Permalänk

byta prosessor?

tjena jag tänkte köpa en ny prosessor till min gammla burk men kan inte så mycke om det. de är am2 socket och hittar ingen sådan på nätet. är de för att det är för gammalt eller finns det någon annna socket som kan passa på den ? (Abit an52 motherboard)

Permalänk
Medlem

Kolla tradera:)

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Kolla tradera:)

Skrivet av liinuzz90:

tjena jag tänkte köpa en ny prosessor till min gammla burk men kan inte så mycke om det. de är am2 socket och hittar ingen sådan på nätet. är de för att det är för gammalt eller finns det någon annna socket som kan passa på den ? (Abit an52 motherboard)

Det finns massa butiker som fortfarande säljer Am2 Processorer

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s86373324&cols=806,801,...

Men prisjakt är fint också! Kan finnas en del kap.

Visa signatur

Lista på min dator och kringutrustning hittar du HÄR
Citera för svar! Beskök gärna min Youtubekanal! Där lägger jag upp musik jag skapar!

Permalänk

tack så mycke hittade lite där men är de bara att byta eller blir de massa jobb med bios och så med ?

Permalänk
Medlem

vilken processor har du nu? om du redan har en am2 dual core så är det ingen idé att byta

Permalänk

sitter en amd Athlon 64 x2 dual core 4800+ 2,50 GHZ i nu. blir de ingen skillnad på den och en AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz 2x1MB Dual Core 64-bit 89W ?

Permalänk
Skrivet av liinuzz90:

sitter en amd Athlon 64 x2 dual core 4800+ 2,50 GHZ i nu. blir de ingen skillnad på den och en AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz 2x1MB Dual Core 64-bit 89W ?

Den blir väll rätt exakt 20% snabbare, men det är ju fortfarande ingen snabb processor. Men till rätt pris visst..

Permalänk

hoppas bara på att inte behöver lagga fram i raids på wow så lite borde den ju hjälpa mig ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av liinuzz90:

hoppas bara på att inte behöver lagga fram i raids på wow så lite borde den ju hjälpa mig ?

Då wow är rätt processortungt torde ju alla sorters förbättringar på den fronten vara positiva.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

På komplett brukar det finnas uppgraderingspaket med nytt moderkort, cpu och minne. Har du en X2 4800 så är alla paketen snabbare och brukar kosta ca 1.500 - 6.000. Priset är i stort sett samma om du köper lösa delar men om de inte alls går ihop är det svårare att klaga efteråt. (Det har hänt att kompletts uppgraderingspaket inte har passat ihop)

Permalänk
Medlem

vet inte vart du bor, men såg något på blocket.
http://www.blocket.se/dalarna/Athlon_64_X2_6000____Phenom_995...

obs(äger ej annonsen)

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk

passar am2+ på en am2 socket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grisapa1:

Det finns massa butiker som fortfarande säljer Am2 Processorer

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s86373324&cols=806,801,...

Men prisjakt är fint också! Kan finnas en del kap.

Är väl lite mycket pengar för en AM2-processor Kan ju få hela AM3 system för runt tusenlappen (Sålde mitt 1156-kit med en i5760 tillsammans med ett skit-mobo för 1100 :-..så...det finns )

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av liinuzz90:

passar am2+ på en am2 socket?

I vissa fall ja, men det kan du ofta kolla på moderkortets hemsida.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av liinuzz90:

hoppas bara på att inte behöver lagga fram i raids på wow så lite borde den ju hjälpa mig ?

En 6000+ är lite svag för WoW numera, tyvärr. Det kanske funkar, men det kommer fortfarande inte gå jättemycket bättre än vad du har redan.

Jag skulle nog kolla om du kan få tag i minst en Athlon II x4 runt 3GHz, det är vad jag körde på när Cataclysm kom, då med ett 6850 som grafikkort till.

För ca 1100-1200kr får du ett FM1-moderkort och en Athlon x4 på 2,6-3GHz, även den på 2,6 är bra mycket snabbare än en gammal x2 6000+ på 3.1. Sen runt 250kr för 4GB DDR-3 minne. drygt 400kr för 8GB.

Är det för mycket pengar, så får du nog kolla efter begagnade 6000+ eller om ditt moderkort fixar det en K7750 som är bättre trots lite lägre frekvens eftersom den är baserad på Phenom 1. Tror vi har en sån som ligger och skräpar i en låda här t.o.m. X)

EDIT: Det verkar som om K7750 kräver AM2+-moderkort, tyvärr, annars kunde jag ha skickat iväg den jag hade här. Du behöver alltså en 6000+ om du inte ska fixa nytt moderkort+minne med.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

När det kommer till wow skulle jag undvika AMD som pesten faktiskt, jag gjorde rätt så genomgående tester när jag uppgraderade från Phenom II x4 till min gamla I7 i920 och resultatet var att prestandan mellan dom två riggarna var att I7an i stock var bättre än amd riggen med max OC (3,9) i wow, andra spel visade många fall där AMD riggen var bättre med samma inställningar. Det jag skulle rekommendera är en SB i3 om det är just wow som är den avgörande faktorn då spelet skalar väldigt dåligt med fler än 2 cores.