vanligt med hög "idle" temp?

Permalänk

vanligt med hög "idle" temp?

Hejsan kära Sweclockers. jag har två stycken Sapphire radeon HD 6790 i Crossfire configuration i mitt HAF 932 Chassi och ena grafikkortet ligger runt 40-45 grader i idle medans det andra kortet, som jag har skärmen kopplad till, ligger runt 50-60 grader. är det normalt att det är så (enligt mig) stor skillnad mellan korten?

kan också tillägga att båda fläktarnas hatighet ligger på 50% och jag har inte överklockat något av korten.

Visa signatur

To See That Which Is Not There,
Gaze Upon What Is

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frozensweetness:

Hejsan kära Sweclockers. jag har två stycken Sapphire radeon HD 6790 i Crossfire configuration i mitt HAF 932 Chassi och ena grafikkortet ligger runt 40-45 grader i idle medans det andra kortet, som jag har skärmen kopplad till, ligger runt 50-60 grader. är det normalt att det är så (enligt mig) stor skillnad mellan korten?

kan också tillägga att båda fläktarnas hatighet ligger på 50% och jag har inte överklockat något av korten.

Antar att det kortet du har skärmen i är det kort som ligger längst upp av de två?
Värme stiger och värmen från det undre höjjer tempen på det övre några grader.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Skrivet av Rogga67:

Antar att det kortet du har skärmen i är det kort som ligger längst upp av de två?
Värme stiger och värmen från det undre höjjer tempen på det övre några grader.

tyvärr inte det är det nedre kortet som jag kopplat skärmen till. det är också det nedre kortet som är det varmare av de två.

Visa signatur

To See That Which Is Not There,
Gaze Upon What Is

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frozensweetness:

tyvärr inte det är det nedre kortet som jag kopplat skärmen till. det är också det nedre kortet som är det varmare av de två.

Kan vara så att det kort du kopplat skärmen till påfrestas lite hela tiden pg.a lite load för Aeroschema m.m
men i vilket fall som helst så tycker jag inte det skiljer så himla mycket att du behöver vara orolig.

Men testa att byta kort för skärmen för att testa.
kan oxå vara så att termalpastan på det kallare kortet är lite bättre applicerat än på det varmare kortet.

Fråga: hur ser det ut med temperaturerna under load? är dom snarlika där eller skiljer det 5-10 grader där oxå?

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Skrivet av Rogga67:

Kan vara så att det kort du kopplat skärmen till påfrestas lite hela tiden pg.a lite load för Aeroschema m.m
men i vilket fall som helst så tycker jag inte det skiljer så himla mycket att du behöver vara orolig.

Men testa att byta kort för skärmen för att testa.
kan oxå vara så att termalpastan på det kallare kortet är lite bättre applicerat än på det varmare kortet.

Fråga: hur ser det ut med temperaturerna under load? är dom snarlika där eller skiljer det 5-10 grader där oxå?

måste vara pastan i så fall, det är det enda jag inte hunnit bytt än. i load ligger medel skillnaden på 8 grader.

ska byta pasta imorn om jag har tid

Visa signatur

To See That Which Is Not There,
Gaze Upon What Is

Permalänk

"well THERE'S your problem" -Adam Savage

Visa signatur

To See That Which Is Not There,
Gaze Upon What Is

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frozensweetness:

Men....?
Vafan :)....? är korten specade lika?
är det undre nyare eller?...antar att det var det övre kortet på bilden som hade högre temp då..haha ja se på fan

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Klockrent!

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Skrivet av Rogga67:

Men....?
Vafan :)....? är korten specade lika?
är det undre nyare eller?...antar att det var det övre kortet på bilden som hade högre temp då..haha ja se på fan

haha, ja de är specade exakt lika förutom en liten sak nämligen bios uppdateringen och ja det var det mindre kortet som varm så himla varmt. förstår inte för jag beställde de korten vid två olika tillfällen på komplett, och där var det samma namn och artikel nummer..

att byta kylpasta sänkte det lilla grafikkortet ca 10 grader! det andra med 6 :D<---- överlycklig!

tro det eller ej men det övre är faktiskt det nyare, inte det undre O.o..

Visa signatur

To See That Which Is Not There,
Gaze Upon What Is

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frozensweetness:

haha, ja de är specade exakt lika förutom en liten sak nämligen bios uppdateringen och ja det var det mindre kortet som varm så himla varmt. förstår inte för jag beställde de korten vid två olika tillfällen på komplett, och där var det samma namn och artikel nummer..

att byta kylpasta sänkte det lilla grafikkortet ca 10 grader! det andra med 6 :D<---- överlycklig!

tro det eller ej men det övre är faktiskt det nyare, inte det undre O.o..

haha, bra att det löste sig...och bra jobbat med att få ned tempen

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking