Permalänk
Medlem

Happy Hacking tangentbord

Är väldigt sugen på ett Happy Hacking Professional 2 tangentbord. Tänkte se om det finns någon här som beställt ett tidigare och kanske hade lite råd till mig.
Är också intresserad att höra vad ni tycker om det, vad ni gav för det och lite sånt.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Har inte haft just happy hacking, men har haft topre med samma switchar som det är i happy hacking. Och man kan väl säga att det är ungefär som rappare membran tangentbord. Det känns knappt mekaniskt, men du har en riktigt fin känsla i nedtrycken, svårt att förklara, men känslan är bra iaf.

Själva designen av tangentbordet kan jag inte säga mkt om då jag inte testat det. Var hade du tänkt köpa det? Det ända ställe jag vet om som säljer dem är elitekeyboards.com

Permalänk
Medlem

Inte switcharna i sig som är så jätte intressanta utan själva layouten.
Hade nog tänkt att köpa det direkt från tillverkaren i japan då jag hört att dem är mycket snällare med tull.

Hittar heller inte mycket info om det finns modeller specifika till språk eller om det är det engelska som gäller.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Det kan du nog ändra på som du vill, bara lägga in svenska som språk i ditt OS så kommer tangentbordet fungera som ett Svenskt.
Skulle dock rekommendera Otaku på tangenterna (utan tecken) så blir det nog lättare i längden att ha tangentbordet på Svenska då alla tecken sitter på andra ställen på ANSI.

Permalänk
Medlem

Tänkte mest om företaget kanske erbjöd caps för olika språk men det verkar det inte som att det gjorde.

Nu är jag faktiskt mer inne på ett kbTalking Pure med cherry mx bruna switchar. Går allt som det skall har jag det förhoppningsvis nästa månad.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Det blir nog smutt det med, happy hacking är nog ganska överreklamerat tror jag.

Permalänk
Medlem

Fick lite samma känsla faktiskt. Det känns också mer begränsat än andra varianter.
Extremt svårt att rättfärdiga den höga prislappen

Permalänk
Avstängd

Jag skulle också villa känna på topre, men tror nästans att cherry browns är prisvärdare i valfritt tangentbord.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

KBT Poker, Race, Pure. Vanlig ANSI-layout i kompakt format, med Windows-tangenter och Cherry-switchar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Avstängd

Jag ser inte riktigt meningen längre

Nu snackade ni ju toprebrytare och då är det ju inte samma som på den uppsjö av tangentbord med mekaniska brytare som finns nu. Men för några år sedan var ju MX cherrytangentborden få och då var det ju unicomp eller happy hacking som fanns att välja på.

Den största fördelen med happy hacking som jag såg då var ju mekaniskt och att man kunde få engelsk placering av exempelvis måsvingar och hakparanteser, men det kan man ju såklart alltid om man ställer in det. Dock så hade avsaknad av åäö varit störigt för mig istället. Att göra en kompromiss är ju inte så lätt men man kan ju alltid ha två tangentbord ett med USA-uppsättning och ett svenskt.

Litet och eventuellt avsaknad av tryck ser jag inte som några fördelar. Det tangentbord jag gillar bäst i formen är Microsoft ergonomic 4000.

Ett tangentbord som Q-pad MK80 hade väl antagligen fungerat ungefär lika bra? Utan att vara lika svårt att få tag på, med knasig enterknapp och utan tryck på knapparna om det nu saknar det.

Visa signatur

även aliquis och något annat användarnamn som jag inte minns ..

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av aliquis79:

Nu snackade ni ju toprebrytare och då är det ju inte samma som på den uppsjö av tangentbord med mekaniska brytare som finns nu. Men för några år sedan var ju MX cherrytangentborden få och då var det ju unicomp eller happy hacking som fanns att välja på.

Den största fördelen med happy hacking som jag såg då var ju mekaniskt och att man kunde få engelsk placering av exempelvis måsvingar och hakparanteser, men det kan man ju såklart alltid om man ställer in det. Dock så hade avsaknad av åäö varit störigt för mig istället. Att göra en kompromiss är ju inte så lätt men man kan ju alltid ha två tangentbord ett med USA-uppsättning och ett svenskt.

Litet och eventuellt avsaknad av tryck ser jag inte som några fördelar. Det tangentbord jag gillar bäst i formen är Microsoft ergonomic 4000.

Ett tangentbord som Q-pad MK80 hade väl antagligen fungerat ungefär lika bra? Utan att vara lika svårt att få tag på, med knasig enterknapp och utan tryck på knapparna om det nu saknar det.

Förstår inte riktigt din poäng, happy hacking når ut mot en viss målgrupp, du tillhör inte den målgruppen. As simple as that.
Det är inte bara brytarna man är ute efter på happy hacking, layouten är väldigt genomtänkt på det tangentbordet, sen är inte topre och cherry alls samma sak, väldigt långt ifrån varandra i känsla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huttala:

Förstår inte riktigt din poäng, happy hacking når ut mot en viss målgrupp, du tillhör inte den målgruppen. As simple as that.
Det är inte bara brytarna man är ute efter på happy hacking, layouten är väldigt genomtänkt på det tangentbordet, sen är inte topre och cherry alls samma sak, väldigt långt ifrån varandra i känsla.

Vad är det för målgrupp du tänker på då? Engelskspråkiga människor? ...

Värdelöst inlägg.

Jag har inte påstått att det är samma sak. Jag minns inte hur layouten var, var många år sedan jag brydde mig. Det enda jag vet är att det är en sådan rak enter, att det väl är en ctrl på caps-lock men det kan du ju få ändå och att det väl fanns någon slags Fn-tangent men att använda den för att få åäö är ju helt värdelöst.

Engelsk teckenuppsättning har ju diverse specialtecken på bättre och mer lättillgängliga platser än en svensk dito men det har jag ju redan täckt och du kan ändå välja precis vad fan du vill om du hade velat det, frågan är bara hur man löser det med våra extra svenska tangenter.

Edit. Happy hacking keyboard gör det då inte ..

Visa signatur

även aliquis och något annat användarnamn som jag inte minns ..

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Du får ÖÄÅ genom att ställa in tangentbordet på svenska. Trollar du eller?
FN tangenten gör att du kommer åt alla funktioner som man har på ett stort tangentbord, fast med kompakt layout, och det är precis det happy hacking är till för.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huttala:

Du får ÖÄÅ genom att ställa in tangentbordet på svenska. Trollar du eller?
FN tangenten gör att du kommer åt alla funktioner som man har på ett stort tangentbord, fast med kompakt layout, och det är precis det happy hacking är till för.

Du som inte begriper ett skit. Svaret var till OP hur som helst.

Visa signatur

även aliquis och något annat användarnamn som jag inte minns ..

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Men okej, vi säger så..

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliquis79:

Vad är det för målgrupp du tänker på då? Engelskspråkiga människor? ...

Värdelöst inlägg.

Jag har inte påstått att det är samma sak. Jag minns inte hur layouten var, var många år sedan jag brydde mig. Det enda jag vet är att det är en sådan rak enter, att det väl är en ctrl på caps-lock men det kan du ju få ändå och att det väl fanns någon slags Fn-tangent men att använda den för att få åäö är ju helt värdelöst.

Engelsk teckenuppsättning har ju diverse specialtecken på bättre och mer lättillgängliga platser än en svensk dito men det har jag ju redan täckt och du kan ändå välja precis vad fan du vill om du hade velat det, frågan är bara hur man löser det med våra extra svenska tangenter.

Edit. Happy hacking keyboard gör det då inte ..

Noll koll