Val mellan två sommarjobb, beslutsångest

Permalänk

Val mellan två sommarjobb, beslutsångest

Hej fellow datornördar!

Nu är det så att jag fått erbjudande på två sommarjobb som båda verkar väldigt intressanta, och lönen är ungefär densamma (skiljer 500kr i månaden och den summan påverkar inget för mig angående valet).

Det ena jobbet är på ett äldreboende, där majoriteten är dementa på ett eller annat sett.

Det andra är på en sluten anstalt som kriminalvårdare.

Arbeten med människor, och särskilt de som är utsatta, är min grej så båda jobben verkar som sagt intressanta för mig. Det enda jag kan bedöma är väl att kriminalvårdare skulle vara snäppet mer utmanande, och därmed kanske också utvecklande, för mig. Äldreboende skulle däremot erbjuda en högre "mysighetsfaktor", och ni förstår vad jag menar.

Aja jag ska fundera vidare, men lite input skulle uppskattas enormt, då det kan göra valet enklare för mig!

Hälsningar,

David

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk

Kriminalvården helt klart. Kanske en erfarenhet du inte kan "få igen" och senare i livet kan detta vara en mycket bra erfarenhet, att du har jobbat med kriminalvård.

Tror också det är "roligare" (vad vet jag, har bara jobbat vid ett demensboende och passerat flertal gånger genom lokalen) med kriminalvård än med dementa

Permalänk
Medlem

Jag hade nog tagit kriminalvården då jag hört av släkt och vänner att äldreboende kan vara ett tungt jobb som leder till diverse besvär samt att man har hört många andra skräckhistorier om dålig ledning, schemaläggning och annat otrevligt. Hur mycket det kommer att spela in under en sommar vet jag dock inte.

Men också som Tedwallpro skriver så finns det ju oftast betydligt fler jobb som annonseras på äldreboenden än inom kriminalvården, så det kan nog vara en intressant blick i den världen.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

Tack för era tankar, det var verkligen kul att ni båda röstar på kriminalvården då jag själv inte kan låta bli att känna att det verkar mest intressant! Det är som ni säger en rätt unik möjlighet, och jag tror definitivt det skulle vara mest utvecklande för mig som person. Som blivande lärare har jag nog mycket nytta av en erfarenhet inom kriminalvården också, i alla fall när det gäller bemötanden av specialpedagogisk karaktär, så det är ytterligare en sak som talar för det.

Sen stämmer det nog att äldrevården på många sätt är väldigt tungt, och stundtals mindre trevligt. Det är inget jag har problem med, men man får ju göra ett övervägande mellan faktorer och som det känns ger kriminalvården mest plus.

Ska prata lite mer med dom i morgon på anstalten, men som det känns nu blir det nog att jag kör på det

Återigen, tack för er input, den är verkligen uppskattad!

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

Kriminalvård säger jag också, särskilt om man gillar att jobba med människor. Kan nog vara riktigt lärorikt att kasta ett öga på den delen av samhället.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Efter vad jag fått höra från en anhörig som jobbar på ett äldreboende för dementa så kan jag bara säga att det inte finns någon mysighetsfaktor med sådana människor. Eller ja det va nog lite hårt, men det är väldigt jobbiga situationer man hamnar i. Dem blir våldsamma utan anledning och varning, dom har sjuka tvångstankar och beteenden som man inte trodde var möjliga och man får stå ut med väldigt mycket utan att ta illa upp.

Så jag skulle säga ta kriminalvården.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Skulle personligen ta kriminalvården också som många andra... Tror inte jag hade klarat av att jobba med människor som håller på att tyna bort.

Permalänk
Medlem

sommarvikarie i kriminalvården.. mja du kommer vara "omtyckt" av internerna men mindre omtyckt av de anställda. Har en god vän som är chef i kriminalvården och spottar blod och ond bråd död varje gång det är dags för nya sommarvikarier.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidas:

sommarvikarie i kriminalvården.. mja du kommer vara "omtyckt" av internerna men mindre omtyckt av de anställda. Har en god vän som är chef i kriminalvården och spottar blod och ond bråd död varje gång det är dags för nya sommarvikarier.

Och då undrar man ju varför?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Och då undrar man ju varför?

