Apple och icke EU företag har andra regler?

Permalänk
Medlem

Apple och icke EU företag har andra regler?

Fick ett påstående igår, från en person som jobbat med att reparera, returer och reklamationer på Iphones åt ett stort företag. Han hävdade att 3 brukade låta telefonerna reklameras efter 1 år, men att Tele 2 inte gjorde detta. Han sade också att jag inte borde köpa från Siba (när jag snart skall köpa en 15" Macbook Pro) eftersom dom direkt häver garantin om jag ens skruvar i datorn alls (Apples datorer kan man enkelt byta ram-minne och hårddisk i, detta häver inte garantin enligt apple själva) men skulle Siba kunna gå in och häva garantin för det? Låter ytterst märkligt.

Jag googlade snabbt och fick fram detta:
http://www.apple.com/se/legal/statutory-warranty/

På det verkar det ju onekligen som att Apple rättar sig efter EU-lagar och även om det står 2 år reklamation så står det där nere i tillägget att vissa länder bl a sverige har längre än så.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ohrstrom:

Fick ett påstående igår, från en person som jobbat med att reparera, returer och reklamationer på Iphones åt ett stort företag. Han hävdade att 3 brukade låta telefonerna reklameras efter 1 år, men att Tele 2 inte gjorde detta. Han sade också att jag inte borde köpa från Siba (när jag snart skall köpa en 15" Macbook Pro) eftersom dom direkt häver garantin om jag ens skruvar i datorn alls (Apples datorer kan man enkelt byta ram-minne och hårddisk i, detta häver inte garantin enligt apple själva) men skulle Siba kunna gå in och häva garantin för det? Låter ytterst märkligt.

Jag googlade snabbt och fick fram detta:
http://www.apple.com/se/legal/statutory-warranty/

På det verkar det ju onekligen som att Apple rättar sig efter EU-lagar och även om det står 2 år reklamation så står det där nere i tillägget att vissa länder bl a sverige har längre än så.

Du har ALLTID 3 års reklamationsrätt. Det går inte att avtala bort detta då lagen är tvingande. Däremot kan tillverkaren/butiken välja att lämna garanti på produkten men det är helt frivilligt. Tillverkarens garanti behöver inte följa KKL då den som sagt är frivillig och aldrig kan ersätta den vanliga reklamationsrätten. Nog bättre att fråga Siba vad som gäller.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem

Du blandar ihop lite Äpplen och Päron här.

1/ Garanti. Detta är frivilligt och måste inte ges. Butiken har full rätt att sätta sina egna regler om när garanti ska gälla.

2/ Fabriks/Tillverkargaranti. Denna är separat från försäljningsställets garanti och är även den frivillig. Den är i många fall mkt längre än butikens garanti men kan ha olika krav/regler när den gäller. Om den gäller så får du ofta betala frakt till företaget.

3/ Reklamationsrätt. I Sverige är den 3 år och den är helt oberoende av garanti. Den gäller fel som fanns från start och de första 6 månaderna så ska butiken/företaget visa att det inte är ett fel som fanns från början och efter det är det upp till dig att visa det (t ex genom att påvisa att ett fel uppkommer för många ägare av en produkt och därför bör anses ha funnits från början - ett exempel är om en fläkt i en bärbar lägger av efter 1.5 år och det är ett problem som uppstår för väldigt många ägare av datorn. Då kan man hävda att det finns ett inbyggt fel på fläkten).

Så SIBA kan ha sina egna garantiregler men de kommer aldrig komma ifrån reklamationsrätten.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Tack. Applecare hade säkert varit vettigt men jag har inte råd med det, ska dock fråga hur det funkar då jag fått uppfattningen från ett annat forum att många skaffar applecare strax innan Apples ettåriga garanti går ut.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem

Rent generellt (undantag finns naturligtvis) sätter tillverkaren upp riktlinjer som de reparerande verkstäderna måste följa och väljer även ut vilka verkstäder som får reparera deras produkter (auktorisering). Återförsäljarna tecknar sedan avtal med verkstäderna baserat på vilka produkter de söljer.
Vissa företag är väldigt strikta med hur en reparation skall gå till medan andra mest bryr sig om slutresultatet. Uppfattningen jag fått är att mobiltelefontillverkarna är de som ställer hårdast krav på verkstäderna.
Därför skall en reparation i princip ske på samma sätt oberoende på var du inhandlat produkten. Specifikt bestämmelser om yttre åverkan etc. sätt nästintill uteslutande av tillverkaren och återförsäljaren får vackert ta skeden i mun eller bekosta reparationen själva om de inte är nöjda med tillverkarens beslut/riktlinjer.

En av de främsta anledningarna till att jag personligen (nu blir det tämligen subjektiva åsikter) har svårt för Apple som företag är de absurda regler de sätter upp för just yttre åverkan. Exempelvis kommer en ipod som har en bucka på höljet direkt dömas ut som yttre åverkan och täcks således inte av garantin. Helt oberoende på om felet faktiskt har någon koppling till bucklan eller inte. Alla återförsäljare är medvetna om att de inte kan vinna en tvist om en kund sätter sig på tvären i ett sådant fall utan de är beredda att själva bekosta en ny spelare om kunden inte ger sig, trots att det mycket väl kan vara ett garantifel och Apple borde bekosta en reparation eller utbyte.
Apple har ett sådant varumärke och en sådan marknadsposition att deras kunder (både återförsäljare och privatpersoner) finner sig i mycket de inte skulle tolerera från en annan tillverkare. Det finns en kultur att man hellre "skall vara glad och köpa nytt" än att faktiskt kräva sina rättigheter som konsument när något går fel och Apple vägrar uppfylla sina faktiska skyldigheter.

Skrivet av Ohrstrom:

Tack. Applecare hade säkert varit vettigt men jag har inte råd med det, ska dock fråga hur det funkar då jag fått uppfattningen från ett annat forum att många skaffar applecare strax innan Apples ettåriga garanti går ut.

Apple är inte direkt öppna för det här med reklamationsrätt. Är garantitiden passerad och du inte har apple care är det i hög grad "tack och ajö!" som gäller. Se vad jag skrev ovan

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Apple förlorade tidigare i Mars en rättegång i Italien angående reklamationsrätt.

"Apple fick även böta 900 000 euro då domstolen ansåg att Apple vilselett sina kunder genom att inte erbjuda dem två års garanti.".

EU kommer gå hårdare mot företag och skydda konsumenterna, gynnar oss

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 800D Cpu: i5 750 @2.67 Moderkort: Asus P7P55D-E socket 1156
Hårddisk (OS): Intel X-25m 80GB SSD Hårddisk (Gaming): Intel 320 120GB SSD
Grafikkort: Asus HD5870 Ramminnen: Corsair Dominator 1600MHz 8GB Cpu kylning: H50 Hydro
PSU: Corsair HX 850W

Permalänk
Medlem

Det var väll snarare så att Apple inte vart tillräckligt duktiga på att upplysa om att det är 2års reklamationsrätt i Italien, inte att de måste erbjuda 2års garanti.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Du har ALLTID 3 års reklamationsrätt. Det går inte att avtala bort detta då lagen är tvingande. Däremot kan tillverkaren/butiken välja att lämna garanti på produkten men det är helt frivilligt. Tillverkarens garanti behöver inte följa KKL då den som sagt är frivillig och aldrig kan ersätta den vanliga reklamationsrätten. Nog bättre att fråga Siba vad som gäller.

Har gäller det och läsa det finstilta hos siba.

Quote siba.se "Vi på SIBA vill att du som kund ska känna dig trygg hos oss. Vi ger dig därför ett års garanti på varorna i vårt sortiment. Förbrukningsvaror såsom till exempel uppladdningsbara batterier till MP3-spelare, bärbara datorer & mobiltelefoner har dock sex månaders garanti.

Efter garantitidens slut har du reklamationsrätt"

Permalänk
Permalänk
Medlem

Gå till fairshopping.se och kolla hur många det är där som har problem med att Apple inte sköter sina reklamationsåtaganden. De skiter i reklamationsrätten helt enkelt. Köp inte deras produkter.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Du blandar ihop lite Äpplen och Päron här.

1/ Garanti. Detta är frivilligt och måste inte ges. Butiken har full rätt att sätta sina egna regler om när garanti ska gälla.

2/ Fabriks/Tillverkargaranti. Denna är separat från försäljningsställets garanti och är även den frivillig. Den är i många fall mkt längre än butikens garanti men kan ha olika krav/regler när den gäller. Om den gäller så får du ofta betala frakt till företaget.

3/ Reklamationsrätt. I Sverige är den 3 år och den är helt oberoende av garanti. Den gäller fel som fanns från start och de första 6 månaderna så ska butiken/företaget visa att det inte är ett fel som fanns från början och efter det är det upp till dig att visa det (t ex genom att påvisa att ett fel uppkommer för många ägare av en produkt och därför bör anses ha funnits från början - ett exempel är om en fläkt i en bärbar lägger av efter 1.5 år och det är ett problem som uppstår för väldigt många ägare av datorn. Då kan man hävda att det finns ett inbyggt fel på fläkten).

Så SIBA kan ha sina egna garantiregler men de kommer aldrig komma ifrån reklamationsrätten.

Räcker inte som tillräcklig bevisning om du handlat från Inet där fläkten t ex är dåligt och fått grafikkortet att visa grafikfel. Jag visade att det var flera med samma fel som mig men det funka inte, så det krävs någon annan slags bevisning, iallafall när det gäller återförsäljaren Inet.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233