Permalänk
Medlem

4G + Dovado + Simkort? Hur funkar det

Tjeeeena alla monsterdiggare,

ska flytta till hus - och innan inkopplingen av "öppen fiber" (någongång under höst/vinter 2012) behöver jag en lösning på internetåtkomst. Denna kommer vara en temporär lösning d.v.s. ca 6 månader - men vara hyffsat stabil.

Så: kollar nu på 4G-lösningar (de är inte tidsbundna på samma sätt som ADSL) och mitt område har täckning.
Jag skulle vilja köra på "Tele2 bredband XL" + Dovado Tiny, MEN jag fattar inte hur det fungerar.

Fråga: Är det klart genom att trycka i SIM-kortet i Dovado'n eller behöver jag en USB-dongel?

Tack på förhand
//Stebo

Visa signatur

1. AMD Athlon XP 2600+@2227 | GT Silent Breeze | ASUS A7N8X | 1536MB TM PC3200 | Radeon X800XL | Raid 0 500Gb + 380Gb HD
2. AMD AthlonXP 2100+@2403 | Spire Falconrock II | Abit NF7 v1.2 | 512Mb TM PC2700 | Maxtor 80Gb | Radeon 9500

Permalänk
Medlem

Du sätter in en USB-dongel i en usb-port i routern. Sedan konfigurerar du allt ifrån routern.

Visa signatur

Stationär: Asus P8p67-M PRO, Intel Core i5 2500K 3,3 GHz (Antec Küler H2O 620), Gainward GeForce GTX 550Ti, 8 Gb Ram, Silver Power 400W, Fractal Design Define Mini. Benq G2420HD, Gammlt Dell Tangentbord, Qpad OM-75.

Ljud: Yamaha CR-640 - Dynavoice Magic F-6 | Technics SU-Z22 - Audio-Technica ATH-M50

Permalänk
Medlem

Drygaste med 4G är ju att de ska hålla och begränsa folks hastigheter. Med Tele2 verkar de inte heller ha någon "fri-surf" . Tycker t.ex 4g medium 15mbit är ett stort skämt 15gb månaden sen har du gammal modem hastigheter. 15gb går på 2 sekunder om man spelar,surfar,youtube,musik. Hoppas att i framtiden inte dessa gränser finns alls. Det är det enda som gör att jag själv inte skaffar 4G, Telenor har det men om det är mycket trafik så kan ens hastighet sänkas. Föm så händer det inte ofta. Hellst inte här i skogen där jag bor?
Bredbandsbolaget har också Fri-surf eftersom det är prencip samma företag

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Medlem

Attans - så en USB-dongel är ett måste
Får man med en sån när man beställer?

Antar att dongeln är själva modemet - varför specificeras då Dovado Tiny med 4G-stöd... det är väl USB-modemet som står för det?

Visa signatur

1. AMD Athlon XP 2600+@2227 | GT Silent Breeze | ASUS A7N8X | 1536MB TM PC3200 | Radeon X800XL | Raid 0 500Gb + 380Gb HD
2. AMD AthlonXP 2100+@2403 | Spire Falconrock II | Abit NF7 v1.2 | 512Mb TM PC2700 | Maxtor 80Gb | Radeon 9500

Permalänk
Medlem

Det absolut vanligaste är att ett modem (dongel) ingår när man tecknar ett abonnemang, har personligen inte sett något exempel på det motsatta.

Routern är en lika stor del i kedjan som modemet, om den ena har stöd men inte den andra så kommer den högst möjliga hastigheten att gälla (vilket då borde bli 3g).
Tänk på att du kan behöva uppdatera Tinyn's firmware för att just ditt modem ska fungera.

Ha så kul och trevlig helg!

MVH // EddieOff

Visa signatur

CPU: Intel i7-950 @ stock, Noctua NH-U12P | MoBo: ASrock Extreme3 X58 | Ram: 6gb Corsair Dominator 1600mHz | GPU: 2x Gigabyte GeForce GTX 460 1gb OC i SLI | HDD: 1x Corsair F80 + 1x Samsung Spinpoint 1tb | PSU: 850w Chieftec Nitroseries | Chassi: NZXT Phantom - Black

Permalänk
Medlem

Kör själv med Telenor 80Mbit 4G i gbg. Inga begränsningar i mängd data (fri surf)
Ett modem får du med om du beställer mobilt bredband. Vilket kan (om du vill) kopplas in till Dovado Mini.
Vilket gör att du får en router. Dvs, ge fler enheter möjlighet till uppkoppling.

Köpte mig en DOVADO 3GN för att den stöder 4G modem. Också för att kunna koppla in fler enheter. Dock begränsar router min uppkoppling ganska mkt. Max "in" är bara 30Mbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stebo:

Attans - så en USB-dongel är ett måste
Får man med en sån när man beställer?

Antar att dongeln är själva modemet - varför specificeras då Dovado Tiny med 4G-stöd... det är väl USB-modemet som står för det?

När du beställer så får du välja mellan ett usb-modem och en router(som jag tror man sätter i simkortet i). Det kostar 1195 kr för usb-modemet och 1695 kr för routern om man inte binder sig i 18 månader då man får en av dem "gratis".

EDIT: Detta gäller alltså på tele2 XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av psymania:

Kör själv med Telenor 80Mbit 4G i gbg. Inga begränsningar i mängd data (fri surf)
Ett modem får du med om du beställer mobilt bredband. Vilket kan (om du vill) kopplas in till Dovado Mini.
Vilket gör att du får en router. Dvs, ge fler enheter möjlighet till uppkoppling.

Köpte mig en DOVADO 3GN för att den stöder 4G modem. Också för att kunna koppla in fler enheter. Dock begränsar router min uppkoppling ganska mkt. Max "in" är bara 30Mbit.

vad gör du på nätet? surfar,spelar,tankar ect?
Om du nu belastar rätt mycket så kanske de är värt att ta 4g 24mån på BBB nu 249kr per månad inte så farligt. och känns som en upgrade från mitt adsl som är ca 6mbit som delas mellan 3pers, 5 datorer minst. Så ett eget 4g kanske skulle vara nått. Beror mycket på pingtider med. Hört att 4g ska vara riktigt bra på det gemfört med 3g som ja brukade ha 70-120ms med när jag spelade här i skogen

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Medlem
Skrivet av psymania:

Kör själv med Telenor 80Mbit 4G i gbg. Inga begränsningar i mängd data (fri surf)
Ett modem får du med om du beställer mobilt bredband. Vilket kan (om du vill) kopplas in till Dovado Mini.
Vilket gör att du får en router. Dvs, ge fler enheter möjlighet till uppkoppling.

Köpte mig en DOVADO 3GN för att den stöder 4G modem. Också för att kunna koppla in fler enheter. Dock begränsar router min uppkoppling ganska mkt. Max "in" är bara 30Mbit.

Ah - tack, grymt med lite riktig erfarenhet i ämnet. Är du nöjd med Dovado 3GN - jag tänkte Tiny mest för att jag läst gott om den.
Dj****na på Telenor binder på 24 månader när man ska teckna abonnemang - trist.
Tror att det lutar åt Tele2 XL ändå - får ringa dem ang dongel. Tror som Murtin antyder att den kostar 1195:-...

Tack för alla svar

Edit: Hittade modemet för halvapriset här http://www.lohelectronics.se/huawei-e398-tele2-4g-p-622.html

Visa signatur

1. AMD Athlon XP 2600+@2227 | GT Silent Breeze | ASUS A7N8X | 1536MB TM PC3200 | Radeon X800XL | Raid 0 500Gb + 380Gb HD
2. AMD AthlonXP 2100+@2403 | Spire Falconrock II | Abit NF7 v1.2 | 512Mb TM PC2700 | Maxtor 80Gb | Radeon 9500

Permalänk
Medlem
Skrivet av necry:

vad gör du på nätet? surfar,spelar,tankar ect?
Om du nu belastar rätt mycket så kanske de är värt att ta 4g 24mån på BBB nu 249kr per månad inte så farligt. och känns som en upgrade från mitt adsl som är ca 6mbit som delas mellan 3pers, 5 datorer minst. Så ett eget 4g kanske skulle vara nått. Beror mycket på pingtider med. Hört att 4g ska vara riktigt bra på det gemfört med 3g som ja brukade ha 70-120ms med när jag spelade här i skogen

Oh, ursäkta detta sena svar.
Pysslar i stort sett med allt. Lirar BF3, tankar, a du vet, allt.
Jag valde just Telenor för att jag hade 3G hos dom sedan tidigare. Samt att täckningen var god just då. Visst, jag får slänga ut 549:-/mån i 24mån. Dock ligger jag ganska ofta över 80Mbit med stickan rätt i datorn.

Pingtider har jag inga större problem med. Väljer man servrar (BF3) som ligger rätt nära så har du en ping på 40-80. Ibland även under om servern ligger i sverige. Problemet e som sagt täckningen samt belastningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stebo:

Ah - tack, grymt med lite riktig erfarenhet i ämnet. Är du nöjd med Dovado 3GN - jag tänkte Tiny mest för att jag läst gott om den.
Dj****na på Telenor binder på 24 månader när man ska teckna abonnemang - trist.
Tror att det lutar åt Tele2 XL ändå - får ringa dem ang dongel. Tror som Murtin antyder att den kostar 1195:-...

Tack för alla svar

Edit: Hittade modemet för halvapriset här http://www.lohelectronics.se/huawei-e398-tele2-4g-p-622.html

E väl sådär nöjd med Dovadon. Den funkar, gör sitt jobb. Men 25-30Mbit begränsning e ju mer än synd när man har mer än halva kvar att hämta.
Köpte den hos Inet btw. Värt att nämna kanske.
Sen behöver man kolla deras hemsida för att uppdatera firmware till den. Den funkar dvs inte direkt utan du måste ha dessa filer. Till den/dom som funderar på att skaffa en.
Annars är den lättanvänd. Stöder även trådlöst. Gött å ha om man äger en bärbar.

Jag e säker på att du kan ta kortare bindningstid. Du kommer få ett högre månadspris istället.