Söker lösning för streaming, Ipad3, mediacenter?

Permalänk

Söker lösning för streaming, Ipad3, mediacenter?

Min flickvän har tänkt att köpa en ny bärbar dator men vet inte om hon har användning för den och söker alternativ lösning. Det hon använder sin nuvarande dator till är att surfa, streama filmer till tv'n och att ibland jobba lite hemifrån med kortfattade mail och dokument. Kan man med en Ipad3 och en hårddisk med ethernet få samma resultat som med en bärbar dator (Då HDD på Ipaden inte är tillräckligt stor om man laddar ned mycket filmer och serier)?

Min fråga är egentligen om det är möjligt att styra en ethernet HDD (Eller annan lösning) med sin ipad3 och streama filmer till tv'n? Jag har noll koll på hur tekniken fungerar nu för tiden och skulle vara otroligt tacksam ifall någon kunde upplysa mig lite om möjligheterna.

Tack på förhand

Tony

Permalänk
Medlem

IPAD + NAS vore väl den "moderna" lösningen. Du får dessutom en backup på dina filer, filmer och bilder om du väljer en NAS med stöd för raid 1 (2 speglade diskar). Beroende på vad du har för TV kan du streama direkt från NASEN (om TV har inbyggt stöd för detta) eller via din IPAD kopplad till TV:n. Alternativt köpa en Mediaspelare som separat streamar direkt till TV trådlöst eller via trådbundet nätverk. Är inte så hemma på apples produkter med de har väl en egen lösning på allt detta om du föredrar deras produkter.

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk

Jag börjar verkligen bli för gammal för sånt här...

Så vad är skillnaden på en NAS, Mediaserver och en HDD med ethernet? Vad blir kostnaden om man ska ha nå prisvärt, 2-3k?

Om tv'n har en sån funktion vet jag inte. Som det är nu så kan jag iallafall streama ifrån min bärbara till hennes tv genom att antingen bara högerklicka på en film och klicka på "Spela till tv" eller gå in genom tv fjärrkontrollen och bläddra genom filer på min dator och starta filmen därifrån.

Permalänk
Medlem

En NAS har funktioner som DLNA (standard för mediadelning mellan andra DLNA-enheter), Raid 1 (backup), kan ofta köra diverse mjukvara som t ex squeezeserver (musikserver om man har squeezebox), mailserver, skapa och hantera webbsidor, mediadelning över nätet så man kommer åt filer när man är bortrest osv osv. Jag använder endast ett fåtal av funktionerna men det fungerar klockrent. Man behöver aldrig starta dator eller liknande för att lyssna på musik eller streama film samt man vet att bilder etc är tryggt lagrade i raid 1, enkel lagring och åtkomst av filer från sina olika enheter då man samlar allt på sin NAS.

Kan rekommendera denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=998955

samt 2 st hårddiskar av valfri storlek så hamnar du på ca: 3000 kr.

Exempelvis dessa om du klarar dig med 1 TB lagring:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=799043

Du har kanske inte stöd för DLNA på TV:n om den inte är relativt ny. Men du kan fortfarande koppla din "padda" till TV via någon adapter eller liknande(är som sagt inte så hemma på appels produkter). Men annars köper du till en egen enhet som streamar till TV utan att du behöver koppla in din surfplatta alls, mer som en videospelare. Många nyare bluerayspelare eller liknande har DLNA inbyggt och då kan du streama via denna.

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS