Problemfri streaming av HD-material från NAS?

Permalänk
Medlem

Problemfri streaming av HD-material från NAS?

Finns det någon här som streamar högupplöst video från en NAS till sin htpc utan problem? Vilka komponenter används isåfall...? Funderar på ett E45M1-I DELUXE mITX bygge...

Permalänk
Medlem

Vilken NAS som hellst klarar de 50-60mbit som okomprimerad BluRay kräver.
Och vad gäller avkodningen så räcker det i princip med att ha ett grafikkort som fixar DXVA.
Vilket alla gör numera.

Permalänk
Medlem

Min lite budget NAS har ca 25mb/s i överföringshastighet och det räcker och blir över, dock håller också på att byta ut den då 25mb/s är lite långsamt samt att den låter en del,
så ska också bli en litet miniITX bygge med 4-6 hårdiskar dock inte fusion, utan blir nog Intel Pentium G620 eller liknande, fusion har bättre GPU men den kommer ju inte användas, så bättre med G620 samt det hela blir enkel att uppgradera om man får för sig att bygga en vanlig burk av delarna

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag skriver under på det Svensktiger säger. Prestanda är inte ett problem. Det svåra är att få till ett system som är litet, kompakt, tyst, svalt, strömsnålt och ser snyggt ut i TV-bänken.

Mitt bygge består av just E45M1-I Deluxe i ett Streacom F1C. Jag lyckades med allt utom att få systemet svalt.

Permalänk
Medlem

Hmmm, ok det verkar ju bra... vet inte varför jag fått för mig att det skulle vara problem med trådlös streaming av högupplöst material...

Permalänk
Medlem

Kör Högupplöst material via WLAN genom min bärbara Asus 1201N baserad på Atom och ION.
Endast komprimerat material. Min NAS är något random baserat på s775, 1GB RAM, Win7 och ett par TB diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av w1ngd3:

Hmmm, ok det verkar ju bra... vet inte varför jag fått för mig att det skulle vara problem med trådlös streaming av högupplöst material...

Står ingenting om trådlöst i din första post
Men ja det funkar även med trådlöst, iaf om man har vettig hastighet.

Permalänk
Medlem

Hmmm trådlöst har jag haft trassel med att skicka HD material, ibland går det bra, ibland inte.
Numera kör jag alla ej mobila enheter trådat, och trådlöst bara till laptops, telefoner, ja allt bärbart, spar en hel del gråa hår

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Står ingenting om trådlöst i din första post
Men ja det funkar även med trådlöst, iaf om man har vettig hastighet.

Hoppsan, ser det nu... hmmm, ja det var ju trådlöst jag tänkte mig, annars är det ju inga problem Undrar vad vettig hastighet är då, plus att man får väl tänka på vad man har mellan NAS:en och htpc

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Hmmm trådlöst har jag haft trassel med att skicka HD material, ibland går det bra, ibland inte.
Numera kör jag alla ej mobila enheter trådat, och trådlöst bara till laptops, telefoner, ja allt bärbart, spar en hel del gråa hår

Ja, det är så jag har uppfattat det - trots om det borde fungera på pappret så fungerar det inte iallafall... ibland. Känns lite som en toss up. Och då pratar jag inte om bild-judder eller "felaktig" tolkning av informationen, bilduppdateringsfrekvens osv...

Men det hade vart skönt att komma åt allt trådlöst så att det kan hållas stilrent vid TV-bänken

Permalänk
Medlem

Visst kan det funka med trådlöst, kör så själv.
Och även okomprimerade blurays funkar bra.
Men jag var tvungen att byta wifikortet i min eeebox från atheros till Intel för att få upp hastigheten.

Permalänk
Medlem

Jag rapporterar när jag provat

Permalänk
Medlem
Skrivet av w1ngd3:

Finns det någon här som streamar högupplöst video från en NAS till sin htpc utan problem? Vilka komponenter används isåfall...? Funderar på ett E45M1-I DELUXE mITX bygge...

Jag använder en Xtreamer Sidewinder, utan problem.
http://www.xtreamer.nu/

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av w1ngd3:

Jag rapporterar när jag provat

Har du provat ännu? Är själv sugen på en HTPC med E45M1-I DELUXE samt en NAS, så skulle vara bra om du fick det att funka trådlöst?

Permalänk
Skrivet av w1ngd3:

Men det hade vart skönt att komma åt allt trådlöst så att det kan hållas stilrent vid TV-bänken

Äh, du har ju ändå bild och strömsladdar till enheterna, så nån kabelgömma måste du ju ändå ha om du vill ha det stilrent

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*