Är ComHems kabelmodem Netgear CG3100 kass?

Permalänk
Medlem

Är ComHems kabelmodem Netgear CG3100 kass?

Hörde att det var något med strömadaptern, har fått en ny från ComHem men får fortfarande problem då och då med att nedströmshastigheten ballar ur och blir värdelös. Hade igång ett torrentprogram och streamade från SVTplay samtidigt, märkte att det började hacka och ströp då hastigheten i utorrent.

Efter mycket om och men kunde jag konstatera att till och med när utorrent och Chrome var helt avstängda hade jag fortfarande bara 0,7 Mbit nedströms (brukar ligga på ca 112) men att min uppströmshastighet såg helt oförändrad ut (ca 10 Mbit). Gjorde också ett test på pingtest och min ping såg klockren ut, bara bandbredden som var konstant dålig. Att starta om modemet verkar ha löst problemet, men det känns ganska kass att behöva starta om modemet för att kunna behålla den hastigheten man betalar för. Är det nån cache som fylls i modemet? Kan det avhjälpas genom att brygga modemet och använda en router istället?

Vore kul att höra om någon annan som har ComHem varit med om något liknande.

Permalänk

Det är ärligt talat ett FRUKTANSVÄRT modem. Om du kollar in Comhem-tråden här på forumet men även Comhems egna blogg så är det fullt av kritik och hat riktat mot detta horribla modem.

Många har löst sina problem genom att stänga av NAT och koppla in en egen router.

http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...
http://www.comhembloggen.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whatever..:

Många har löst sina problem genom att stänga av NAT och koppla in en egen router.

Är det samma sak att stänga av NAT som att brygga sitt modem? I modemet står det ju att modemet kommer vara typ "in BRIDGE mode" om man stänger av det, vilket låter som att det inte stämmer med vad någon sa i en annan tråd att NAT bara behövs om man ska använda mer än 4 datorer på en gång (oavsett om dessa är trådbundna eller trådlösa).

Att ett modem är bryggat låter ju för mig som att bara en port kommer fungera (eftersom i princip alla ISP bara ger ett externt IP-nummer) och att man sen behöver något annat än modemet som fixar interna IP-adresser (en egen router).

Permalänk
Medlem
Skrivet av hnarn:

Är det samma sak att stänga av NAT som att brygga sitt modem? I modemet står det ju att modemet kommer vara typ "in BRIDGE mode" om man stänger av det, vilket låter som att det inte stämmer med vad någon sa i en annan tråd att NAT bara behövs om man ska använda mer än 4 datorer på en gång (oavsett om dessa är trådbundna eller trådlösa).

Att ett modem är bryggat låter ju för mig som att bara en port kommer fungera (eftersom i princip alla ISP bara ger ett externt IP-nummer) och att man sen behöver något annat än modemet som fixar interna IP-adresser (en egen router).

Att stänga av NAT är samma som att brygga det ja, man får dock en skarp ip per port i modemet då.

edit: Hur det funkar på det trådlösa då har jag inte koll på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Att stänga av NAT är samma som att brygga det ja, man får dock en skarp ip per port i modemet då.

Menar du alltså att Comhem delar ut flera externa "surf-ip" per kund som kan vara aktiva samtidigt? Är inte det ganska generöst, eller åtminstone ovanligt bland ISP:er?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hnarn:

Menar du alltså att Comhem delar ut flera externa "surf-ip" per kund som kan vara aktiva samtidigt? Är inte det ganska generöst, eller åtminstone ovanligt bland ISP:er?

Hade BBB-ADSL i ett tidigare liv fick där 5 "riktiga" IP , från CG3100 får du 4 om du slår av NAT.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Mitt nollställer sig cirka 2-3 minuter efter tolvslaget varje natt. Jag kan med andra ord inte ställa in något i mitt modem

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Det där modemet är bara HEMSKT.
Bytte till BBB, inte haft ett avbrott sedan dess.

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Hade BBB-ADSL i ett tidigare liv fick där 5 "riktiga" IP , från CG3100 får du 4 om du slår av NAT.

Beror på vilken tjänst man har. Under 25mbit får man 1ip och över 25mbit får man 4 ip's.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Inaktiv

CG3100 kan fungera bra

CG3100 har för mig fungerat i 101 dygn sedan förra kallstarten. Har stängt av NAT och använder inte WiFi-funktionaliteten. Har en Netgear WNDR4500 som FW, router och AP.
Har i o. f. s. en massa fel i event loggen men inga fel har resulterat i avbrott på Internet-trafiken.

Permalänk
Medlem

Enligt Comhem så är ny firmware påväg, då så pass många har detta problem..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Beror på vilken tjänst man har. Under 25mbit får man 1ip och över 25mbit får man 4 ip's.

japp men normalt sett har du då ett Cisco modem (om du bara får en ip)

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

japp men normalt sett har du då ett Cisco modem (om du bara får en ip)

Jo iofs. Om man inte haft 50-200mbit tidigare och nedgraderat

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Vi som har köpt en Netgear CG3100 av Comhem som inte fungerar som den ska

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whatever..:

Många har löst sina problem genom att stänga av NAT och koppla in en egen router.

Det här skulle jag vilja. Har en bra router som nu bara står och samlar damm...
Hur skall jag koppla? Korsad?

Visa signatur

lol

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rezziq:

Det här skulle jag vilja. Har en bra router som nu bara står och samlar damm...
Hur skall jag koppla? Korsad?

Det är bara att koppla en vanlig nätverkskabel, behövs inte korsad. Har själv kört en CG3100 i brygg-läge till en Pfsense router nu i 1.5 år utan problem.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Det är bara att koppla en vanlig nätverkskabel, behövs inte korsad. Har själv kört en CG3100 i brygg-läge till en Pfsense router nu i 1.5 år utan problem.

Okok, nu har jag lyckats stänga av NATen på comslem-routern, och har en kabel till min Netgear. Funkar bra, men kan inte ha en fast ip... då tappar jag internetanslutningen, men kan då surfa in på 192.168.0.1

Kan jag ha en fast ip på datorn, och även surfa in på routern?

Visa signatur

lol

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rezziq:

Okok, nu har jag lyckats stänga av NATen på comslem-routern, och har en kabel till min Netgear. Funkar bra, men kan inte ha en fast ip... då tappar jag internetanslutningen, men kan då surfa in på 192.168.0.1

Kan jag ha en fast ip på datorn, och även surfa in på routern?

Då har du troligen gjort något galet. Är CG3100 i bryggläge får den automagiskt IP 192.168.1.100.

Instruktioner för att sätta den i bryggläge:

1) Login to the modems GUI, via http://192.168.0.1 admin/password
2) Select "Administration", then "Management"
3) Change the "Working Mode" to "Bridged Only"
4) Click "Save Settings" and the unit will reboot to a bridged state.
Access will be (after changing to bridged mode) via http://192.168.100.1

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Då har du troligen gjort något galet. Är CG3100 i bryggläge får den automagiskt IP 192.168.1.100.

Instruktioner för att sätta den i bryggläge:

1) Login to the modems GUI, via http://192.168.0.1 admin/password
2) Select "Administration", then "Management"
3) Change the "Working Mode" to "Bridged Only"
4) Click "Save Settings" and the unit will reboot to a bridged state.
Access will be (after changing to bridged mode) via http://192.168.100.1

Tack, jag trodde inbart det var att slå av NAT:en... skall prova dessa instruktioner ikväll

Visa signatur

lol

Permalänk

CG3100

Har själv problem att få en Netgear GS105, 5 portars switch att funka tillsammans med min CG3100.

Kan ju såklart bero på annat men är det nån som har en åsikt om detta?

Permalänk
Medlem

drar upp den här tråden lite igen.
Har denna router hemma, och visst, den har behövts startas om en gång i månaden ungefär, men utöver det har jag inte märkt några fel på den.
jag ska nu bygga en NAS och vill kontrollera att jag kan utnyttja den till max. klarar denna router av att leverera sådana hastigheter som en NAS har?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

jag har precis fixat mitt comhem internet. det hade samma sak som du. hade runt 200+ ping på LOL. nu har jag 40 - 35 ping på LOL

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.