Permalänk
Medlem

Varm processor? Phenom II X4 960T

Tja ! Jag sitter nu med en AMD Phenom II X4 960T processor och jag har en Arctic cooling freezer 7 pro rev.2 kylare.

När jag ser i Hwmonitor så ligger processorn på cirka 43 grader i idle enligt TMPIN0 och enligt core 1-4 som de flesta säger visar helt tokiga temperaturer har jag 28C på alla?. Är inte 43 Grader lite väl högt när processorn "idlar"? + att tillägga är att jag har även avstängt AMD Cool n Quiet

Permalänk
Medlem

Amd temp sensorerna brukar inte fungera bra när dom e kalla kör du något program som OCCT eller prime95 och pressar cpun kommer du nog få se lite grader som är mer "accurate" och som går jobba med, för 43 grader idle visst lite högt men ändå ok och ha 25-30C som många har är bara bullshit det för temp sensorna visar fel för det är inte realistisk ha så lågt då måste man hett ganska kallt rum.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boxpox:

Tja ! Jag sitter nu med en AMD Phenom II X4 960T processor och jag har en Arctic cooling freezer 7 pro rev.2 kylare.

När jag ser i Hwmonitor så ligger processorn på cirka 43 grader i idle enligt TMPIN0 och enligt core 1-4 som de flesta säger visar helt tokiga temperaturer har jag 28C på alla?. Är inte 43 Grader lite väl högt när processorn "idlar"? + att tillägga är att jag har även avstängt AMD Cool n Quiet

Med ca 22-23 i rummet visar mina AMD samma som rumstemp i idle och ca 35-37 på CPU-temp, så 43 är inte så högt. Sen som sagt visar de fel i idle, men mer rätt när du närmar dig max-temp, dvs uppåt 55-60 grader bör Coretemp vara den mest korrekta enligt AMD.

Sen undrar jag varför du har stängt av Cool'n'Quiet? Det är ju en av de trevligaste funktionerna som finns, särskilt om man kör överklockat, så man slipper ha varm och energidragande CPU hela tiden

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Med ca 22-23 i rummet visar mina AMD samma som rumstemp i idle och ca 35-37 på CPU-temp, så 43 är inte så högt. Sen som sagt visar de fel i idle, men mer rätt när du närmar dig max-temp, dvs uppåt 55-60 grader bör Coretemp vara den mest korrekta enligt AMD.

Sen undrar jag varför du har stängt av Cool'n'Quiet? Det är ju en av de trevligaste funktionerna som finns, särskilt om man kör överklockat, så man slipper ha varm och energidragande CPU hela tiden

Okej , tack för hjälpen! Jag får väl ta och slå på cool´n´quiet igen då

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Du har flera gånger tidigare blivit varnad för korspostning. Det är fortfarande inte ok att skapa flera trådar på samma ämne. Jag har nu låst alla dina trådar på samma team du får alltså inte häller skapa några nya trådar på samma team.

Vänligen läs igenom våra regler ordentligt, en gång till.

Med vänlig hälsning
MichaSWE

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming