Permalänk
Medlem

Kommer min cpu flaska?

Hejsan

Sitter idag med ett HD4850 512mb och en core2duo 3ghz och jag spelar APB och det laggar en del när man drar upp upplösningen i 1680x1050.
En polare har ett HD5850 1gb till salu och jag undrar då om min cpu kommer flaska på något sätt? Kommer jag kunna lira utan kraftiga fps droppar i min höga upplösning?
Har en fråga om PhysX också, spelet har stöd för det tydligen och jag har ett 9600GT som bör ha stöd för det, skulle det bli någon större skillnad om jag stoppade in det och kör igång PhysX tillsammans med något utav AMD korten?

Kan alltid klocka cpun lite, nuvarande gpun klockar inte mer då det blir artefakter vid minsta höjning i princip.

mvh Fesen

Permalänk
Medlem

APB om något är jävligt CPU och minnes krävande. Om något segar ner APB just nu för dig. Så är det definitivt CPUn.

EDIT: Spelet använder endast PhysX biblioteket. Men inte GPU accelerationen. Typ bara väldigt basic fysik den simulerar. Inget monster CPU krävande precis..

Ett snabbare grafikkort kan hjälpa lite. men CPUn kommer fortfarande ha en del problem. absolut minimum minne du bör ha är 4GB. Mer än 4GB minne kan hjälpa lite grann för att minimera hackandet. Men overall så borde mer CPU kraft minska ditt hackande.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

APB om något är jävligt CPU och minnes krävande. Om något segar ner APB just nu för dig. Så är det definitivt CPUn.

EDIT: Spelet använder endast PhysX biblioteket. Men inte GPU accelerationen. Typ bara väldigt basic fysik den simulerar. Inget monster CPU krävande precis..

Ett snabbare grafikkort kan hjälpa lite. men CPUn kommer fortfarande ha en del problem. absolut minimum minne du bör ha är 4GB. Mer än 4GB minne kan hjälpa lite grann för att minimera hackandet. Men overall så borde mer CPU kraft minska ditt hackande.

Kanske ska satsa på ett uppgraderingspaket istället då med en 4kärning AMD/Intel cpu.
Ska testa med mer minne, har 2x2gb i nu men jag tror jag har ett par 2x2gb till att stoppa in.
Vanligtvis så brukar väll grafikkortet ta mer belastning när man höjer upplösningen men 1680x1050 kanske inte är tillräckligt?

Tack för snabbt svar