Skickades från m.sweclockers.com

För att de allt som oftast är en säkerhetsrisk iom att de sällan har fått ens i närheten av den utbildning de skulle behöva innan de sätter igång oh jobbar skarpt.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidas:

För att de allt som oftast är en säkerhetsrisk iom att de sällan har fått ens i närheten av den utbildning de skulle behöva innan de sätter igång oh jobbar skarpt.

Låter rätt troligt..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk

Jag hade tagit kriminalvården, jag gjorde en sommar hos hemtjänsten och det var deprimerande nog. Jag tycker om gamla men det är inte folk längre, det finns ingen mänsklighet kvar hos så många av dom att man bara blir ledsen.

Att det skulle vara tungt inom vården, det är sådär med det. Om man gör som man ska är risken att man gör sig illa minimal, man har diverse lyftredskap som kranar osv som fungerar hur bra som helst så det tycker jag inte är en avgörande faktor.

Vad vill du jobba med i längden? Vad är det för slags fängelse?

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Risken med äldreboende är att du får även tvätta arslet på dom som rutin, ibland dra en handtralla åt gubbarna när dom ber om det, händer oftare när en tjej jobbar dock.

Skulle valt kriminalanstalten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Risken med äldreboende är att du får även tvätta arslet på dom som rutin, ibland dra en handtralla åt gubbarna när dom ber om det, händer oftare när en tjej jobbar dock.

Skulle valt kriminalanstalten.

En handtralla är givetvis ingenting man behöver ställa upp på. Man blir inte hora per automatik.

Permalänk

Tjena allihoppa, kul att se att så många visat intresse för tråden och att ni alla röstar på kriminalvården! Det underlättade mitt beslut, och jag har nu tackat ja till tjänsten på anstalten

Skrivet av Inveramsay:

Jag hade tagit kriminalvården, jag gjorde en sommar hos hemtjänsten och det var deprimerande nog. Jag tycker om gamla men det är inte folk längre, det finns ingen mänsklighet kvar hos så många av dom att man bara blir ledsen.

Att det skulle vara tungt inom vården, det är sådär med det. Om man gör som man ska är risken att man gör sig illa minimal, man har diverse lyftredskap som kranar osv som fungerar hur bra som helst så det tycker jag inte är en avgörande faktor.

Vad vill du jobba med i längden? Vad är det för slags fängelse?

Jo håller med om att det nog kan vara tungt att jobba bland människor som "tappat" så mycket av sig själva. Det är en sluten anstalt men det är bara under sommaren jag ska jobba, då jag går en utbildning annars. Ska dock bli väldigt spännande och jag tror jag kommer lära mig mycket!

Skrivet av Marticus:

Efter vad jag fått höra från en anhörig som jobbar på ett äldreboende för dementa så kan jag bara säga att det inte finns någon mysighetsfaktor med sådana människor. Eller ja det va nog lite hårt, men det är väldigt jobbiga situationer man hamnar i. Dem blir våldsamma utan anledning och varning, dom har sjuka tvångstankar och beteenden som man inte trodde var möjliga och man får stå ut med väldigt mycket utan att ta illa upp.

Så jag skulle säga ta kriminalvården.

Ja du har nog rätt i att mysigheten är begränsad på ett äldre/demensboende. Jag har nog en lite glorifierad bild av det som inte stämmer så bra överrens med verkligheten, och tanken på vad det verkligen kan innebära gjorde det lite lättare att välja kriminalvården.

Skrivet av nidas:

sommarvikarie i kriminalvården.. mja du kommer vara "omtyckt" av internerna men mindre omtyckt av de anställda. Har en god vän som är chef i kriminalvården och spottar blod och ond bråd död varje gång det är dags för nya sommarvikarier.

Skrivet av nidas:

För att de allt som oftast är en säkerhetsrisk iom att de sällan har fått ens i närheten av den utbildning de skulle behöva innan de sätter igång oh jobbar skarpt.

Haha ja vi får väl se, ska gå två veckors introduktion men du har nog rätt i att mer såklart är önskvärt för en sådan tjänst Jag tror dock jag har hyffsat god lämplighet för yrket och kommer garanterat ge järnet för att göra ett bra jobb så arga kolleger hoppas jag slippa!

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400