CPUn överhettas vid minsta stress, tips?

Permalänk

CPUn överhettas vid minsta stress, tips?

Rookie på datorer här.

För ett tag sedan skulle en (o)kunnig polare hjälpa mig att överklocka CPUn lite med standard AM2 kylare. Som topic föreslår så visade det sig att kylaren inte räckte så jag införskaffade en ny kylare plus pasta. Föga insåg jag att det va CPUn som tagit skada och att nya grejer inte skulle hjälpa speciellt jätte mycket.

Jag sitter på en AMD Athlon 64 x2 6000+ och den är väl ungefär 3-4 år gammal. Klockningen skedde för ca året sen. Till och från har jag lyckats hålla temperaturen nere med ~ 60-70c när jag spelar spel som Skyrim eller World of Warcraft. Nu, däremot, ligger temperaturen på ungefär 22-25c idle men skjuter upp i 70-80c+ (öppna chrome eller liknande program), 90-100c+ (tyngre spel) och datorn stänger av sig direkt. Jag är säker på att kylaren är fastmonterad ordentligt och har en lagom mängd pasta.

Är det bara att byta ut eller går det att åtgärda, aka vara lite ekonomisk?

Tack för svar
Jimmy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melodylekfull:

Jag är säker på att kylaren är fastmonterad ordentligt och har en lagom mängd pasta

Vågar gissa på att du inte testat byta pasta och montera om kylaren. Jag skulle nog rekommendera att testa detta iallafall.

Om överklockningen inte är viktig för dig så kan du testa undervolta CPUn också. Bara att dra ner volten i små steg och stresstesta. Om du har kvar överklockningen, sänk den eller ta bort helt.
Men börja med att montera om kylaren, och ta inte för mycket kylpasta.

Permalänk
Inaktiv

Du kan ju pröva att att montera om kylare med ny pasta, och kolla så heatsink och fläkt inte är helt dammiga.
Är den fortfarande klockad, eller återställd?

Permalänk

Angående överklockningen är jag inte helt säker på om den återställd eller inte. Nånting säger mig att det var bland det första jag gjorde när datorn började krångla. Minns inte ens vilken programvara som användes vid tillfället.

Skrivet av Majora:

testa undervolta CPUn .

Gör jag detta i bios?

Ska köpa mer pasta, städa burken och testa montera om kylaren imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melodylekfull:

Angående överklockningen är jag inte helt säker på om den återställd eller inte. Nånting säger mig att det var bland det första jag gjorde när datorn började krångla. Minns inte ens vilken programvara som användes vid tillfället.

Gå bara in i BIOS, välj optimala inställningar, sen se till så boot-priority blir rätt bara.

Skrivet av Melodylekfull:

Gör jag detta i bios?

Yes.

Skrivet av Melodylekfull:

Ska köpa mer pasta, städa burken och testa montera om kylaren imorgon.

Tänk på att ha ett tunt lager kylpasta. Kräma inte på. Det gör det bara värre.

http://www.techpowerup.com/printarticle.php?id=134
http://www.hardwaresecrets.com/article/How-To-Correctly-Apply...
http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task...

Permalänk

Testade allt som sagts utan större resultat. I onsdags kunde jag åtminstone starta datorn men nu, efter dammning, ny pasta, testat olika steg av undervoltning och formaterad hdd så vill den inte starta över huvud taget. Dör ofta när windows loggan kommer fram eller efter en stund när den startas. Misstänker att hårddisken är korrupt eller att jag råkat pilla på något som förvärrat allting. Tror dock fortfarande överhettning är det största problemet. Temperaturen liggen på 55-60c i bios..

Permalänk
Medlem

Provat Clear Cmos?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Liknande problem har diskuterats tidigare, gissar på att din kylare är sönder. Byt tillbaka till stocklylaren och ta bort överklockningen och om detta hjälper köp ny kylare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad är det för kylare som du skaffat? Och det där med att du är säker, öppna lådan och kolla.

1. Snurrar fläkten?
2. Är fläkten inställd i bios på att gå på lågvarv
3. Är kontakten mellan fläns och cpu bra, fick ni bort all den gamla pastan?
4. Är socketen hel fortfarande?
5. Kolla spänningar etc i bios och med nått övervakningsprogramm så den verkligen får rätt spänning.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur duktig du är på datorer men du verkar inte vara en avancerat användare. Jag vet att många är "rädd" för att starta burken utan att skruva tillbaka allting först, men det är alltså helt ok att starta datorn även fast du tagit bort sidan på datorn (så burken är öppen). Precis som föregående talare, Tempel, skriver... snurrar alls fläkten?

Visa signatur

Intel i5-9600K CPU @ 3.70GHz (4.30 GHz) | Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi - ATX / Z390 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3200MHz CL16 (16-18-18-36) | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | Corsair PSU HX750 80+ Platinum | Noctua NH-U12A CPU Kylare | SSD SAMSUNG MZVLW256HEHP-000L2 250GB m.2 | SSD 970 EVO Plus 1TB m.2 | WD Red 4TB | Segate Expansion 4TB USB3 | Optiarc DVD RW AD-7283S | Logitech G19 | Logitech G400s | Dell 23" UltraSharp U2311H | Win 10 Pro |

APC Power-Saving Back-UPS ES 8 700VA | Netgear R8000 Nighthawk X6 AC3200 | Lenovo Legion Y520-15IKBN / 15.6" / FHD / i7-7700HQ / 2x8GB / 256GB SSD M.2 / Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD / GTX 1060 / Win 10