Första gången ni märkte FPS-lag i ett spel/började bli medvetna om det?

Permalänk
Entusiast

Första gången ni märkte FPS-lag i ett spel/började bli medvetna om det?

Jag hoppas att jag placerade denna tråd rätt men i vilket spel kände ni för första gången FPS-lag eller liknande?
För mig var det nu när jag tänker efter i "Slaget om midgård-härskarringen 1" som jag spelade på vår familjedator på den tiden med 512 MB RAm och nu har jag läst på lite och sett att spelet kan käka 1GB-1,5GB RAM så det är verkligen inte osannolikt att jag hade FPS-lag!
Då så visste jag ingenting om datorer så jag tänkte "Jaha, vad långsamt trupperna rör sig i detta spel" och sen när jag spelade Slaget om midgård 2 så trodde jag att spelet var "snabbt" i sig men det var ju för att jag spelade på Xbox 360 då och när det släpptes så var Xbox 360's hårdvara inte alls illa

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

När jag spelade wow som tolvåring och det droppade under 15 fps. Kändes lite hackigt, men det var bara inne i städerna. Utanför dem flöt det på riktigt bra i hela 20 fps.

Permalänk

då jag tjurade på och försökte mig på högsta inställningarna i spelet unreal på en gammal dator.
hua, att man inte slutade spela när spelet hackade fram, var ju inte spelbart direkt.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jag hoppas att jag placerade denna tråd rätt men i vilket spel kände ni för första gången FPS-lag eller liknande?
För mig var det nu när jag tänker efter i "Slaget om midgård-härskarringen 1" som jag spelade på vår familjedator på den tiden med 512 MB RAm och nu har jag läst på lite och sett att spelet kan käka 1GB-1,5GB RAM så det är verkligen inte osannolikt att jag hade FPS-lag!
Då så visste jag ingenting om datorer så jag tänkte "Jaha, vad långsamt trupperna rör sig i detta spel" och sen när jag spelade Slaget om midgård 2 så trodde jag att spelet var "snabbt" i sig men det var ju för att jag spelade på Xbox 360 då och när det släpptes så var Xbox 360's hårdvara inte alls illa

Första gången jag märkte lagg var när jag spelade COD4 för evigheter sedan, det vill säga: 9 år gammal duel-core processor och GPU på 256Mb=10-17fps, tider det

Permalänk
Medlem

När jag spelade Red Alert på Playstation och man hade för många enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

När jag spelade Red Alert på Playstation och man hade för många enheter.

Good times... good times

Visa signatur

B450-I
Ryzen 3600
1080Ti

Permalänk
Medlem

När jag spelade Unreal på min 200Mhz Pentium 1, 32mb ram I hela 320*200 software mode!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Sötast
Skrivet av Dyfek:

När jag spelade Unreal på min 200Mhz Pentium 1, 32mb ram I hela 320*200 software mode!

Oh my god, var ska man göra av med alla pixlarna?

Permalänk
Skrivet av ^fel:

Första gången jag märkte lagg var när jag spelade COD4 för evigheter sedan, det vill säga: 9 år gammal duel-core processor och GPU på 256Mb=10-17fps, tider det

Väldigt nyfiken på vilken 9 år gammal dualcore processor det var med tanke på att varken Intel eller AMD har haft dualcore processorer längre än sen 2005...

Kan väll lägga till att första gången jag verkligen kände av för låg fps var när diablo2 kom, det flöt inte riktigt bra på en gammal 200mhz p2a

Permalänk
Medlem

jag lirade cs på min 266 mhz med voodo 2 utan problem. Visste nog inte vad hack/lagg var då Körde ofta på tyska skitservrar och spelade utan att bry mig haha

Men det var no görst i quake (gl) eller i cs som jag märkte av lagg.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Nintendo 64an kunde lagga till rejält i vissa spel, ex star wars racing med högre upplösning ikryssat. Även ocarina of time kunde lagga ordentligt vissa gånger.

Permalänk
Medlem

RtCW, men de va mer 56K modemet man hade problem med då (2001).

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

1994 när min 486 DX 33 MHZ och Cirrus Logic 1 Mb (eller om det var 0,5 Mb) inte riktigt orkade med Nascar Racing.

Erik

Permalänk
Medlem

När jag lirade första command & conquer på lan.

Polaren var ruskigt svår att vinna över, rushade alltid mig först och alltid mer trupper. När vi satt burkarna bredvid varandra så märkte vi att på hans 233:a så gick allt mkt fortare än på min P150... Så i princip fps-lag så spelet inte synkade å han hade högre fps = det gick fortare...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Första gången var la på BF 1942 när man satt som liten och lirade på servrar med sitt uppringnings internet, fyfan!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

Det var när jag körde Civilisation i xvga på en gammal 386dx2 utan CO

Mest känd bara lagget var i WC3 frozen throne i custom maps på en min föregående server dator PIII 1GB ECC utan grafik kort för mobo hade inge stöd för AGP.

När matchen var slut så tog det nästan 2min innan min dator hade hunnit med i beräkningarna å jag fick se slutsekvensen

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Sötast

Polarens föräldrar köpte en P133 och ett grafikkort på 1-2 MB.... Vilken best!

Själv satt man på en gammal 486DX2 på 100Mhz och fy vilken skillnad.

Det var våran första dator och då var det ju helt enkelt "en dator" och man hade inget att jämföra med.
Men när man sen jämförde med deras nya P133 med stående torn, större skärm, bättre ljud.... Den var ju flera gånger snabbare och körde ju Win95 och allt

Permalänk
Medlem

Fifa98 på pappsens dator....

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Age of empiers 2 märkte jag ett jävla hakande, kan max varit 10 fps

Permalänk

när jag var liten visste jag inte ens vad lagg var för något jag trodde bara att vissa spel var segare och mer svårkontrollerade ^^

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

wc3 towerdefence, allas datorer dog på lanet 5 st kanske? allas datorer laggade as, och dog när det blev för mycket figurer på mappen.
Annars är det väll Unreal Turnament, midtown madness,Quake kunde även dra till med lagg.
Det var ju dock tider då lagg och buggar var en del av spelet. nu klagar man på 2-3fps drops, och börjar genast söka igenom datorn efter fel ^^

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem

1997 i samband med att jag köpte min feta pentium 133mhz mmx och lirade Diablo. När man sen spelade spelet på kompisens p60 så gick det långsamt att springa runt och slå ihjäl folk. Därefter har mitt liv varit kantat utav hack eftersom jag aldrig hade en ny fin dator igen (förrän 2009). Spelade CS mycket innan det slog rejält, kom ihåg att jag hade typ 10-11 i sensitivity medans kompisarna kunde köra på 2-3 pga prestandaskillnad. Upplevd sensitivity var ungefär lika.

Permalänk

När jag försökte kräma på 1600x1200 upplösning samt maxgrafik i Far Cry, jag var 12år och korkad antar jag. Farsan kommer förbi och säger att "sådär kan du ju inte spela, det går jättesegt ju". Men jag uppfattade ganska snabbt vad som var felet och gick tillbaka till att spela Farao.

Visa signatur

|| ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 32GB 6000MT/s CL30 RAM | AMD Ryzen 7 7800x3D | Nvidia RTX 4090 | 1TB + 2TB NVMe SSD ||
|| Gigabyte Aorus FO48U 48" 120HZ OLED & LG 27GL850 27" 144HZ IPS ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

När jag spelade Red Alert på Playstation och man hade för många enheter.

Kan inte göra annat än att hålla med. Spelade dock Red alert 2 på dator. Blev en liten grej att man skulle bygga så mycket att det laggade, körde mot 1st easybot och pumpade billigaste truppen till spelet kraschade

Permalänk
Medlem

För att ni ska fatta. lagg= hög ping hack=fpsdrop/låg fps

varför fattar ingen det?

Permalänk
Medlem

GTA 2 på vår gamla Pentium III:a(eller var det en II:a kanske..). Stal bilar och fyllde skärmen, sen sköt man en bil med en rocket launcher och vips såg det ut som hela skärmen exploderade.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av Wully:

Age of empiers 2 märkte jag ett jävla hakande, kan max varit 10 fps

Det roliga är ju att AoE2 fortfarande laggar, oavsett hur snabb dator man har. Så fort spelarna börjar närma sig pop limit segar hela spelet och fryslagg är inte ovanligt. Måste helt enkelt vara väldigt dåligt optimerat, vilket är synd med tanke på hur episkt det spelet är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

För att ni ska fatta. lagg= hög ping hack=fpsdrop/låg fps

varför fattar ingen det?

Lagg=delay. fpsdrop = renderingsdelay = lagg.....

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av Wasp:

För att ni ska fatta. lagg= hög ping hack=fpsdrop/låg fps

varför fattar ingen det?

Lag betyder fördröjning, om det sedan är en fördröjning orsakad av nätverket eller grafikkortet är inte relevant. För övrigt så är ping ett verktyg för att mäta latency, och inget som kan ha ett värde. Men alla förstår nog vad du menar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyfek:

När jag spelade Unreal på min 200Mhz Pentium 1, 32mb ram I hela 320*200 software mode!

Hehe i stort sett samma här. Bortsett från att det var en amd k6:a 233 MHz, 48 MB ram och unreal tournament.
Det var någon form av s3 grafikkrets i burken...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch