Permalänk
Medlem

Quake Live mus... vilken?

Nu har jag skapat någon tråd tidigare men inte blivit klokare. Jag eftersöker en mus som klarar 600dpi, helt saknar prediction och all form av acceleration. Den ska va hyfsat lätt och påminna om den här som jag hade tidigare men som precis gick sönder: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=157881

Alltså lite i stil med MS intellimouse till formen och vara lätt att lyfta, och inte för stor5. Att musen kräver mjukvaruinstallation för inställning av 600dpi gör ingenting, bara stödet finns. Den ska inte ha buggig mjukvara eller scrollhjul som strular. Vara fri från stuttering. Behöver inte ha några knappar eller extrafunktioner mer än det som är standard. Ha stabil pollingrate och hålla i mer än 3 år av vanligt spelande. Ser helst att den saknar led-ljus eller åtminstone möjlighet att stänga av dessa. Precision i toppklass i stil med vad man hört om Qpad är en fördel. Och den ska framför allt inte vara för dyr. Sammanfattningsvis: Enkel, pålitlig utan massa bling och funktioner som gör att den blir onödigt dyr och ostabil. Pris omkring 300 men kan sträcka mig till omkring 400. Går helst inte över detta om det inte är absolut nödvändigt för att hitta något som stämmer överens med det jag efterfrågar.

Tack på förhand

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Hedersmedlem

Varför tre trådar om i stort sett samma ämne? Är det inte bättre att ha allt samlat i en tråd? :S

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Varför tre trådar om i stort sett samma ämne? Är det inte bättre att ha allt samlat i en tråd? :S

Tror inte jag var tydlig nog med vad jag efterfrågade. Någon moderator får gärna ta bort de tidigare trådarna. Vilka möss jag blivit tipsade om så har de antingen predicition som inte går att stänga av, positiv/negativ acceleration inbyggt i sensorerna, buggig mjukvara med stuttering eller low-sense anpassade möss som är för klumpiga.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Tror inte jag var tydlig nog med vad jag efterfrågade. Någon moderator får gärna ta bort de tidigare trådarna. Vilka möss jag blivit tipsade om så har de antingen predicition som inte går att stänga av, positiv/negativ acceleration inbyggt i sensorerna, buggig mjukvara med stuttering eller low-sense anpassade möss som är för klumpiga.

Isåfall så är det nog läge att komplettera din första post här, med de möss du redan förkastat (och anledningen till det) så slipper du få massa dublettförslag? Folk lär ju inte gå genom alla de gamla trådarna innan de svarar här...

Jag antar att den redan föreslagits, men G400 ska väl inte längre ha prediction, och har såvitt jag vet ingen acceleration så länge man håller den på 800dpi. Möjligt den introducerar acc vid 600 dpi dock? (fast borde väl funka att köra 800dpi och anpassa muskänslighet i spelet?)
Mjukvaran vågar jag inte svära på att den är felfri, men så länge man kör i mest grundläggande läget, så bör den inte heller behövas.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Isåfall så är det nog läge att komplettera din första post här, med de möss du redan förkastat (och anledningen till det) så slipper du få massa dublettförslag? Folk lär ju inte gå genom alla de gamla trådarna innan de svarar här...

Jag antar att den redan föreslagits, men G400 ska väl inte längre ha prediction, och har såvitt jag vet ingen acceleration så länge man håller den på 800dpi. Möjligt den introducerar acc vid 600 dpi dock? (fast borde väl funka att köra 800dpi och anpassa muskänslighet i spelet?)
Mjukvaran vågar jag inte svära på att den är felfri, men så länge man kör i mest grundläggande läget, så bör den inte heller behövas.

Enligt recensionerna har den jitter (kanske löst detta?), lift off distance ska vara 3,6mm vilket gör att man i princip inte kan lyfta musen. Sen är den väl tänkt för palm grip? Jag lirar bara quake. G400 passar säkert skitbra för dom som spelar typ crysis singel player. Jag måste kunna lyfta musen. En mus som Steelseries Xai hade varit perfekt om den inte haft 5% positiv musacceleration. Min gamla A4tech var perfekt "clean" när det gällde allt sånt. Dock skulle precisionen kunnat vara lite bättre. Samt att den på pappret hade 1000hz pollingrate men irl i win7 mäter jag den bara till 125hz :s
Andra förslag?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Vet att du var intresserad av en 600 dpi mus, men vet en 400 dpi som passar (enligt mig) på de andra alternativen.

Musen i fråga är Microsoft Optical Mouse

Tålig mus som håller i flera år. Lätt design med inga extra saker. Billig är den också om du lyckas hitta den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Vet att du var intresserad av en 600 dpi mus, men vet en 400 dpi som passar (enligt mig) på de andra alternativen.

Musen i fråga är Microsoft Optical Mouse
http://www.daevinitystore.com/ekmps/shops/daevinityddc/images...

Tålig mus som håller i flera år. Lätt design med inga extra saker. Billig är den också om du lyckas hitta den!

Du läste nästan mina tankar där... Har hört att WMO fortfarande är bäst lämpad för quake.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=39609

Tyvärr verkar den va omöjlig att få tag på. Men det är något hyfsat avskalat och så felfri mus som möjligt med bra precision, som jag är ute efter.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Du läste nästan mina tankar där... Har hört att WMO fortfarande är bäst lämpad för quake.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=39609

Tyvärr verkar den va omöjlig att få tag på. Men det är något hyfsat avskalat och så felfri mus som möjligt med bra precision, som jag är ute efter.

Kolla in dessa:
CM Storm Spawn, MS 1.1, Razer Abyssus, Steelseries KANA, Steelseries Kinzu, Steelseries Sensei, Steelseries Xai, Zowie AM, Zowie EC2, Zowie MiCO. Finns säkerligen fler, men alla dessa liknar WMO på sina sätt.

Visa signatur

MSI Z370 TOMAHAWK | MSI GeForce GTX 1080 8GB Armor | Intel® Core™ i7-8700K @ 4,7 GHz | Samsung 16GB DDR4 2133 MHz | M.2 PCIe SSD Intel 256 GB | Western Digital 1TB 7200 rpm | FSP 500W 80+ Silver | MSI Codex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Du läste nästan mina tankar där... Har hört att WMO fortfarande är bäst lämpad för quake.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=39609

Tyvärr verkar den va omöjlig att få tag på. Men det är något hyfsat avskalat och så felfri mus som möjligt med bra precision, som jag är ute efter.

Väldigt synd, men kanske finns någon butik i USA som säljer (om inte de skickar till Sverige så finns det andra lösningar!) eller någon på tradera eller blocket? Någon borde ju ha en liggande hemma eller i ett lager!

Skrivet av Rocky Scarlet*:

Kolla in dessa:
CM Storm Spawn, MS 1.1, Razer Abyssus, Steelseries KANA, Steelseries Kinzu, Steelseries Sensei, Steelseries Xai, Zowie AM, Zowie EC2, Zowie MiCO. Finns säkerligen fler, men alla dessa liknar WMO på sina sätt.

Av erfarenhet är dagens möss (Razer och Steelseries allafall) inte världens mest hållbara. Om man vill ha produkter som håller måste man nästan gå oldschool!

Permalänk
Medlem

Vanligaste mössen för QL är Abyssus och WMO om du kollar progamers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Enligt recensionerna har den jitter (kanske löst detta?), lift off distance ska vara 3,6mm vilket gör att man i princip inte kan lyfta musen. Sen är den väl tänkt för palm grip? Jag lirar bara quake. G400 passar säkert skitbra för dom som spelar typ crysis singel player. Jag måste kunna lyfta musen. En mus som Steelseries Xai hade varit perfekt om den inte haft 5% positiv musacceleration. Min gamla A4tech var perfekt "clean" när det gällde allt sånt. Dock skulle precisionen kunnat vara lite bättre. Samt att den på pappret hade 1000hz pollingrate men irl i win7 mäter jag den bara till 125hz :s
Andra förslag?

Har en sån mus liggandes, skit nice faktiskt. Tror dom har dom fortfarande på Gekås ( ullared ).

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Logitech G9X tycker jag passar perfekt in i det du letar.. går att köra ner till 200dpi (och upp till 5700dpi), går att få jättelätt och den är inte direkt jättestor heller.. går att vikta den också.. går att köra upp till 1000hz också.
Ingen prediction eller dylikt heller som du efterfrågar.

Sen går det att ändra greppet på den också, samt att man kan spara olika profiler direkt i musen så man inte behöver ha några drivrutiner till musen... samt ball bearing scroll hjul med ett knapptryck om man gillar sånt hehehe...

Bilder: https://www.google.se/search?q=logitech+g9x&oe=utf-8&rls=org....

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Enligt recensionerna har den jitter (kanske löst detta?), lift off distance ska vara 3,6mm vilket gör att man i princip inte kan lyfta musen.

Så att jag är helt med här: vill du kunna lyfta musen för göra omtag (dvs bryta kontakten mot underlaget) eller vill du kunna lyfta musen och fortfarande ha kontakt?? Det kan verka som en dum fråga, men jag har hört båda svaren

Greppmässigt tror jag G400 är flexibel nog att klara både palm och claw, men den är kanske mer optimerad för palm.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Testa Corsair M90, den har stöd för mellan 100 och 5700 DPI och inställningar för hur den reagerar när man lyfter den. Dock så är detta en RTS/MMO mus. Något du bör tänka på är att den varken är så stor eller så tung som alla klagar över, jag tycker t,o,m den borde vara större.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Chris_Kadaver:

Du läste nästan mina tankar där... Har hört att WMO fortfarande är bäst lämpad för quake.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=39609

Tyvärr verkar den va omöjlig att få tag på. Men det är något hyfsat avskalat och så felfri mus som möjligt med bra precision, som jag är ute efter.

Jaha, då svarar jag i den tredje tråden med exakt samma svar då, fast lite omformulerat.
Jag har en WMO, har haft den i över 10 år, har testat massa möss men har aldrig gillat någon lika mkt som min WMO, tills jag hittade Zowie EC2, som är nästan identisk med WMO storleksmässigt, och sen är den ju lite anpassad för högerhänta då.

Men den musen klarar precis alla dina krav, utom att den sitter med 500dpi istället för 600dpi, men det är ju sjukt enkelt att anpassa sig efter, det gjorde jag på en halvtimme när jag confa om mina CFGs från 400dpi till 500 när jag gick över från min WMO.

Så förstår inte problemet, varför köper du inte det du blir rekommenderad, du har sagt att det är intressant, aldrig sagt att det inte är något för dig, trots det skapar du nya trådar hela tiden.

Liftoff distance på zowie är hur låg som helst, så man kan veva med musen hur mkt man vill. Jag spelar själv mkt FPS med väldigt låg sens, så musen lyfter jag hela tiden och har aldrig haft några problem med liftoff distance, har för mig att den är 1mm på zowie mössen (alltså lägst av alla möss).

Permalänk
Medlem

Ec har ju dock prediction, nya evo är dock fri från det. Evo är en bra mus om man klarar sig med dpi settings dom har.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle satsa på Zowie Emil Christensen 2 ;-D

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jaha, då svarar jag i den tredje tråden med exakt samma svar då, fast lite omformulerat.
Jag har en WMO, har haft den i över 10 år, har testat massa möss men har aldrig gillat någon lika mkt som min WMO, tills jag hittade Zowie EC2, som är nästan identisk med WMO storleksmässigt, och sen är den ju lite anpassad för högerhänta då.

Men den musen klarar precis alla dina krav, utom att den sitter med 500dpi istället för 600dpi, men det är ju sjukt enkelt att anpassa sig efter, det gjorde jag på en halvtimme när jag confa om mina CFGs från 400dpi till 500 när jag gick över från min WMO.

Så förstår inte problemet, varför köper du inte det du blir rekommenderad, du har sagt att det är intressant, aldrig sagt att det inte är något för dig, trots det skapar du nya trådar hela tiden.

Liftoff distance på zowie är hur låg som helst, så man kan veva med musen hur mkt man vill. Jag spelar själv mkt FPS med väldigt låg sens, så musen lyfter jag hela tiden och har aldrig haft några problem med liftoff distance, har för mig att den är 1mm på zowie mössen (alltså lägst av alla möss).

Varför jag skapar ny tråd är för att jag får rekommendationer på möss som jag gång på gång beskriver att jag utesluter. Därför omformulerar jag mig och förtydligar det jag är ute efter. Jag har redan sagt att Zowie hade varit perfekt för mig om de varit befriade från acceleration, vilket jag läst överallt att sensorn lider av. Om jag skulle köpa det jag blir rekommenderad som du anser, så skulle jag sitta med 100 möss här hemma som ser ut som blinkande rymdskepp, som enbart kan rita raka linjer, går sönder på en vecka och accelererar åt olika håll.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Varför jag skapar ny tråd är för att jag får rekommendationer på möss som jag gång på gång beskriver att jag utesluter. Därför omformulerar jag mig och förtydligar det jag är ute efter. Jag har redan sagt att Zowie hade varit perfekt för mig om de varit befriade från acceleration, vilket jag läst överallt att sensorn lider av. Om jag skulle köpa det jag blir rekommenderad som du anser, så skulle jag sitta med 100 möss här hemma som ser ut som blinkande rymdskepp, som enbart kan rita raka linjer, går sönder på en vecka och accelererar åt olika håll.

Så vitt jag vet så har Zowie AM ingen acceleration, och då borde inte EC evo heller ha det, hittade inget på overclock heller om det.
Förra EC serien har dock acceleration.

Permalänk
Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Nivity:

Så vitt jag vet så har Zowie AM ingen acceleration, och då borde inte EC evo heller ha det, hittade inget på overclock heller om det.
Förra EC serien har dock acceleration.

Länk på det tack, under windows och inte OSX.
Varken min EC2 eller EC1 har någon accel vad jag kunnat märka av, och jag är väldigt petig med den biten, har tom kört en del regedit för att få bort det helt i CS under windows 7. I andra spel har jag inte märkt av någonting överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Länk på det tack, under windows och inte OSX.
Varken min EC2 eller EC1 har någon accel vad jag kunnat märka av, och jag är väldigt petig med den biten, har tom kört en del regedit för att få bort det helt i CS under windows 7. I andra spel har jag inte märkt av någonting överhuvudtaget.

Var vad jag läste på en hel del sidor ex OVerclock där många musfanatiker är.
Dock var detta i början av lanseringen och det var rätt lite (lägre än avagos 9500 5% etc)

Köpte ej någon själv då jag avskydde en hel del med första EC serien, evon har fixat till många punkter dock.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Nivity:

Var vad jag läste på en hel del sidor ex OVerclock där många musfanatiker är.
Dock var detta i början av lanseringen och det var rätt lite (lägre än avagos 9500 5% etc)

Köpte ej någon själv då jag avskydde en hel del med första EC serien, evon har fixat till många punkter dock.

Okej, jag har iaf inte märkt av någon accel, och då gick jag igenom ett tiotal möss bara för att hitta en som passade mig.
Med andra ord så har EVOn fixat alla "problem" som fanns med EC1/2? Låter ju nästan som man ska och införskaffa sig en reservmus redan nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne, varken i samma eller olika forumdelar (så kallad korspostning). Om en moderator har låst en tråd, är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne.

*Tråd låst pga korspostning.*

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?