Grafikkortsbyte från nVidia till AMD

Permalänk
Medlem

Grafikkortsbyte från nVidia till AMD

Hej! Jag hade tänkt o byta mitt grafikkort i min dator. Mitt nuvarande grafikkort är ett Nvidia Geforce GTX 260 1792MB OEM. Har börjat se i spel att grafikkortet är nästan påväg att lägga av eller bli halvtrasigt. Det har dessutom dåliga idle temps och presterar dåligt och är nu ett gammalt grafikkort tycker jag, vill uppgradera till directX 11.0 / 11.1 också

Men nu till frågan! När jag nu har ett grafikkort från Nvidia så är alla nvidiadrivrutiner redan installerade i datorn (såklart) och jag hade tänkt mig o byta till något AMD kort av den nya generationen 7xxx serien i 22nm och där kommer det vara helt andra drivrutiner osv. Så frågan är : hur ska jag göra? tror ni jag kommer få någon bild på skärmen direkt när jag monterar ut mitt gamla gtx 260 och stoppar in ett nytt AMD kort? Vill vara lite mer säker innan jag ens köper ett nytt grafikkort från amd så de inte blir en massa problem sen. Anledning till att jag frågar om jag ens kommer få nån bild på skärmen vid direkt byte från nVidia till AMD är att jag har kvar en gammal dator som jag bytte grafikkort från nått gammalt diamond AGP grafikkort från 1998 till ett nVidia Geforce 6200 256MB AGP och där fick jag ingen bild alls

Om du är en person som har gjort detta innan (alltså gått från nVidia till AMD) så skulle jag vara riktigt tacksam om du berättade exakt hur du gjorde

Jag är inte direkt så jätte datorkunnig

Övriga datorspecs

Datormärke : Hewlwt-Packard
CPU : i7 860 (ej överklockad)
RAM : 6 GB Elpida 1333MHz
MB : MSI MS-7613
Grafikkort : GTX 260 OEM
Nätagg : Delta 460W (okänd modell)
HDD : Seagate Barracuda 7200.11 ST31500341AS 32MB 1.5TB

Visa signatur

Define R6 TG - i9 9900K 5GHz OC - Corsair H150i PRO RGB - ASUS Z390-F - 32GB 3200MHz Vengeance RGB PRO - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮

Permalänk
Avstängd

Ja du får nog bild direkt, men kör driversweep direkt och installera sedan AMDs drivers.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk

1. Avinstallera dina nvidia drivrutiner.
2. Kör driversweep.
3. Montera ur ditt nvidiakort och montera in ditt AMD kort.
4. Sätt igång datorn och installera in Amd drivrutiner.
5. Profit!!!!

Permalänk
Medlem

Ser du har en märkesdator, frågan är om nätagget pallar trycket? Okänt märke på 460w

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Ja du får nog bild direkt, men kör driversweep direkt och installera sedan AMDs drivers.

men om jag nu raderar alla nvidiadrivrutiner skulle inte allt bara bli helt fuckd' up?

Visa signatur

Define R6 TG - i9 9900K 5GHz OC - Corsair H150i PRO RGB - ASUS Z390-F - 32GB 3200MHz Vengeance RGB PRO - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Ser du har en märkesdator, frågan är om nätagget pallar trycket? Okänt märke på 460w

nänä kommer köpa nytt nätagg också

Visa signatur

Define R6 TG - i9 9900K 5GHz OC - Corsair H150i PRO RGB - ASUS Z390-F - 32GB 3200MHz Vengeance RGB PRO - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮

Permalänk
Skrivet av Franne:

men om jag nu raderar alla nvidiadrivrutiner skulle inte allt bara bli helt fuckd' up?

Nej, upplösningen ändras och blir inte optimal samt att animeringar hackar osv men du kan fortfarande se allt på skärmen bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealMadrid:

Nej, upplösningen ändras och blir inte optimal samt att animeringar hackar osv men du kan fortfarande se allt på skärmen bra.

aha okej tack

Visa signatur

Define R6 TG - i9 9900K 5GHz OC - Corsair H150i PRO RGB - ASUS Z390-F - 32GB 3200MHz Vengeance RGB PRO - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮

Permalänk
Skrivet av Franne:

nänä kommer köpa nytt nätagg också

Säker på att de nya kortet får plats och att chassit har tillräcklig kylning?

Frågar därför att jag själv förut köpt en märkes dator, märkte snabbt hur sketet grafikkortet var, och när ska skulle byta det så blev det massa problem med det ena och andra, och slutade med att jag bytt ut allt förutom processorn.

Och ja, du får bild utan drivrutiner, dock blir skärmen väldigt lågupplöst tills du har installerat de nya AMD drivrutinerna.

Gör som RealMadrid sa så ska det gå bra

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |