Permalänk

Bästa CS musen?

Tjenare, letar efter den bästa CS musen, trivs väldigt bra med min razer deathadder som jag har nu, men den börjar tyvärr att gå sönder så behöver en ny!

Budget ligger på max 1000kr.

Visa signatur

Alienware X51 R2: i3 4130, GTX 645, 6GB.
Skoldator: MacBook Air 11" 2013, 1,3Ghz, 8 GB.
Mobil: iPhone 5S 16GB
Surfplatta: iPad mini 16GB WIFI
Konsol= Xbox 360 E

Permalänk
Medlem

microsoft intellimouse 3.0 ?

billig och skön

http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=831

Permalänk
Medlem

Tycker definitivt du ska testa Qpad 5k. Helt underbar mus i FPS spel och passar handen perfekt.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk

Glömde att säga att 5600DPI är ett minimum!

Visa signatur

Alienware X51 R2: i3 4130, GTX 645, 6GB.
Skoldator: MacBook Air 11" 2013, 1,3Ghz, 8 GB.
Mobil: iPhone 5S 16GB
Surfplatta: iPad mini 16GB WIFI
Konsol= Xbox 360 E

Permalänk
Skrivet av vikham:

Tycker definitivt du ska testa Qpad 5k. Helt underbar mus i FPS spel och passar handen perfekt.

Har hört mycket gott om den, men vilken DPI har den?

Visa signatur

Alienware X51 R2: i3 4130, GTX 645, 6GB.
Skoldator: MacBook Air 11" 2013, 1,3Ghz, 8 GB.
Mobil: iPhone 5S 16GB
Surfplatta: iPad mini 16GB WIFI
Konsol= Xbox 360 E

Permalänk
Medlem

5600dpi i CS? what the fuck
1cm/360 ?

Men ja sensei funkar väll.

Bästa CS musen är gamla möss ;> 400dpi är standard i CS1.6. Så favoriterna är fortfarande populärast.
Även om dom flesta gått över till Kinzu pga sponsor (äldre som 1.1 är dock bättre än kinzu så ja)

Permalänk
Medlem

MS Intellimouse 1.1/3.0 är de shit när de gäller CS imo, Stor och sitter bra i handen

Permalänk
Hedersmedlem

Den bästa musen är alltid den som ligger skönast i handen. Alla "gaming"-möss över 300 kr har i stort sett samma precision i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton_Jae:

Har hört mycket gott om den, men vilken DPI har den?

5600 DPI är mycket. Att välja bort en mus för att den inte har 5600 DPI är bara dumt.

Permalänk
Medlem

Ja det är så himla personligt vad som är det bästa och inte.
Jag hade en Mionix Naos 5000, otroligt skön mus men medföljande programvaran gjorde att jag fick CPU-stacks. Hade kunnat rekommendera den om det inte vore för det. Idag har jag en R.A.T. 7 http://cdon.se/hemelektronik/mouse_cyborg_r.a.t._7_contagion_... den kan jag rekommendera pga att du kan ''customiza'' den ganska mycket. Det medföljer vikter, olika grepp samt att du kan förflytta olika delar. Dock är lite större händer att föredra när det gäller denna mus. Vet dock inte om det är den optimala CS-musen.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Den bästa musen är alltid den som ligger skönast i handen. Alla "gaming"-möss över 300 kr har i stort sett samma precision i praktiken.

Ja visst är passformen viktig.
Men vissa möss har acceleration, vissa har prediction, vissa har pixeljump problem på diverse musmattor etc etc.
Rätt stor skillnad på sensor mellan mössen.
Även switcharna är stor skillnad, vet många som inte kan spela CS med ex Huano custom då dom är för tröga.

Finns en anledning många fortfarande letar efter den där musen med form som MX300, 2 sidoknappar, BRA sensor som ingen har idag, omron etc etc.
Det närmaste som dom flesta följer är BST's mus på Esreality, vilket kan bli den första musen på länge som uppfyller alla kriterier.

Permalänk
Medlem

Logitech mx518 tycker jag är perfekt till cs!

Permalänk

Kan personligen inte spela FPS med en mus som har under 1600DPI då det antingen känns hackigt eller extremt slött. Är dock svårt(omöjligt?) att märka någon skillnad efter 3200 DPI så att ha ett minimumkrav på 5600 känns lite overkill

Permalänk
Medlem
Skrivet av gUrKhAn:

microsoft intellimouse 3.0 ?

billig och skön

http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=831

Håller med

Visa signatur

Dell Xps i7 2,7Ghz 6gb ram GeForce Gt 540m.

Projekt ivy eller sandy 16/32 ram, 800D div andra grejer (Galleri kommer snart)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nivity:

Ja visst är passformen viktig.
Men vissa möss har acceleration, vissa har prediction, vissa har pixeljump problem på diverse musmattor etc etc.
Rätt stor skillnad på sensor mellan mössen.
Även switcharna är stor skillnad, vet många som inte kan spela CS med ex Huano custom då dom är för tröga.

Finns en anledning många fortfarande letar efter den där musen med form som MX300, 2 sidoknappar, BRA sensor som ingen har idag, omron etc etc.
Det närmaste som dom flesta följer är BST's mus på Esreality, vilket kan bli den första musen på länge som uppfyller alla kriterier.

Jag trodde spelmöss med acceleration och pixelhopp var ett minne blott, men så är kanske inte fallet? Prediction vet jag att vissa har, men det är ganska få som ens märker av det.

Switchar på möss har jag aldrig ens hört nämnas förut, någonsin, så det känns som en grej för de verkligt kräsna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Jag trodde spelmöss med acceleration och pixelhopp var ett minne blott, men så är kanske inte fallet? Prediction vet jag att vissa har, men det är ganska få som ens märker av det.

Switchar på möss har jag aldrig ens hört nämnas förut, någonsin, så det känns som en grej för de verkligt kräsna!

Tyvär långt ifrån

Enklaste att ta som exempel är att alla möss med Avago 9500 lider av acceleration (Sensei, Xai, Qpad 5K, Naos 5000 osv osv)
Kinzu v2 pro lider av stora problem med multifärgade musmattor.
När Kana och Kinzu v2 led dom av extrema pixeljump buggar som efter myyyycket snack med Steelseries direkt av ett par välkända mustestare (fint ord) som skylit, derp på overclock.net fixades.
Men i början försökte steelseries (eller ja kimrom) hävda att detta var en "Feature" som progamers hade requestat, vilket såklart möttes med asgarv.

Värt att notera dock är att acceleration märks mer vid lägre dpi.

Några av dom mest felfria mössen sett till sensorn är G400, Zowie AM.

Lite trist att det går utför imo med sensorerna, men det är för alla ska pusha totalt meningslösa DPI värden så offrar dom allt annat.
Finns en anledning dom flesta pros inom CS och framförallt Quake använder gammla hederliga WMO, 1.1.
För fps spel som dessa räcker 400 dpi mer än väl och mössen är helt felfria sett till sensorn.

Sen är 400dpi väldigt snålt för windows, rts osv med dagens upplösningar.

Switchar är något man bara märker om man direkt jämför olika eller har flera möss med olika.
Min Kana ex med TTC är sjukt seg och saknar all tactile feedback som Omron, Huano har. Kan väll kalla det rubberdome varianten av tangentbord.
Andra möss ex Kinzu v1 och v2 (ej pro) har ttc.

Omron är absolut vanligaste switchen och anses av majoriteten som bästa. Dom flesta möss har dessa.

Huano används mestadels av Zowie, vilket är extremt hårda att trycka ner enligt många, speciellt ex mico som skulle vara en RTS mus men pga hårda knappar så ratades musen (led också av pixeljump bugg).
Zowie har tog custom tweakat dom lite till nu så nya EC Evo serien har något lättare Huano.

Och ja dom flesta vanliga användare märker varken prediction, acceleration, switchar eller något.
Precis som vissa inte märker skillnad på 120hz kontra 60hz, eller skärmar med högt input lag.

Tyvär är man själv kräsen på precis alla dom punkterna, något som man varit ända sen man satte sig och började spela för gud hur många år sedan

Permalänk
Medlem

Just för CS 1.6 är det faktiskt en hel vetenskap att få en mus att passa just dig.

Det finns många faktorer som gör att de flesta möss på marknaden inte ens går att använda till CS om du vill sikta mot stjärnorna.

T.ex så är det väldigt standard i CS att hoppa på scrolldown eller scrollup, då det ger extrem fördel och går absolut inte på något sätt att göra lika "bra" på någon annan knapp, även om någon hävdar detta.

Det finns en bugg i de flesta IE3.0 formade mössen, av okänd anledning så hoppar du automatiskt ibland om du har hopp på scrollen.

