Hur reparera Windows XP utan CD? System file missing.

Permalänk
Medlem

Hur reparera Windows XP utan CD? System file missing.

Hej. Ursakta for avsaknad av a a och o.

Lyckades precis tappa min neetbook i golvet. Det resulterade i att den blev riktigt seg, fros till ibland osv. Jag testade da att starta om den, vilket resulterar i att den stannar innan bot och sager "Det gick inte att starta Windows eftersom foljande fil saknas eller ar skadad: \Windows\system32\config\system Forsok att reparera filen genom att starta installationsprogrammet for windowsmed hjalp av installations-cd:n. Valj R vid forsta skarmbilden for reparation.@

Jag kan trycka f8 och valja att starta i felsakert lage, men den stannar bara nar den forsoker ladda den filen och sedan far man upp samma felmeddelande.

Har ej tillgang till CD-lasare eller Windows CD. Dock kan jag stoppa in hardisken i en annan dator och pa sa satt bade komma at filerna och kunna start med cdlasare.

Finns det nagot jag kan gora, som att fixa en windowsinstallation pa usb och starta upp med eller reparera windows genom den andra datorn. Som sagt, har inte orginalcd har, men det ar en nedladdning fran windows student-grej sa den ar legit. Kan till och med ha kvar en kopia pa hardisken om jag har tur. I varsta fall for jag kopa en cd-skiva pa mandag och kora via den stationara, sa det ar ju inte helt kort. Men tips uppskattas.

Mvh/Tullen

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Leta upp filen från annat håll och kopiera in den.. Alltså ta ur disken och koppla in den i en stationär dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Leta upp filen från annat håll och kopiera in den.. Alltså ta ur disken och koppla in den i en stationär dator.

Ok, tack. Det kan vara en losning. Dock behover jag fa tag pa filen. Vart tror ni jag kan fa tag pa den, och antar att den maste vara fran samma verision som min windowsinstallation?

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Var tror ni jag kan fa tag pa en "System" fil jag kan anvanda?

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ta reda på vad det är för fil först och googla sen:)
Har datorn ingen återställningspartition?

Permalänk
Rekordmedlem

Om du tappat den är troligen hårddisken skadad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Precis som föregående inlägg tror jag inte det är filerna som är problemet utan snarare hårddisk som är skadad.

Kör en Scan på disk först och främst innan du tänker på att byta ut filer. Gör även backup på viktig data!

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ta reda på vad det är för fil först och googla sen:)
Har datorn ingen återställningspartition?

Skrivet av mrqaffe:

Om du tappat den är troligen hårddisken skadad.

Skrivet av iller:

Precis som föregående inlägg tror jag inte det är filerna som är problemet utan snarare hårddisk som är skadad.

Kör en Scan på disk först och främst innan du tänker på att byta ut filer. Gör även backup på viktig data!

Tack for feedback. Hoppas ni orkar läsa igenom nedanstående räddningsplan och komma med svar på de frågor (markerade med bold) jag har.

Jo tror också hårddisken är skadad. Dock har jag lyckats öppna disken genom att koppla den externt via usb hårddisk-kabinett. Det märkliga är att jag kommer åt den (om än väldigt segt) när jag kopplar den till en Mac. När jag kopplar den till en pc så kan jag inte ens öppna hårddisken. Ska försöka genom att koppla den internt via sata kabel också så fort polarn vaknar till.

När jag navigerar mig till det stället där filen skall finnas så ser allt bra ut förutom den filen som är zero sum eller något liknande. Den innehåller ingen data mao.

Jag har tänkt mig följande process:
1. Via Mac eller internt via sata kabel komma åt data på hårddisken och göra backup på viktig data.
2. Koppla in harddisken i min neetbook igen och försöka reparera filen via usb (har en bootbar usb-sticka med windows XP jag precis fixa med wintoflash).
3. Om punkt 2 funkar går jag vidare till punkt 4, om inte så försöker jag få tag på "system"filen som jag saknar. Var tror ni jag kan få tag på den? Är det samma fil på alla datorer eller är den specifik för min? Kan jag extrahera den filen från windowsinstallationen på usb som jag har tillgänglig? Om jag inte får tag på filen kan jag testa att installera om windows.
4. Om punkt 2 eller 3 fungerar startar jag windows och kör sedan rekommenderat verktyg för att kontrollera om hårddisken är permanent skadad. Vilket verktyg rekommenderar ni? Om punkt 2 eller 3 ej fungerar försöker jag reparera hårddisken via det externa kabinettet. Hur rekommenderar ni att jag i så fall går till väga?
5. Om hårddisken går att analysera och den visare sig vara skadad köper jag en ny SSD istället. Om den går att laga eller inte är skadad fortsätter använda datorn som vanligt.

Vad tror ni om detta?

Mvh/Tullen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det blev antagligen ytfel på din hårddisk när du tappade netbooken i golvet.
Du behöver köra ett program som reparerar hårddiskytan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuvok:

Hur rekommenderar du att jag gör det i min nuvarnde situation? Och har du något program att rekommendera?

Mvh/Tullen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuvok:

Något sådant program finns inte.
Om han tappat datorn i golvet och det blivit en skada på ytan, så kommer den disken att bli sämre och sämre, ju fler varv som skivan snurrar. Varje gång diskhuvudet passerar skadan så kommer den fläka upp lite mer, och nästa gång ytterligare lite till.. så om något ska räddas, så ska det göras illa kvickt.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Backup på en gång!
Hur du gör är upp till dig.

Vill du kontrollera disk tar du en titt på vilket märke HDD är och sedan ladda ner testverktyg från tillverkarens hemsida.

Detta kan inte reparera en skadad disk men bekräftar våra misstankar.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Kommer inte åt den via pcn, och måste vänta till imorgon för att komma åt den via mac. Ska testa att sätta in den igen och starta via ubunto på usb. Har ni någor rekommendationer ang. det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Backup på en gång!
Hur du gör är upp till dig.

Vill du kontrollera disk tar du en titt på vilket märke HDD är och sedan ladda ner testverktyg från tillverkarens hemsida.

Detta kan inte reparera en skadad disk men bekräftar våra misstankar.

Det är en Toshiba disk. Verkar som att den pajat än mer nu, då jag inte får upp samma felmedellande när jag startar. Nu säger den "Ett diskläsfel uppstod".

Kopplade in den i Pc via sata kabel och då säger Windows disk tool att den är Raw. :(.

Några rekommendationer?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Du stänger av disken direkt om du inte redan gjort det, letar sedan reda på ett recoveryprogram via en annan dator och kopierar sedan det som kan räddas till en annan disk, om det är viktig info på den tar duy den till en recoveryfirma direkt utan att du startar den hemma.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du stänger av disken direkt om du inte redan gjort det, letar sedan reda på ett recoveryprogram via en annan dator och kopierar sedan det som kan räddas till en annan disk, om det är viktig info på den tar duy den till en recoveryfirma direkt utan att du startar den hemma.

Tackar. Har du något program att rekommendera? Har nog kört det där med att direkt kopiera allt, skulle gjort det igår när jag fortfarande kom åt hårddisken. Men vem vet, kanske kan göra lite recovery. Tror du det går att göra det via usb kabinettet eller ska jag försöka via sata internt?

Mvh/Tullen

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

http://www.piriform.com/recuva kanske fixar det, annars finns det flera olika prog på hirensbootcd, komersiellt finns dt en hel del .

Visa signatur