Turneringsapplikation - intresse?

Permalänk

Turneringsapplikation - intresse?

Hej,

Jag har spenderat ett gäng kvällar de senaste veckorna på att utveckla ett enkelt turneringssystem för webben. Jag har insett att det finns rätt så mycket jobb att göra och det finns massor av saker som jag inte ens hunnit fundera på än.

Jag undrar, innan jag lägger ännu mer tid, finns det något intresse för det här?

För att förtydliga lite mer vad det handlar om:

- Webbapplikation som vem som helst kan installera på en webbserver med stöd för php och mysql.
- Fri mjukvara (inte helt klar över vilken licens det blir än, har fått från gpl till agpl och funderar nu på att kanske köra bsd. Förslag välkomna)
- Registrering av användare
- Skapande av turneringar innehållande en eller flera av följande;
- - Gruppspel
- - Single elimination brackets
- - Double elimination brackets
- Signup för enskilda turneringar
- Resultatrapportering och automatisk uppdatering av brackets/tabeller
- Uppladdning av repriser
- Statistik

En del av funktionerna ovan har jag redan implementerat helt eller delvis.

Så, nu är ju den här forumdelen lite död, men jag är tacksam för feedback på hela projektet. Specifika förslag, allmän uppmuntran eller visat intresse är välkommet. Likaså kritik i stil med att "det är onödigt därför att...".

Sen är jag väldigt intresserad av att få in fler utvecklare i projektet, så att vi kan spendera mer tid på detaljer och kvalité. Även andra former av bidrag uppskattas. Hör gärna av er till mig antingen här i tråden eller via PM om ni är intresserade.

Min ambition just nu är att jag ska implementera det som saknas för att man ska kunna skapa och köra/driva enkla single elimination turneringar asap och sedan visa upp koden och bjuda in till samarbete på riktigt.

Just det ja, en viktig grej till som jag vill ha hjälp med. Vad ska applikationen heta? Jag kallar den för tillfället sc2tour men har märkt att namnet redan används av en starcraftliga, man hittar den lätt via sökmotor. Så namnförslag är välkomna.

Permalänk
Medlem

Det låter intressant!

Visa signatur

GPU: GTX 570. CPU: Intel Core i5 2500K 3,3GHz. Mobo: MSI P67A-C45 REV B3. Nätaggregat: Corsair TX 650W V2 80+ Bronze. Ram: G.Skill 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz.
Tillbehör: T-bord: SteelSeries 6G v2 Gaming Keyboard. Skärm: Dell UltraSharp 23'' U2311H IPS. Mus: Logitech G500. OS: Windows 7. Chassi: R3. Headset: SteelSeries Siberia V2 Orange. Min Youtubekanal: http://www.youtube.com/user/Woxocs?feature=mhee

Permalänk
Medlem

A jag skulle nog gärna vilja använda det där, särskilt om det stödjer gruppspel sasmt utslagning i samma turnering på ett bra sätt

Permalänk
Medlem

Namnförslag EzTurney

Permalänk
Medlem

Ambitiöst projekt, det gillar vi!

Vet inte om du känner till BinaryBeast men det låter som att det du försöker åstadkomma är ungefär vad de har. Kanske kan hämta lite inspiration därifrån?

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk

Kul att ni stödjer idén!

Jo, gruppspel och utslagning i samma turnering är vad jag själv också skulle vilja ha. Jag jobbar för tillfället med "tour stages" som man ska kunna länka ihop med varandra, så att ett visst antal spelare kan gå vidare till nästa delmoment. Förmodligen kommer det inte finnas i den första versionen som jag visar upp, men det är absolut en målsättning att implementera det. Första utvecklingsversionen kommer förmodligen bara ha en helt ensam utslagningsdel.

Kan du motivera/förklara namnförslaget? Om vi får in fler förslag kanske vi kan göra en omröstning.

TIllägg:

Skrivet av ghoti:

Ambitiöst projekt, det gillar vi!

Vet inte om du känner till BinaryBeast men det låter som att det du försöker åstadkomma är ungefär vad de har. Kanske kan hämta lite inspiration därifrån?

Jo jag känner till binarybeast, men jag har inte använt det själv. Jag vill att vi ska bygga någonting riktigt bra tillsammans som alla kan använda för sina små eller stora turneringar, och där man alltid kan ändra saker man inte gillar eller lägga till funktioner man saknar Och jag kikar ibland runt på den och andra liknande sidor för inspiration, de har ju kommit väldigt långt med sina lösningar.

Permalänk
Medlem

Namnet skulle kunna vara något med stil i Sc2mastercup kanske?

Visa signatur

GPU: GTX 570. CPU: Intel Core i5 2500K 3,3GHz. Mobo: MSI P67A-C45 REV B3. Nätaggregat: Corsair TX 650W V2 80+ Bronze. Ram: G.Skill 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz.
Tillbehör: T-bord: SteelSeries 6G v2 Gaming Keyboard. Skärm: Dell UltraSharp 23'' U2311H IPS. Mus: Logitech G500. OS: Windows 7. Chassi: R3. Headset: SteelSeries Siberia V2 Orange. Min Youtubekanal: http://www.youtube.com/user/Woxocs?feature=mhee

Permalänk
Skrivet av Woxics49:

Namnet skulle kunna vara något med stil i Sc2mastercup kanske?

Bra namn. Stilrent och fint. Kör på det!

F.Ö. Väldigt bra idé. I'm in!

Visa signatur

Desktop: ASUS ROG Maximus XII APEX Z490 | Intel i9-10850K 5.2Ghz | G.Skill 32Gb Trident Z Neo | MSI GeForce RTX 4080 Super 16Gb Suprim X | Phanteks 500A | Seasonic PX850W Platina | Fury Renegade 2TB | Samsung 980 Pro 1TB | NZXT Kraken Z73 | Monitor: Alienware AW2721D 27” IPS QHD 240Hz | Varmilo VA88M TKL | Ducky One 2 Mini MX Silent Red | HyperX Cloud II | SteelSeries Rival 600 | XBOX Series X | Console: XBOX One Elite Series 2 Controller | Mobile: Apple iPhone 15 Pro Max 256Gb Blå Titan | TV: LG 65” OLED65C35LA EVO 4K | Laptop: Acer Predator Helios 16” / 2560 x 1600 / Mini-LED / 250Hz / Intel i9-13900HX / DDR5 32Gb 5600Ghz / 2Tb / NVIDIA RTX 4080 12Gb |

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Woxics49:

Namnet skulle kunna vara något med stil i Sc2mastercup kanske?

Det låter som en bra idé! Kanske lite mer särskrivet bara. ^^

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mayhem:

Bra namn. Stilrent och fint. Kör på det!

F.Ö. Väldigt bra idé. I'm in!

Skrivet av Flamso:

Det låter som en bra idé! Kanske lite mer särskrivet bara. ^^

Tack herrar!

Flamso, typ som www.swe clock ers.com?

Glad Påsk!

Visa signatur

GPU: GTX 570. CPU: Intel Core i5 2500K 3,3GHz. Mobo: MSI P67A-C45 REV B3. Nätaggregat: Corsair TX 650W V2 80+ Bronze. Ram: G.Skill 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz.
Tillbehör: T-bord: SteelSeries 6G v2 Gaming Keyboard. Skärm: Dell UltraSharp 23'' U2311H IPS. Mus: Logitech G500. OS: Windows 7. Chassi: R3. Headset: SteelSeries Siberia V2 Orange. Min Youtubekanal: http://www.youtube.com/user/Woxocs?feature=mhee

Permalänk
Skrivet av Woxics49:

Tack herrar!

Flamso, typ som www.swe clock ers.com?

Glad Påsk!

Jag tycker om att det är sammansatt som ett ord, short and sweet. Det verkar rätt populärt att kalla turneringar för "XXX SC2 Master's Cup". Jag tycker om förslaget, ska fundera vidare och se om vi får fler förslag. Kan någon komma på nåt lite mer utmärkande ord/namn som gör det svårare att förväxla? Kanske slänga in "php" nånstans i namnet eller något annat som gör det tydligt att det handlar om en (webb)applikation?

Eller kanske något helt udda namn som inte alls säger mycket om vad det är utan förklaring men som är svårt att förväxla samt lätt att komma ihåg?

Glad påsk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonovskij:

Jag tycker om att det är sammansatt som ett ord, short and sweet. Det verkar rätt populärt att kalla turneringar för "XXX SC2 Master's Cup". Jag tycker om förslaget, ska fundera vidare och se om vi får fler förslag. Kan någon komma på nåt lite mer utmärkande ord/namn som gör det svårare att förväxla? Kanske slänga in "php" nånstans i namnet eller något annat som gör det tydligt att det handlar om en (webb)applikation?

Eller kanske något helt udda namn som inte alls säger mycket om vad det är utan förklaring men som är svårt att förväxla samt lätt att komma ihåg?

Glad påsk!

Det måste väl vara sammansatt för att det ska kunnas skriva i en webläsare? Det ska väl vara som en hemsida?

Visa signatur

GPU: GTX 570. CPU: Intel Core i5 2500K 3,3GHz. Mobo: MSI P67A-C45 REV B3. Nätaggregat: Corsair TX 650W V2 80+ Bronze. Ram: G.Skill 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz.
Tillbehör: T-bord: SteelSeries 6G v2 Gaming Keyboard. Skärm: Dell UltraSharp 23'' U2311H IPS. Mus: Logitech G500. OS: Windows 7. Chassi: R3. Headset: SteelSeries Siberia V2 Orange. Min Youtubekanal: http://www.youtube.com/user/Woxocs?feature=mhee

Permalänk
Medlem

Annars skulle man också kunna kalla det Sc2mastertour, om det finns för många "cup".

Visa signatur

GPU: GTX 570. CPU: Intel Core i5 2500K 3,3GHz. Mobo: MSI P67A-C45 REV B3. Nätaggregat: Corsair TX 650W V2 80+ Bronze. Ram: G.Skill 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz.
Tillbehör: T-bord: SteelSeries 6G v2 Gaming Keyboard. Skärm: Dell UltraSharp 23'' U2311H IPS. Mus: Logitech G500. OS: Windows 7. Chassi: R3. Headset: SteelSeries Siberia V2 Orange. Min Youtubekanal: http://www.youtube.com/user/Woxocs?feature=mhee

Permalänk
Medlem

Vill bara flika in ett par saker:

Angående funktioner så skulle jag gärna vilja se ffa-kompatibilitet då jag själv arrangerar turneringar i spel som går i matcher 2v2v2v2. Har inte sett någon sajt som klarar ffa ännu så där får du en användare direkt!

Bästa namnet är något som sätter sig direkt och som är lätt att komma ihåg och då är EZTourney klart bäst hittills! Inget krångel liksom!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woxics49:

Det måste väl vara sammansatt för att det ska kunnas skriva i en webläsare? Det ska väl vara som en hemsida?

Som jag förstod TS så är det en applikation som vem som helst ska kunna installera på sin hemsida så det behöver inte vara sammansatt.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Som jag förstod TS så är det en applikation som vem som helst ska kunna installera på sin hemsida så det behöver inte vara sammansatt.

Nu förstår jag ingenting, finns det något sådant redan, exempel? Bara så att jag förstår vad denna "applikation" är.

Visa signatur

GPU: GTX 570. CPU: Intel Core i5 2500K 3,3GHz. Mobo: MSI P67A-C45 REV B3. Nätaggregat: Corsair TX 650W V2 80+ Bronze. Ram: G.Skill 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz.
Tillbehör: T-bord: SteelSeries 6G v2 Gaming Keyboard. Skärm: Dell UltraSharp 23'' U2311H IPS. Mus: Logitech G500. OS: Windows 7. Chassi: R3. Headset: SteelSeries Siberia V2 Orange. Min Youtubekanal: http://www.youtube.com/user/Woxocs?feature=mhee

Permalänk
Skrivet av Woxics49:

Annars skulle man också kunna kalla det Sc2mastertour, om det finns för många "cup".

Bra förslag, kanske min favorit hittills. Tack.

Skrivet av ghoti:

Vill bara flika in ett par saker:

Angående funktioner så skulle jag gärna vilja se ffa-kompatibilitet då jag själv arrangerar turneringar i spel som går i matcher 2v2v2v2. Har inte sett någon sajt som klarar ffa ännu så där får du en användare direkt!

Bästa namnet är något som sätter sig direkt och som är lätt att komma ihåg och då är EZTourney klart bäst hittills! Inget krångel liksom!

Skickades från m.sweclockers.com

Otroligt bra feedback, tack! Hur fungerar en ffa-turnering och hur skulle applikationen kunna hjälpa till? Jag tror man får fundera rätt mycket på den här funktionen, om det är något man kan kombinera med vanliga turneringar eller om det är något helt annat som bör implementeras för sig. Det känns naturligt att det hamnar lite längre ner på prioriteringslistan men det är nog bra att ha det i åtanke tidigt om man har som mål att implementera det. Med lite fler utvecklare ska det nog gå att ordna förr eller senare.

Skrivet av TiasE:

Som jag förstod TS så är det en applikation som vem som helst ska kunna installera på sin hemsida så det behöver inte vara sammansatt.

Korrekt! Men jag tror jag var lite otydlig tidigare. Jag försökte säga att jag tycker bättre om sammansatta namn. Men det stämmer att det skulle kunna vara särskrivet/flera ord.

Skrivet av Woxics49:

Nu förstår jag ingenting, finns det något sådant redan, exempel? Bara så att jag förstår vad denna "applikation" är.

Det finns bara (vad jag vet) hosted solutions. Det vill säga det finns en turneringsapplikation men man kan inte ladda ner den och installera den på sin egen server för sina egna ändamål, utan man måste skapa ett konto på deras webbsidor för att använda applikationen. Det är mer som att de tillhandahåller tillgång till deras applikation som en tjänst. Exempel: www.binarybeast.com , www.challonge.com . Men det är inte riktigt vad jag försöker göra.

Vad jag vill göra är att skapa samma typ av webbapplikation fast erbjuda hela applikationen för nerladdning (inklusive källkod) så att vem som helst kan installera den, ändra den etc utan att skapa något konto på t.ex. min webbsida. Så om man vill hosta lite privata turneringar så kan man installera en egen kopia någonstans och sen kan alla ens kompisar registrera sig där och deltaga i turneringen/arna. Jag har själv organiserat ett antal turneringar med polare och jag saknar en sån här lösning. Namnet som jag söker är alltså bara namnet på webbapplikationen. Men om du installerar den och börjar organisera turneringar så kan du fortfarande kalla dina turneringar samt in webbsida vad du vill.

Jag tycker helt enkelt det är att föredra att användare får lite mer makt och att man inte är beroende av någon central tjänsteleverantör. Och på senare tid har jag blivit alltmer fascinerad av fri mjukvara och hur den utvecklas, så jag tycker det ska bli roligt att testa att driva ett sånt projekt, och se hur det går. Om jag lyckas skapa en tillräckligt bra grund med inte alltför fruktansvärd kod så kanske folk kan tänka sig att bidra till att ta det till nästa nivå. Det kommer förmodligen dröja innan det är lika flashigt som challonge eller binarybeast, och för att komma dit behöver jag hjälp.

Som jag sagt tidigare kommer jag att presentera koden när jag har uppnåt en väldigt grundläggande nivå av funktionalitet (förmodligen med stora brister) och sen hoppas jag att projektet ska kunna ta fart. Jag känner redan ett stort stöd här så jag är glad att jag började prata om min idé. Fortsätt gärna komma med fler förslag (både namn och funktioner).

Så fort namnet är bestämt (det går ju iofs alltid att ändra men det är nog smart att lägga energi på ett bra namn från början) så kommer jag förmodligen länka en bug tracker/ärendehanteringssytem där feature requests m.m. kan hanteras bättre än i ett forum. Jag kan gå in på det i mer detalj när det blir aktuellt.

Tack alla! (särskilt om du orkade läsa allting)

Permalänk
Skrivet av Woxics49:

Annars skulle man också kunna kalla det Sc2mastertour, om det finns för många "cup".

Skrivet av Antonovskij:

Bra förslag, kanske min favorit hittills. Tack.

Ja det var det bästa hittils. Klockrent! Snäppet bättre än cup.

Visa signatur

Desktop: ASUS ROG Maximus XII APEX Z490 | Intel i9-10850K 5.2Ghz | G.Skill 32Gb Trident Z Neo | MSI GeForce RTX 4080 Super 16Gb Suprim X | Phanteks 500A | Seasonic PX850W Platina | Fury Renegade 2TB | Samsung 980 Pro 1TB | NZXT Kraken Z73 | Monitor: Alienware AW2721D 27” IPS QHD 240Hz | Varmilo VA88M TKL | Ducky One 2 Mini MX Silent Red | HyperX Cloud II | SteelSeries Rival 600 | XBOX Series X | Console: XBOX One Elite Series 2 Controller | Mobile: Apple iPhone 15 Pro Max 256Gb Blå Titan | TV: LG 65” OLED65C35LA EVO 4K | Laptop: Acer Predator Helios 16” / 2560 x 1600 / Mini-LED / 250Hz / Intel i9-13900HX / DDR5 32Gb 5600Ghz / 2Tb / NVIDIA RTX 4080 12Gb |

Permalänk

Fick förslaget tourcraft häromdagen! Tycker det är klockrent! Vad tycker ni?

För övrigt jobbar jag på med projektet, men kan nästan bara jobba på helgerna så det går inte jättesnabbt.

Permalänk

najs skulle va kul med en som ät bättre än binarybeast

Permalänk
Skrivet av 'porre[SWE:

;12167864']najs skulle va kul med en som ät bättre än binarybeast

Bättre på vilket sätt?

Räkna inte med att det här kommer vara bättre. Det kommer att suga inledningsvis, men med lite hjälp och tid kanske det kan bli bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonovskij:

Hej,

Jag har spenderat ett gäng kvällar de senaste veckorna på att utveckla ett enkelt turneringssystem för webben. Jag har insett att det finns rätt så mycket jobb att göra och det finns massor av saker som jag inte ens hunnit fundera på än.
<text>

Ett sätt att enkelt själv seeda spelarna om man vill. Är väldigt användbart när man gör små ploj-turneringar med polarna.

Fundera även vad som händer när man har ett ojämt antal spelare för brackets, tex 3,5,6 eller 7 stycken. Några borde ju lämpligtvis få freewins. Men vilka? seedsen!

Vill gärna se en prototyp så kan man nog påpeka mycket mer

Lycka till, lär användas om det blir något!

Permalänk
Skrivet av Ashzala:

Ett sätt att enkelt själv seeda spelarna om man vill. Är väldigt användbart när man gör små ploj-turneringar med polarna.

Fundera även vad som händer när man har ett ojämt antal spelare för brackets, tex 3,5,6 eller 7 stycken. Några borde ju lämpligtvis få freewins. Men vilka? seedsen!

Vill gärna se en prototyp så kan man nog påpeka mycket mer

Lycka till, lär användas om det blir något!

Bra input, tack! Ojämna antal spelare hanterar jag redan med hjälp av seeds och det verkar fungera bra, men seedsen är slumpmässiga just nu. Det borde inte vara svårt att göra det möjligt att sätta seedsen manuellt, däremot kan det vara lite jobb att skapa ett webbgränsnitt för det. Men jag kommer nog släppa första versionen/prototypen innan jag lägger till manuella seeds.

tourcraft känns som det namn jag kommer använda så jag har döpt mitt repo på github till det. Det är fritt fram att lägga in issues, men jag tror att man måste vara registrerad på github. Jag föredrar om ni själva lägger issues så att man enkelt kan se vems idé eller förslag det var, men jag lägger förmodligen in grejer ifrån tråden efterhand om ingen annan gör det.

issue trackern finns här: https://github.com/antonp/tourcraft/issues .

Fixade länk
Permalänk
Medlem

Namn förslag: Tourneycraft
Varför jag valde detta namnet: Det har Craft i sig så att det relaterar till StarCraft och Tourney som ett litet slang ord till engelskans tournament, tunering, samt låter det inte illa på tungan heller. "Hej du ta och kolla det på tourneycraft" "Men vi kan ju använda tourneycraft för att signa upp oss där!" Det är ett par förslag på hur det skulle kunna låte med ett par kamrater som pratar om det!
Jag kan säga att jag själv och mina kamrater jag spelar med skulle ha ett stort intresse av en sådan här sak! Mer kan jag dessvärre inte säga mer än, lycka till samt hoppas allt går bra ifall du gör den! :>

Jag la till en anledning till varför jag valde namnet
Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Skrivet av Blueson:

Namn förslag: Tourneycraft
Varför jag valde detta namnet: Det har Craft i sig så att det relaterar till StarCraft och Tourney som ett litet slang ord till engelskans tournament, tunering, samt låter det inte illa på tungan heller. "Hej du ta och kolla det på tourneycraft" "Men vi kan ju använda tourneycraft för att signa upp oss där!" Det är ett par förslag på hur det skulle kunna låte med ett par kamrater som pratar om det!
Jag kan säga att jag själv och mina kamrater jag spelar med skulle ha ett stort intresse av en sådan här sak! Mer kan jag dessvärre inte säga mer än, lycka till samt hoppas allt går bra ifall du gör den! :>

Tack för förslaget, men jag tycker bättre om tourcraft. Jag håller med dig om att det är snyggt med "craft" i namnet men tourcraft är kortare och lättare att uttala än tourneycraft.

Permalänk
Medlem

Vill bara säga att jag tycker det här är en jättebra initiativ!

Permalänk
Skrivet av Dvudd:

Vill bara säga att jag tycker det här är en jättebra initiativ!

Tack, kul att höra

För er info kommer jag att vara bortrest en vecka+ och troligtvis inte göra några framsteg under tiden eller svara här i tråden, så första prototyp och släpp av kod dröjer lite till.