är inställda på auto har börjat snurra på max.

Efter vad jag läas om vad andra fått för temperaturer så verkar inte allt stå rätt till, första gissningen är att något inte blivit helt rätt vid monteringen.

Ni andra här på sweclockers som har denna kylare vad blev skillnaden för er? vad är det jag kan ha gjort fel vid monteringen.

Kortet jag böt kylare på är ett ett HD 7970 Gigabyte windforcerx3 och enligt mig så har jag liknande temps som förut, lite bättre ljudnivå men inte bättre temps.

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk

Vad för sorts kylpasta har du? Det tar någon dag innan kylpastan når bästa prestandan.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Har du ett väl ventilerat chassi med god luft-genomströmning?

Permalänk
Medlem

Det sitter på från början : http://www.arctic.ac/en/p/cooling/thermal-compound/381/g-1.ht...

Jag är medveten om att det kan ta ett tag och sedan blir temperaturerna lite bättre, men andra har rapporterat betydligt bättre temperaturer än dom jag ser med samma kylare.

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Medlem

Inget annat att göra än att försöka göra en grundlig ommontering och se om det blir bättre.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr13:

Har du ett väl ventilerat chassi med god luft-genomströmning?

Det är väl helt dugligt kylt chassi.
et är ett Antec P183 med alla fläktplatsar använda.

Men även om det är dålig kylning av chassit så borde GPU temp blivit bättre eftersom det är samma grafikkort men med vad som ska vara en bättre kylare.

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Inget annat att göra än att försöka göra en grundlig ommontering och se om det blir bättre.

Jo det är ju inte bättre än så, ville dock få andras åsikt så att jag inte sliter ut allt monterar om allt och så blir det inte bättre för det är normala temps.

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk

Nästan garanterat felmonterat, eller så har du det varmt som i en bastu i ditt hem. I en "normalt" ventilerad dator så bör temperaturen på ett 7970 ligga på runt 50-60c vid spelande av tyngre spel.

Permalänk
Medlem

Jag testade att monterade om kylaren det visade sig att en av distanserna mellan grafikkortet och kylaren hade tydligen lossnat när jag satte dit den, så jag gissar att det hela hamnade lite snett på GPUn.

Nu funkar det mycket bättre, runt 15C mindre jämfört med förut.

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipp3r:

Tjo, jag har byt kylare på mitt HD7970 efter att ha hört mycket gott om temperaturer och ljudnivå om den kylaren och mycket riktigt så är det tystare men det producerar inte så mycket bättre temperaturer.

Efter 2 timmars omgång med Crysis, allt maxat förutom anti aliasing som är på x4, och motion blur som är på medium, upplösning 1920X1200.
Så har GPU TEmp kommit upp i 77C och fläktarna som är inställda på auto har börjat snurra på max.

Efter vad jag läas om vad andra fått för temperaturer så verkar inte allt stå rätt till, första gissningen är att något inte blivit helt rätt vid monteringen.

Ni andra här på sweclockers som har denna kylare vad blev skillnaden för er? vad är det jag kan ha gjort fel vid monteringen.

Kortet jag böt kylare på är ett ett HD 7970 Gigabyte windforcerx3 och enligt mig så har jag liknande temps som förut, lite bättre ljudnivå men inte bättre temps.

Testa och stäng av alla skärmarna utan 1 som du spelar på.
Jag hade skälv en hög temp på gpu på 60 i idle och fläkt på 22% , efter att ha stängt av min andra skärm sjönk det till 27 temp .. så att det verkar som om man har mer än 1 skärm kopplad till gpu så stiger tempen extremt mycket ,även om skälva skärmen är avstängd. Det hjälpte inte och dra ur sladdarna utan avaktivera från kontrollpanelen/skärmupplösning

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir.Djs:

Testa och stäng av alla skärmarna utan 1 som du spelar på.
Jag hade skälv en hög temp på gpu på 60 i idle och fläkt på 22% , efter att ha stängt av min andra skärm sjönk det till 27 temp .. så att det verkar som om man har mer än 1 skärm kopplad till gpu så stiger tempen extremt mycket ,även om skälva skärmen är avstängd. Det hjälpte inte och dra ur sladdarna utan avaktivera från kontrollpanelen/skärmupplösning

Om du hade läst i tråden hade du sett att det var något galet när jag monterade första gången och att problemet nu är åtgärdat, dessutom har jag bara en skärm inkopplad.

Anledningen till att temperaturer stiger när man har flera skärmar inkopplade till samma grafikkort är för att det då slutar gå ner i idle/strömspar läge när det inte behövs köras fult ut.

Men tackar för att du försökte hjälpa till ändå

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipp3r:

Om du hade läst i tråden hade du sett att det var något galet när jag monterade första gången och att problemet nu är åtgärdat, dessutom har jag bara en skärm inkopplad.

Anledningen till att temperaturer stiger när man har flera skärmar inkopplade till samma grafikkort är för att det då slutar gå ner i idle/strömspar läge när det inte behövs köras fult ut.

Men tackar för att du försökte hjälpa till ändå

ah tack skälv , det visste jag inte

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3