Reklamationsrätt eller ej? (gällandes grafikkort).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shamzin:

Först och främst får man ju tacka för komplimangen:)

Självklart är det skillnad på garanti och reklamationsrätt, dock är reglerna rätt lika när allt ställs på sin spets. Jag och mitt sätt att jobba på är å intet sätt unikt utan det är en tillämpning man måste ha när man arbetar inom kvalitet, och framför allt ute i Europa.

När jag reklamerar komponenter till leverantören ger jag den info jag har baserad på min kunskap, sen fyller de på baserat på sin felanalys. Där jag tycker att det är fallet är helt bisarrt är att leverantören inte ens tar emot reklamationen för analys, det man kan fråga sig är hur deras övriga kvalitetsuppföljning är..,

När det väl kommer till kritan är en reklamation en ge och ta situation, kunden ger input för ytterliggare förbättringar med bristrapporter. Och leverantören belönar kunden med en godkänd reklamation om analysen visar på att så är fallet.

Som en fotnot kan jag säga att med detta arbetssätt har reklamationerna minskat med ca 50% sedan det infördes och vi har mycket nöjda kunder som handlar mer= mer pengar i företagets fickor:)

Inet nekar han inte att pröva fallet. Men dom skriver att det är sällan deras leverantör godkänner sådana saker som fabrikations fel. Hade du gett ut ett nytt kort till han gratis utan att du fick kompensation för det i din tur? Dom ger han nytt valfritt kort för inköpspris. Det är riktigt shysst endå. Inet gör som alla andra butiker gör i detta fall. Dock varnar dom han bara för att detta fall kan med största möjlighet att inte gå igenom vilket är shysst att tala om för kunden. Upp till konsumenten nu att pröva sin lycka helt enkelt. Dom kör med goodwill tycker jag.

Om jag hade en butik som gick väldigt bra ekonomiskt, så hade ja gett pöjken nytt kort direkt och prövat min lycka att reklamera det i min tur vidare tillbaka i kedjan så att säga. Och jag håller med att detta arbetssätt bör ändras. Kanske slopa reklamationsrätten efter garanti tiden eller helt enkelt öka den till 3år på elektronik. Men prylarna kommer säkert bli dyrare också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

klart du kan reklamera. Dom nekar dig inte att pröva fallet häller, så varför skickar du inte in det och kollar då?

Hade detta hänt inom din garanti, helt annan sakfråga då. Det är andra regler när man ska få saker reparerade/utbytta efter garanti gått ut. Men du har rätten att pröva ditt ärende.Kanske kommer dom fram till dolt fel. Så gör det istället för att spåna på hur, varför dittan och dattan. Så vet du om det fungerar eller inte. Ok?

Verkar som du missat stora delar av tråden, om du hade läst allt så hade du funnit svar på alla dina frågor.

Jag har skickat in grafikkortet och Inet har kommit fram till samma sak som jag skrev i min felanmälan men fick sedan veta att Inet har som policy att inte ersätta grafikkort med grafikfel som reklameras. Förstår då inte varför de ville att jag skulle skicka in grafikkortet från första början om de ändå inte hade några planer på att ersätta det :S?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Inet nekar han inte att pröva fallet. Men dom skriver att det är sällan deras leverantör godkänner sådana saker som fabrikations fel. Hade du gett ut ett nytt kort till han gratis utan att du fick kompensation för det i din tur? Dom ger han nytt valfritt kort för inköpspris. Det är riktigt shysst endå. Inet gör som alla andra butiker gör i detta fall. Dock varnar dom han bara för att detta fall kan med största möjlighet att inte gå igenom vilket är shysst att tala om för kunden. Upp till konsumenten nu att pröva sin lycka helt enkelt. Dom kör med goodwill tycker jag.

Om jag hade en butik som gick väldigt bra ekonomiskt, så hade ja gett pöjken nytt kort direkt och prövat min lycka att reklamera det i min tur vidare tillbaka i kedjan så att säga. Och jag håller med att detta arbetssätt bör ändras. Kanske slopa reklamationsrätten efter garanti tiden eller helt enkelt öka den till 3år på elektronik. Men prylarna kommer säkert bli dyrare också.

" Inet gör som alla andra butiker gör i detta fall."
Källa?

Och det är väl inte mitt problem om de får kompensation eller inte av tillverkaren? Det är fortfarande fel på kortet efter helt normalanvändning sen om Inet valt att ha som policy att inte ersätta "grafikfel" så tycker iallafall jag som kund att deras policy är felaktig.
Goodwill enligt mej hade varit om Inet stått för alla kostnader och skickat in kortet till tillverkaren, sen om tillverkaren väljer att byta ut det eller ej ska inte vara mitt bekymmer.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

OM du vill reklamera ursprungsfel är det helt sant det du säger. Om man å andra sidan vill använda sig av 16 §, och hävda att man rimligen inte kan vänta sig att ett grafikkort går sönder efter två års normal användning finns det å andra sidan ingen bevisbörda på dig längre. Det är då alltså ÅF som måste bevisa att du *inte* har använt grafikkortet normalt.

Blanda inte in ursprungsfel i vad jag säger, då blir det bara en stor röra som tidigare i tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Men hur bevisar du "normal användning"?
Om säljaren hävdar att du under dessa två år inte brukat "normal användning" genom att påstå att felet uppkommit pga att man mixtrat med kortets grundinställningar, ja du vet ju själv hur mycket man kan pilla med datordelar.
Och hur ställer sig paragraf 20 mot 16?
Återigen ord mot ord och avsaknad av hårda bevis, eller har jag fel?

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muSashi:

Verkar som du missat stora delar av tråden, om du hade läst allt så hade du funnit svar på alla dina frågor.

Jag har skickat in grafikkortet och Inet har kommit fram till samma sak som jag skrev i min felanmälan men fick sedan veta att Inet har som policy att inte ersätta grafikkort med grafikfel som reklameras. Förstår då inte varför de ville att jag skulle skicka in grafikkortet från första början om de ändå inte hade några planer på att ersätta det :S?

Det är för om det blir grafikfel efter din garanti tid så räknas det inte som fabrikationsfel. För om det inte var grafikfel INNAN du köpte kortet så är det inte fabrikationsfel. Utan bara att det gick sönder pga dålig kvalite på just ditt exemplar. Och garanti täcker inte undermålig kvalitet utöver garanti tiden. Hade du haft mer flyt med just ditt exemplar kanske det hållt i 10år vem vet. Saker pajjar, ditt har pajjat. Det är inte fabrikationsfel om saker slits ut. Kanske är den lite dåligt byggd som pajjar så tidigt, men dom har levt upp till din garanti tid ialf.

Du vill ju bara hänga ut butiken för att du inte fick nytt grafikkort det fattar man ju.

Kortfattat och mina sista ord. Du har fel, inet har rätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Det är för om det blir grafikfel efter din garanti tid så räknas det inte som fabrikationsfel. För om det inte var grafikfel INNAN du köpte kortet så är det inte fabrikationsfel. Utan bara att det gick sönder pga dålig kvalite på just ditt exemplar. Och garanti täcker inte undermålig kvalitet. Hade du haft mer flyt med just ditt exemplar kanske det hållt i 10år vem vet. Saker pajjar, ditt har pajjat. Det är inte fabrikationsfel om saker slits ut. Kanske är den lite dåligt byggd som pajjar så tidigt, men dom har levt upp till din garanti tid ialf.

Kortfattat och mina sista ord. Du har fel, inet har rätt!

Så du säger att dålig kvalité inte räknas som ett fabrikationsfel, är det korrekt uppfattat :S? Och om mitt exemplar är dåligt byggt så är det ju verkligen ett ursprungsfel! Visst pajar saker men jag anser att ett grafikkort ska hålla mer än 2 år, sen om inte du är av samma uppfattning får vara din åsikt.

Det kan mkt väl varit grafikfel sen jag fick datorn, men jag har bara inte uppfattat det då. Kan inte vara som krav att alla konsumenter ska kunna se hur ett grafikfel ser ut speciellt inte när det ändå har fungerat att spela, men iochmed att det inte ens gick att komma in i windows så var det lätt att se felet, ett fel som jag anser har funnits där från första början.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Hypoteserna är det faktisk du som står för här när du hävdar vad "reklamationsrätten är tänkt att täcka upp för" (och kanske inte riktigt vet vilken paragraf jag syftar på?). Det är vad som står i KKL som gäller, inte vad du eller någon annan godtyckligen har för åsikt om dess tilltänkta syfte. Och utan att kunna hänvisa till något som ger stöd åt ditt påstående är det inget annat än tomma argument. Du vill ha exempel och jag syftade alltså på 16§ i KKL vilket jag faktisk inte tycker är så svår att "tolka". Om du ser något som ger stöd för ditt påstående får du gärna lyfta fram det.

Det stämmer, men jag har ju två fall (argument) som stöder min tes. Det första är mitt eget exempel med TV:n, där reklamationen gick igenom utan något tjafs alls. Nummer två är fallet som denna tråd handlar om. Vi är väl överens om att det vore oerhört inkompetent och dumt av Inet att ha en policy som direkt strider mot svenska lagar? Inget starkt argument egentligen, men jag tycker inte att man kan bortse från det.

Mitt logiska resonemang är att reklamationsrätten som du tolkar den (om inte jag har missuppfattat dig?) i praktiken skulle ge köparen tre års garanti på allt som säljs i Sverige, så länge man kan bevisa att man använt produkten som den är tänkt under denna tid. Problemet är att detta i sig är i det närmaste omöjligt att bevisa. Jag är ingen expert på vilka bevis som håller i domstol, men hur ska jag som köpare t ex kunna bevisa att jag aldrig har överklockat eller kört ett grafikkort för varmt?

Ang. §16 i KKL: I kommentarsfältet till höger om lagtexten på lagen.nu står följande:

Citat:

Varan ska som huvudregel vara i avtalsenligt skick, det vill säga motsvara vad köparen och säljaren kommit överens om muntligt eller skriftligt annars är det ett fel på varan. Priset kan vara en indikator på vad köparen kan förvänta sig av varan.

Vad jag förstår så tror du att lagen i praktiken är till för att tvinga tillverkare att producera produkter som sedan måste hålla i tre år? Priset och garantitiden bör vara tydliga tecken på vad man kan förvänta sig av en vara, om KKL reglerade produkters lägsta kvalitetsnivå hade vi inte haft några lågprisprodukter i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

Om säljaren hävdar att du under dessa två år inte brukat "normal användning" genom att påstå att felet uppkommit pga att man mixtrat med kortets grundinställningar, ja du vet ju själv hur mycket man kan pilla med datordelar.

Det har väl inte hävdats nånstans att han inte har använt det normalt, så det är ju en icke-fråga, samma som han som påstår att "det kan inte vara så, för då skulle alla förstöra sina grafikkort efter 2 år och 11 månader". Går ej annat att bevisa så får man utgå från att alla parter talar sanning, annars skulle en sån grej som vittnen i en rättegång vara helt meningslöst t.ex, dom kanske ljuger, försäkringar skulle få avskaffas för man kan ju utnyttja dom för egen vinning, osv.

Den information vi har är att ett 2 år och nån månad gammalt grafikkort som suttit i en dator byggd av inet har slutat fungera efter att ha använts normalt under hela sin livstid. Vi vet att 16§ i KKL säger: "Varan skall anses felaktig, 3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta." Nu är jag ingen jurist så nån får gärna rätta mig om det är något annat stycke som ska användas, men som jag ser det så är frågan vi ska svara på om man som köpare ska förutsätta att ett grafikkort går sönder efter mindre än 2½ år, något jag tror vi kan vara överens om att det inte bör göra, således är det något man som köpare inte bör förutsätta.

I slutändan kan man antagligen hitta saker som talar både för och emot inet, men det är inte på något viss orimligt att få igenom en reklamation i TS fall och jag tycker iaf att en BRA butik ger kunden rätt i ett sånt här läge, bra kundvård är inte att alltid bara göra precis det man svart på vitt måste, utan att även ge med sig i fall som ligger i gråzonen om det finns skaplig anledning att göra så, vilket det uppenbarligen gör.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muSashi:

Så du säger att dålig kvalité inte räknas som ett fabrikationsfel, är det korrekt uppfattat :S? Och om mitt exemplar är dåligt byggt så är det ju verkligen ett ursprungsfel! Visst pajar saker men jag anser att ett grafikkort ska hålla mer än 2 år, sen om inte du är av samma uppfattning får vara din åsikt.

Det kan mkt väl varit grafikfel sen jag fick datorn, men jag har bara inte uppfattat det då. Kan inte vara som krav att alla konsumenter ska kunna se hur ett grafikfel ser ut speciellt inte när det ändå har fungerat att spela, men iochmed att det inte ens gick att komma in i windows så var det lätt att se felet, ett fel som jag anser har funnits där från första början.

Ja så är det. Deras kort håller nog mkt längre en så för majoriteten, men några % lär ju gå sönder strax efter garanti tiden. Dom har ju satt gränsen på 2 års garanti. Om dom medvetet gort korten så urusla att dom pajjade så tidigt för alla skulle dom ha dåligt rykte och sedan gå i KK.

Ja det kan vara dolt ursprungsfel. Och är det så tycker jag du ska definitivtt få ett nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

Fri bevisföring och fri bevisprövning tillämpas. Det innebär att i princip all form av bevis kan användas. Att hävda att: "Jag har endast använt vara på avsett vis" samt visa upp den defekta varan utan tecken på felaktigt användande kan räcka. Sedan är det säljarens skyldighet att mot-/överbevisa detta eller acceptera sitt åtagande.
Kan parterna inte komma överens, det uppstår en tvist, så kan man ta det till ARN eller domstol som får avgöra fallet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hjälpsam

Ursprungsfel eller fabrikationsfel som reklamationsrätten gäller inkluderar även (då gånger jag varit i kontakt med reklamation på på båda sidor om försäljningen/reklamationen);
- Dolda fel som inte framträder förrän efter en längre tids användning (tex ESD skada vid montering eller undermåligt lödtenn)
- Felaktig konstruktion på enskild komponent, dvs undermåliga komponenter som inte klarar av flera års användande (tex underdimensionerad och urbränd VRM)
- Felaktig konstruktion i helhet, i fallet dator är kylningen underdimensionerad vilket utsatt komponenter för upprepad överhettning.

Om grafikkortet tex ger grafikfel på grund av kass lödtenn vilket var ganska vanligt bland nVidia kort när de gick övre till blyfritt tenn, de felen som populärt lagas genom bakning, så är det ett solklart fall av ursprungligt fel som inte synts förrän efter ett par års användning av upprepade uppvärmningar och nedkylningar.

Om användaren inte på något sätt påverkat datorn genom handhavandefel eller på annat sätt brukat kortet utanför tillverkarens rekommendationer och kan rimligt påvisa detta så är fel i allmänhet fabrikations eller ursprungliga fel som är orsaken.

I praktiken skillnaden på att utnyttja garanti efter 6 månader (när bevisbördan är på kunden) eller att nyttja reklamationsrätten efter garantitidens slut är minimal.

Största skillnaden är butikens argument med att "tillverkarens garanti..." "enligt våra avtal med tillverkaren..." och liknande argument om tillverkaren är vid reklamation HELT OVÄSENTLIGA. Det är enligt Svensk Lag återförsäljarens skyldighet att leva upp till KKL, oavsett vad tillverkaren är villiga att hjälpa till med eller ej. Hjälper inte tillverkaren till så går det på återförsäljarens kostnad att lösa problemet. Därav är det väldigt viktigt med hur återförsäljare tecknar sina avtal med tillverkarna eller distributörerna.

Så nu skall jag inte ranta mer.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Testpilot
Skrivet av silicon111:

Ja detta har dom kommit fram att det var fabrikations fel och/eller att felet fanns när du köpte tv:n. Det låter som systemet fungerade för ditt fall. Man kan teckna extra försäkring som gäller nåra år efter garanti tiden gått ut också. Folk kanske skulle uppmärksamma detta lite mer innan dom köper vissa saker, som billiga acer laptops tex(äger en själv)

Om nu dom hade kommit fram att detta felet inte fanns innan du köpte tv:n hade dom kunna nekat dig att få den reparerad gratis. Eftersom garanti tiden hade gått ut. Fast i ditt fall så var det väll enkelt att det just var "fabrikationsfel". Jag vill inte att folks prylar så pajja, snarare så vill jag att prylar ska hålla så länge som möjligt. Han jag diskuterade med som jobbar med sånt, verkar vara en shysst snubbe att ha att göra med i sådana ärende. Det jag bara vill att folk ska förstå är att det är skillnad på garanti tiden och efter den tiden efter att nyttja reklamations rätten. Alla har dock rätten att pröva ärendet, jag säger inget om det. Men dom ska inte tro att upp till 3 år per auto man får saker utbytt som på garanti. Hoppas att folk förstår.

Jag reparerar TV-apparater dagligen och har gjort det i flera år och kan tala om hur det funkar i verkligheten, faktum är att det tredje året funkar nästan lika dant som garanti.

De flesta tillverkarna har två års garanti men du kan även få dina fel lagade det tredje året genom det enkla knepet att lägga till "hävdar reklamation" på felbeskrivningen, inget mer eller mindre behövs.

Just det märket jag jobbar med kräver inte ens de två magiska orden utan lagar allt inom tre år medan de flesta andra tillverkarna kräver att man ansöker om att få laga på reklamation, en ansökan består av att skicka ett mail eller liknande med de två magiska orden till tillverkaren som sen säger att det är ok att laga så länge det inte handlar om yttre åverkan.

Om vi modifierar widLs scenario och säger att komponentingången hade fungerat fint i 2.5 år för att sen plötsligt slutat fungera så hade det varit lika lätt att få det reparerat.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoilBleed:

Jag har inte ens nämnt garanti o_0

Vi har i Sverige alltid tre år enligt lag att byta ut en felaktig vara. Det kan aldrig förhandlas bort, hur många garantier du skriver och hur du än utformar dem.
Några undantag finns, som CD-skivor exempelvis. De kan du byta ut efter ännu längre tid, under förutsättning att reklamationen kommer in direkt efter första gången som du spelar den.
Bananer å andra sidan kan du inte byta ut efter tre år.

Tycker du själv att du ska tvingas att köpa en ny dator efter två års användning?
Bara för att trådstartaren har letat upp felet och gjort jobbet åt Inet så ska han inte få ett nytt grafikkort ens? Vad tror du att de har sagt om han hade skickat in hela datorn?

De kunniga i tråden har redan kommit fram till att det handlar om att bevisa att ingen oaktsamhet eller onaturligt slitage har förekommit. Det är väl i sig inte så svårt men under hot från större företag och stora kostnader så kan det kännas tryggt att vända sig till KO som för ens talan i stället för den lilla konsumenten.

Vi har inte alls 3 år rätt att byta ut felaktig vara, det har du missforstått helt. Det skulle innebära att vi har en lagstagad garantitid på tre år. Vi har 3 års reklamationsrätt och det är något helt annat. Tillverkaren eller leverantören kan lämna en frivillig garanti oftast 1-3 år. Det finns ingen lag där det står att en vara måste hålla en viss tid även och den förväntade livslängden är längre. Ett fel som uppkommer inom tre år är alltså inte automatiskt ett ursprungsfel bara för att vissa tycker att en vara borde hålla längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

I det här fallet (med 16 §) sträcker sig min bevisbörda bara till att bevisa att varan inte längre fungerar. Har jag bevisat det har jag alltså bevisatt att det är fel på varan.

När jag har gjort det går bevisbördan över till säljaren.

Säljaren kan påstå bäst denne vill, men så länge det saknas faktiska bevis för att jag har ändrat någon inställning, som inte är avsedd att ändras, (som vi alla vet kan det bli klurigt att påvisa om inställning a har varit i läge x eller inte) blir det knepigt för säljaren Att bevisa att jag har hanterat varan på ett ej avsett och skadligt sätt.

Permalänk
Skrivet av widL:

Det stämmer, men jag har ju två fall (argument) som stöder min tes. Det första är mitt eget exempel med TV:n, där reklamationen gick igenom utan något tjafs alls. Nummer två är fallet som denna tråd handlar om. Vi är väl överens om att det vore oerhört inkompetent och dumt av Inet att ha en policy som direkt strider mot svenska lagar? Inget starkt argument egentligen, men jag tycker inte att man kan bortse från det.

Mitt logiska resonemang är att reklamationsrätten som du tolkar den (om inte jag har missuppfattat dig?) i praktiken skulle ge köparen tre års garanti på allt som säljs i Sverige, så länge man kan bevisa att man använt produkten som den är tänkt under denna tid. Problemet är att detta i sig är i det närmaste omöjligt att bevisa.

Att ditt fall gick igenom med lätthet är inget argument för att det är liknande fall lagen är utformade för. Köper jag en bil som drivaxeln lossnar på efter en vecka, och jag med lätthet kan reklamera detta ( trotts att detta företag valt att inte ha någon garanti alls) så kan jag inte använda det som argument för att det är såna fall lagen är utformad för, och råkar man ut för något mindre extremt så är man körd.

Sen tycker jag väl att det borde vara lika svårt att bevisa att din TVs komponentingång aldrig använts tidigare, som att ett grafikkort aldrig överklockats, handlar bara om till vilken grad butiken är villig att lita på kunden, och hur övertygande kunden är närhan presenterar sitt fall.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Kern:

Som jag sagt tidigare, mycket intressant tråd.
Men är det så enkelt som en del påstår här?
Efter 6 mån ska köparen bevisa att man inte felaktigt använt produkten utan enbart nyttjat den "normalt".
Detta är ju väldigt svårt att bevisa utan det borde alltså ske genom en muntlig redogörelse.
Kräver inte KKL en kraftigare bevisbörda? Om man tittar på övriga lagar där en beslutande instans ska lämna ett utslag, typ domstolar, så krävs där en tydlig bevisning för att ett "straff" ska utdömas. I detta fall är köparen "målsägare" och Inet/tillverkare den "tilltalade"
Kräver inte KKL då mer än att den målsägande säger att "jag har inte missbrukat produkten" för att ge honom rätt om man tar detta vidare?
Detta är alltså en allmän fråga utan ställningstagande för eller emot till de kunniga personerna som skriver här i tråden.

Beviskraven ligger inte konsekvent på en linje. Ju lägre straff, ju lägre beviskrav

Du måste titta på vad det är som ska bevisas. I domstol så vet du innan vad din motpart hävdar.
Faktum kvarstår -för att hålla det enkelt- att Inet inte accepterar en reklamation för att det är "grafikfel" (mao ett specifikt fel på produkten.) Det kan jag inte se skulle vara lagenligt. Det kan man inte motbevisa och varför skulle man vilja det.

Skrivet av matte70:

Vi har inte alls 3 år rätt att byta ut felaktig vara, det har du missforstått helt. Det skulle innebära att vi har en lagstagad garantitid på tre år. Vi har 3 års reklamationsrätt och det är något helt annat. Tillverkaren eller leverantören kan lämna en frivillig garanti oftast 1-3 år. Det finns ingen lag där det står att en vara måste hålla en viss tid även och den förväntade livslängden är längre. Ett fel som uppkommer inom tre år är alltså inte automatiskt ett ursprungsfel bara för att vissa tycker att en vara borde hålla längre

Japp, man kan se det som en lagstadgad garanti på tre år. Det är därför som folk blandar ihop äpplen och päron.
Tillverkare och leverantörer är ett några som inte har ett dugg med konsumenter att göra, om de inte har en butik som säljer till konsumenter inom Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Mitt logiska resonemang är att reklamationsrätten som du tolkar den (om inte jag har missuppfattat dig?) i praktiken skulle ge köparen tre års garanti på allt som säljs i Sverige, så länge man kan bevisa att man använt produkten som den är tänkt under denna tid. Problemet är att detta i sig är i det närmaste omöjligt att bevisa. Jag är ingen expert på vilka bevis som håller i domstol, men hur ska jag som köpare t ex kunna bevisa att jag aldrig har överklockat eller kört ett grafikkort för varmt?

Om vi pratar i generella termer så ja, tanken med tre års reklamationsrätt är i grunden till för att skydda konsumenter från oseriösa tillverkare. Det finns ett sammhällsekonomiskt intresse i att varor som uppbringar ett visst inköpsvärde också har en viss förväntad livslängd. KKL i sig anger inget värde men varken ARN eller svenska domstolar tar upp ärenden där värdet på varan understiger ett visst belopp (domstolar kan såklart göra undantag om det finna ett principiellt värde i att en fråga avgörs) som varierar med område. För hemelektronik ligger gränsen på 1000kr. Jeans 500kr osv... så även om KKL i sig kan anses vara orimlig i sin omfattning finns det andra mekanismer som sållar bort vattenpistoler och badbollar och andra rättshaverister.
Vad gäller bevisföringen se mitt inlägg till Kern här ovan.

typos
Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hunden:

Jag reparerar TV-apparater dagligen och har gjort det i flera år och kan tala om hur det funkar i verkligheten, faktum är att det tredje året funkar nästan lika dant som garanti.

De flesta tillverkarna har två års garanti men du kan även få dina fel lagade det tredje året genom det enkla knepet att lägga till "hävdar reklamation" på felbeskrivningen, inget mer eller mindre behövs.

Just det märket jag jobbar med kräver inte ens de två magiska orden utan lagar allt inom tre år medan de flesta andra tillverkarna kräver att man ansöker om att få laga på reklamation, en ansökan består av att skicka ett mail eller liknande med de två magiska orden till tillverkaren som sen säger att det är ok att laga så länge det inte handlar om yttre åverkan.

Om vi modifierar widLs scenario och säger att komponentingången hade fungerat fint i 2.5 år för att sen plötsligt slutat fungera så hade det varit lika lätt att få det reparerat.

Intressant. En TV och ett grafikkort är ju ändå hyffsat jämförbara, så jag kanske är ute och cyklar trots allt, när det gäller hur (jag tror att) lagen används i praktiken.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Om vi pratar i generella termer så ja, tanken med tre års reklamationsrätt är i grunden till för att skydda konsumenter från oseriösa tillverkare. Det finns ett sammhällsekoniskt intresse i att varor som uppbringar ett visst inköpsvärde också har en viss förväntad livslängd. KKL i sig anger inget under värde men varken ARN eller svenka domstolar tar upp ärenden där värdet på varan understiger ett visst värde (domstolar kan såklart göra undantag om det finna ett principiellt värde i att en fråga avgörs) som varierar med område. För hemelektronik ligger gränsen på 1000kr. Jeans 500kr osv... så även om KKL i sig kan anses vara orimlig i sin omfattning finns det andra mekanismer som sållar bort vattenpistoler och badbollar och andra rättshaverister.
Vad gäller bevisföringen se mitt inlägg till Kern här ovan.

Nu förstår jag hur du tänker, och med bakgrunden att billiga småpryttlar sorteras bort i praktiken så kan jag mycket väl tänka mig att jag hade fel.

Skrivet av Lasergurka:

Att ditt fall gick igenom med lätthet är inget argument för att det är liknande fall lagen är utformade för. Köper jag en bil som drivaxeln lossnar på efter en vecka, och jag med lätthet kan reklamera detta ( trotts att detta företag valt att inte ha någon garanti alls) så kan jag inte använda det som argument för att det är såna fall lagen är utformad för, och råkar man ut för något mindre extremt så är man körd.

Sen tycker jag väl att det borde vara lika svårt att bevisa att din TVs komponentingång aldrig använts tidigare, som att ett grafikkort aldrig överklockats, handlar bara om till vilken grad butiken är villig att lita på kunden, och hur övertygande kunden är närhan presenterar sitt fall.

Du har troligen rätt. Jag visste inte att lagen i praktiken inte gäller billiga små "skitprylar", som Dr.Mabuse skriver om ovan. Min tes stod och föll med det, mer eller mindre.

Det är också helt sant att jag inte kunde bevisa att komponentingången inte var använd innan. Bra skrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Om det är PGA för höga temperaturer i datorlådan så vore det väl ett solklart fall att Inet ska byta grafikkortet eftersom det är dom som har byggt ihop hela datorn, inte sant?

Jaha. Visste inte att dom hade byggt datorn, ursäkta. Då tycker jag dom ska byta ute det men jag anser fortfarande att ''dealen'' han fick är schysst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Det har väl inte hävdats nånstans att han inte har använt det normalt, så det är ju en icke-fråga, samma som han som påstår att "det kan inte vara så, för då skulle alla förstöra sina grafikkort efter 2 år och 11 månader". Går ej annat att bevisa så får man utgå från att alla parter talar sanning, annars skulle en sån grej som vittnen i en rättegång vara helt meningslöst t.ex, dom kanske ljuger, försäkringar skulle få avskaffas för man kan ju utnyttja dom för egen vinning, osv.

Den information vi har är att ett 2 år och nån månad gammalt grafikkort som suttit i en dator byggd av inet har slutat fungera efter att ha använts normalt under hela sin livstid. Vi vet att 16§ i KKL säger: "Varan skall anses felaktig, 3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta." Nu är jag ingen jurist så nån får gärna rätta mig om det är något annat stycke som ska användas, men som jag ser det så är frågan vi ska svara på om man som köpare ska förutsätta att ett grafikkort går sönder efter mindre än 2½ år, något jag tror vi kan vara överens om att det inte bör göra, således är det något man som köpare inte bör förutsätta.

I slutändan kan man antagligen hitta saker som talar både för och emot inet, men det är inte på något viss orimligt att få igenom en reklamation i TS fall och jag tycker iaf att en BRA butik ger kunden rätt i ett sånt här läge, bra kundvård är inte att alltid bara göra precis det man svart på vitt måste, utan att även ge med sig i fall som ligger i gråzonen om det finns skaplig anledning att göra så, vilket det uppenbarligen gör.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Fri bevisföring och fri bevisprövning tillämpas. Det innebär att i princip all form av bevis kan användas. Att hävda att: "Jag har endast använt vara på avsett vis" samt visa upp den defekta varan utan tecken på felaktigt användande kan räcka. Sedan är det säljarens skyldighet att mot-/överbevisa detta eller acceptera sitt åtagande.
Kan parterna inte komma överens, det uppstår en tvist, så kan man ta det till ARN eller domstol som får avgöra fallet.

Skrivet av sirnicke:

I det här fallet (med 16 §) sträcker sig min bevisbörda bara till att bevisa att varan inte längre fungerar. Har jag bevisat det har jag alltså bevisatt att det är fel på varan.

Säljaren kan påstå bäst denne vill, men så länge det saknas faktiska bevis för att jag har ändrat någon inställning, som inte är avsedd att ändras, (som vi alla vet kan det bli klurigt att påvisa om inställning a har varit i läge x eller inte) blir det knepigt för säljaren Att bevisa att jag har hanterat varan på ett ej avsett och skadligt sätt.

Tack för era svar, intressant.
https://lagen.nu/arn/2009-1467

Om ni kikar på min länk så är det ett beslut taget i ett ärende rörande en dator.
ARN beslutade i köparens favör pga att felet uppkom inom 6 mån.
Det står klart och tydligt i texten att efter 6 mån så åligger det köparen att bevisa att felet funnits där från början.
Så om återförsäljare/leverantör vill hävda att köparen åsamkat felet genom att ej bruka produkten normalt så har jag svårt att se hur man skall få rätt.

Missförstå mig inte nu. Det jag argumenterar mot är lagtext och tolkning.
Känslomässigt och ur ett kund/service perspektiv så finns det helt andra mjuka värden som spelar in.
I min roll som produktionschef för ett tryckeri händer det, fast väldigt sällan , att jag sitter med en missnöjd kund.
Vi kommer alltid överens och löser situationen på bästa sätt.
Det finns inte i min världsbild att lämna en kund utan att nå ett samförstånd.

Nu måste jag jobba lite också men tittar till tråden senare i kväll.
Till TS. Jag hoppas det löser sig för dig!

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kern:

Tack för era svar, intressant.
https://lagen.nu/arn/2009-1467

Om ni kikar på min länk så är det ett beslut taget i ett ärende rörande en dator.
ARN beslutade i köparens favör pga att felet uppkom inom 6 mån.
Det står klart och tydligt i texten att efter 6 mån så åligger det köparen att bevisa att felet funnits där från början.
Så om återförsäljare/leverantör vill hävda att köparen åsamkat felet genom att ej bruka produkten normalt så har jag svårt att se hur man skall få rätt.

Missförstå mig inte nu. Det jag argumenterar mot är lagtext och tolkning.
Känslomässigt och ur ett kund/service perspektiv så finns det helt andra mjuka värden som spelar in.
I min roll som produktionschef för ett tryckeri händer det, fast väldigt sällan , att jag sitter med en missnöjd kund.
Vi kommer alltid överens och löser situationen på bästa sätt.
Det finns inte i min världsbild att lämna en kund utan att nå ett samförstånd.

Nu måste jag jobba lite också men tittar till tråden senare i kväll.
Till TS. Jag hoppas det löser sig för dig!

Det där är ju under garanti tiden, utanför den tiden så är det fabrikations fel eller fel som fanns när han fick produkten. Vilket inte tydligen gick igenom så jag står vid inets sida 110% i just detta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Att kortet är sönder är inget bevis, vilket trams. Det funkar bara inom garantitiden. Reklamtionsrätten är något helt annat och det verkar inte folk begripa. Som jag skrivit tidigare i tråden har vi inga lagar eller regler som säger att kort måste hålla en viss tid. Grejer kan sluta fungera efter en tid och det kan vara dagen efter garantin går ut. Behöver inte vara något tillverkningsfel för det och att efter två års användning hävda ett ursprungsfel är svårt. Man har rätt att reklamera i 3 år men inga garantier på att få rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Att kortet är sönder är inget bevis, vilket trams. Det funkar bara inom garantitiden. Reklamtionsrätten är något helt annat och det verkar inte folk begripa. Som jag skrivit tidigare i tråden har vi inga lagar eller regler som säger att kort måste hålla en viss tid. Grejer kan sluta fungera efter en tid och det kan vara dagen efter garantin går ut. Behöver inte vara något tillverkningsfel för det och att efter två års användning hävda ett ursprungsfel är svårt. Man har rätt att reklamera i 3 år men inga garantier på att få rätt.

Skrivet av silicon111:

Det där är ju under garanti tiden, utanför den tiden så är det fabrikations fel eller fel som fanns när han fick produkten. Vilket inte tydligen gick igenom så jag står vid inets sida 110% i just detta fall.

http://www.arn.se/Vanliga-fall/Bank/Fel11/Fall-1/Fall-1111/

Förklara ovanstående resonemang då.

För att citera:

"Den detalj som i detta fall gått sönder är sådan att den rimligen inte kunnat påverkas av konsumenten. Det framstår därför som övervägande sannolikt att felet fanns redan från början. Säljaren har inte heller lagt fram någon teknisk utredning eller i övrigt anfört något som motsäger detta. Felet måste därför anses ha varit ursprungligt.

Att garantitiden på bilen hade gått ut när felet reklamerades saknar betydelse, eftersom konsumenten enligt 23 § konsumentköplagen alltid har rätt att göra felaktigheter gällande inom tre från det att han har tagit emot varan. I detta fall påtalades felet efter ca ett och ett halvt år. Alfs yrkande skall därför bifallas."

Har konsumenten påverkat att grafikkortet lagt av? Nej. Har Inet lagt fram någon teknisk utredning eller i övrigt anfört något som motsäger detta? Nej.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Har du läst något av det jag har sagt om att ursprungsfel inte har något alls med saken att göra? Om man rimligen kan förvänta sig att något håller tre år ska det hålla tre år - annars är det fel på varan. Då räcker det som bevis att varan är trasig. Hör med en jurist om du inte tror mig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Som jag skrivit tidigare i tråden har vi inga lagar eller regler som säger att kort måste hålla en viss tid. Grejer kan sluta fungera efter en tid och det kan vara dagen efter garantin går ut. Behöver inte vara något tillverkningsfel för det och att efter två års användning hävda ett ursprungsfel är svårt. Man har rätt att reklamera i 3 år men inga garantier på att få rätt.

Bara för att man upprepar en lögn blir den inte mer sann för det. Jag citerar mig själv:

Citat:

Självklart kan man inte lagstifta bort att saker går sönder. Men däremot kan man kan lagstifta om det ansvar som åligger en säljare ifall en vara går sönder inom tre år, vilket man också gjort. Du känner säkert till konsumentköplagen? Om inte så läs den, och gärna 16 § så ska du se att ditt påstående saknar bärighet.

Vad gäller utfallet av en reklamation är självklart en bedömningssak, men inte ifråga om NÄR varan går sönder utan VARFÖR. Beror det på ovarsam hantering eller bristande kvalité? Förstår du skillnaden?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vi vänder pådet. jag har en mus här hemma som jag tröttnat på, den har hängt med på många lan och musen ser rätt skabbig ut. då borde jag kunna reklamera den va? den laddar inte som den ska...

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoAim:

http://www.arn.se/Vanliga-fall/Bank/Fel11/Fall-1/Fall-1111/

Förklara ovanstående resonemang då.

För att citera:

"Den detalj som i detta fall gått sönder är sådan att den rimligen inte kunnat påverkas av konsumenten. Det framstår därför som övervägande sannolikt att felet fanns redan från början. Säljaren har inte heller lagt fram någon teknisk utredning eller i övrigt anfört något som motsäger detta. Felet måste därför anses ha varit ursprungligt.

Att garantitiden på bilen hade gått ut när felet reklamerades saknar betydelse, eftersom konsumenten enligt 23 § konsumentköplagen alltid har rätt att göra felaktigheter gällande inom tre från det att han har tagit emot varan. I detta fall påtalades felet efter ca ett och ett halvt år. Alfs yrkande skall därför bifallas."

Har konsumenten påverkat att grafikkortet lagt av? Nej. Har Inet lagt fram någon teknisk utredning eller i övrigt anfört något som motsäger detta? Nej.

Man har alltid rätt att reklamera i 3 år JA. Men inget säger att det godkänns bara för det. Du förstår nog inte vad du själv sitter och läser. Han fick bilen lagad pga fabrikations fel, eller fel som har varit sen han köpte bilen. Så Reklamations lagen funkade ypperligt bra i detta exemplar. När garanti tiden gått ut, gäller det bara om det är fabrikationsfel eller fel som funnits vid köp av varan så att säga. Varför är det så svårt att förstå? Helt ärligt, dom yrkar på att felet har varit där sedan han köpte den och kan då få den lagad gratis även efter garanti tiden. Så bilen vart inte lagad på garantin, utan för att dom yrkade på felet varit där sedan han köpte den. Tack för att du styrkte mig i denna diskution.

Har TS haft grafikfel sen han köpte kortet? Nej då funkar inte denna reklamations lag. har han haft det? Om ja, då skulle han anmält detta sen långt tillbaka. Dom räknar inte grafikfel som fabrikationsfel. Självklart är det ju fabrikations fel om det är så när man köper kortet och det blir så under garanti tiden(dom garanterar ju 2 år). Utefter garanti tiden finns ingen garanti kvar, bara denna subjektiva reklamations lag man kan utnyttja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Man har alltid rätt att reklamera i 3 år JA. Men inget säger att det godkänns bara för det. Du förstår nog inte vad du själv sitter och läser. Han fick bilen lagad pga fabrikations fel, eller fel som har varit sen han köpte bilen. Så Reklamations lagen funkade ypperligt bra i detta exemplar. När garanti tiden gått ut, gäller det bara om det är fabrikationsfel eller fel som funnits vid köp av varan så att säga. Varför är det så svårt att förstå? Helt ärligt, dom yrkar på att felet har varit där sedan han köpte den och kan då få den lagad gratis även efter garanti tiden. Så bilen vart inte lagad på garantin, utan för att dom yrkade på felet varit där sedan han köpte den. Tack för att du styrkte mig i denna diskution.

Har TS haft grafikfel sen han köpte kortet? Nej då funkar inte denna reklamations lag. har han haft det? Om ja, då skulle han anmält detta sen långt tillbaka. Dom räknar inte grafikfel som fabrikationsfel. Självklart är det ju fabrikations fel om det är så när man köper kortet och det blir så under garanti tiden(dom garanterar ju 2 år). Utefter garanti tiden finns ingen garanti kvar, bara denna subjektiva reklamations lag man kan utnyttja.

Ett fabrikationsfel kan uppenbara sig efter långt tid.

Läs för övrigt igenom hela tråden...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sirnicke:

Ett fabrikationsfel kan uppenbara sig efter långt tid.

Läs för övrigt igenom hela tråden...

Ja det kan det. Ämnet i sig är komplicerat och jag tycker han ska höra av sig direkt till XFX och höra med vad dom säger om RMA efter garanti tid. Eller Inet som har ansvaret men där har han ju fått det förklarat. Han kanske skulle maila konsument ombudet och kolla. Eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Han med bilen hade ju inte heller haft problem sedan han köpte den. Det var 1 års nybilsgaranti, efter 1½ år fick han problem, bilen hade tills dess funkat klockrent, men ville sen inte starta. Läs igenom vad som sägs istället för att bara repetera samma smörja om och om igen. Du borde läsa igenom hela fallet och sen se till att du faktiskt förstår vad som sägs, sen kommentera igen.

Visa signatur

E det så?