Vad är poängen med en mediaspelare?

Permalänk
Medlem

Vad är poängen med en mediaspelare?

Jag undrar på vilket sätt en mediaspelare är bättre än en dator? Är det för dom drar mindre ström och är tystare?

Permalänk
Medlem

Billigare kanske och mindre meck för de som inte brinner för det!

Permalänk
Medlem

Man kan ställa en liten anonym box bredvid TV:n och behöver inte bry sig om var datorn står. Sen behöver man inte starta den för att titta på film . och sen får man en liten fjärr så man kan siutta i soffan och joxa.

Men jag kan inte påstå att jag tycker de är så jätteoumbärliga.

Permalänk
Medlem

Jag begriper det inte heller. Man kan ju inte göra något som motsvarar vad man kan göra i en dator.. Ett snyggt chassi smälter in i tvbänken oxå

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk

Först så tycker jag inte du kan jämföra en dator med en mediaspelare/mediastation. Jag köper en mediastation för att jag vill har separerade saker för mina grejor och inte behöva ha datorn igång med sladdar över allt.

Plus att en mediaspelare är skräddarsydd just för det du ska använda den för. Interfaces och andra funktionen som får det hela att se bra ut som tex du kan se filmens cover, fakta, bytyg från IMDb, se en trailer på filmen.

I början använde jag också datorn men såg direkt att jag vill inte ha min stationär kopplad till TVn. Har du pengarna så givetvis skulle jag rekommendera en mediaspelare alla dagar. + Det ser bättre ut

Permalänk
Medlem

Sladdar överallt? Är väl precis lika mkt sladdar som från en dator?

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaveZtream:

Plus att en mediaspelare är skräddarsydd just för det du ska använda den för. Interfaces och andra funktionen som får det hela att se bra ut som tex du kan se filmens cover, fakta, bytyg från IMDb, se en trailer på filmen.

Nu är jag inte ute efter att provocera men jag känner mig ändå manad att använda ett lite starkare ord: vem f*n har intresse av att se IMDB-betyg och trailers? Och fakta om filmen? Det där luktar bara marketing-fluff som läggs på för att just skilja den från en dator och skapa en "unique selling point". Personligen är jag av typen "ju färre elektroniska lådor i hemmet desto bättre". Mediespelare får således tummen ner.
Men den dag då det kommer en supertunn tablet size skärm som visar covers ochg kan spela mina flac-filer på min hifi då köper jag en direkt. (Inget sonos skit, jag ska inte behöva löpa en ny hifi, bara ett nytt interface.)

Permalänk

En mediaspelare kan spela upp Bluray i korrekt bildfrekvens - 23,976Hz. Det klarar få datorer idag.

Jag har en Tvix N1 hemma sedan 1-2 år. Den är fläktlös, billig (ca 700kr), strömsnål, liten och har fjärr. Denna box klarar full-rippar av BR-isos med bitstreamat HD-ljud. Dessutom tar den ca 1 timme att sätta upp för en nybörjare. Finns det någon motsvarande dator?

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av InTrance:

Sladdar överallt? Är väl precis lika mkt sladdar som från en dator?

ehm, nae. det brukar vara en hdmi och en ström, alt en ljud sladd.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

*Strömförbrukningen, drar en bråkdel av vad en dator gör.
*Priset, kostar en bråkdel av vad en dator som ska klara av samma arbete.
*Smidigheten, själv så har jag en filserver att köra filmer osv från, den vill jag inte ha ståendes i vardagsrummet.
*Ljudnivån, inga fläktar behövs.

Frågor på det?

Visa signatur

/gnab
Säkert snabbare processor, mer minne och mer disk än du har :P

Permalänk
Skrivet av WaveZtream:

Har du pengarna så givetvis skulle jag rekommendera en mediaspelare alla dagar. + Det ser bättre ut

Tvärtom, det är när man inte har pengar till en "riktig" lösning som man springer och köper en plastig mediaspelare för ett par tusenlappar

Skrivet av morxy49:

ehm, nae. det brukar vara en hdmi och en ström, alt en ljud sladd.

vad lustigt, ungefär så ser min dator ut också. En HDMI och en strömsladd, + en nätverkskabel då jag inte pallar trådlöst.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

vad lustigt, ungefär så ser min dator ut också. En HDMI och en strömsladd, + en nätverkskabel då jag inte pallar trådlöst.

Jag tror nog de flesta datorer ser ut ungefär såhär:

Det här är en bild på min dator (jag skulle kunna koppla in mer sladdar, men jag behöver inte det just nu.

Permalänk
Medlem

Bor man själv i en liten lägenhet så förstår jag om man föredrar att använda datorn. Men en normal familj föredrar nog att ha nån liten billig media spelare vid varje TV-apparat.

Permalänk
Medlem

Jag äger just nu två st Jailbreakade ATV2. En i sovrummet och en i vardagsrummet. Har en Nas som centralhub i klädkammaren. Den stationära datorn får tryggt stå i gästrummet/kontoret och surra.

Fördelar:
Enkelt gränssnitt
Fläktlöst
Billigt 899:-
Strömsnålt
Stilrent
Sync med iPhone och iPad
Sync med youtube

Jag kan personligen säga att ja aldrig skulle få för mig att ha en dator i vardagsrummet. Och att varken jag eller min sambo skulle klara oss utan våra ATV2

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk

En 5 meter lång kabel dragen från datorn till TV-rummet eller en stationerad mediaspelare?

Det är skälet till att jag använder mediaspelare.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Skrivet av furuliden:

Jag tror nog de flesta datorer ser ut ungefär såhär:

http://img7.imageshack.us/img7/6896/064tj.jpg

Det här är en bild på min dator (jag skulle kunna koppla in mer sladdar, men jag behöver inte det just nu.

Ja, så ser min stationära ut också, men det är inte den som konkurrerar med mediaboxar om platsen i tvbänken

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Har ingen här hört talas om HTPC? Eller varför babblar ni om stora stationära?

Visa signatur

[Bitfenix Outlaw] [AMD FX 8320 @ 4.4Ghz] [AMD R9 290X] [Gigabyte GA-990XA-UD3]
[OCZ Modxstream pro 700W] [OCZ Vertex 3 - 120GB] [2x 500GB Samsung HDD] [16GB Corsair Vengeance 1600Mhz]

[Nexus 4 Cyanogenmod 12.1 med AK600 kernel] [Nexus 7 2012 Android 5.0 med Franco kernel]

Permalänk
Medlem

Varför ska jag ha en HTPC när jag kan surfa, spela alla filmformat samt streama till min ATV2? Spela gör jag på min stationära

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Nu är jag inte ute efter att provocera men jag känner mig ändå manad att använda ett lite starkare ord: vem f*n har intresse av att se IMDB-betyg och trailers? Och fakta om filmen? Det där luktar bara marketing-fluff som läggs på för att just skilja den från en dator och skapa en "unique selling point". Personligen är jag av typen "ju färre elektroniska lådor i hemmet desto bättre". Mediespelare får således tummen ner.
Men den dag då det kommer en supertunn tablet size skärm som visar covers ochg kan spela mina flac-filer på min hifi då köper jag en direkt. (Inget sonos skit, jag ska inte behöva löpa en ny hifi, bara ett nytt interface.)

Jag är intresserad av det. Hur kan man annars hitta nya filmer om man inte kan se trailers, läsa recensioner, se betyg etc?

Permalänk
Skrivet av guermantes:

Nu är jag inte ute efter att provocera men jag känner mig ändå manad att använda ett lite starkare ord: vem f*n har intresse av att se IMDB-betyg och trailers? Och fakta om filmen? Det där luktar bara marketing-fluff som läggs på för att just skilja den från en dator och skapa en "unique selling point". Personligen är jag av typen "ju färre elektroniska lådor i hemmet desto bättre". Mediespelare får således tummen ner.
Men den dag då det kommer en supertunn tablet size skärm som visar covers ochg kan spela mina flac-filer på min hifi då köper jag en direkt. (Inget sonos skit, jag ska inte behöva löpa en ny hifi, bara ett nytt interface.)

Den som vill lista ut vad man ska kolla på använder trailers och imdb.

Permalänk
Medlem

Fördelarna med en mediaspelare:

  • Billig (Jämfört med en komplett dator).

  • Lätt att installera.

  • Lätt att använda.

  • Tyst.

  • Spelar det mesta som går att spel på din dator.

Fördelarna med en HTPC:

  • Spelar allt som du kan spela på din dator.

  • Snyggt gränssnitt.

  • Lätt att använda.

  • Tyst.

  • Går att konfigurera så som du vill ha det.

Nackdelarna med en mediaspelare:

  • Spelar inte allt som går att spela på en dator.

  • Oftast saknas DVD/BluRay läsare.

  • Låst gränssnitt.

  • Låst mjukvara.

Nackdelarna med en HTPC:

  • Dyr.

  • Krånglig att konfigurera.

Själv har jag i många år sett film & TV-serier med hjälp av min stationära dator kopplat med DVI-HDMI till min TV. Vilket fungerade ok.
Men sedan ett år tillbaka så använder jag en HTPC och jag ångrar nästan att jag inte köpt en tidigare. Valet föll för en HTPC eftersom jag vill verkligen kunna spela upp allt som jag kan spela upp på en dator. Samt att jag vill kunna laborera med alternativ som uppskalning av lågupplöst material o.s.v. Och att jag vill kunna skrota min gamla dvdspelare.

Kör med Windows 7 och MediaPortal som media center.

Så här ser huvudmenyn ut:

Riktigt stilren meny där jag får en liten ruta uppe i högra hörnet som visar de senaste filmerna som tillkommit. Samma gäller för tv serier där jag ser vilka 3 avsnitt som tillkommit. Går även att trycka på 1,2 eller 3 för att direkt börja se någon av dem.

Så här kan det se ut när jag spelar musik:

Film huvudmenyn:

Älskar verkligen valfriheten med menyerna, går att skapa sina egna dynamiska menyer enkel. Har bl.a. skapat en som jag döpt till Blockbusters där dyker alla filmer upp som har mer än 40 000 röster på IMDb upp. Samma gäller Svensk Film, där dyker alla film med svenskt ljud upp. Går även enkelt att skapa menyer utifrån regissörer, skådespelare...

Film listan:

Första bilden är helt enkelt listan över alla filmer, går även enkelt att söka på filmer. Nästa bild är när jag klickat på en film och då ser jag mer info om filmen.

TV serier:

Första bilden visar en lista över alla serier. Samt siffror där första siffran säger hur många avsnitt som jag har osett och andra siffran säger hur många avsnitt jag sett. Bild två är när jag klickat på Mad Men samt säsong 5 och automatiskt så markerar den nästa osedda avsnitt, smidigt.

Med detta så ville jag bara dela med mig av mina synpunkter på ämnet och hur jag har det. I slutändan så har alla olika behov för vissa passar det utmärkt med en mediaspelare och för vissa så blir det HTPC. Tror dock själv att skillnaderna kommer bil mindre och mindre för varje år som går, bl.a. med tanke på Android o.s.v.

Permalänk
Medlem

HTPC = Linux, kan göra allt om du bara har ork.

Mediaspelare = Apple, allt är låst.

Skoja, nej men en HTPC finns det så mycket mer möjligheter och klarar typ allt man spelar upp.
Nackdelen är att de är stora och dyrare.

Antal kablar osv, är detsamma, ström och hdmi.
Trådlöst eller vanlig nätverkskabel går också.
Och vem har sagt att man måste dra en lång kabel från data-rummet till tv-rummet, kan ju ha datorn vid tvn.

Mediaspelare kan också ha fläkt.
Tror de flesta jämför en billig mediaspelare för nån hundring mot en htpc för flera tusen kr.

Själv har jag en mediaspelare, men ska byta ut den.
Vill kunna spela upp filmer och bilder i packade filer.
Det är inte många spelare som klarar av att spela upp .rar-filer.

Med XBMC, ändra hur jag vill att gränssnittet, meny osv ska se ut.
Spela emulator spel på htpc, som nintendo, super nintendo och alla andra emulatorer med trådlöst xbox360 kontroll.

Jailbreaka Apple TV2 går också säkert bra, utan att få riktig full hd.
Med en fet pc så kan man spela krävande spel, samt ha den som htpc, surfa och allt vad ni vill.
Ha den bredvid tvn så slipper ni ha en massa elektronik som vissa klagar på.
Spela på en 50" med "bara" 2 kablar inkopplade, hdmi och ström.
Köra trådlöst och ladda ner direkt till hårddisken, som vissa mediaspelare inte har.
Streama 1080p till en mediaspelare och fråga varför det hackar är vanligt för mediaspelare-ägare.

För päron = Mediaspelare

För hi-tech nördar = HTPC

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimbob:

Jag undrar på vilket sätt en mediaspelare är bättre än en dator? Är det för dom drar mindre ström och är tystare?

1. De är billiga
2. Man slipper installera ngt på dem. De fungerar direkt. Xtreamern jag har klarar alla format utom bluray 3d och kostade 795 spänn. Min popcorn hour klarar lika mycket men kostar lite mer då den har plats för en bluray-spelare också om man skulle behöva det. Ska snart byta ut dem mot Xtreamer 3 som har stöd för 3d bluray.
3. Man har en fjärr att styra dem med.

Jag har 2 stycken. En i sovrummet och en i vardagsrummet. Jag strömmar film/tv-serier till dem från min filserver.

Permalänk
Skrivet av guermantes:

Men den dag då det kommer en supertunn tablet size skärm som visar covers ochg kan spela mina flac-filer på min hifi då köper jag en direkt.

Valfri modern telefon eller surfplatta med android?

Skrivet av Hogan77:

Fördelarna med en HTPC:

  • Spelar allt som du kan spela på din dator.

Och framför allt, spelar allt du kommer kunna spela på din PC. Det finns ingen mediaspelare som är så framtidssäker på mjukvarufronten som en PC.
Tänk tex på alla mediaboxar utan spotifystöd idag. Hur många vill ha kvar en sådan?
Och när nya codec's för mediafiler kommer? Sitta och vänta ett par månader och hoppas på att tillverkaren lägger till stöd i en firmwareuppdatering, eller ladda ner samma dygn på datorn?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Man använder fjärrkontroll till htpc också.
Använd FLIRC, så kan ni använda nästan vilken fjärrkontroll som helst till htpc.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Har en Boxee och kan säga att det är ett riktigt bra köp för den som vill kunna spela upp allt du har utdelat i nätverket. Spelar inte någon roll om det är uppackat eller inte, bara att köra på.

Sen har ju Boxee även lite roliga appar. Spotifyappen fick ju en mycket trevlig uppdatering sist t.ex.

Vad kan en dator spela som en Boxee inte kan?

Till alla som skriver ovan säger jag ju bara Boxee. Deras forum på nätet kan man ju lägga upp förslag på och sedan kan andra vota så ser utvecklarna vad som önskas. Den känns väldigt framtidssäker faktiskt.

Att styra den med mobilen är också ett plus som kanske inte alla mediaspelare erbjuder.

Rörig är väl nackdelen med den.

Permalänk
Medlem

Jag byggde min första TV-bänksanpassade HTPC för över sex år sen. Nu har den blivit uppgraderad och utbytt mer än en gång, men mina HTPC-byggen har alltid varit en central del i hemmet. Det senaste bygget är dessutom 100% passivt och ljudlöst, och det kommer jag kunna ha i många år till. Den är dessutom tillräckligt kraftfull för att avkoda framtida codecs utan hårdvaruacceleration.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk

Smaken är som baken, delad
Personligen gillar jag mina Zotacs, en AD02 och en ND01.
Gör sig väldigt bra i tvbänken eller hängande på väggen.

Visa signatur

En gång hade jag ERGO nu har jag datorer.

Permalänk
Medlem

Som småbarnsförälder så vinner Mediaspelaren mot den gamla datorn som stod där förr. Snabbare uppstart och mindre chans att nån ställer till det med att ta bort filer eller ändra nån inställning. Inte hela familjen som delar pappas intresse för XBMC och nätverkande, utan det ska bara funka och se snyggt ut.

Permalänk
Skrivet av WaZte:

Som småbarnsförälder så vinner Mediaspelaren mot den gamla datorn som stod där förr. Snabbare uppstart och mindre chans att nån ställer till det med att ta bort filer eller ändra nån inställning. Inte hela familjen som delar pappas intresse för XBMC och nätverkande, utan det ska bara funka och se snyggt ut.

Snabbare uppstart är definitivt en fördel över HTPC.
Men, är inte IB + SSD typ ikapp på den punkten?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*