Permalänk

färg i vattnet vid vattenkylning

hej! jag undrar om det är skadligt i lång sikt vid vattenkylning när man använder färg i vattnet, tex att det fastnar vid gpu/cpu blocken där det kan vara ganska tighta kylflänsar och så. bör man plocka isär och rensa ibland eller är detta helt onödigt?

färgen jag funderar på att köpa: http://www.inet.se/produkt/5321943/ek-ekoolant-blood-red-1000...

bra val?

Permalänk
Medlem

Ganska säker på att färgen de använder sig av har lägre densitet än vattnet, altså är det högre risk för att vattnet fastnar i flänsarna än färgen
Har själv nån sorts 20:- billigare Dual Protection Red coolant som jag inte bytt på kanske 12 månader eller så och det funkar ju helt perfekt

Välj din färg och var glad med den!

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Cpu/gpu blocken kommer att bli färgade men det blir ingen propp. Jag rekommenderar att tvätta blocken efter 1år ungefär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av berra200:

Cpu/gpu blocken kommer att bli färgade men det blir ingen propp. Jag rekommenderar att tvätta blocken efter 1år ungefär.

Du råkar inte ha någon bra länk som du går efter när du tvättar det hela lite då och då?
Vet inte ens hur jag skall börja

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Skrivet av Jekean:

Du råkar inte ha någon bra länk som du går efter när du tvättar det hela lite då och då?
Vet inte ens hur jag skall börja

Ta isär blocket du ska rengör. Ta tops eller något och nåt starkt, gnugga som fan och gör grejerna fint. Sätt ihop, se till att packningar och sådant är hela och kommer rätt.
Hur man tar isär blocken brukar det finns rätt bra beskrivningar på tillverkarens hemsida, alla fall EK har det + Om det nu inte skulle finnas så är det inte direkt någon raketforskning att ta isär ett block.