Permalänk
Medlem

Söker tangentbord från 80-90 talet!

Hej!
Finns det någon som säljer något gammalt mekaniskt tangentbord från 80-90 talet?
Skriv gärna i tråden hur mycket du vill ha för det

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

du vet att det är d-sub kontakt på dem va?

Jag har dock bara 2st SUN tgb´s för Su Ultra 5 maskiner.. å de har inte D-Sub ens.. någon specialare av PS/2 kontakt.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WDac:

du vet att det är d-sub kontakt på dem va?

http://www.showmecables.com/images/catalog/product/403-00.jpg

Jag har dock bara 2st SUN tgb´s för Su Ultra 5 maskiner.. å de har inte D-Sub ens.. någon specialare av PS/2 kontakt.

nej.. dom finns med ps2 också.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nawwe:

Hej!
Finns det någon som säljer något gammalt mekaniskt tangentbord från 80-90 talet?
Skriv gärna i tråden hur mycket du vill ha för det

Du vet att det är JÄVLIGT stor skillnad på dom olika "mekaniska" man köper inte mekaniskt bara för att ha mekaniskt utan för en specifik egenskap hos jusst den brytaren.

jag kan sälja ett Dell med black alps för 80euro

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Finns fabriksnya buckling spring tangentbord att köpa från USA i svensk layout om det vore intressant. Det är exakt samma teknik som i gamla IBM Model M, fast helt nya då.
http://pckeyboard.com/page/category/UKBD
http://en.wikipedia.org/wiki/IBM_Model_M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Finns fabriksnya buckling spring tangentbord att köpa från USA i svensk layout om det vore intressant. Det är exakt samma teknik som i gamla IBM Model M, fast helt nya då.
http://pckeyboard.com/page/category/UKBD
http://en.wikipedia.org/wiki/IBM_Model_M

Model M var ju världsbäst ja gilla dem som fasiken

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

nej.. dom finns med ps2 också.

Alla mina AT mammakort hade D-Sub för PC, Alpha, SGI, SUN mammakorten jag haft har haft andra lösningar.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Sökte efter en ersättare till mitt gamla keytronic från 91-92, mailade dem till och med serienumret i hopp om att de skulle kunna hitta ett likadant åt mig. Men det var tyvärr lönlöst Hoppas du har mer tur.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fade-swe:

Sökte efter en ersättare till mitt gamla keytronic från 91-92, mailade dem till och med serienumret i hopp om att de skulle kunna hitta ett likadant åt mig. Men det var tyvärr lönlöst Hoppas du har mer tur.

Gamla keytronics har jag slängt 100tals av på jobbet innan hysterin kring "mekaniska" tangentbord dök upp, jusst av anledningen att dom inte är mekaniska...

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Hedersmedlem

jag har flera stycken vad för nån sort e du intreserad av

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

Du vet att det är JÄVLIGT stor skillnad på dom olika "mekaniska" man köper inte mekaniskt bara för att ha mekaniskt utan för en specifik egenskap hos jusst den brytaren.

jag kan sälja ett Dell med black alps för 80euro

80 Euro!?!?!
Fyfan dags att sälja min Dell också.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

keytronics är inte mekaniska utan dom flesta är vanliga ruber dome, tex KT2001 och ergoforce, gedigna tangetbord dock, men inget vidare att använda,
IBM model M har jag aldrig förstått tjusningen med, väldigt gedigna men skriva på nej tack, på tok för tunga tangenter, så föredrar vilket modernt mekaniskt tangentbord som helst över både keytronic och IBM model M, och ja jag har haft bägge sorter..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Finns fabriksnya buckling spring tangentbord att köpa från USA i svensk layout om det vore intressant. Det är exakt samma teknik som i gamla IBM Model M, fast helt nya då.
http://pckeyboard.com/page/category/UKBD
http://en.wikipedia.org/wiki/IBM_Model_M

Tack för tipset!
Men hittar inte så att man kan välja att det blir svensk layout på tangentborden, skulle behöva lite hjälp!
Något tangentbord därifrån du kan tipsa om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Jag har dock bara 2st SUN tgb´s för Su Ultra 5 maskiner.. å de har inte D-Sub ens.. någon specialare av PS/2 kontakt.

Det snackar inte PS/2-protokollet ... och jag har ingen aning om var man kan få tag på en adapter. Sun's tangentbord som kom efter snackade USB.
Förresten, Sun Type 5 är världens vackraste tangentbord tycker jag. (Jag har redan ett)

Skrivet av joshoa:

Gamla keytronics har jag slängt 100tals av på jobbet innan hysterin kring "mekaniska" tangentbord dök upp, jusst av anledningen att dom inte är mekaniska...

Jag drabbas av djup sorg varje gång jag hör en sådan historia. Förutom IBM Model M så är det rätt stor efterfrågan på just Key Tronic.
Innan jag gick över till tangentbord med Cherry-switchar så använde jag bara Key Tronic.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nawwe:

Tack för tipset!
Men hittar inte så att man kan välja att det blir svensk layout på tangentborden, skulle behöva lite hjälp!
Något tangentbord därifrån du kan tipsa om?

http://pckeyboard.com/page/KBDCFG/KBDCFG
Välj layout Finland Sweden, same same. Välj B/S gränsnitt för bucklingspring, USB är framtidssäkrast nu när vissa tillverkare valt att slopa PS/2 kontakten på Z77 till förmån av fler bildutgångar :/. Sen kanske personligt men USB kontakt är idiotsäker och hållbar till skillnad från PS/2 som gärna böjer pins :/. Ultra Classic höljet kör jag och är nöjd, synd bara att Buckling springs låter utav h-e, men det kanske är det som är charmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

http://pckeyboard.com/page/KBDCFG/KBDCFG
Välj layout Finland Sweden, same same. Välj B/S gränsnitt för bucklingspring, USB är framtidssäkrast nu när vissa tillverkare valt att slopa PS/2 kontakten på Z77 till förmån av fler bildutgångar :/. Sen kanske personligt men USB kontakt är idiotsäker och hållbar till skillnad från PS/2 som gärna böjer pins :/. Ultra Classic höljet kör jag och är nöjd, synd bara att Buckling springs låter utav h-e, men det kanske är det som är charmen.

Tack ännu en gång!

Men kan det bara vara svart och grått?
Jag vill helst ha hel grått!

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av nawwe:

Tack ännu en gång!

Men kan det bara vara svart och grått?
Jag vill helst ha hel grått!

Du kan ju välja Pearl/pearl i rullgardinen som är till höger på sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Det snackar inte PS/2-protokollet ... och jag har ingen aning om var man kan få tag på en adapter. Sun's tangentbord som kom efter snackade USB.
Förresten, Sun Type 5 är världens vackraste tangentbord tycker jag. (Jag har redan ett)

Jag drabbas av djup sorg varje gång jag hör en sådan historia. Förutom IBM Model M så är det rätt stor efterfrågan på just Key Tronic.
Innan jag gick över till tangentbord med Cherry-switchar så använde jag bara Key Tronic.

Keytronic´s tgb´s är de bästa bord jag någonsin har haft sen min första egen inköpta PC 1993.

jag har 2st Type 2 bord, men bara en dator till dem. har du kommit på något sätt att kunna använda ditt Type 2 bort?

bilde nedan Type 2c ink pekdon som kopplas in i tgb.

Edit:

Kunde inte låta bli å dra igång den

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Du kan ju välja Pearl/pearl i rullgardinen som är till höger på sidan.

Får börja leta lite ;p
Tack för hjälpen!

Permalänk
Avstängd

Har ett Dell AT 102w mekaniskt med svarta alps , kontakta via pm vid intresse