Framtiden... CPU -> GPGPU ?

Permalänk
Medlem

Framtiden... CPU -> GPGPU ?

Jag läste det här lite lätt

http://stackoverflow.com/questions/5919172/gpgpu-vs-multicore

Jag är kass på programmering, har aldrig sysslat med GPU för grafik eller GPGPU beräkningar, men jag tror jag hajar bitar av det här.

Citat:

What are the key differences in programming model?

GPUs don't support interrupts and exception. To me thats the biggest difference. Other than that CUDA is not very different from C. You can write a CUDA program where you ship code to the GPU and run it there.

Alltså, än så länge är det väldigt annorlunda och begränsat vad man kan använda GPUer till och i vilka situationer dom presterar bättre än multitrådade CPUer. Men om jag tolkar det rätt kan det här alltså ändra sig, om som första svararen säger

Citat:

GPUs are also bad a co-operative threading. If threads need to talk to each other then GPUs won't work well because synchronization is not well-supported on GPUs (but nVidia is on it).

Kan man kanske lägga över CPU kraft på GPUn mer i framtiden än vad vi idag kan och kanske om nu nödvändigt använda "skräp cpuer" i system om så behövs och förlita oss på GPGPU beräkningar i högre grad? Isåfall kanske vi är i en övergångsperiod där det som behövs är lämpliga APIer som går att porta enkelt med minimala kodförändringar och omkompileras för att uttnyttja parallell beräkningskraft hos GPUer. (naivt uttryckt av en noob/newbie)

Jag kan lätt finna den här tråden en smula naiv och kan nog finnas någon som tagit upp det här.

Tidigare hörde jag förenklat att GPUer idag är svåra att programmera mot och att de inte lämpar sig för precis allt, men om man hade bättre APIs som låg närmre C/C++ programmeringspråk och slutade försöka skala operativsystem och program mot flerkärniga CPUer och istället skalade dem mot GPGPUkärnor, skulle CPUer då bli överflödiga?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself