Skype sätter fart på mitt grafikkort, varför?

Permalänk

Skype sätter fart på mitt grafikkort, varför?

http://i.imgur.com/ZNaFX.png

Om ni kollar bilden på ser ni att i början av "grafikkortsövervakningen" så är skype igång, stänger därefter av skype och då sjunker den ner i marken direkt.

Förstår inte riktigt, det är väl ändå inte normalt? Det står ju att det 0% GPU usage men ändå så är Core clock, shader clock, och memory clock i full fart?

För övrigt så har jag ett 580.

Hoppas nån har ett svar på detta!

Permalänk
Medlem

Jag tror Skype använder GPU acceleration vilket skulle förklara saken. Varför man använder det kan jag dock inte svara på.

Permalänk
Skrivet av v1p3r_91:

Jag tror Skype använder GPU acceleration vilket skulle förklara saken. Varför man använder det kan jag dock inte svara på.

Går det att stänga av detta? eller är det nödvändigt att ha det?

Permalänk
Medlem

Nej, det går tyvärr inte att stänga av.
Det finns många med bärbara datorer som har problem med skype då deras dedikerade grafikkort aktiveras och förstör batteritiden helt medan skype är igång. Vet inte hur länge det varit så(använder själv inte skype) och om de kommer att fixa det framöver eller inte.

Permalänk
Inaktiv

Med Nvidia Optimus så kan man iaf välja precis vilka program som ska köra på det integrerade respektive separata grafikkortet. Funkar inte alltid perfekt men borde lösa problemet i Skype iaf.

Permalänk
Medlem

Lite gammal tråd visserligen, men problemet är detsamma och det verkar fortfarande inte gå att stänga av hårdvaruacceleration i skype...
Har försökt stänga av Skypes GPU användning i NVIDIAs kontrollpanel, men det gör ingen skillnad.

Känns fruktansvärt onödigt att GPUn (i mitt fall ett GTX 770) ska gå i full klock och hög spänning bara för att skype är igång. Skype har jag alltid igång, men om det innebär att grafikkortet används och tempereturerna dras upp med ca 10 grader så får jag överväga att sluta använda skype...

Vad jag undrar alltså, går det fortfarande inte att göra något åt detta?

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6