Permalänk

Möjligt att ska egen sleeve?

Hej
under de senaste dagarna har jag gått runt och funderat på om det är möjligt att sy sin egen sleeve. Anledningen till att jag vill göra detta är att, 1 man får skälv välja vilken färg man vill ha 2 utseendet kommer att bli unikt 3 det är billigare än att köpa färdig.

Material
Krympslang, förmodligen från djungelapa.
Tjockt tyg, ev två lager för att förhindra att man kan se sladden.

Faktorer som jag har problem med.

Jag vill att tyget ska vara runt som vanlig sleeve, fast hur ska jag kunna genomföra detta? Kan man använda tråd som är elastiskt och sedan spänna upp tyget över en pinne så att den blir rund?

Tyget kan orsaka stötar av esd, fast finns det något sätt att undvika detta?

Som sagt jag har precis börjat att fundera över detta så kom med era förslag/synpunkter!

Permalänk

Detta kräver maskineri som privatpersoner generellt inte äger(om du ska "sy" den), det du kan testa är att sticka

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk

Sticka blir förmodligen inte aktuelt, fast man kan kanske prova?

Permalänk
Rekordmedlem

Det är klart det går att handarbeta egna versioner om man vill det, det är bara frågan om hur mycket jobb det är och tidsåtgången, en extruder eller vad man nu använder vid kommersiellt tillverkning är mycket snabbare, men vill man göra nått helt unikt så är det bara att sätta sig o sticka, fläta och väva för hand och skapa nått eget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är klart det går att handarbeta egna versioner om man vill det, det är bara frågan om hur mycket jobb det är och tidsåtgången, en extruder eller vad man nu använder vid kommersiellt tillverkning är mycket snabbare, men vill man göra nått helt unikt så är det bara att sätta sig o sticka, fläta och väva för hand och skapa nått eget.

Okej då är det bara en fråga som kvarstår, Kan tyget orsaka esd skador och hur undviker jag det?

Permalänk
Rekordmedlem

Nej tyget/tråden i sig ger inga problem när det väl är på plats, det måste laddas upp för att kunna orsaka problem, och du ska väl inte gnida dig/katten mot dina kablar

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som jag förstår dig så vill du göra en tub av vanligt tyg.

Gör så här:

  • Räkna ut omkretsen du behöver.

  • Klipp till en remsa av tyget som är lika bred som omkretsen ska bli plus lite som sömsmån. (Du kan ju inte sy allra längst ut på tyget.)

  • Vik tyget dubbelt och lägg det kant i kant.

  • Nåla så att det ligger kvar.

  • Märk ut halva omkretsen, mätt från vikningen i tyget. (Den andra halvan av omkretsen är ju på undersidan.)

  • Sy ihop strax utanför märkningen.

  • Kräng tuben ut och in.( Då får du överskottet inuti tuben och en skarv på utsidan.) Detta kan vara besvärligt om du har en väldigt liten diameter och/eller ett tjockt/stelt tyg.

Normalt är väl sleeve gjort i en maskin som väver en färdig tub, så att göra en kopia själv är besvärligare.

Permalänk
Rekordmedlem

Man borde kunna knyppla runt en ledare, det går om man är beredd att lägga tiden det tar, det är som allt annat handarbete, tar tid och man måste ha viljan för att genomföra det även om det tar 100timmar att fixa en kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

sticka med plasttråd? Försök du men jag undrar om det går. Önskar dig lycka till

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

Har nu bestämt mig för att i falla göra ett försök, tror ni att det hade funnits ett intresse för en bygglogg?

Permalänk

Ta några gamla skosnören(den ihåliga sorten) och färga med textil dye

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Inte Core I7-2600 MB: Asus P8Z68-V LX Z68
RAM: 2X Corsair classic DDR3 4GB Pc3-12800 HDD: Seagate Barracuda Green 2TB
Optisk enhet: Samsung DVDRW 22X Black SATA Chassi: Fractal Design Define R3 Ttanium
PSU:Corsair Power supply 750W TX GPU:Sapphire HD6950 1GB PCI-E Lite retail

Permalänk
Medlem

Som ovanför... Köpa bara helt vit sleeve annars, sedan färga den själv

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Jag tycker det skulle vara jävligt coolt med virkade eller stickade sleeves, ovanligt om inte annat.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Rekordmedlem

Kabelstrumpor i textil brukar gå att få tag på i tygaffärer, det heter inte kabelsleevs däremot, kommer inte på vad de kallar det, troligen nått med band, men man kan fråga i nån textilaffär om man inte vill göra egna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av memoryofrage:

Har nu bestämt mig för att i falla göra ett försök, tror ni att det hade funnits ett intresse för en bygglogg?

Ja visa upp hur det går för dig! Sjukt nice om du lyckas

Borde kanske gå o fläta/virka/väva runt en 5mm trästav?

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Går att göra av rep som är flätade såhär.

Såg någon på ett hifi forum som sleevat signalkablar riktigt snyggt med rep.
Vitt med lite blått har jag för mig. Segelbåtar o liknande brukar ha lite tjusigare saker än "blårep".

Edit: startsnöre kanske?

Kanske inte går att få kabel igenom?..