Först och främst får man ju tacka för komplimangen:)
Självklart är det skillnad på garanti och reklamationsrätt, dock är reglerna rätt lika när allt ställs på sin spets. Jag och mitt sätt att jobba på är å intet sätt unikt utan det är en tillämpning man måste ha när man arbetar inom kvalitet, och framför allt ute i Europa.
När jag reklamerar komponenter till leverantören ger jag den info jag har baserad på min kunskap, sen fyller de på baserat på sin felanalys. Där jag tycker att det är fallet är helt bisarrt är att leverantören inte ens tar emot reklamationen för analys, det man kan fråga sig är hur deras övriga kvalitetsuppföljning är..,
När det väl kommer till kritan är en reklamation en ge och ta situation, kunden ger input för ytterliggare förbättringar med bristrapporter. Och leverantören belönar kunden med en godkänd reklamation om analysen visar på att så är fallet.
Som en fotnot kan jag säga att med detta arbetssätt har reklamationerna minskat med ca 50% sedan det infördes och vi har mycket nöjda kunder som handlar mer= mer pengar i företagets fickor:)
Inet nekar han inte att pröva fallet. Men dom skriver att det är sällan deras leverantör godkänner sådana saker som fabrikations fel. Hade du gett ut ett nytt kort till han gratis utan att du fick kompensation för det i din tur? Dom ger han nytt valfritt kort för inköpspris. Det är riktigt shysst endå. Inet gör som alla andra butiker gör i detta fall. Dock varnar dom han bara för att detta fall kan med största möjlighet att inte gå igenom vilket är shysst att tala om för kunden. Upp till konsumenten nu att pröva sin lycka helt enkelt. Dom kör med goodwill tycker jag.
Om jag hade en butik som gick väldigt bra ekonomiskt, så hade ja gett pöjken nytt kort direkt och prövat min lycka att reklamera det i min tur vidare tillbaka i kedjan så att säga. Och jag håller med att detta arbetssätt bör ändras. Kanske slopa reklamationsrätten efter garanti tiden eller helt enkelt öka den till 3år på elektronik. Men prylarna kommer säkert bli dyrare också.