Permalänk
Medlem

Tjäna pengar?

Hej! Vet ni på sweclockers nått bra sätt att tjäna pengar på? Jag är ju bara 13år, så kan ju inte typ sommarjobba nånstans ...

Uppskattar alla svar! (Vill bara ha seriösa Svar)

Tack i förväg!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alea iacta est.
(mest för att det låter coolt)

Coola kids kan aldrig dö men för mig kan dom göra ett undantag.

Permalänk
Medlem

Svartarbete, tjänster och sälja något utanför lokala affären. Exempelvis så hade en vän fått arbete som båtvattnare, 500 spänn för att under en halvtimme i veckan vattna en båt under två månader. En bekant sålde handplockade bär vid affären.
Du är 13, så småpengar gör stor skillnad och att drömma om tusenlapparna går ju an men öva med hundralapparna först.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

en kompis till mig livnär sig nästan på att först köpa begagnade saker på tex tradera/blocket, saker som han själv vet har ett visst värde och har en efterfrågan, och dessa saker köper han billigt för att sedan sälja dyrare.
han är 19 bast och gör allt för att slippa jobba typ, men han klarar sig gott och väl på denna taktik.
fast han vet vad han gör/håller på med, han har stor koll och tar reda på den fakta/info som behövs om en sak innan han köper, allt för att veta om han går plus eller minus på det, så även fast det inte låter som det, så är det en del jobb och tålamod som krävs innan allt är i rullning.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Svartarbete, tjänster och sälja något utanför lokala affären. Exempelvis så hade en vän fått arbete som båtvattnare, 500 spänn för att under en halvtimme i veckan vattna en båt under två månader. En bekant sålde handplockade bär vid affären.
Du är 13, så småpengar gör stor skillnad och att drömma om tusenlapparna går ju an men öva med hundralapparna först.

Okej, jag har tänkt en del på att plocka bär, men tänker att det kanske finns något bättre. Men vad menar du med båtvattnare?

Visa signatur

Alea iacta est.
(mest för att det låter coolt)

Coola kids kan aldrig dö men för mig kan dom göra ett undantag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

en kompis till mig livnär sig nästan på att först köpa begagnade saker på tex tradera/blocket, saker som han själv vet har ett visst värde och har en efterfrågan, och dessa saker köper han billigt för att sedan sälja dyrare.
han är 19 bast och gör allt för att slippa jobba typ, men han klarar sig gott och väl på denna taktik.
fast han vet vad han gör/håller på med, han har stor koll och tar reda på den fakta/info som behövs om en sak innan han köper, allt för att veta om han går plus eller minus på det, så även fast det inte låter som det, så är det en del jobb och tålamod som krävs innan allt är i rullning.

Okej, men jag har då ingen aning om vad jag ska köpa/sälja...

Visa signatur

Alea iacta est.
(mest för att det låter coolt)

Coola kids kan aldrig dö men för mig kan dom göra ett undantag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuiceU:

Okej, jag har tänkt en del på att plocka bär, men tänker att det kanske finns något bättre. Men vad menar du med båtvattnare?

Man vattnar en båt

Skrivet av GuiceU:

Okej, men jag har då ingen aning om vad jag ska köpa/sälja...

Då finns det två alternativ. Antingen så lär du dig, eller så låter du bli det. Ioma det handlar om pengar, du behöver ett visst startkapital och att det handlar mycket om ditt eget ansvar gentemot kunder så skulle jag säga att du låter den idén vila ett tag.

Ytterligare idéer:
En klasskamrat började redan i din ålder med att bygga fågelholkar och sälja på marknader. Hantverk av alla dess slag ger en ganska hög profit gentemot materialet man köper in, tiden man lägger ned är dock avskräckande.
En kompis på lantstället var båtvakt. Han gick rundor om natten och såg till att ingen snodde båtar som låg i hamn. Mycket hög timpenning, men mycket högt ansvar och jobbiga arbetstider.
Ytterligare en klasskamrat arbetade ombord som ung, men för det behövs redan kunnandet sedan många år tillbaka. Du kanske har något liknande i ditt blod?
Kusin köpte bär och shit och gjorde marmelad och sylt. Går förhållandevis snabbt till liten ansträngning, men liten vinstmarginal.
Hundvakt eller barnvakt, ibland mycket enkelt arbete men med tanke på din ålder så är det nog svårt få tag i något, plus det höga ansvaret.
Husvakt, enkelt arbete utan speciellt högt ansvar eller jobbiga arbetstider, däremot är det knappt någon som betalar för något sådant, svårt att få tag i med andra ord.
Laga staket, klippa gräs, reklamutdelare, leta golfbollar, röja skog, gräva dike. Finns många fysiska arbeten som både går inom lagens gräns och i gråzoner och utanför.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Du kanske kan traska runt ditt bostadsområde och säga att du klipper gräsmattor, målar villan eller annat. Jag gjorde det i din ålder, på 90 talet, och det gav en stadig inkomst under sommaren. Slitsamt men klart värt besväret.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av GuiceU:

Okej, men jag har då ingen aning om vad jag ska köpa/sälja...

dator delar, mobil tfn, gammal saker, typ militära saker(som är en utav sakerna som han köper/säljer).
men det krävs som sagt att man vet vad man gör, vad man ska slå till på och när och hur mycket man ska sälja det för.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Ytterligare idéer:
En klasskamrat började redan i din ålder med att bygga fågelholkar och sälja på marknader. Hantverk av alla dess slag ger en ganska hög profit gentemot materialet man köper in, tiden man lägger ned är dock avskräckande.
En kompis på lantstället var båtvakt. Han gick rundor om natten och såg till att ingen snodde båtar som låg i hamn. Mycket hög timpenning, men mycket högt ansvar och jobbiga arbetstider.
Ytterligare en klasskamrat arbetade ombord som ung, men för det behövs redan kunnandet sedan många år tillbaka. Du kanske har något liknande i ditt blod?
Kusin köpte bär och shit och gjorde marmelad och sylt. Går förhållandevis snabbt till liten ansträngning, men liten vinstmarginal.
Hundvakt eller barnvakt, ibland mycket enkelt arbete men med tanke på din ålder så är det nog svårt få tag i något, plus det höga ansvaret.
Husvakt, enkelt arbete utan speciellt högt ansvar eller jobbiga arbetstider, däremot är det knappt någon som betalar för något sådant, svårt att få tag i med andra ord.
Laga staket, klippa gräs, reklamutdelare, leta golfbollar, röja skog, gräva dike. Finns många fysiska arbeten som både går inom lagens gräns och i gråzoner och utanför.

Bygga fågelholkar skulle ju inte var helt omöjligt! Men vart säljer man dom?
Ja att göra sylt och sånt är ju aslätt, så det skulle man ju också kunna göra!

Skrivet av astrob0y:

Du kanske kan traska runt ditt bostadsområde och säga att du klipper gräsmattor, målar villan eller annat. Jag gjorde det i din ålder, på 90 talet, och det gav en stadig inkomst under sommaren. Slitsamt men klart värt besväret.

Jo, det skulle jag kunna göra, bor lite ute på landet(och i stan, men inte så ofta) så min bror tyckte att jag skulle sätta upp lapp på en anslagstavla nere på "byn"

Skrivet av mangemani:

dator delar, mobil tfn, gammal saker, typ militära saker(som är en utav sakerna som han köper/säljer).
men det krävs som sagt att man vet vad man gör, vad man ska slå till på och när och hur mycket man ska sälja det för.

Dator delar kanske jag skulle kunna köpa/sälja(?) Men typ mobil telefoner på t.ex blocket är ju alldeles för dyra, folk säljer ju dom för alldeles för mycket för vad dom egentligen är värda... Så det är ju kanske lite svårt. Fast saken är ju att man måste ha en del pengar att börja med...

Tack så sjukt mycket för alla förslag!

Visa signatur

Alea iacta est.
(mest för att det låter coolt)

Coola kids kan aldrig dö men för mig kan dom göra ett undantag.

Permalänk
Medlem

Klippa gräs och måla staket finns det alltid någon som vill slippa. Fråga farsan om behöver hjälp med att tvätta bilen eller byta däck, finns mycket att göra.

Permalänk
Medlem

När jag var i den åldern så gick jag runt i grannskapet och frågade om grannarna behövde hjälp med att rasta hundar och liknande enkla hushållssysslor.
Klippa gräs, kratta löv osv osv.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Klippa gräs, vattna trädgårdar, barn/hus-vaktande, hjälpa den gamla grannen med att handla mjölk etc etc.

Men gräsklippning och snöskottning är nog bland det enklaste att hitta, som sagt ovan.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Ska väl försöka med allt som ni har gett mig som förslag

Visa signatur

Alea iacta est.
(mest för att det låter coolt)

Coola kids kan aldrig dö men för mig kan dom göra ett undantag.

Permalänk
Medlem

När jag var barn så brukade de som behövde pengar dela ut reklam.
Det var dåligt betalt, men gav alltid något och dessutom fick de motion samtidigt. Vet dock inte om sådant förekommer fortfarande.

Men annars kan jag nog hålla med Nightcrawl att hjälpa folk med enklare trädgårdssysslor och dylikt borde vara ett bra sätt att kunna tjäna lite pengar. Lite motion får man ju också på köpet.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuiceU:

Ska väl försöka med allt som ni har gett mig som förslag

SDR(svensk direktreklam). Sök jobb där. Du bör ju dock bo i ett villaområde för att det ska funka.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

tidnings utdelare/ säljare, brukar väll ge ett par tusen i månaden om jag inte minns fel?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Börja odla eget och beckna

Visa signatur

CPU: Amd Phenom 955 4.1 ghz | MODERKORT: ASrock 970 | Chassi: Corsair Carbide 500R |
GFX MSI 280X 1200/6400 | RAM Corsair och Adata 8GB | Nätagg Corsair TX 850 |

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2247296

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

SDR(svensk direktreklam). Sök jobb där. Du bör ju dock bo i ett villaområde för att det ska funka.

Jo, det lär jag ju göra. Och det gör jag ju inte riktigt :/

Skrivet av Aka_The_Barf:

tidnings utdelare/ säljare, brukar väll ge ett par tusen i månaden om jag inte minns fel?

Som ovan, måste bo i ett villaområde då...

Visa signatur

Alea iacta est.
(mest för att det låter coolt)

Coola kids kan aldrig dö men för mig kan dom göra ett undantag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuiceU:

Jo, det lär jag ju göra. Och det gör jag ju inte riktigt :/

Som ovan, måste bo i ett villaområde då...

Vad är beckna?

Rad- och lägenhetshus går även bra. Har själv kört för SDR. Lönen blev väl ca 50kr/h,´mer om man inte behöver skatta. Sommarhalvåret kan det vara rätt gött att dela ut. Det jobbiga är att sortera/packa. Jag fick grejerna på torsdagen som skulle delas ut på söndagen. Det tog väl ungefär 5 timmar att packa och förbereda allt som sedan delades ut på ca 3 timmar. Det positiva var att man kunde planera hur och när man skulle packa och dela ut hyffsat bra, så egentligen förlorade jag inte mycket helgtid som jag annars hade sovit bort.

För en tonåring utan utbildning bör det vara en rätt hyffsad inkomst ändå. Med fördel kan man ju ta med en polare som hjälper till så blir det roligare, och så kan ni dela på pengarna.

Sommarsysselsättningen jag hade när jag var 13-14 år gav väl ca 20kr/timme, så jämförelsevis det så är det ett bra sätt som ung att få lite extra kosing.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuiceU:

Vad är beckna?

Skrivet av Extrakebab:

Börja odla eget och beckna

Made me lol

Permalänk
Medlem

Jag delade reklam i 12-14 års åldern. Jag hade 5st 13våningshus... man fick ju starka ben om inte annat.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyrst:

Made me lol

Haha, jaja!

Visa signatur

Alea iacta est.
(mest för att det låter coolt)

Coola kids kan aldrig dö men för mig kan dom göra ett undantag.