Extremt långa väntetider i LoL

Permalänk

Extremt långa väntetider i LoL

Tjena!

Jo, det är såhär att när jag laddar upp en match så tar det runt fem minuter om inte mer för mig att komma in i spelet. Det första problemet som kom i mitt huvud var hårddisken. Kör med en 2TB WD green disk men den är väl inte så seg? Kör med en annan som laddar upp på en raptor och blir klar i princip direkt jämfört med mig på LoL men i BF3 så har han bara runt 15-20 sekunder snabbare laddningstid.

Internet lär det inte heller vara problem med för jag kör 10/10 på runt 30 ms i ping på LoL.

Tacksam för svar!

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FudgieCars:

Tjena!

Jo, det är såhär att när jag laddar upp en match så tar det runt fem minuter om inte mer för mig att komma in i spelet. Det första problemet som kom i mitt huvud var hårddisken. Kör med en 2TB WD green disk men den är väl inte så seg? Kör med en annan som laddar upp på en raptor och blir klar i princip direkt jämfört med mig på LoL men i BF3 så har han bara runt 15-20 sekunder snabbare laddningstid.

Internet lär det inte heller vara problem med för jag kör 10/10 på runt 30 ms i ping på LoL.

Tacksam för svar!

Du får nog mer hjälp fall du vänder dig till deras support.

Själv kör jag med en SSD och har en loadtime på ca 10-15 sekunder, har du dom senaste drivrutinerna? vad har du för processor? vad för grafikkort?. men som sagt det bästa är nog att du vänder dig till deras support.

Visa signatur

//pHANTAZOM

Permalänk
Avstängd

Testat formatera ?

Permalänk
Skrivet av baxee:

Testat formatera ?

Nej, men har provat att defragmentera hårddisken och ominstallerat spelet.

Edit: Utan resultat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Skrivet av pHANTAZOM:

Du får nog mer hjälp fall du vänder dig till deras support.

Själv kör jag med en SSD och har en loadtime på ca 10-15 sekunder, har du dom senaste drivrutinerna? vad har du för processor? vad för grafikkort?. men som sagt det bästa är nog att du vänder dig till deras support.

Har en 1055t och en 6870

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk

Det är nästan alltid uteslutande hårddisken som avgör om du har långa laddningstider i LoL eller inte.
Stäng av allt som använder hårddisken, så som virusscanning (om den är väldigt tung) eller torrentprogram som skickar massa filer och tar emot osv.

Defragmenetera är det bra att göra regelbundet, som du redan gjort

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Jag har för mig att det är RAM minnena eller processorn.. för vad man gör då när man ska komma in i spelet
är ju att man ladder mappen till datorn..

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Skrivet av jakob.ee.:

Jag har för mig att det är RAM minnena eller processorn.. för vad man gör då när man ska komma in i spelet
är ju att man ladder mappen till datorn..

Egna experiment visar att det är hårddisken D:
Torrent på = Jätte långsam load
Torrent av = Snabb load

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

LoL är faktiskt det enda spelet som laggar på min dator. Jag skojar inte.

Laddar alltid fortast på HoN och BF3 men på LoL tar det forever och ladda. Jag tror spelet är felbyggt eller något liknande...

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk

Kollade igenom nästan hela deras support och hittade inget vidare resultat. Ska prova imorn att stänga av Kaspersky internet security och kanske brandväggen till och med om jag inte får nå bättre resultat.

Ställde om BIOS tilll default inställningar och det hjälpte faktiskt lite gran Enda som jag tror jag hade gjort var att jag hade undervoltat processorn.

Kom på en till sak jag ska prova. Köra på en extern hårddisk och kolla hur det funkar, bara för lols (get it ?). Hoppas nästan inget på det men det är värt ett försök.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

Det är nästan alltid uteslutande hårddisken som avgör om du har långa laddningstider i LoL eller inte.
Stäng av allt som använder hårddisken, så som virusscanning (om den är väldigt tung) eller torrentprogram som skickar massa filer och tar emot osv.

En sak som jag har upptäckt också är att hårddisken arbetar knappt. Man hör och ser att den jobbar rätt så hårt i början men efter runt 30 sekunder så lägger den av nästan helt och hållet. Också en sak jag har märkt är att om jag försöker pausa eller spela upp en låt på spotify med mina "media knappar" så laggar det nåt så förskräckligt.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Egna experiment visar att det är hårddisken D:
Torrent på = Jätte långsam load
Torrent av = Snabb load

Du får gärna förklara hur du drar den slutsatsen av det experimentet...

(Jag tror också det är hårddisken. du behöver inte övertyga mig om det.)

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

Tjena!

Jo, det är såhär att när jag laddar upp en match så tar det runt fem minuter om inte mer för mig att komma in i spelet. Det första problemet som kom i mitt huvud var hårddisken. Kör med en 2TB WD green disk men den är väl inte så seg? Kör med en annan som laddar upp på en raptor och blir klar i princip direkt jämfört med mig på LoL men i BF3 så har han bara runt 15-20 sekunder snabbare laddningstid.

Internet lär det inte heller vara problem med för jag kör 10/10 på runt 30 ms i ping på LoL.

Tacksam för svar!

Har du haft snabbare laddningstider i LoL innan än fem minuter eller är det något som har uppkommit på senare tid?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av XpreS:

Har du haft snabbare laddningstider i LoL innan än fem minuter eller är det något som har uppkommit på senare tid?

Jag tror att jag hade normala laddnings tider förut men inte helt säker för det var länge sen och jag började köra nyss igen.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Skrivet av Se33:

Du får gärna förklara hur du drar den slutsatsen av det experimentet...

(Jag tror också det är hårddisken. du behöver inte övertyga mig om det.)

För den läser mycket från hårddisken då när man delar och skriver när man laddar ned :>> Alltså att när LoL måste läsa från hårddisken och ladda in allt så måste den dela på tillgängligheten med allt annat som görs.

Lite som att flytta massa filer samtidigt åt olika håll och kanter, blir bara segt som smör istället för att flytta en i taget

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

För den läser mycket från hårddisken då när man delar och skriver när man laddar ned :>> Alltså att när LoL måste läsa från hårddisken och ladda in allt så måste den dela på tillgängligheten med allt annat som görs.

Lite som att flytta massa filer samtidigt åt olika håll och kanter, blir bara segt som smör istället för att flytta en i taget

Du missade min poäng...

Du kan inte bevisa med det experimentet att det är hårddisken eftersom även processor och ram minne (som någon nämnde) är inblandat i att hantera torrent nedladdningarna...

Struntsamma, det är troligen hårddisken som är problemet

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

För den läser mycket från hårddisken då när man delar och skriver när man laddar ned :>> Alltså att när LoL måste läsa från hårddisken och ladda in allt så måste den dela på tillgängligheten med allt annat som görs.

Lite som att flytta massa filer samtidigt åt olika håll och kanter, blir bara segt som smör istället för att flytta en i taget

Ett till problem med de är att jag bara har 10/10 och jag skulle behöva snabbare Internet för att kunna pressa den hårt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk

Provade idag med att stänga av virusprogrammet och det var det som var boven

Lite jobbigt att stänga av och sätta på hela tiden men det är värt det.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

Provade idag med att stänga av virusprogrammet och det var det som var boven

Lite jobbigt att stänga av och sätta på hela tiden men det är värt det.

Du behöver nödvändigtvis inte stänga av antiviruset. Jag har på mitt AV något som kallas DeepGuard, det är en realtidsscanner. Som scannar allt man gör i princip. Kolla om ditt AV har realtidsscanning, stäng av det så ska det lösa sig i så fall. Om det är så att spelet läser in från hårddisken så vill denna scannern kolla igenom allt först så man behöver som sagt inte nödvändigtvis stänga av AV:et helt.

Edit: Vad har du för antivirus?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av jakob.ee.:

Jag har för mig att det är RAM minnena eller processorn.. för vad man gör då när man ska komma in i spelet
är ju att man ladder mappen till datorn..

Helt fel. Internminnet är oväsäntligt såvidare du inte har så lite att datorn börjar få slut på minnet.

Processorn kommer att påverka en aning då det faktiskt är mängder med data som skickas fram och tillbaka. Snabbare processor underlättar detta naturligtvis.

Grafikkortet gör att renderingen av själva miljön när spelet startar går fortare, själva laddningstiden minskar obetydligt.

Hårddisken är flaskhalsen i ditt fall då det säkerligen är en gammal mekanisk hårddisk, dammig, 5400rpm, sata1-2 med samtliga aktiva program installerade på den. Allt som ligger på disken i LOL-foldern (alltså texturerna, modellerna osv) laddas härifrån och är det som tar i princip all laddningstiden. Mängden tid som beror på annat är MYCKET mindre.

Visa signatur

Datorspecs: CPU: Intel 2600k 4,6GHz + Corsair H70 Mobo: Asus p8p67 Deluxe Grafik: GeForce 580+Arctic Cooling Extreme Plus RAM: 2x4 GB Vengeance Audio: Creative X-Fi Titanium + Logitech z-5500
Starcraft 2: Toss <3

Permalänk
Medlem

LoL är det spelet som tar mig längst att ladda. Jag har spelet installerat på SSD.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FudgieCars:

Tjena!

Jo, det är såhär att när jag laddar upp en match så tar det runt fem minuter om inte mer för mig att komma in i spelet. Det första problemet som kom i mitt huvud var hårddisken. Kör med en 2TB WD green disk men den är väl inte så seg? Kör med en annan som laddar upp på en raptor och blir klar i princip direkt jämfört med mig på LoL men i BF3 så har han bara runt 15-20 sekunder snabbare laddningstid.

Internet lär det inte heller vara problem med för jag kör 10/10 på runt 30 ms i ping på LoL.

Tacksam för svar!

köp ssd!

Permalänk
Medlem

Läs inlägg #18

Han hade ju löst problemet.
Problemet är ju nu om han verkligen ska behöva stänga av antiviruset (som var hans lösning) varenda gång han ska spela?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

har liknande disk själv Fast 1tb WD green, laddar på ca 15-20sek innan man kommer in. detta var med phenom II x4 3ghz å 6gb ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

Kollade igenom nästan hela deras support och hittade inget vidare resultat. Ska prova imorn att stänga av Kaspersky internet security och kanske brandväggen till och med om jag inte får nå bättre resultat.
.

Har haft samma problem med kaspersky dock med DCS A-10, men lösningen är den samma, du får göra ett undatag för LOL exe fil.

I found a solution to the loading times when you have Kaspersky installed.
I use Kaspersky Internet Security 2011.

1. Open Kaspersky
2.Click "Settings" link at the top right corner.
3.Choose "Application control"
4.Click button "Applications"
5.Scroll down til you find "Launcher.exe" and "DCS.exe" or search for them.
6.Right click on the files (one at the time) and choose "Move to group" and "Trusted" in the sub menu.
7.Now find them again in the list under trusted.
8.Mark Launcher.exe and click "Edit" at the top left corner.
9.Choose tab "Exclusions"
10.Check:
*Do not scan opened files (This one does the most damage to loading times.)
*Do not monitor application activity
*Do not monitor child application activity
11.Click "ok" to close
12.Repeat step 8 to 11 for DCS.exe
13. Now close with "Ok" button to all windows opened.

Now the loading times are back to normal.
Hopes this helps you like it did to me.

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Lol verkar inte vara de minsta hårddiskpåverkat vad beträffar mig.
Jag har testat att installera lol på en gammal IDE disk på 80GB.
Jag har testat att installera LoL på min WD Black.
Jag har testat att installera LoL på 3 olika SSD:er. (Force 60GB, M4 64GB, c300 64GB)
Jag har testat att installera LoL på ramminnet (RAMDisk).

Jag jämför med min kompis som har en medel/hög presterande seagate hårddisk.
Min kompis laddar snabbare än mig oavsett, och jag märker ingen skillnad själv.
Min kompis har fiber anslutning till internet, nuff said.

Permalänk
Skrivet av SayZk:

Lol verkar inte vara de minsta hårddiskpåverkat vad beträffar mig.
Jag har testat att installera lol på en gammal IDE disk på 80GB.
Jag har testat att installera LoL på min WD Black.
Jag har testat att installera LoL på 3 olika SSD:er. (Force 60GB, M4 64GB, c300 64GB)
Jag har testat att installera LoL på ramminnet (RAMDisk).

Jag jämför med min kompis som har en medel/hög presterande seagate hårddisk.
Min kompis laddar snabbare än mig oavsett, och jag märker ingen skillnad själv.
Min kompis har fiber anslutning till internet, nuff said.

Stämmer, jag har också testat på ramdisk, ssd, och vanlig hdd. Är ingen som helst skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerfherder:

Hårddisken är flaskhalsen i ditt fall då det säkerligen är en gammal mekanisk hårddisk, dammig, 5400rpm, sata1-2 med samtliga aktiva program installerade på den. Allt som ligger på disken i LOL-foldern (alltså texturerna, modellerna osv) laddas härifrån och är det som tar i princip all laddningstiden. Mängden tid som beror på annat är MYCKET mindre.

För att styrka detta, provade jag köra LoL via en ramdisk tills jag blev less på att kopiera över det varje gång jag startade datorn och... 4 sekunder från att splashen kommer upp tills "summoning...". Gick från 0-20% på två sekunder och sedan hoppade den till 100 direkt och gick över till summoning strax efter.

Jämförelsevis tar det ca 30 sekunder med min SSD.

Edit:
Satt på 5mbit i julas när jag testade det och hade ca 5GB/s med crystaldiskmark default-inställt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hundkex:

För att styrka detta, provade jag köra LoL via en ramdisk tills jag blev less på att kopiera över det varje gång jag startade datorn och... 4 sekunder från att splashen kommer upp tills "summoning...". Gick från 0-20% på två sekunder och sedan hoppade den till 100 direkt och gick över till summoning strax efter.

Jämförelsevis tar det ca 30 sekunder med min SSD.

Edit:
Satt på 5mbit i julas när jag testade det och hade ca 5GB/s med crystaldiskmark default-inställt

Hur menar du med att du körde LoL från ramminnet(ramdisk?) Vill också!

Visa signatur

i5 2500K OC 4,8Ghz @ 1,40cpuv | Gigabyte HD6850 OC 875Mhz Mem 1200 Mhz | A-data 4GB OC 1800Mhz | Asrock Extreme 4 | XFX 750W OC 2000W, jk | Noctua D14 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sroy:

Hur menar du med att du körde LoL från ramminnet(ramdisk?) Vill också!

QSoft RAMdisk evaluation körde jag med, tror det kostar 300kr för fullversionen. Säg till om du inte ser bilden, så får jag lägga upp på imageshack eller nåt.

Minnena gick i 1600MHz och CL8-osv-osv där. Minns inte hur de gick när jag körde i 2GHz, men lite mer borde det ha varit.