Permalänk
Medlem

Läsa systemvetenskap

Har börjat kolla på vad man ska läsa nästa år och hittade systemvetenskap vilket verkade intressant. Tänkte att folk som läst systemvetenskap kan berätta vad ni jobbar med och hur utbildningen var. Har fått många delade åsikter om systemvetenskap. Många kallar det en bra utbildning och många kallar det flum bara för att den är en samhällsvetenskaplig linje. Den uppfattning jag fått om linjen är att man till skillnad från datavetenskap mer arbetar med att se till att systemen passar människor eller hur man ska säga än att bara sitta och koda systemen. Dålig förklaring men något sånt om jag fattat det rätt.

Är själv intresserad av datorer (vad skulle jag annars hänga här för?), Men även även intresserad av ekonomi vilket är det jag läser idag. Är verkligen inget mattefreak och känner därför att civ, ing i datateknik eller liknande inte skulle vara något för mig.
Vill inte att tråden fylls av " linjen är sämst för den inte är civ,inj" som allt för många civil ingengörstrådar fylls av. Är iofs ingen skillnad i andra ekonomi ämnen allt utom civ,ekonom fills av samma skit fast om civil ekonomer.
De universitet som är mest intressanta är Uppsala, Linköping och Göterborg då de verkade bra.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Verkar vara dåligt med systemvetare här. Ingen som har några åsikter? Såklart får det vara negativa åsikter mot linjen så länge det inte är med motivet " Systemvetenskap är sämst för att det inte är civilingenjör"

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Jag har egentligen ingen koll, men jag har fått intrycket av att det skiftar väldigt mycket från högskola till högskola vad systemvetenskap innebär. I Linköping verkar de inte lära sig något om programmering alls till exempel (det bodde iaf en systemvetare i min korridor som verkligen inte kunde någonting alls om det, trots att hon snart skulle ta examen), medan det i Uppsala verkar ingå en hel del programmering. Så antag inte att utbildningarna har samma innehåll bara för att de har samma namn. Tänk också på att det kan bli problem i framtiden om du prestenterar dig som systemvetare och arbetsgivaren tror att det betyder något helt annat än det gjorde på din högskola..

Visa signatur

Alla män är dödliga. Sokrates var dödlig. Alltså är alla män Sokrates.

Permalänk
Medlem
Skrivet av selotodo:

Jag har egentligen ingen koll, men jag har fått intrycket av att det skiftar väldigt mycket från högskola till högskola vad systemvetenskap innebär. I Linköping verkar de inte lära sig något om programmering alls till exempel (det bodde iaf en systemvetare i min korridor som verkligen inte kunde någonting alls om det, trots att hon snart skulle ta examen), medan det i Uppsala verkar ingå en hel del programmering. Så antag inte att utbildningarna har samma innehåll bara för att de har samma namn. Tänk också på att det kan bli problem i framtiden om du prestenterar dig som systemvetare och arbetsgivaren tror att det betyder något helt annat än det gjorde på din högskola..

Exakt. Utbildningarna verkar skilja en hel del och det är därför jag gärna hör från folk som läst det och berättar hur det var där dom läste.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Tror att de flesta här är just mer åt civilingenjörshållet och att du därför inte får så mycket svar.

Tar jag mig själv som exempel så "vet" jag inte mer än mina fördomar om linjen, vilka är lite åt det hållet du beskriver, dvs "lite halvflummig, mjuk, enklare, samhällsvetenskaplig/humanistisk linje, men med väldigt höga löner ".
Jag säger inte på något sätt att det verkligen är så, men det är ungefär det enda jag hört.

Men eftersom det är höga löner (från vad jag hört) så verkar det ju vara något som är eftertraktat på arbetsmarknaden och gillar man de mer "mjuka" delarana som har med användarvänlighet och liknande att göra så antar jag att det är ett bra val.

Ok, kanske inte var så mycket jag hade ett komma med, men jag bumpar ju tråden om inte annat...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Jag läste systemvetenskap i Linköping och jobbar nu som systemförvaltare/-utvecklare. Det är en ganska bred utbildning och man har hyfsade möjligheter att fördjupa sig i det man är intresserad av. Att selotodos granne inte kunde programmera trots att hon var i slutet av sin utbildning beror nog mer på henne själv än på utbildningen, för när jag läste utbildningen så var det åtminstone ett par rena programmeringskurser, samt ett flertal projektkurser där programutveckling var en hyfsat stor del. Men nej, man blir inte kodapa, däremot får man en ganska bra bas att bygga vidare på om man vill jobba med exempelvis verksamhetsutveckling och liknande.

Och ja, programmet skiljer sig mycket mellan olika lärosäten, så jag kan inte uttala mig om annat än hur det såg ut på LiU för några år sedan (pre-bologna, egentligen).

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

Har börjat kolla på vad man ska läsa nästa år och hittade systemvetenskap vilket verkade intressant. Tänkte att folk som läst systemvetenskap kan berätta vad ni jobbar med och hur utbildningen var. Har fått många delade åsikter om systemvetenskap. Många kallar det en bra utbildning och många kallar det flum bara för att den är en samhällsvetenskaplig linje. Den uppfattning jag fått om linjen är att man till skillnad från datavetenskap mer arbetar med att se till att systemen passar människor eller hur man ska säga än att bara sitta och koda systemen. Dålig förklaring men något sånt om jag fattat det rätt.

Är själv intresserad av datorer (vad skulle jag annars hänga här för?), Men även även intresserad av ekonomi vilket är det jag läser idag. Är verkligen inget mattefreak och känner därför att civ, ing i datateknik eller liknande inte skulle vara något för mig.
Vill inte att tråden fylls av " linjen är sämst för den inte är civ,inj" som allt för många civil ingengörstrådar fylls av. Är iofs ingen skillnad i andra ekonomi ämnen allt utom civ,ekonom fills av samma skit fast om civil ekonomer.
De universitet som är mest intressanta är Uppsala, Linköping och Göterborg då de verkade bra.

Jag läste data- och systemvetenskap (på Stockholms universitet) och kan således inte uttala mig med säkerhet om enbart systemvetarlinjen. Min uppfattning var dock att enbart systemdelen är begränsad om du är intresserad av att ägna dig åt utveckling (om du inte kompletterar med fristående kurser, ev. redan är duktig utvecklare). Däremot är systemvetenskap förmodligen en fullt duglig linje om du är mer intresserad av att inrikta dig mot teknisk projektledning e.d.

Vill du inrikta dig mot interaktionsdesign (människa-dator) så är förmodligen en mer renodlad utbildning mot detta att föredra, komplettera med JavaScript (o.d.) för en bredare bas, du kan då även få anställning som frontend-utvecklare (väldigt goda anställningsmöjligheter idag, åtminstone i Stockholm).

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem

Ni som läst utbildningen. Skulle ni rekommendera den? Vad jobbar ni med idag och vad är det ni gör på arbetet?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Inga fler åsikter? Kanske vilka universitet ni skulle rekommendera mest för denna utbildning. Vad man kan jobba med efter och allt som finns att säga.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flyawaynille:

Ni som läst utbildningen. Skulle ni rekommendera den? Vad jobbar ni med idag och vad är det ni gör på arbetet?

Jag har läst halva (två år) och jag rekommenderar den inte. Inte om du är intresserad av datorer iaf. Om du är intresserad av chefs-flum och buzzwords är det säkert en finfin utbildning, men den har ingenting med datorer och teknik att göra.

Jag arbetar som elektronikingenjör, självlärd sådan.

Edit: Därmed inte sagt att ALLT var skit. Människa-maskininteraktion, turingmaskiner (och tillståndsmaskiner) och ett par kurser till var vettiga saker.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Ni som läst utbildningen. Skulle ni rekommendera den? Vad jobbar ni med idag och vad är det ni gör på arbetet?

Jag kan rekommendera utbildningen, iaf på stockholms universitet. Det är en bred utbildning där du själv kan påverka innehållet beroende på vilket spår du vill gå. Då jag själv inte är så tekniskt intresserad valde jag ett mer funktionellt spår med mer kurser i projektledning, affärssystem, IT i organisationer med mera. Idag jobbar jag som systemförvaltare/projektledare på ett internationellt IT-företag med 100k+ anställda.

På dagarna förvaltar jag system/projektledning vilket oftast innebär möten med vår tekniska förvaltning utomlands (endast engelska på jobbet förutom med svenska kunder) och har kontakt med användare, systemägare m.m. Ett roligt och omväxlande jobb, som dessutom är utvecklande och väldigt fritt. Systemvetarprogrammet gav mig en bra grund för jobbet, så jag kan rekommendera utbildningen!

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk
Medlem

Har läst liknande program som Base ovan fast på Högskolan Väst i Trollhättan. Är på mitt sista år nu och ska inom 2 månader börja med mitt examensarbete. Får väl säga att jag är hyfsat nöjd med programmet, vi hade lite otur med att vara försökskaniner då programmet har gjorts om i grunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Har börjat kolla på vad man ska läsa nästa år och hittade systemvetenskap vilket verkade intressant. Tänkte att folk som läst systemvetenskap kan berätta vad ni jobbar med och hur utbildningen var. Har fått många delade åsikter om systemvetenskap. Många kallar det en bra utbildning och många kallar det flum bara för att den är en samhällsvetenskaplig linje. Den uppfattning jag fått om linjen är att man till skillnad från datavetenskap mer arbetar med att se till att systemen passar människor eller hur man ska säga än att bara sitta och koda systemen. Dålig förklaring men något sånt om jag fattat det rätt.

Är själv intresserad av datorer (vad skulle jag annars hänga här för?), Men även även intresserad av ekonomi vilket är det jag läser idag. Är verkligen inget mattefreak och känner därför att civ, ing i datateknik eller liknande inte skulle vara något för mig.
Vill inte att tråden fylls av " linjen är sämst för den inte är civ,inj" som allt för många civil ingengörstrådar fylls av. Är iofs ingen skillnad i andra ekonomi ämnen allt utom civ,ekonom fills av samma skit fast om civil ekonomer.
De universitet som är mest intressanta är Uppsala, Linköping och Göterborg då de verkade bra.

Jag håller på och läser Systemvetenskap/Systemutvecklare på Örebro Universitet. Båda programmen går egentligen lite hand-i-hand, Systemutvecklarprogrammet är dock bara informatikkurser samt på 4 terminer. De består av grundläggande informatik i A-kursen, där går man även in lite på databasmodellering(ER-diagram), SQL samt en Java grundkurs. Avslutar A-kursen med ett projekt som väver ihop SQL och Java med ett 2+3 veckors projektarbete, vi fick göra ett fastighetsmäklarprogram där man kunde spara mäklare, fastigheter, kunder, boka visningar osv och spara i DB.

Sedan har du B-kurserna, ena(Nr1) är mera modelleringsinriktat med Verksamhetsmodellering(RUP) samt Objektorienterad analys och design med RUP. Båda dessa RUP-kurser är handen på hjärtat rätt tråkiga tycker jag. Dock är dom så här i efterhand nyttiga, man får bättre grepp om objektorienterings-tänket och man får även delta i seminarier och vända och vrida samt analysera problemställningar osv.
Tredje delkursen är mycket nyttig, består av ett 5 veckors projektarbete där vi fick utveckla ett plattformsspel i Java. Gick ut på att använda oss av systemutvecklingsmetoderna Scrum och Extreme Programming. Grymt nyttig så här i efterhand!
Sista delkursen är Interaktionsdesign med just grundläggande designtänk, vad man bör tänka på vid placering av bilder, komponenter osv.

Andra kursen är helt programmeringsinriktad med HTML och CSS i första delkursen. Mindre projektarbete även här med lite AJAX och javascript.
Andra delkursen är C#, även den innefattar ett mindre projektarbete på 3 pers.
Tredje kursen behandlar SQL-server på mer avancerad nivå jämfört mot på A-kursen. Inget projektarbete här utan enbart tentamen.
Sista delkursen är ett 5v projektarbete med ASP.NET, vi fick uppdraget att i grupp om 2 bygga upp en relativt fullt fungerande webbshop med admin, kundkorg, webservice, olika produktkategorier osv. Nyttig den med. Som du säkert förstår väver även detta projektarbete ihop de tre första delkurserna.

Tredje och sista delkursen är den jag börjat på nu. Egentligen är den enbart till för Systemutvecklarprogrammet men även Vetare har kunnat söka den. Det är en kurs på 30p, typ av ett ex-jobb. Man skall vara ute på ett, i bästa fall, riktigt företag och genomföra ett uppdrag åt dom. Vi har fått i uppdrag att göra något hemligt Mycket bra ide är det och kan bli stort faktiskt, kan återkomma med detaljer när sekretessen släpps

Så, det var för Systemutvecklare, Vetare har rekomenderad kursplan att gå Inf-A + Inf-B Modellering + Inf-B Programmering + 2 valfria kurser utanför programmet(många tar företagsekonomi och psykologi) samt sist Inf-C där man gör en C-upppsats. Men det fina är att man kan plocka lite som man vill som vetare, har som sagt valt alla Inf-B + att jag läst diverse distanskurser inom C# och nu Android.

Så, summa summarum, tycker programmet hittills har varit bra. Inte alls så flummigt som en del vill påvisa. "Flum" kan vara viktigt för att faktiskt förstå vad en uppdragsgivare är ute efter. Men dessa "flumkurser" är som sagt i vårat program 2 st, resten har mycket/en del med programmering att göra. Kvaliteten på lärare har överlag varit bra. En plump förra hösten var det, men han har å andra sidan bättrat sig oerhört, grym skillnad mot förra året.

Ja, tror jag fick med det mesta, fråga om det är något vetja

Jo just ja, kräver enbart MaB, så du behöver inte vara mattesnille för att komma in. Såklart alltid nyttigt om man är duktig, men hittills har jag inte känt något jättebehov. Kommer säkert i arbetslivet beroende på uppdrag osv.

Permalänk
Medlem

Låter ju från er som att det är en bra och intressant utbildning. Tror jag kommer att ta uppsala som första val sen vet jag inte riktigt vilka mer universitet man ska välja.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Har läst liknande program som Base ovan fast på Högskolan Väst i Trollhättan. Är på mitt sista år nu och ska inom 2 månader börja med mitt examensarbete. Får väl säga att jag är hyfsat nöjd med programmet, vi hade lite otur med att vara försökskaniner då programmet har gjorts om i grunden.

Jag känner igen det. Praktexemplet var i IT-säkerhet när en lärare hade bokat en sal för 20 personer och bara vår klass var runt 40-50 pers. Då känner man ju verkligen att Högskolan Väst levererar bra. Kan säga att det var många som gick hem den gången.
Dock verkar de ha tänkt till så nu kommer man börja med att läsa grundläggande nätverk och internetteknik parallellt med struktuerad programmering med C istället för datateknik. Datateknik har för övrigt styckats upp i tre separata delar. Antagligen så bidrog väl våra gemensama synpunkter på programmet som helhet att det kände sig tvungna att fixa till strukturen på programmet. Kan nämna att hela 11 pers av 21, däribland jag själv åkte på omtentan i datateknik. Då är det ju något som är riktigt illa.

Datateknisk systemutveckling H12
http://kubikhv.hv.se/hv_show_period.php?edu_plan_id=3004&mast...

Datateknisk systemutveckling H11
http://kubikhv.hv.se/hv_show_period.php?edu_plan_id=250&maste...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Jag känner igen det. Praktexemplet var i IT-säkerhet när en lärare hade bokat en sal för 20 personer och bara vår klass var runt 40-50 pers. Då känner man ju verkligen att Högskolan Väst levererar bra. Kan säga att det var många som gick hem den gången.
Dock verkar de ha tänkt till så nu kommer man börja med att läsa grundläggande nätverk och internetteknik parallellt med struktuerad programmering med C istället för datateknik. Datateknik har för övrigt styckats upp i tre separata delar. Antagligen så bidrog väl våra gemensama synpunkter på programmet som helhet att det kände sig tvungna att fixa till strukturen på programmet. Kan nämna att hela 11 pers av 21, däribland jag själv åkte på omtentan i datateknik. Då är det ju något som är riktigt illa.

Datateknisk systemutveckling H12
http://kubikhv.hv.se/hv_show_period.php?edu_plan_id=3004&mast...

Datateknisk systemutveckling H11
http://kubikhv.hv.se/hv_show_period.php?edu_plan_id=250&maste...

Det är ifs inte samma program som jag läser

http://kubikhv.hv.se/pdf/edu_plan_pdf/344_2012-01-03_08-30-57...

Känner dock igen situationen.. Vi har haft liknande problem när det kommer till handledning i en del kurser och lärarna visar sig vara tidsoptimister som inte svarar på ens mejl. Min största kritik mot programmet är dock inte mot lärarna utan AIL handläggarna som inte gör sitt jobb.

Permalänk
Medlem

Någon här som läst syst.vet på Liu de senaste åren? Funderar på att läsa där då bostadspriserna inte är så farliga. Dock ska ju utbildningen vara bra om jag ska läsa där.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Läste Data- och systemvetenskap på Stockholms Universitet 2008-2011.

Positivt:
* Man kan hitta något som är intressant och "specialisera" sig på det.
* Man kan kombinera sina systemvetenskapliga studier med t.ex. en termin ekonomi.
* Bra arbetsmarknad, intressanta jobb, bra betald arbetsmarknad.
* Kan plugga vidare efter en kandidat till en master.
* Går att ha fritid vid sidan om studier.

Negativt:
* Ganska översiktlig grundutbildning.
---

Detta var väl en generell bild av systemvetenskap för mig.

Jag hade själv fått jobb innan jag hade pluggat klart, så det var bara att gå direkt från plugg till jobb - likaså för många av mina kursare. Exempel på "vanliga" arbetstitlar efter avslutad utbildning; programmerare, testare, kravanalytiker (finns säkert mer).

Sen tycker jag även att utbildning blir lite vad man gör det till. T.ex. blev jag aktiv inom studentkåren och fick nya kontakter, erfarenheter och liknande på det sättet. På Stockholms Universitet fanns det definitivt tid vid sidan om studierna att ha ett liv, och det var skönt.

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av typh00n:

Läste Data- och systemvetenskap på Stockholms Universitet 2008-2011.

Positivt:
* Man kan hitta något som är intressant och "specialisera" sig på det.
* Man kan kombinera sina systemvetenskapliga studier med t.ex. en termin ekonomi.
* Bra arbetsmarknad, intressanta jobb, bra betald arbetsmarknad.
* Kan plugga vidare efter en kandidat till en master.
* Går att ha fritid vid sidan om studier.

Negativt:
* Ganska översiktlig grundutbildning.
---

Detta var väl en generell bild av systemvetenskap för mig.

Jag hade själv fått jobb innan jag hade pluggat klart, så det var bara att gå direkt från plugg till jobb - likaså för många av mina kursare. Exempel på "vanliga" arbetstitlar efter avslutad utbildning; programmerare, testare, kravanalytiker (finns säkert mer).

Sen tycker jag även att utbildning blir lite vad man gör det till. T.ex. blev jag aktiv inom studentkåren och fick nya kontakter, erfarenheter och liknande på det sättet. På Stockholms Universitet fanns det definitivt tid vid sidan om studierna att ha ett liv, och det var skönt.

Om man läser det ni skriver så verkar det vara en ganska bra utbildning som är värd att gå. En utbildning där man inte känner att man slösar tid på att gå.
Hur menar du med "ganska översiktlig grundutbildning"?

Inga fler åsikter från de senaste åren?

Ni som läst kursen. Vad tycker ni om själva programmet i sig? Börjar bli dags att söka in nu. Läser man vettiga och roliga saker som man har användning av? Hamnar man i en limbo mellan ämnen? Alltså lär man sig för lite av många saker istället för mycket av lite för att det ska vara vettigt och att man får svårt med jobb eller är det en bra kurs?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av typh00n:

Läste Data- och systemvetenskap på Stockholms Universitet 2008-2011.

Positivt:
* Man kan hitta något som är intressant och "specialisera" sig på det.
* Man kan kombinera sina systemvetenskapliga studier med t.ex. en termin ekonomi.
* Bra arbetsmarknad, intressanta jobb, bra betald arbetsmarknad.
* Kan plugga vidare efter en kandidat till en master.
* Går att ha fritid vid sidan om studier.

Negativt:
* Ganska översiktlig grundutbildning.
---

Detta var väl en generell bild av systemvetenskap för mig.

Jag hade själv fått jobb innan jag hade pluggat klart, så det var bara att gå direkt från plugg till jobb - likaså för många av mina kursare. Exempel på "vanliga" arbetstitlar efter avslutad utbildning; programmerare, testare, kravanalytiker (finns säkert mer).

Sen tycker jag även att utbildning blir lite vad man gör det till. T.ex. blev jag aktiv inom studentkåren och fick nya kontakter, erfarenheter och liknande på det sättet. På Stockholms Universitet fanns det definitivt tid vid sidan om studierna att ha ett liv, och det var skönt.

Vad jobbar du med idag? Hur ser en vanlig arbetsdag ut, vad gör du på jobbet? Ungefär vart ligger lönen? Vore riktigt schysst om du svarade på dessa frågor då det börjar bli dags att välja program för hösten och systemvetenskap verkar lockande men man vill ju få en bra inblick i vad man kan jobba med efter.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Vad jobbar du med idag? Hur ser en vanlig arbetsdag ut, vad gör du på jobbet? Ungefär vart ligger lönen? Vore riktigt schysst om du svarade på dessa frågor då det börjar bli dags att välja program för hösten och systemvetenskap verkar lockande men man vill ju få en bra inblick i vad man kan jobba med efter.

Hej flyawaynille.

Först och främst borde du tänka på vad du vill plugga och är intresserad av innan du börjar tänka på vad du ska jobba med :). Vägen till ett bra jobb är betydligt lättare och kommer ge dig ett bättre jobb om du pluggat något du tycker är intressant.

T.ex. efter min utbildning kräver majoriteten av jobben att man ska kunna programmera. Så att bli duktig på programmering är definitivt en bra väg till vilket jobb som helst i princip.

Mitt jobb; har precis börjat jobba med ingångslön på 28 (men allt mellan 25-30k som ingångslön är "ok" i Stockholm, lite mer om man pluggat master). Jobbar som test analyst inom finansvärlden och sitter mestadels med utveckling av automatiska testfall i java för att automatisera regressionstester, kör även manuella funktionstester. Gillar jobbet och har massor att göra på dagarna.
Situationen skiljer sig väldigt mycket. Av mina kursare är det ofta arbetsuppgifter som skiljer sig, många har inget alls att göra på jobb och rullar bara tummarna, så det gäller att välja företag rätt :).

När man väl har pluggat klart sin utbildning och t.ex. blivit duktig på programmering då kommer företagen skrika efter dig. Just nu är det enorm efterfrågan på systemutvecklare, så alla 'vettiga' människor har jobb innan man pluggat klart, och då kan man även välja och vraka eftersom företagen är enormt villiga att anställa.

Med vänlig hälsning,,
Martin

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Någon här som läst syst.vet på Liu de senaste åren? Funderar på att läsa där då bostadspriserna inte är så farliga. Dock ska ju utbildningen vara bra om jag ska läsa där.

Jag läser sista terminen där nu. I det stora hela är jag nöjd med utbildningen även om den stundtals kan verka något för flummig. Jag läste programmeringsinriktningen den valfria terminen och jag anser mig själv ha en bra grund för att börja jobba som utvecklare, vilket för övrigt inte är svårt att få jobb som. Anstränger du dig minsta lilla så kommer du ha ett jobb att gå till efter utbildningen. Svårt att veta hur det kommer att vara om tre år dock.

Utbildningen blir mycket vad du gör den till. Om du vill så kommer du ha mycket fritid i stora stunder och att få G i kurserna är inget svårt. Men samtidigt så går det att lägga ner mycket tid och på så sätt få ut lite mer av utbildningen. Dina kurskamrater kommer att variera mycket i ambitionsnivå där de flesta har en relativt avslappnad attityd men ändå är seriösa i grupparbeten så det är sällan ett problem. Jag är ett utmärkt exempel på detta!

Detta tror jag inte är något specifikt till Linköping utan gäller nog de flesta systemvetar-utbildningarna i Sverige. Jag skulle dock passa mig för mindre skolor så som Högskolan i Dalarna, Södertörn osv. då deras kurser är av märkbart sämre kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Jag läser sista terminen där nu. I det stora hela är jag nöjd med utbildningen även om den stundtals kan verka något för flummig. Jag läste programmeringsinriktningen den valfria terminen och jag anser mig själv ha en bra grund för att börja jobba som utvecklare, vilket för övrigt inte är svårt att få jobb som. Anstränger du dig minsta lilla så kommer du ha ett jobb att gå till efter utbildningen. Svårt att veta hur det kommer att vara om tre år dock.

Utbildningen blir mycket vad du gör den till. Om du vill så kommer du ha mycket fritid i stora stunder och att få G i kurserna är inget svårt. Men samtidigt så går det att lägga ner mycket tid och på så sätt få ut lite mer av utbildningen. Dina kurskamrater kommer att variera mycket i ambitionsnivå där de flesta har en relativt avslappnad attityd men ändå är seriösa i grupparbeten så det är sällan ett problem. Jag är ett utmärkt exempel på detta!

Detta tror jag inte är något specifikt till Linköping utan gäller nog de flesta systemvetar-utbildningarna i Sverige. Jag skulle dock passa mig för mindre skolor så som Högskolan i Dalarna, Södertörn osv. då deras kurser är av märkbart sämre kvalitet.

Vilken av de tre inriktningarna valde du? Är väl typ it/managment, it/projekt och webb. Verkar vara ett bra program också Vill bli bra på det jag gör och kommer lägga en hel del på plugget men kul att veta att man inte behöver plugga konstant för att klara sig.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Vilken av de tre inriktningarna valde du? Är väl typ it/managment, it/projekt och webb. Verkar vara ett bra program också Vill bli bra på det jag gör och kommer lägga en hel del på plugget men kul att veta att man inte behöver plugga konstant för att klara sig.

Läste webb, men den inriktningen kommer troligtvis att byta namn till systemutveckling eller något sådant då det inte går att välja till någon webbutvecklingskurs på liu under hösten. Är det något du vill veta om programmet/skolan/staden är det bara att fråga. Jag kan skriva ner lite generella saker om du vill också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Läste webb, men den inriktningen kommer troligtvis att byta namn till systemutveckling eller något sådant då det inte går att välja till någon webbutvecklingskurs på liu under hösten. Är det något du vill veta om programmet/skolan/staden är det bara att fråga. Jag kan skriva ner lite generella saker om du vill också.

Generella saker vore trevligt :). Kan ju också fråga, hur är lärarna? Är de kunniga och verkar gilla att lära ut? Vad tycker du om webblinjen? Vad handlar den om? Göra hemsidor typ? Lär man sig den programmering man behöver för jobb sen? Lär man sig saker fördjupat så man faktiskt har kunskaper så att man inte bara nuddar på en massa små saker så att man faktiskt inte kan så mycket?

Vad tyckte du om att läsa webb? Vad fick man lära sig?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Generella saker vore trevligt :). Kan ju också fråga, hur är lärarna? Är de kunniga och verkar gilla att lära ut? Vad tycker du om webblinjen? Vad handlar den om? Göra hemsidor typ? Lär man sig den programmering man behöver för jobb sen? Lär man sig saker fördjupat så man faktiskt har kunskaper så att man inte bara nuddar på en massa små saker så att man faktiskt inte kan så mycket?

Vad tyckte du om att läsa webb? Vad fick man lära sig?

Det är ganska varierande kvalitet på lärarna. Alla är ju väldigt kunna så det är inga problem, men det finns några som man inte får ut jättemycket av att lyssna på föreläsningarna.

Angående webbinriktningen så tycker jag att det är den vettigaste, annars hade jag ju inte valt den! Du får i stort sett lära dig det du vill då du får välja alla kurser själv den terminen. Vissa läser allt på distans vilket kanske är lite tråkigt men utbudet blir ju mycket större. Som jag skrev tidigare så läser man inga webbkurser utan att man väljer till det på distans utan det är mest rena programmeringskurser. Så allt beror ju helt på vad du väljer för kurser. Här finns en lista av de som du kan välja via liu: http://www.liu.se/utbildning/program/systemvetenskap/student/...

Permalänk
Medlem

Då har man sökt in i alla fall. Blev systemvetenskap på Uppsala i första val och i Linköping i andra val.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Då har man sökt in i alla fall. Blev systemvetenskap på Uppsala i första val och i Linköping i andra val.

Hur gick det för dig?

Visa signatur

-3,4 ghz AMD , 6950, 8 gb, w7 ( 64)., - msi 462, i5, nvi 555, 8 gb. -HTPC q1900-4gb,OPENELEC@USB32gb .
- Slim RGH ,+ 500 GB ,360
- Nexus 5 root. Philips 42". - Yamaha a820. - Volvo s60 140 HK @ 188 ,Autotech.
En dag i taget.

Permalänk
Medlem

Nu satt man i samma sits själv, tack för informationen allihopa! Även jag söker Uppsala följt av Linköping följt av whatever är närmast flickvännen i Stockholm

Visa signatur

i7- 2600k | 60GB SSD | Corsair Hydro H80 | Corsair HX 750W/80+ | Corsair 600t | 6970 kyld med Accelero Xtreme Plus II | 4st Gentle Typhoon 1850rpm | Antec Big Boy 200mm
Utrustning: Qpad MK- 80 | Asus Xonar- STX | Beyerdynamics DT770 Pro 80 | Qpad 5K
Snälla citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Är det någon som möjligtvis har läst på GU?
Ville komma in på SU men är reserv 2 där och kom in på GU. Vill tacka ja till båda sålänge. Reserv 4 på Linköping också. Ville helst in på sthlm, sen Liu och sen GU.

Men till Göteborg. Vill någon berätta något om upplägg om vi har någon systemvetare därifrån? Mycket grupparbeten, salstentor, fritid? Programering, är det drygt med organisationstjosan?

Etc etc

Visa signatur

-3,4 ghz AMD , 6950, 8 gb, w7 ( 64)., - msi 462, i5, nvi 555, 8 gb. -HTPC q1900-4gb,OPENELEC@USB32gb .
- Slim RGH ,+ 500 GB ,360
- Nexus 5 root. Philips 42". - Yamaha a820. - Volvo s60 140 HK @ 188 ,Autotech.
En dag i taget.