Ångest, sälja mina 7970 eller behålla dem?

Permalänk
Medlem

Ångest, sälja mina 7970 eller behålla dem?

Har precis köpt två st. Sapphire 7970 men har ej packat upp dem än. Jag har alltid haft Nvidia tidigare därav nedanstående frågor.

Efter mycket läsande om problem med crossfire osv. ger det mig ångest om jag ens ska öppna dem eller om jag ska sälja dem vidare / skicka tillbaka dem och vänta till GTX 680 4GB istället (även om priset kommer vara mycket högre på dessa). Jag kör med 3 skärmar i 1920x1080 60hz.

Frågor

  • Hur mycket problem är det just nu med två st. 7970 i crossfire? Har läst om allt från bluescreens en-två gånger i timmen osv..

  • Hur är det med drivrutinerna just nu, går det framåt eller blir det mer och mer buggar?

  • Är det värt det att behålla dem och ha tålamod? Tänker rent historiskt hur AMD skött drivrutiner och buggfixar tidigare.

Har som sagt läst mycket men vore kul att höra era tankar och vad ni tycker.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Jag TROR inte det är direkt mer problem med cf än SLI. Själv är jag av uppfattningen att mina amd kort alltid har fungerat bättre än nvidias men det är svårt att dra några slutsatser. Kör på du. Är du inte nöjd så kan du alltid sälja korten vidare efter några månader.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Har precis köpt två st. Sapphire 7970 men har ej packat upp dem än. Jag har alltid haft Nvidia tidigare därav nedanstående frågor.

Efter mycket läsande om problem med crossfire osv. ger det mig ångest om jag ens ska öppna dem eller om jag ska sälja dem vidare / skicka tillbaka dem och vänta till GTX 680 4GB istället (även om priset kommer vara mycket högre på dessa).

Frågor

  • Hur mycket problem är det just nu med två st. 7970 i crossfire? Har läst om allt från bluescreens en-två gånger i timmen osv..

  • Hur är det med drivrutinerna just nu, går det framåt eller blir det mer och mer buggar?

  • Är det värt det att behålla dem och ha tålamod? Tänker rent historiskt hur AMD skött drivrutiner och buggfixar tidigare.

Har som sagt läst mycket men vore kul att höra era tankar och vad ni tycker.

Jag har aldrig haft problem med mina AMD kort och har haft 5750, 5770, 5870 och nu den senaste 7970, så jag antar att det handlar om ett fåtal med problem , precis som Nvidia har vissa som också oturligt haft problem med sina kort.

Jag har dock aldrig känt att jag har behövt 2 kort och har aldrig kört i crossfire men med 1st kort har jag aldrig haft problem

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk
Avstängd

Öppna, var försiktig, installera, testa.
om de ej funkar som det ska, skicka tillbaka dem.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Det är ett mysterium att vissa har stora problem med AMD? Själv så har jag kört med amd i många år och har aldrig haft minsta problem. Så jag säger som ovanstående Kör på.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjorten66:

Det är ett mysterium att vissa har stora problem med AMD? Själv så har jag kört med amd i många år och har aldrig haft minsta problem. Så jag säger som ovanstående Kör på.

Samma här.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Se bara till att noggrant avinstallera dina gamla drivrutiner.
(En ominstallation av datorn är ännu bättre)

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

GTX 680 pros:
Tesselering
(PhysX) <--notera parenteser
Ström snålare (nominell skilland i faktiskt förbrukning)
Tystare (Ref design)
Adaptive Vsynk
GPU boost
Edit: Snabbast, allt som allt runt 10% snabbare än 7970 i swec's test

7970 pros:
Billigare
3gb vram standard
Bättre på gpgpu

Har säkert missat en hel del grejer, rätta mig gärna om ni anser mig fel.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

GTX 680 pros:
Tesselering
(PhysX) <--notera parenteser
Ström snålare (nominell skilland i faktiskt förbrukning)
Tystare (Ref design)
Adaptive Vsynk
GPU boost

7970 pros:
Billigare
3gb vram standard
Bättre på gpgpu

Har säkert missat en hel del grejer, rätta mig gärna om ni anser mig fel.

Kanske borde lägga till "Snabbast" under 680

Permalänk
Medlem

Hur klarar du ha 2st nya grafikort hemma utan att installera dem?!
Ångest kan jag ha INNAN jag beställer saker men när prylarna väl kommit är jag ivrig att testa

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att köpa ett 7970 av dig om du är intresserad, pma mig isåfall

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Jag TROR inte det är direkt mer problem med cf än SLI. Själv är jag av uppfattningen att mina amd kort alltid har fungerat bättre än nvidias men det är svårt att dra några slutsatser. Kör på du. Är du inte nöjd så kan du alltid sälja korten vidare efter några månader.

Sant iofs. Dock hatar jag att välja fel (speciellt om jag är osäker från första början..)

Skrivet av Sir.Djs:

Jag har aldrig haft problem med mina AMD kort och har haft 5750, 5770, 5870 och nu den senaste 7970, så jag antar att det handlar om ett fåtal med problem , precis som Nvidia har vissa som också oturligt haft problem med sina kort.

Jag har dock aldrig känt att jag har behövt 2 kort och har aldrig kört i crossfire men med 1st kort har jag aldrig haft problem

Skrivet av hjorten66:

Det är ett mysterium att vissa har stora problem med AMD? Själv så har jag kört med amd i många år och har aldrig haft minsta problem. Så jag säger som ovanstående Kör på.

Vet inte om problematiken är som störst när det gäller crossfire och eyefinity med 3x1920x1080, de flesta jag sett som skrivit om problem har haft detta.

Skrivet av Megacrash:

Hur klarar du ha 2st nya grafikort hemma utan att installera dem?!
Ångest kan jag ha INNAN jag beställer saker men när prylarna väl kommit är jag ivrig att testa

Mycket snus och tålamod! Fördelen är att jag är på jobbet just nu, några mil ifrån hemmet

Skrivet av pollisoong:

bara förslag>> fråga kompis eller inom familjen om de har nytta av ett ifall de vill köpa av dig

Umgås inte med så många som är datorintresserade eller intresserade av gaming på dator så mycket tyvärr, annars hade det varit en bra idé.

Skrivet av Sammyc51:

Jag kan tänka mig att köpa ett 7970 av dig om du är intresserad, pma mig isåfall

Ska ha det i åtanke, PM:ar dig..

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Mest mystiskt tycker jag är att du trots att du enligt din sign redan sitter på cf7970 väljer att köpa två till. Sen att du har ett mobo med bara två pcie-platser gör det inte lättare för quadfire=/

Visa signatur

RIVE |4930k | Sapphire Tri-X 290 CF | Asus VG248qe | Corsair Vengeance 16gb 2133mhz | AX1200i |
Clevo P370EM3 120hz | GTX680m SLI | i3740qm | Intel 520 180gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalajfa:

Mest mystiskt tycker jag är att du trots att du enligt din sign redan sitter på cf7970 väljer att köpa två till. Sen att du har ett mobo med bara två pcie-platser gör det inte lättare för quadfire=/

Ändrade min sign igår inför att de skulle anlända, just nu kör jag med den integrerade GPU:n i processorn. Innan dess hade jag ett GTX 590 (vilket funkade bra trots SLI) men sålde det då jag ville gå över till nästa generation.

Rent tekniskt sett så har jag just nu 7970 CF, jag har bara inte öppnat dem eller använt dem.

Nåt mer du undrar över?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------