Permalänk
Inaktiv

Hur kan jag isolera ljud från fläktar?

En av mina fläktar låter ganska mycket och undrar om det finns något jag kan lägga på som tar bort en del väsen.

Permalänk
Medlem

Är det så att den skramlar eller är det en fläkt av mindre kvalité?

För att minska ljudet lite, kan du antingen minska hastigheten på den, och/eller sätta vibrationsmatta mellan fläkt och chassit.

Permalänk

Eller köp en ny bättre fläkt

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Vilken fläkt är det som låter?

Permalänk
Medlem

En fläkt av dålig kvalité kommer aldrig gå att dämpa bra. Även bra fläktar slits och kommer förr eller senare behöva bytas ut.
Det man kan göra med en enskild fläkt är att mekaniskt avskilja den från chassit med gummistroppar som erätter skruvarna. I övrigt är det ett vettigt ljuddämpat chassi som gäller.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Motstånd

Permalänk
Medlem

J

Skrivet av simme300:

Motstånd

Ju mer motstånd en fläkt får, desto mer låter den. Större fläktar med lägre varvtal låter dovare än mindre med högre varvtal. I mitt gamla chassi klippte jag bort plåtgallret vid den bakre fläkten, gav lägre ljud och högre luftgenomströmning.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk

Har Pabst fläktar i båda mina stationära datorer och dom är tysta och still going strong efter 12 år 24/7

Så bra fläktar håller bättre!

Jag har såna där gummistroppar som dom sitter fast med och det fungerar mycket bra.

Permalänk
Skrivet av Tarasus:

J

Ju mer motstånd en fläkt får, desto mer låter den. Större fläktar med lägre varvtal låter dovare än mindre med högre varvtal. I mitt gamla chassi klippte jag bort plåtgallret vid den bakre fläkten, gav lägre ljud och högre luftgenomströmning.

Jag förmodar att han menar ett elektriskt motstånd.

Permalänk
Medlem

Förutom gummi fästen så kan du även prova droppa lite olja i fläkten.

Du kommer åt detta enklast genom att ta bort klisterlappen som sitter på fläkten, och sen plockar av gummi proppen.
Droppa sen i lite maskin olja i hålet. (sy maskins olja funkar bra)

Alternativt så kanske du helt enkelt behöver bara sakta ner fläkten lite grann. Typ med en fläktkontroller.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ongaskonga:

Jag förmodar att han menar ett elektriskt motstånd.

Det är mycket möjligt men det isolerar inte ett skit, det dämpar bara ljudet genom att dra ner varvtalet så jag berörde det riktiga motståndet som man talar om när det gäller att dämpa ljud men inte tappa luftgenomströmning.

Jag menar, tystast vore att inte ha fläktarna inkopplade......

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

skippa fläkten och fixa ett 2m långt sugrör och blås när fötterna käns varma pga av datorn :), eller stoppa i datorn i gaderoben om den låter som en samsugare sen så får du improvisera med kabeldragningen ;)!

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci