Permalänk
Medlem

Råd om mediadator

Hej! Ska bygga en fin liten mediadator som ska ersätta alla DVD-boxar och liknande till familjens nya fina FullHD-TV. Idén är att allt som ska behövas är en HDMI-sladd och en strömkabel (vilka jag har) för att låta underhållningen börja. Slängde ihop detta ganska snabbt, och vill bara få en erfaren koll så att det inte är nåt grundläggande jag missar (kom till exempel just på att jag hade glömt PSU haha). Uppskattar även råd om andra bättre köp. Vill gärna att allt ska passa också.

Här är kundvagnen:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1694554/media

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Kommer fungera utmärkt.
Tänk på att använda Win7, för att dra nytta av DirectX11 och DXVA(2), sedan kan du ha vilket Media Center, du känner för (eller som vi VLC).

Lite tråkigt med alla fläktarna men ASRock har ett bra övervaknings/inställnings program AXTU. Vår ASRock FM1-sockel (A75 xxx) HTPC, för ett hiskeligt oljud när den bootar men när AXTU startat (i bakgrunden) reglerar den ner alla(anslutna) fläktar till en viskning

Skriver detta med en ASUS X53U, E350 baserad bärbar. Surfar och kollar 1080p och 720p Anime

Tack för svar! Hade nog tänkt köra VLC, därav tangentbord/musplatta-kombon. Kul att det verkar funka och ska absolut se till att skaffa detta AXTU. Köp blir!

Permalänk
Medlem

Jag hade nog satsat på 4GB minne, kostar så lite idag ändå.

Permalänk

Kommer du lagra all media på hårddisken, eller spelar ni upp saker över nätverk?

Kör ni det mesta via nätverk hade jag skippat HDD och kört på en SSD istället.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

En tråd om en mediapc utan att nämna XBMC. Skam!
Men seriöst, ta en titt på XBMC så ska du se att det är ett väldigt trevligt program som kanske är mer lämpad för en media pc än VLC.

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Permalänk
Skrivet av Cribbe:

En tråd om en mediapc utan att nämna XBMC. Skam!
Men seriöst, ta en titt på XBMC så ska du se att det är ett väldigt trevligt program som kanske är mer lämpad för en media pc än VLC.

jag testade XMBC lite under påsken för att se vad hypen var. Wow. Lika många inställningsmöjligheter som en som en icke upplåst iPhone, typ.
Nej, ska man ha en seriös mediaburk är de MPC som gäller.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

jag testade XMBC lite under påsken för att se vad hypen var. Wow. Lika många inställningsmöjligheter som en som en icke upplåst iPhone, typ.
Nej, ska man ha en seriös mediaburk är de MPC som gäller.

Haha, jag tror inte att du hittade allt

Fast den riktiga storheten med XBMC ligger ju inte i dess mediauppspelning utan i bibliotek systemet, det har du inte i MPC.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Haha, jag tror inte att du hittade allt

Fast den riktiga storheten med XBMC ligger ju inte i dess mediauppspelning utan i bibliotek systemet, det har du inte i MPC.

Det kanske jag inte gjorde, jag kikade enbart i menyarna inne i programet. Finns det textfiler att redigera för fler inställningar?

Jo, jag medger att biblioteket och interfacet får pluspoäng. Men för en mediauppspelare tycker jag ändå själva mediauppspelandet är viktigare
Att kunna se filmen bakom menyerna tycker jag inte känns vidare viktigt, så den hade gärna fått ha möjligheten att spela upp sker i externa program.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Det går utmärkt att spela upp filmer via andra program, t.ex MPC.
t.ex:
http://www.mediasmartserver.net/2010/06/04/guide-using-mpc-hc...
Men spelaren i XBMC är ganska bra.
Och glöm inte alla tusentals addons, allt från youtube till rss till en mängd olika streamtjänster:
http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Category:All_add-ons
(listar bara de officiella)

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Det går utmärkt att spela upp filmer via andra program, t.ex MPC.
t.ex:
http://www.mediasmartserver.net/2010/06/04/guide-using-mpc-hc...

Där har vi det, pilla i textfiler. Det ska testas när jag kommer hem ikväll, tackar för infon!

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Varför en e350 när e450 finns?

Varför ett SFX nätagg när lådan du valt klarar av ATX? Det finns ju 80+ Bronze i ATX format för samma pengar.

Snålt med minne och jag skulle undvika ASrock.

Använd Prisjakts funktioner istället för att låsa dig till en butik.

8G minne. Gärna Corsair Vengeance VIT eller annat lågvoltsminne.
Nån av Asus' E45 modeller som moderkort.
Liten SSD som systemdisk och nån/några 5400rpm diskar för lagring alternativt USB-diskar för lagring och inte 1TB utan större.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

För att förtydliga för alla:
Jag vill kunna spela upp 1080p video i alla filtyper (mkv, mp4, m2ts...). På hårddisken läggs de filer som ska spelas upp temporärt överflyttade via nätverk från andra datorer i nätverket. Alltså, inget behov för bibliotek, det behövs bara filsystemnavigering. Jag vill hålla priset så lågt det bara går, för det finns ingen anledning för mig att gå lite högre bara för att fylla ut lådan (som också ska va så liten som möjligt, om ni har något bättre förslag) Jag vill hålla mig till så få beställningar som möjligt (i.e. en butik, och Inet har funkat hittills ).

Tack så mycket för alla svar, om någon vill så kör gärna på med en lista enligt ovan. Kommer ni till ett lägre pris så är jag nöjd!

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1698478/media

Har läst era svar och här är ett nytt förslag. Övertala mig, varför behöver jag mer minne?

Permalänk
Medlem

Fusionkortet du lagt till finns inte på lager hos varken Inet eller deras leverantör.
Då har du att välja mellan MSI E350IA-E45 för 1089Kr eller Asus E45M1-I DELUXE för 1490Kr.
Kortet från Asus har inbyggt trådlöst, är utan fläkt och klarar av att visa 3d om det är av intresse.
Är inte 3d av intresse så kan du ju hoppa över den hdmi-kabel du lagt till och lägga de pengarna på mer minne istället.
Inbyggda grafiken lånar upp till 512MB av internminnet, så ev dubblering är ingen nackdel.

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8

Permalänk
Medlem

Om nu priset är det enda som spelar roll så skippar du en htpc och skaffar en Western Digital TV HD Live eller liknande med en extern disk och optisk spelare. Då halverar du prislappen, det du gör nu är bara dumsnålt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730