Permalänk
Medlem

mekaniska tangentbord - hållbarhet?

Tjena!

Är i funderingarna på att skaffa nytt tangentbord, och har då kikat lite på mekaniska tangentbord som verkar ha fått ett rejält uppsving i "gamervärlden".
Jag har förbrukat löjligt många tangentbord genom åren, och bränt tusentals kronor. Har kört på 150 kronors tangentbord den senaste tiden, men ah dom håller inte så värst länge om vi säger så

Men ett tangentbord för över tusenlappen känns ordentligt i plånboken, speciellt som student. Så min fråga är, hur bra håller dessa? Vill ju inte köpa ett och så pajar de för att man drar näven i det, eller att knappar spricker, delar av tangentbordet slutar fungera osv osv

Men kommentarer som "sluta rage'a istället" och liknande är bara onödigt

Tack på förhand!

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Hedersmedlem

Brytarna i mekaniska bord håller för extremt många knapptryckningar. Själva tangenterna och elektroniken i tangentborden kanske däremot inte håller lika länge, och det är där ditt "rage"-problem kommer in i bilden... Tangentbord är inte byggda för att hålla mot fysiskt våld.

Permalänk
Medlem

Tja, dom håller ju bättre än rubberdome skulle jag tro, och så kanske man undermedvetet aktar sig för att "ragea" på sitt nya 1000:- tangentbord

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ska jag rekommendera ett mekaniskt skulle jag säga MK50 eller MK85. Just för att de är väldigt råbusta och kvalitativa. (No fanboy)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag sitter på ett razer blackwidow tangentbord. blåa switchar. älskar det. kolla lite på youtube och så

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sockfan:

Tjena!

Är i funderingarna på att skaffa nytt tangentbord, och har då kikat lite på mekaniska tangentbord som verkar ha fått ett rejält uppsving i "gamervärlden".
Jag har förbrukat löjligt många tangentbord genom åren, och bränt tusentals kronor. Har kört på 150 kronors tangentbord den senaste tiden, men ah dom håller inte så värst länge om vi säger så

Men ett tangentbord för över tusenlappen känns ordentligt i plånboken, speciellt som student. Så min fråga är, hur bra håller dessa? Vill ju inte köpa ett och så pajar de för att man drar näven i det, eller att knappar spricker, delar av tangentbordet slutar fungera osv osv

Men kommentarer som "sluta rage'a istället" och liknande är bara onödigt

Tack på förhand!

Har hört lite i forumet att b.la. Filco ska ha överlägsen kvalitet på sina tangentbord, inte enbart bra brytare kombinerat med lågkvalitativa plastdelar i övrigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jo Filco har ett snäpp upp i kvalitet på tangenter och allt annat, men tangentbord som tex Qpad MK50 MK80 MK85 är betydligt bättre än vanliga valfritt logitec/microsoft tangentbord i det mesta, har både ett razer Blackwindow och ett Qpad MK80 och Qpads känns något bättre i tangenterna lite stadigare där kanske.

Har ett äldre multimedia tangentbord också från microsoft, som sitter på en burk som går 24/7 och nån gång i månaden får man knappra lite på det, vid omstarter och liknade, och man blir lika förvånad varje gång hur otroligt dåligt det tangentbordet är, man verkligen drar sig att behöva använda det ens en minut, sen upptäcker man att alla rubber dome tangentbord är så här dåliga, som att att trycka på fuktiga tvättsvampar ungefär

Men skulle jag ha nått som tål att man bankar på det lite så kanske nått gammalt IBM modell M, inge vidare att skriva på men jämrans tåliga

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag misshandlar och verkligen misshandlar mina tangentbord, lackar ur totalt när jag spelar sc2 och slår till som fan... Brukar sluta med att jag får ont som fan :/
Har haft mitt 6gv2 sedan september eller så, tyvärr började spacebar krångla men det var ett känt batch fel

Det är kavlite i mekansikt

Permalänk
Medlem

På coolermasters youtube sida har dom en.video där dom låter en lmaborghini och en fet jävla monster truck köra över ett mekaniskt tangentbord trots det funkade t-bordet perfekt efteråt så tror nog det klarar dina smällar:)

Visa signatur

Lian Li PC-011D XL | Asus Crosshair VIII Formula| Ryzen 9 5950X | G-Skill Trident Z NEO 32GB 3600Mhz | MSI RTX 3080 Suprim X | Corsair AX850 Titanium | Custom vattenkylning | ASUS PG329Q

Permalänk

Köp dig ett Mionix Zibal 60! Det ska vara "Rage proof"

Visa signatur

- Dyrast saker i signaturen vinner -

Permalänk

Hehe, då är vi ganska lika Jag brukar få ett och annat cs ryck.. Just nu har jag ett steelseries v2 g6 de är ded bästa jag har haft hittills och det har hållt ganska länge ju.. de har inga piggar där bak som håller upp det utan de har typ något hållbarare som håller upp det och som man inte kan slå av eller knäcka.. sen har jag för mig att den har en aluminium skiva rakt igenom de. Eller jag tror det för det är väger ganska mycket.. Har bara fått byta mallanslag en gång..

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle kunna spela baseball med mitt filco, de e nice!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Köp ett steelseries 6gv2. Du kommer ångra dig då du drar näven i det.

Sen kanske det är dags att växa upp lite.

Permalänk
Medlem

Jag brukar ragea sönder på mig tagentbord och smälla knytnävarna i det när jag förlorar och ändå håller det så det tål ganska mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

dator 1: Cooler master Elite 430 || AMD 8120 || 8Gb corsair 1600MHz || ASUS radeon7950 dcu II || integera 500w ||
dator 2: Rasurbo BC-10 || Intel Core 2 Duo E7500 2,93GHz || 2gb corsair 800mhz || geforce 8600 gt || || Corsair cx430
ladtop: Samsung R580-JS03SE

Permalänk
Medlem

Mitt filco känns som att det skulle tåla några smällar, extremt bra byggkvalité.

Skulle dock inte dra näven i ett så dyrt tangentbord i första taget med min studentinkomst ^^

Visa signatur

| Chassi: FD Arc | Mobo: Asrock Extreme 4 gen 3 | CPU: i7 2600k + H100 | RAM: Vengeance 1866mhz |
| GPU: ASUS GTX 580 CUII | PSU: AX 850 | Skärm: Dell u2412m | Tbord + Mus: Filco Majestouch brown & Mx518!|

Permalänk
Medlem

konstigt, jag tycker mitt flång nya filco mj2 känns lite...plastigt.

filcot ersätter ett gammalt Dell-tangentbord med vanliga stora knappar, och dell-bordet känns faktiskt minst lika bra byggt. Det har en "bättre plast" på något sätt, filco är väldigt strävt och plastigt medan dell har lite glans utan att för den skull vara helt blankt.

sen kanske inte känslan på plasten säger så mycket om den verkliga byggkvaliteten, menmen :>

kanske kungen av rubber dome switches?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wully:

Jag misshandlar och verkligen misshandlar mina tangentbord, lackar ur totalt när jag spelar sc2 och slår till som fan... Brukar sluta med att jag får ont som fan :/
Har haft mitt 6gv2 sedan september eller så, tyvärr började spacebar krångla men det var ett känt batch fel

Det är kavlite i mekansikt

Jahaja du slår på ditt mekaniska tangentbord och mitt i allt har spacebaren slutat fungera, troligen stabilisatorn som lossnat på någon sida av brytaren? du sku borda ta upp och se om det går att laga, samma problem hände med mitt blackwiddow utan att jag slog på det, fick laga o limma det många gånger innan jag la det på hyllan för ett 15år gammalt compaq med cherry browns som håller mycket mycket högre kvalite.
jag jar klumat på qpad mk 80 och det känns som ett solidare bygge än razer och steelseries.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chosz:

På coolermasters youtube sida har dom en.video där dom låter en lmaborghini och en fet jävla monster truck köra över ett mekaniskt tangentbord trots det funkade t-bordet perfekt efteråt så tror nog det klarar dina smällar:)

inte för att vara sån, men både lambos och monstertruckar har såpass breda&mjuka däck att trycket sprids jämt över hela tangentbordet och därav inte skadar det. skulle nog tveklöst kunna glida över ett 150krs plast-skit-tangentbord med en lambo utan problem också

Twilight Sparkle uses Lecture. It's super effective!

Permalänk
Medlem

Jag tycker att hållbarheten har överdrivits lite när det gäller mekaniska tangentbord. Olika slags tangentbord slits på olika sätt, och det gäller både mekaniska och "icke-mekaniska".

"Gummiknoppstangentbord" slits gradvist. De blir sämre och sämre allteftersom de används. Till slut är de svampiga i nedslaget (vilket de också kan vara från början ...)
När ett mekaniskt tangentbord går sönder så är det ofta en plastdel som har knäckts. Den stora fördelen med mekaniska då är att tangentbordet ofta går att reparera genom att byta ut en komponent eller limma ihop eller bulta ihop det. Med gummiknoppstangentbord behöver man kassera hela tangentbordet.

Det mekaniska tangentbord som håller bäst är IBM Model M. När folk säger att mekaniska håller länge, så tänker de just på IBM Model M.
Det är byggt som en stridsvagn, med redig plast. metallbakstycke, etc. Men det händer att också det går sönder. Det vanligaste är att plastnitar inuti går sönder, men de går att byta ut mot metallskruvar och muttrar.
Känslan är dock i stort densamma mellan ett nytt och ett som använts dagligen i tjugo år.

De Cherry MX - switchar som håller bäst är de svarta och de röda -- därför att de är linjära och minst komplicerade.
Taktiliteten i de taktila switcharna (brun, blå och "clear") bygger på en mekanism med friktion. Friktionen får taktiliteten att avta ju mer de används -- de blir mer och mer som röda/svarta.
Men... Jag har haft en switch där höljet brustit. Det händer också.
Cherry-switcharna är också mer känsliga för vätskor, damm och smuts än vad "gummiknoppstangentbord" och Model M är.

Jag har valt mekaniska tangentbord för känslan, inte för hållbarhet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Sitter med ett tangentbord från 1987 och ett från 1990, bpda är som nya. Så att mekaniska tangentbord håller är ju fakta.

Det jag skulle passa mig för är dessa ombrandade oem tangentbord som finns ute på marknaden då de är byggda så billigt som möjligt.

Ett cherry g80-3000 skulle jag rekommendera, det är både billigt och riktigt bra. Sedan finns ju filco som är riktigt bra.

CM quickfire ska också vara ett bra tangentbord.

Skulle inte rekommendera qpad, razer eller liknande dock. Hoppas det hjälpte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Börja dra näven i skrivbordet istället, håller inte det så köp en tjock marmorskiva eller något.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Breddas:

Börja dra näven i skrivbordet istället, håller inte det så köp en tjock marmorskiva eller något.

Hehe, IKEA har ju annars sina kontorsbord. Alltså de riktiga grejerna med stålram under, jag var tvungen att köpa ett sånt när jag hade min Sony FW900 CRT som vägde 45KG. Dom är hålla för en hel del slag.

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför man ska slå på sitt tangentbord. Min kompis sitter med en matte-bok och hugger i den med en kniv när spelet inte går som han vill. Billigt och roligt!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem

Been there done that!

Finns inga tangentbord som håller för en rejäl vikingsving, däremot finns Microsoft Intellimouse 3.0 som håller för en slägga.

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Medlem

Säg vad man vill, men ett steelseries 6gv2 är tålig till tusen. Metalram, tappade mitt på 2 meters höjd rakt ner i asfalten, fick en minimal repa. Brytarna håller lagom.

Permalänk
Medlem

jag säger att köp ett nytt mekaniskt, ha kvar ditt gamla och när du ragear så slår du bara på det gamla iställlet! genialiskt om jag får säga det själv!

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigarkungen:

Fattar inte varför man ska slå på sitt tangentbord. Min kompis sitter med en matte-bok och hugger i den med en kniv när spelet inte går som han vill. Billigt och roligt!

LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL WTF:P Jag brukar kasta mitt headset i väggen eller skrika mindre trevliga saker...^^

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!