Modeller jag vet på rak arm har detta problemet är; Microsoft Intellimouse 3.0, Microsof Intellimouse 1.1, Razer Deathadder.(alla versioner)

Sen finns det även andra problem med "tidiga" lasermöss, t.ex Razer Copperhead.
Det är en skitbra mus för de flesta spel, men inte CS. Siktet skakar minimalt med denna mus av okänd anledning, samma sak med de flesta tidiga lasermössen. Har inte testat någon lasermus sedan Steelseries Ikari Laser, då jag kände att det fick vara nog med slöseri på ofullständig teknik. Men vem vet, det var ett tag sen, kanske har tekniken gått framåt.

Det finns alltså ett 50-tal sådana små faktorer som gör att du inte kan ha vilken mus som helst till CS, vilket är synd.

Men jag här är några möss som inte har några tekniska fel som "Möss + CS ="

Razer Diamondback / 3G
Razer Krait
Zowie EC1 / eVo
Zowie EC2 / eVo
Logitech MX510
Logiech MX518

Klaga inte på länkarna, sitter på en laptop utan mus så jag kan inte stryra pilen!

Hoppas det hjälper något

EDIT: Värt att nämna är att det finns ingen mus i dagens läge som inte har några brister alls, alla faller på något plan.

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Här sitter jag och är svinlycklig för jag gjort mitt första "långa" foruminlägg så har kommentaren över gjort ett mycket bättre jobb! FFFFFFUUUFUFUUFUFUFU

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Medlem

Logitech MX510 helt klart!

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Skrivet av MrMadMan:

5600 DPI är mycket. Att välja bort en mus för att den inte har 5600 DPI är bara dumt.

Sitter med 3600 DPI nu och tycker att det är för långsamt, har testat 5600DPI hos en kompis och det funkar så grymt mycket bättre.

Visa signatur

Alienware X51 R2: i3 4130, GTX 645, 6GB.
Skoldator: MacBook Air 11" 2013, 1,3Ghz, 8 GB.
Mobil: iPhone 5S 16GB
Surfplatta: iPad mini 16GB WIFI
Konsol= Xbox 360 E

Permalänk
Skrivet av pheting:

Just för CS 1.6 är det faktiskt en hel vetenskap att få en mus att passa just dig.

Det finns många faktorer som gör att de flesta möss på marknaden inte ens går att använda till CS om du vill sikta mot stjärnorna.

T.ex så är det väldigt standard i CS att hoppa på scrolldown eller scrollup, då det ger extrem fördel och går absolut inte på något sätt att göra lika "bra" på någon annan knapp, även om någon hävdar detta.

Det finns en bugg i de flesta IE3.0 formade mössen, av okänd anledning så hoppar du automatiskt ibland om du har hopp på scrollen.

Modeller jag vet på rak arm har detta problemet är; Microsoft Intellimouse 3.0, Microsof Intellimouse 1.1, Razer Deathadder.(alla versioner)

Sen finns det även andra problem med "tidiga" lasermöss, t.ex Razer Copperhead.
Det är en skitbra mus för de flesta spel, men inte CS. Siktet skakar minimalt med denna mus av okänd anledning, samma sak med de flesta tidiga lasermössen. Har inte testat någon lasermus sedan Steelseries Ikari Laser, då jag kände att det fick vara nog med slöseri på ofullständig teknik. Men vem vet, det var ett tag sen, kanske har tekniken gått framåt.

Det finns alltså ett 50-tal sådana små faktorer som gör att du inte kan ha vilken mus som helst till CS, vilket är synd.

Men jag här är några möss som inte har några tekniska fel som "Möss + CS ="

Razer Diamondback / 3G
Razer Krait
Zowie EC1 / eVo
Zowie EC2 / eVo
Logitech MX510
Logiech MX518

Klaga inte på länkarna, sitter på en laptop utan mus så jag kan inte stryra pilen!

Hoppas det hjälper något

EDIT: Värt att nämna är att det finns ingen mus i dagens läge som inte har några brister alls, alla faller på något plan.

Skrivet av Nivity:

Tyvär långt ifrån

Enklaste att ta som exempel är att alla möss med Avago 9500 lider av acceleration (Sensei, Xai, Qpad 5K, Naos 5000 osv osv)
Kinzu v2 pro lider av stora problem med multifärgade musmattor.
När Kana och Kinzu v2 led dom av extrema pixeljump buggar som efter myyyycket snack med Steelseries direkt av ett par välkända mustestare (fint ord) som skylit, derp på overclock.net fixades.
Men i början försökte steelseries (eller ja kimrom) hävda att detta var en "Feature" som progamers hade requestat, vilket såklart möttes med asgarv.

Värt att notera dock är att acceleration märks mer vid lägre dpi.

Några av dom mest felfria mössen sett till sensorn är G400, Zowie AM.

Lite trist att det går utför imo med sensorerna, men det är för alla ska pusha totalt meningslösa DPI värden så offrar dom allt annat.
Finns en anledning dom flesta pros inom CS och framförallt Quake använder gammla hederliga WMO, 1.1.
För fps spel som dessa räcker 400 dpi mer än väl och mössen är helt felfria sett till sensorn.

Sen är 400dpi väldigt snålt för windows, rts osv med dagens upplösningar.

Switchar är något man bara märker om man direkt jämför olika eller har flera möss med olika.
Min Kana ex med TTC är sjukt seg och saknar all tactile feedback som Omron, Huano har. Kan väll kalla det rubberdome varianten av tangentbord.
Andra möss ex Kinzu v1 och v2 (ej pro) har ttc.

Omron är absolut vanligaste switchen och anses av majoriteten som bästa. Dom flesta möss har dessa.

Huano används mestadels av Zowie, vilket är extremt hårda att trycka ner enligt många, speciellt ex mico som skulle vara en RTS mus men pga hårda knappar så ratades musen (led också av pixeljump bugg).
Zowie har tog custom tweakat dom lite till nu så nya EC Evo serien har något lättare Huano.

Och ja dom flesta vanliga användare märker varken prediction, acceleration, switchar eller något.
Precis som vissa inte märker skillnad på 120hz kontra 60hz, eller skärmar med högt input lag.

Tyvär är man själv kräsen på precis alla dom punkterna, något som man varit ända sen man satte sig och började spela för gud hur många år sedan

Tack! ni har gjort det lite klarare för mig, är inte så inne på möss direkt. Men jag fattar inte hur man kan använda 400DPI (?!?!), testar jag med 800DPI så dör jag på en gång för jag måste hoppa runt med musen på musmattan. Har testat med det ett längre tag förut men fortfarande utan några lyckade resultat.

Vad sägs om Steelseries Sensei? Kan den funka? Eller hur är det med Razer Mamba(Trådlösa)?

Visa signatur

Alienware X51 R2: i3 4130, GTX 645, 6GB.
Skoldator: MacBook Air 11" 2013, 1,3Ghz, 8 GB.
Mobil: iPhone 5S 16GB
Surfplatta: iPad mini 16GB WIFI
Konsol= Xbox 360 E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton_Jae:

Sitter med 3600 DPI nu och tycker att det är för långsamt, har testat 5600DPI hos en kompis och det funkar så grymt mycket bättre.

3600DPI för långsam i CS?
Inte för att jag spelar CS men brukar man inte vilja ha ganska/väldigt låg sens i CS?
Förvisso kan det vara en fördel med högre DPI och dra ner sensen i mjukvaran, men 3600DPI är mer än tillräckligt om man bara kollar på DPI'n.

Visa signatur

P8P67 Deluxe | i5 2500K @ 4,4 GHz (H70) | 4x4GB Corsair PC12800 | 2x 6950 @ (1536 Shaders) 880 MHz/1375Mhz | 480GB Intel 520 | OCZ Silencer MKIII 750W | 800D
Det heter effekten och spänningen, inte watten och volten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton_Jae:

Tack! ni har gjort det lite klarare för mig, är inte så inne på möss direkt. Men jag fattar inte hur man kan använda 400DPI (?!?!), testar jag med 800DPI så dör jag på en gång för jag måste hoppa runt med musen på musmattan. Har testat med det ett längre tag förut men fortfarande utan några lyckade resultat.

Vad sägs om Steelseries Sensei? Kan den funka? Eller hur är det med Razer Mamba(Trådlösa)?

Sensei är ett bra val isåfall. Om man bortser ifrån accelerationen som dock majoriteten av "highend" mössen har då dom använder avago 9500 så är det en bra mus.
Men beror på vilken passform du gillar, jag kan absolut INTE spela fps med möss som inte är ambidextrösa.
Mamba använder Philips Twin Eye PLN 2032 sensor vilket enligt mig (och flertalet muskunniga på overclock.net) är helt värdelös.

Sensei duger dessutom till en hel del cs pros (absoluta majoriteten av progamers inom cs,quake etc föredrar ambidextrösa möss över "komfort" möss som G400 etc.
Jag får dock mer ont i handen och krampar med möss som Qpad 5K osv då dom helt enkelt är för stora och tunga att flytta runder.

400dpi i cs,quake är typ standard med en sens på runt 1.3-2

Spelar man dock battlefield 3 och styr tanks är det absolut inte hållbart med så låg dpi och ingame sens.

Men 4000dpi i cs 1.6, då behöver man inte röra musen många cm för att snurra 360 grader

Permalänk
Skrivet av Anton_Jae:

Tack! ni har gjort det lite klarare för mig, är inte så inne på möss direkt. Men jag fattar inte hur man kan använda 400DPI (?!?!), testar jag med 800DPI så dör jag på en gång för jag måste hoppa runt med musen på musmattan. Har testat med det ett längre tag förut men fortfarande utan några lyckade resultat.

Vad sägs om Steelseries Sensei? Kan den funka? Eller hur är det med Razer Mamba(Trådlösa)?

När jag spelar med sensei i CS så sänker jag min CPI(DPI) till 400/800 eftersom sensei kan du välja CPI(DPI) mellan 1-11400 så blir det någ bra med CPI(DPI) men jag tycker att du måste känna formen först innan du tänker på sensei eftersom jag hade XAI tidigare så älskar jag formen men ytan på sensei är det inte den bästa yta gemfört med XAI då jag gillar bättre med "rubberized" yta än "metall" yta.

Permalänk

med en så pass stor budget hade jag köpt Qpad 5k, grymt skön, topprestanda och snygg

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Här sitter jag med en G500 på 400dpi/1000hz. Kan knappt ha högre, precisa rörelser>hastighet.

Den perfekta musen är den som känns bäst, åk till en affär och testa.

Permalänk
Medlem

Sitter själv på en XAI och som nämnt så har den icke avstängbar acceleration i sensorn. Dock så tror jag inte att TS skulle bry sig ett dugg om det om han nu snackar om att lira CS med 5k+ DPI, herregud. 400DPI räcker väl i CS och även andra shooters som Battlefield 3 där jag brukar skifta mellan 400DPI för infanteri och 5200 för att snabbare vrida tank tornen, SOFLAM's, Kornet's etc.

TS: Låter kanske som en självklarhet men du vet väl att man kan sänka eller höja sensen i spelet också? Handlar inte bara om DPI på musen alltså.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

Steelseries XAI, mycket nöjd.

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Skrivet av phreec:

Sitter själv på en XAI och som nämnt så har den icke avstängbar acceleration i sensorn. Dock så tror jag inte att TS skulle bry sig ett dugg om det om han nu snackar om att lira CS med 5k+ DPI, herregud. 400DPI räcker väl i CS och även andra shooters som Battlefield 3 där jag brukar skifta mellan 400DPI för infanteri och 5200 för att snabbare vrida tank tornen, SOFLAM's, Kornet's etc.

TS: Låter kanske som en självklarhet men du vet väl att man kan sänka eller höja sensen i spelet också? Handlar inte bara om DPI på musen alltså.

Jadå, vet att man kan sänka och höja sensen in game. Men jag fattar inte hur man kan ha så låg DPI, även med lägsta DPI'n och högsta sensen så tycker inte jag att det funkar lika bra som 5600DPI.

Visa signatur

Alienware X51 R2: i3 4130, GTX 645, 6GB.
Skoldator: MacBook Air 11" 2013, 1,3Ghz, 8 GB.
Mobil: iPhone 5S 16GB
Surfplatta: iPad mini 16GB WIFI
Konsol= Xbox 360 E

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Jag trodde spelmöss med acceleration och pixelhopp var ett minne blott, men så är kanske inte fallet? Prediction vet jag att vissa har, men det är ganska få som ens märker av det.

Switchar på möss har jag aldrig ens hört nämnas förut, någonsin, så det känns som en grej för de verkligt kräsna!

testa 5K så märker du att det fortfarande finns kvar acceleration..........bleh!!!!

gick från en gammal MX 510 till en 5K till en OM75. Prickskyttet, och den allmänna aimen i både CS och BF3 tog något så otroligt stryk av 5Kn.

sensorn i 5K är så otroligt dålig överlag att jag var tvungen att sälja den efter 3-4 veckor för en OM-75. Vilket är synd, då den matta ytan och inställningen "lift distance" var totalt fantastiskt för mig

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |