5850 i CF men utnytjar inte båda korten+ höga temp!

Permalänk
Medlem

5850 i CF men utnytjar inte båda korten+ höga temp!

Hej jag har 2st 5850 i CF som jag ganska nyligen köpt. När jag installera korten och satte på CF så belastades båda kortens gpu till 100% villket resultera i att jag klara bf3 i ultra 40-70 fps mestadells runt 55-65 fps. Detta gick utan problem. Men helt plötsligt en gång när jag starta datorn var CF inaktiverat av någon kostig anledning. Men när jag aktivera CF igen belastas det ena kortet till 100% medans det andra ligger runt 10-20% belastning villket leder till att det knappt går att köra på high! Någon som vet varför det är såhär och hur man kan åtgärda det?

En annan fråga är att det övre kortet som bellastas till 100% kommer upp i 90 grader villket känns lite högt men det borde väl inte vara ngt jätte problem eller??? Men det konstiga är att trots att kortet ligger på 90 grader gå fläkten endast på 48% villket känns väldigt konstigt. Man hör att den går på 48% för den låter som FAN på 100%. Kan man på nått sätt styra fläkten och borde det vara så här???

Alla siffror kommer från GPU-Z

Visa signatur

Intel i5 3570K, Radeon HD 6970 artic cooling Accelero Twin Turbo II, 8gb 1600mhz, Fractal Design Define R4, msi Z77-S03, Coler Master GX 750w 80+ brons.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av linan360:

Hej jag har 2st 5850 i CF som jag ganska nyligen köpt. När jag installera korten och satte på CF så belastades båda kortens gpu till 100% villket resultera i att jag klara bf3 i ultra 40-70 fps mestadells runt 55-65 fps. Detta gick utan problem. Men helt plötsligt en gång när jag starta datorn var CF inaktiverat av någon kostig anledning. Men när jag aktivera CF igen belastas det ena kortet till 100% medans det andra ligger runt 10-20% belastning villket leder till att det knappt går att köra på high! Någon som vet varför det är såhär och hur man kan åtgärda det?

En annan fråga är att det övre kortet som bellastas till 100% kommer upp i 90 grader villket känns lite högt men det borde väl inte vara ngt jätte problem eller??? Men det konstiga är att trots att kortet ligger på 90 grader gå fläkten endast på 48% villket känns väldigt konstigt. Man hör att den går på 48% för den låter som FAN på 100%. Kan man på nått sätt styra fläkten och borde det vara så här???

Alla siffror kommer från GPU-Z

90 grader är inte så där jätte okej :O, tok för högt ville jag säga!! städa ur burken på damm så ska du se att den sjunker ner, känns som att du har för mycket damm å skit ivägen men annars det andra du nämnde om att det ena belastas mer än vad det andra inte gör låter konsigt jag själv har CF med två st 5850 BE och har inga problem med det eller värmen. Varje gång jag belastar båda korten i furmark så ligger ena gpu på 100% och det andra på 99% men mesta dels båda ligger på 100% load i furmark. Spel kan man inte räkna med att dom belastar så mycket på samma sätt eftersom spel kräver inte på tok så mycket som 100% load.

Visa signatur

MODERKORT - CROSSHAIR V FORMULA 990FX| LJUDKORT - ASUS XONAR D2| CPU - AMD PHENOM2 970BE X4 4.1 GHZ| CPU KYLARE CORSAIR HYDRO H80| NÄTAGG - XFX 750W PRO SERIES| GRAFIKKORT - AMD RADEON HD 6970 2GB| SSD - CORSAIR FORCE F60| WD GREEN CAVIAR 1TB| SHASSI - ANTEC TWELVE HUNDRED| MÖSS - RAZER IMPERATOR BF3 EDITION| HEADSET - STEELSERIES SIBERIA V2| SKÄRM - ACER G245H HDMI| TANGENTBORD - LOGITECH G110| HÖGTALARE M-AUDIO AV 40|

Permalänk

Jag har också väldiga problem med mina 5850cf med bf3, i spel som bf bc2 ligger båda korten runt 70%+ och kan spela med högsta i allt men just i bf3 får jag väldigt usla resultat kan knappt köra på low och ha 60fps permanent.

Skyller detta på dåliga drivrutiner och cap-profiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linan360:

Hej jag har 2st 5850 i CF som jag ganska nyligen köpt. När jag installera korten och satte på CF så belastades båda kortens gpu till 100% villket resultera i att jag klara bf3 i ultra 40-70 fps mestadells runt 55-65 fps. Detta gick utan problem. Men helt plötsligt en gång när jag starta datorn var CF inaktiverat av någon kostig anledning. Men när jag aktivera CF igen belastas det ena kortet till 100% medans det andra ligger runt 10-20% belastning villket leder till att det knappt går att köra på high! Någon som vet varför det är såhär och hur man kan åtgärda det?

En annan fråga är att det övre kortet som bellastas till 100% kommer upp i 90 grader villket känns lite högt men det borde väl inte vara ngt jätte problem eller??? Men det konstiga är att trots att kortet ligger på 90 grader gå fläkten endast på 48% villket känns väldigt konstigt. Man hör att den går på 48% för den låter som FAN på 100%. Kan man på nått sätt styra fläkten och borde det vara så här???

Alla siffror kommer från GPU-Z

jag har ställt in min fläktkurva med MSI afterburner, kör så att fläkten ligger på minimum på idle och maxtemp under full load blir 70 grader lagom tkr jag

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Har du provat att installera Cap XX profilerna från hemsidan du hämtade drivrutinerna från? Dessa innehåller inställningar osv för olika spel.

Window mode avaktiverar Crossfire.
Skaffa som sagt msi afterburner och skapa en fläktkurva (finns miljoner guider om du inte hittar själv.

Permalänk
Medlem

jag har 2x 5850 i crossfire och kör bf 3 utan problem (men med lite lätt sänkt grafik då jag vill ha helt stabil fps)

som redan sagt, har du installerat profilerna? tror jag hade ett liknande problem i början innan jag hunnit installera profiles ( första gången jag körde crossfire )

till sisst för du installera afterburner, fixa en bra fläkt kurva som du kan vara nöjd med.

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

Tips är att ha bra luftflöde i chassit så ska det inte vara några problem. Jag fick max 85grader med korten och då hade jag ett ljudkort imellan. Sen kan det vara drivar problem att de inte använder kortet på rätt sätt. Att installera drivarna brukar hjälpa.

Sist av allt så kräver ultra i bf3 över 1gb vram därför kommer du få problem med att du får frysningar ibland. Bäst är att köra på high.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

När jag googlar på Cap XX får jag bara fram hemsidor som säljer ngt konstigt! Jag har inte så bra koll på vad Cap XX är??? Men jag har AMDs Vision Engien Control Center med extrefunktioner för CF! Så alldså inte den vanliga varianten där CF inte går att aktivera över huvud taget. Det borde inte vara några problem med dam då korten är ny utblåsta med luft enligt han jag köpte dom av. Men dom ser inte dammiga ut. Resten av datorn är inte häller damig. Jag har ett 700d och använder alla fläktplatser + en extra fläkt. Jag har 5st som suger in, 1st som blåser mot korten och en 140mm som blåser ut där bak så det borde inte vara ngt problem. Processorn och moderkort ligger mellen 30-50 grader mestadells runt 40. Det undre kortet ligger på 40-50 grader.

Visa signatur

Intel i5 3570K, Radeon HD 6970 artic cooling Accelero Twin Turbo II, 8gb 1600mhz, Fractal Design Define R4, msi Z77-S03, Coler Master GX 750w 80+ brons.

Permalänk
Medlem

5 fläktar in, och en ut?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linan360:

När jag googlar på Cap XX får jag bara fram hemsidor som säljer ngt konstigt! Jag har inte så bra koll på vad Cap XX är??? Men jag har AMDs Vision Engien Control Center med extrefunktioner för CF! Så alldså inte den vanliga varianten där CF inte går att aktivera över huvud taget. Det borde inte vara några problem med dam då korten är ny utblåsta med luft enligt han jag köpte dom av. Men dom ser inte dammiga ut. Resten av datorn är inte häller damig. Jag har ett 700d och använder alla fläktplatser + en extra fläkt. Jag har 5st som suger in, 1st som blåser mot korten och en 140mm som blåser ut där bak så det borde inte vara ngt problem. Processorn och moderkort ligger mellen 30-50 grader mestadells runt 40. Det undre kortet ligger på 40-50 grader.

Du vill få ut lika mycket varmluft som du vill få in kall luft för att hålla en god cirkulation i chassiet. Varmluften som skapas i lådan virvlar bara runt av alla extra fläktar som blåser in i den mån 140mm fläkten hinner ta ut varmluften.. Alltså kan du få ner tempsen en del om du mixtrar med vad som funkar bäst av 3in och 2ut eller 2in och 3ut.. osv..

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Du vill få ut lika mycket varmluft som du vill få in kall luft för att hålla en god cirkulation i chassiet. Varmluften som skapas i lådan virvlar bara runt av alla extra fläktar som blåser in i den mån 140mm fläkten hinner ta ut varmluften.. Alltså kan du få ner tempsen en del om du mixtrar med vad som funkar bäst av 3in och 2ut eller 2in och 3ut.. osv..

Jag ska försöka ändra på det! Jag tänkte att det var viktigt att få in mycket luft till grafikkorten som dom sedan kunde suga ut /=
Men kan någon snäll person förklara vad Cap XX är lite mera specifikt???

Visa signatur

Intel i5 3570K, Radeon HD 6970 artic cooling Accelero Twin Turbo II, 8gb 1600mhz, Fractal Design Define R4, msi Z77-S03, Coler Master GX 750w 80+ brons.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linan360:

Jag ska försöka ändra på det! Jag tänkte att det var viktigt att få in mycket luft till grafikkorten som dom sedan kunde suga ut /=
Men kan någon snäll person förklara vad Cap XX är lite mera specifikt???

Dels ska du ha de helt vanliga drivarna från amd. Inte några speciella. Sen ska du ladda ner vad som kalla Application profiles som finns på en flik där du tar ner de vanliga drivarna.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Jag körde 6850 CF och det funkade fint i BF3. Båda korten låg på 99% hela tiden. Körde på High i 1920x1080. Snittade 75fps ungefär. Låg nästan aldrig under 60fps. Tycker drivrutiner och cap har funkat fint. Sen blev inte mina så varma tack vare Arctic Cooling max 65-70 grader som mest med typ noll utrymme mellan korten.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

5850 är inte så bra för CF. 6xx0 är mycket bättre.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Ja har också 5850 i crossfire och det funkar helt utmärkt i vissa spel, men i andra spel så blir det sämre fps med 2 aktiva istället för 1 aktivt. Ibland så blir det ingen förändring på fps. Någon som vet något om detta, känner igen sig med detta problem?

Permalänk
Medlem

Ok, ber om ursäkt för sent svar. Var otydlig med vad jag menade med Cap XX, utgick ifrån att ni visste att man måste ladda ner profiler i kombination med drivrutinerna för att få optimal prestanda med crossfire speciellt.

Cap XX skrev jag då jag inte visste vilken verision som var aktiv nu, har du tex CCC 12.1 så ska du ha 12.1 Cap 1 (nyare är bättre som alltid).

Här hittar du Drivrutiner för ditt kort samt profiler. Installera drivrutinerna och sedan profilerna. Ber än en gång om ursäkt för min otydlighet - hade inte för avsikt att förvirra.