Permalänk
Medlem

AMD Phenom II X4 960T Hög volt?

Tja! Sitter nu med en Phenom II X4 960T och när jag kollar i Hwmonitor så pendlar Cpu-Vcore mellan 1.32-1.47V Är detta normalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boxpox:

Tja! Sitter nu med en Phenom II X4 960T och när jag kollar i Hwmonitor så pendlar Cpu-Vcore mellan 1.32-1.47V Är detta normalt?

Japp, när den klockar ner sig så sänker den även volten för att spara ström/lägre temp.
1.47 som max utan att man gjort något är normalt.

Permalänk

Min pendlade mellan 1.25 till 1.35 någon ting... Men dom här processorerna pallar en hel del volt så det är inga problem

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

Japp, när den klockar ner sig så sänker den även volten för att spara ström/lägre temp.
1.47 som max utan att man gjort något är normalt.

Skrivet av xfmimd:

Min pendlade mellan 1.25 till 1.35 någon ting... Men dom här processorerna pallar en hel del volt så det är inga problem

Okej. Har en till fråga om denna processor. Om man låser upp den till en 6-kärnig så står det i CPU-Z att dens TDP värde är 161W och i HW Monitor står det Powers package 177W - och när man kör den i x4 så är TDP i cpu-z 107W/ Hwmonitor Powers package 118W. Nu undrar jag om de förstnämnda värdena stämmer eller bara är en bugg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boxpox:

Okej. Har en till fråga om denna processor. Om man låser upp den till en 6-kärnig så står det i CPU-Z att dens TDP värde är 161W och i HW Monitor står det Powers package 177W - och när man kör den i x4 så är TDP i cpu-z 107W/ Hwmonitor Powers package 118W. Nu undrar jag om de förstnämnda värdena stämmer eller bara är en bugg?

Stämmer och stämmer... vad menar du med det egentligen? Kolla på värmen, bry dig inte om vad det står för TDP. Det är precis som det ska vara att det står 161W TDP om du låst upp den till x6 i all fall. Grattis till ett bra exemplar (vad gäller antal kärnor i alla fall)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

Stämmer och stämmer... vad menar du med det egentligen? Kolla på värmen, bry dig inte om vad det står för TDP. Det är precis som det ska vara att det står 161W TDP om du låst upp den till x6 i all fall. Grattis till ett bra exemplar (vad gäller antal kärnor i alla fall)

Tänkte bara för att det står att mitt moderkort klarar "bara" 140w cpu och om det nu stämmer att den drar 161w/177w så lär ju inte detta vara bra för moderkortet eller?

Permalänk
Skrivet av Boxpox:

Tänkte bara för att det står att mitt moderkort klarar "bara" 140w cpu och om det nu stämmer att den drar 161w/177w så lär ju inte detta vara bra för moderkortet eller?

tdp är ett värde för hur varm den blir, inte hur mycket ström den drar
om du ska öka mängden ström den drar får du öka det manuellt genom att ändra vcore

inte bara låsa upp fler kärnor

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

tdp är ett värde för hur varm den blir, inte hur mycket ström den drar
om du ska öka mängden ström den drar får du öka det manuellt genom att ändra vcore

inte bara låsa upp fler kärnor

så jag kan alltså kära processorn i X6 läge utan att det blir problem med strömförsörjningen från moderkortet?

Permalänk
Skrivet av Boxpox:

så jag kan alltså kära processorn i X6 läge utan att det blir problem med strömförsörjningen från moderkortet?

ja den slutsatsen kan du dra utifrån det jag skrev
däremot så kanske inte processorn fungerar stabilt, men det får du testa efter att du låst upp den
det gör du förslagsvis genom att köra detta program och hålla koll på temperaturen

låt programmet rulla ett bra tag för att utesluta att du får en blåskärm eller 4 timmar eller så, annars kan du bara låta den tugga i 20 minuter, se om du får blåskärm och sedan använda datorn som vanligt och se om det någonsin blir en blåskärm och först då ta tag i att arbeta på att göra processorn mer stabil
http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=103

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boxpox:

Tja! Sitter nu med en Phenom II X4 960T och när jag kollar i Hwmonitor så pendlar Cpu-Vcore mellan 1.32-1.47V Är detta normalt?

Det är normalt ifall Turbo Core är enable i bios. Min hoppade oxå upp och ner.
Men när jag satt den på disable så stannade volten på 1.32v
Hade ett moderkort förut som det var max 140W på, men jag kunde låsa upp min 960T X4 till en X6 och det funkade hur bra som helst.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Det är normalt ifall Turbo Core är enable i bios. Min hoppade oxå upp och ner.
Men när jag satt den på disable så stannade volten på 1.32v
Hade ett moderkort förut som det var max 140W på, men jag kunde låsa upp min 960T X4 till en X6 och det funkade hur bra som helst.

Okej , tack! Föressten, vad var de för moderkort du hade tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boxpox:

Okej , tack! Föressten, vad var de för moderkort du hade tidigare?

Jag hade ett Asrock 890GM Pro3 R2.0 AM3+.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Jag hade ett Asrock 890GM Pro3 R2.0 AM3+.

Såg att den hade en 8-pin ström för cpun. Är det dåligt eller blir det någon skillnad om man har 4-pin ström till cpun som jag har nu om man låser upp 2 kärnor?

Permalänk
Skrivet av Boxpox:

Såg att den hade en 8-pin ström för cpun. Är det dåligt eller blir det någon skillnad om man har 4-pin ström till cpun som jag har nu om man låser upp 2 kärnor?

Om du ska överklocka mycket så kanske, ja

MEN AMAGAD LÅS UPP BARA

Dold text
Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Om du ska låsa upp så kör med 8-pin helst.

Permalänk
Medlem

Vettefan hur jag skall göra alltså , vissa säger att det går bra och vissa inte. Nu var de ju också en som hade låst upp kärnorna med ett äldre moderkort än mitt. Men den hade 8-pins strömförsörjning. Som ni kanske märker så är jag väldigt "rädd" för att det skall hända nåt eftersom jag blåste min tidigare dator pga överklockning. Tror nog att jag skiter i detta

Permalänk
Medlem

Datorn går inte sönder av överklockning. Att sätta i 8-pin istället för 4-pin skadar inte moderkortet, bara om du ökar volten en massa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkk:

Datorn går inte sönder av överklockning. Att sätta i 8-pin istället för 4-pin skadar inte moderkortet, bara om du ökar volten en massa.

jag kan ju inte sätta 8-pin om jag har ett 4-pins moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boxpox:

jag kan ju inte sätta 8-pin om jag har ett 4-pins moderkort

Skrev inte i den posten att du var tvungen att sätta i 8-pin... Förklarade bara vad som är skadligt och inte. 4-pin kan göra den CPUn ostabil.

Edit: Men den går inte sönder för att den är ostabil, du behöver bara klocka ned den tills att den blir stabil.

Permalänk

lås upp du jag tror ditt moderkort klarar det
Jag låste upp en phenom II x2 550 c2@x4 på ett asrock n68-s3 UCC och det moderkortet har inte så kraftig ström försörjning
http://www.asrock.com/mb/overview.asp?model=n68-s3%20ucc

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Entusiast

Jag tror du har mer nytta av högre frekvens än två till kärnor om du känner att du behöver välja av dessa två ting...

Permalänk

Hej, jag har en snabb fråga bara.
Just nu ligger temps på cirka 44c idle, och 55c load, tänkte överklocka den och undrar ifall det är möjligt med det moderkortet jag har? Anledningen till att jag har så höga temps är att jag inte har ngn chassifläkt, och att mitt chassi är ganska dåligt med luftström, så ett nytt chassi ska fixas. Men tror ni jag kan komma upp till 3.4ghz med nuvarande fläkten, och en 120mm chassifläkt?

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk

Någon?

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk
Medlem

Det är bara multipel klocka, sätt den på x17 så är det 3400Mhz. Tempen borde inte bli så mycket annorlunda så länge du inte höjer volten till processorn.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Skrivet av Bredband:

Det är bara multipel klocka, sätt den på x17 så är det 3400Mhz. Tempen borde inte bli så mycket annorlunda så länge du inte höjer volten till processorn.

Men behöver jag höja volten för att få den stabil?

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk
Medlem

Troligtvis inte. Det är bara testa i Primr95

Jag kör min 960T i 3400mhz med 1.27v och det funkar hur bra som helst.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Tja! Har också en liten fråga ang. överklockning. Nu sitter jag på ett Asus M4A785TD-V-EVO moderkort och en Amd Phenom II X4 945. Jag vet att detta moderkort kanske inte är så lämpligt för hög överklockning osv men om jag överklockar min cpu så mycket som det går med standard volt dvs 1.35v, kan jag vara lugn då att ingenting går sönder? Har vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rydan19:

Tja! Har också en liten fråga ang. överklockning. Nu sitter jag på ett Asus M4A785TD-V-EVO moderkort och en Amd Phenom II X4 945. Jag vet att detta moderkort kanske inte är så lämpligt för hög överklockning osv men om jag överklockar min cpu så mycket som det går med standard volt dvs 1.35v, kan jag vara lugn då att ingenting går sönder? Har vattenkylning.

Vad jag har lärt mig så tar det ingen skada, jag brukar alltid ta reda på hur högt man kan klocka standard volten.
Vad har du för minnen?

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Vad jag har lärt mig så tar det ingen skada, jag brukar alltid ta reda på hur högt man kan klocka standard volten.
Vad har du för minnen?

8gb corsair vengeance 1600mhz

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ok, kom ihåg att ställa ner minnerna till 1333Mhz ifall du klockar ( Phenom II 945 har väl inte upplåst multipel). Annars kommer minnerna gå en bra bit över 1600Mhz då kanske det inte funkar så bra.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S