Framtidens bredband till allmännyttan i GBG

Permalänk
Medlem

Försökt läsa igenom tråden, men inte hittat vad jag letat efter eller missat det.

Har haft comhem 24/1mbit förut via kabelnätet, fick bra hastighet hela tiden.
Bytte för 2veckor sedan om ens det till comhem 100/100mbit i itux, framtidensbredband.se men det har vart ett skämt när jag testat hastigheten ända sedan dess.

via itux mättjänst ligger det riktigt i hastighet ~94-98 båda riktningarna, men bredbandskollen visar bara 2-10/82-94Mbit (alltså helt ok upp men fruktansvärt dåligt ner)
Vilket också märks med att ladda youtube klipp, mycket slöare än mitt gamla 24/1

Testat med två datorer och båda levererar liknande resultat, kör med kabel direkt från "mediaboxen" vid dörren till datorn ingenting i vägen, och också vart problem med irriterande stopp nattetid då man tvingas starta om "mediaboxen" men stoppen kanske de har fixat(väntar minst 2 veckor till innan jag tror på det)

Kvällens test med bredbanskollen.se = 6,19/86,15 (5 trådars mätning till Göteborg, bor ute på hisingen om det hjälper då jag sett lite om det tidigare i tråden)

några tips?

Ps. bara bredband via "mediaboxen" ingen telefon eller tv

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

När drog de in fiber i lägenheten? iTux verkar inte koppla igång nätet förens hela huset är anslutet...

Dock som jag fattat det har dt blivit fel om man får kabeln innan man kan beställa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pazzo:

Kvällens test med bredbanskollen.se = 6,19/86,15

Testade just och fick nästan samma, iTux, Bahnhof 100/100, Västra Frölunda... Något säger mig att nätet är underdimensionerat nerströms...

Edit: Jag vet att jag har haft bättre resultat i november, vilket får mig att undra om iTux helt enkelt inte har en backbone bred nog för att bära alla husen de kopplat på under senaste halvåret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pazzo:

Försökt läsa igenom tråden, men inte hittat vad jag letat efter eller missat det.

Har haft comhem 24/1mbit förut via kabelnätet, fick bra hastighet hela tiden.
Bytte för 2veckor sedan om ens det till comhem 100/100mbit i itux, framtidensbredband.se men det har vart ett skämt när jag testat hastigheten ända sedan dess.

via itux mättjänst ligger det riktigt i hastighet ~94-98 båda riktningarna, men bredbandskollen visar bara 2-10/82-94Mbit (alltså helt ok upp men fruktansvärt dåligt ner)
Vilket också märks med att ladda youtube klipp, mycket slöare än mitt gamla 24/1

Testat med två datorer och båda levererar liknande resultat, kör med kabel direkt från "mediaboxen" vid dörren till datorn ingenting i vägen, och också vart problem med irriterande stopp nattetid då man tvingas starta om "mediaboxen" men stoppen kanske de har fixat(väntar minst 2 veckor till innan jag tror på det)

Kvällens test med bredbanskollen.se = 6,19/86,15 (5 trådars mätning till Göteborg, bor ute på hisingen om det hjälper då jag sett lite om det tidigare i tråden)

några tips?

Ps. bara bredband via "mediaboxen" ingen telefon eller tv

Jag tycker att du OMEDELBART skall ångra din beställning. Det borde inte vara för sent.
Personligen skulle jag absolut inte ha valt Comhem. Vilken som helst av dom andra leverantörerna är bättre.
Som sagt, min personliga åsikt för vad den är värd, men fundera på det.

Permalänk

Jag hade Comhems bredband via kabel förut. Dyrt men det funkade bra. De flesta andra leverantörerna är billigare än Comhem. Jag valde Breband2 som funkar utmärkt. Hade lite otur med Netgear N600 router som var ett måndagsex. Har nu en Asus RT-N56u som funkar perfekt.

/P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xake:

Testade just och fick nästan samma, iTux, Bahnhof 100/100, Västra Frölunda... Något säger mig att nätet är underdimensionerat nerströms...

Edit: Jag vet att jag har haft bättre resultat i november, vilket får mig att undra om iTux helt enkelt inte har en backbone bred nog för att bära alla husen de kopplat på under senaste halvåret.

skulle ju INTE förvåna mig

Skrivet av sumsar:

Jag tycker att du OMEDELBART skall ångra din beställning. Det borde inte vara för sent.
Personligen skulle jag absolut inte ha valt Comhem. Vilken som helst av dom andra leverantörerna är bättre.
Som sagt, min personliga åsikt för vad den är värd, men fundera på det.

Håller med, men orkar inte lägga om email adresserna för en kort period, och som Xake säger verkar det ju inte vara lokalt till comhem utan nätet (underbart i dagens Sverige...)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tänkte jag skulle dela med mig av den konversation jag har haft med iTUX de senaste dagarna ang. varför de enligt plan driftsatta områdena (hela Masthugget) samt (vissa delar av Majorna) ännu inte är igång.
Jag passade även på att fråga om kapacitetsproblem som en del av er här har upplevt och fick lite intressant info om detta.

---------------

JAG
Jag undrar vad som är fel med fibern (Framtidens Bredband) i Masthugget och de delar av Majorna i Göteborg som skulle vart klara i måndags.
Jag har sedan i måndags ett nytt abonnemang med Bitcom men allt är stendött.
Detta gäller som sagt hela detta område och inte bara hos mig.
När kan jag räkna med att det skall fungera?
Abonnemanget hos min tidigare ISP upphör vid denna månads slut. Har ni löst problemen tills dess? Jag kan inte stå utan internetaccess.

iTUX
Kan bara beklaga att leveransen inte fungerar hem till dig!

Jag vet tyvärr att det finns ett antal siter i detta område som inte kunnat färdigställts då det har funnits asbests i de lokaler som vi skulle montera vår utrustning. Detta ligger tyvärr utanför våra ramar och AB Framtiden som är vår kund vet om detta och arbetar på att åtgärda dessa problem.

För att se om du är drabbad av dessa problem eller vad som är ditt fel så behöver jag lite mer information från dig.

Vilken adress bor du på samt i vilken Lgh?
Har du felanmält till din ISP?

JAG
Jag är mycket medveten om problemen som AB Framtiden/Familjebostäder har haft med asbest i Majorna. Jag har varit i kontakt med dem flera gånger under de senaste månaderna.
Jag bor dock i Masthugget, XXXXXXXXXX XX, XXXXX, lägenhet XXXXXXXXX och är m.a.o inte drabbad av dessa problem.

I hela Masthugget var den fysiska installationen av fibern klar för ett drygt halvår sedan.
Hela Masthugget samt de delar av Majorna som hittills är klara skulle lanserats den 16:e april, alltså i måndags.
Enligt iTUX egen information på portalen är min lägenhet ansluten och aktiv sedan i måndags.

Jag har sedan i måndags ett abonnemang hos Bitcom.
Jag har även felanmält till Bitcom men väljer att kontakta Er direkt då Bitcom fortfarande efter snart fyra dagar inte fått något besked från Er.
Bitcom ställer sig mycket frågande till det hela, då det enligt dem inte skulle vara möjligt för dem att aktivera mitt abonnemang om min lägenhet inte varit klar och aktiverad hos iTUX.

Jag vet att hela Masthugget samt de delar i Majorna som skulle varit klara, och som enligt Er egen information är klara faktiskt inte är det.
Jag har fått detta bekräftat från flera källor. I hela Masthugget samt de delar i Majorna som skulle vara aktiva nu är det stendött.

FX-dioden på Mediaboxarna som indikerar kontakt med nätet lyser inte. Detta gäller samtliga som jag varit i kontakt med.

iTUX
Jag kommer under morgondagen kontrollera huruvida din lägenhet är ansluten eller inte till vårt nät utifrån de förseningar som anmälts till oss.
Din Lgh kan givetvis ha en anslutning med fiber men kan tyvärr vara drabbad av att överliggande site har fått försening pga av problem med asbest.

Avseende kapacitet i vårt nät har jag svårt att se att vi inte skulle klara av att leverera önskvärt hastighet då det just nu inte finns några indikationer utifrån egna mätningar i nätet att det skulle vara problem med kapacitet.
Utifrån denna fråga får vi avvakta din uppkopplingen och se vilken hastighet du uppnår innan jag kan vidta vidare åtgärder för felsökning. Jag kan i detta fall endast svara på de delar som vi ansvarar för, dvs från slutkundsaccess till överlämningspunkt till respektive ISP.
Avseende totalt antal adresser i AB Framtiden så är de åtskilda både fysiskt och logisk och vi har kapacitet mätningar på samtliga interface och inga av dessa når över 50% av total kapacitet utifrån våra mätningar.

JAG
Först och främst, tack för ditt svar, jag ser fram emot att du kollar upp detta under morgondagen.
Efter att den planerade lanseringen i Februari sköts upp till den 16:e april så har detta datum varit informationen som alla kunder fått från både Er och Familjebostäder.
Detta exakta datum har gjort att jag och många med mig har sagt upp sina nuvarande abonnemang. Just för att inte stå utan uppkoppling i skarven valde jag att överlappa med ca två veckor.
Om nu trots allt inga lägenheter alls skulle vara anslutna överhuvudtaget i Masthugget eller Majorna, är det då inte konstigt att Vi på Er egen site får klar och tydlig information om att våra lägenheter faktiskt inte bara är anslutna utan
även "aktiverade"?

Jag fick den röda kabeln hemskickad i tisdags precis som alla andra jag talat med I Masthugget och även de delar av Majorna som betecknas som anslutna och klara.
Jag har även bekanta i delar av Majorna som inte är klara ännu och de är mycket riktigt inte heller markerade som anslutna på Er site och har inte heller fått några röda kablar.
Jag menar att det verkar trots all som att både Ni och Familjebostäder har haft full koll på vilka lägenheter som faktiskt skulle kopplas på den 16:e april.
Därför finner jag det mycket underligt att detta helt plötsligt skulle ha ändrats helt utan notis.

Vad kapaciteten avser så är det inga problem inom ert nät, det stämmer. De indikationer jag fått av redan anslutna kunder till diverse leverantörer i Framtidens Bredband är att när de gör mätningar emot Era egna servrar inom Ert nät på http://netrounds.com/itux/bbq/
så får de mycket riktigt normala resultat runt 80-95mbit både upp och ned. Men när de gör mätningar på den standardiserade bredbandskollen.se är resultatet endast 5-10mbit ned men 80-95mbit upp.
Detta skall tydligen successivt ha blivit sämre sedan november förra året. För mig är detta en tydlig indikation på att Ert backbone inte har hängt med.

Jag skulle uppskatta om du ville kolla upp detta. Visst jag kan felanmäla detta när jag väl är igång med min valda leverantör Bitcom. Men då sitter jag där med 18 månaders bindningstid och har en väldans massa otrevligheter att vänta i form av en konfliktsituation med Bitcom. Detta vill jag undvika.

Det är inte vad jag hade hoppats på med att gå från ADSL till fiber. Hoppas att du förstår min situation som slutkund.

iTUX
Din adressen är driftsatt enligt plan, dvs i måndags.
Jag har även varit i kontakt med våra tekniker som verifierar att de har access till switchen.
Detta tyder på att att det skulle vara en fel i fastighetsnätet då din FX lampa inte lyser.
Rutinen för detta är att vår 2-line (dit ISP felanmäler) kommer att eskalera detta fel till AB Framtiden som är ansvariga för fastighetsnätet.
Vet du status på dina grannars anslutning så att det inte har blivit en stort fel som drabbar hela trapphuset/fastigheten?
Tyvärr är detta en feltyp som ligger långt över acceptabel nivå och jag själv kan tyvärr inte bedömma hur långa dessa åtgärdstider är då det ligger utanför våra ramar.
Jag kommer att skicka en fråga till vår 2-line för att se om de har mer info.

Avseende din andra fundering så är svaret att vi inte har Backbone för anslutning mot våra tjänsteleverantörer.
Stadsnätet kommer in mot oss på en centralplats i Gbg där vi har två centrala routrar, en primär och en sekundär i reserv.
Till dessa routrar är respektive tjänsteleverantörer ansluten med anslutning på 1-10 gig beroende på deras önskemål/trafiklast/kundstock och således har vi inget Backbone för vidare transport om man bortser från vår centrala router. Jag vet att en av TL ökade sin hastighet nyligen då de haft problem med överlast.
Vår mätprobe finns placerad på samma plats som överlämning sker till tjänsteleverantörerna i syfte till att kunna mäta hastighet inom stadsnätet, detta för att kunna jämföra med ordinarie BBK. Som du säkert förstår kan vi inte ta ansvar för hur respektive TL hanterar trafiken efter denn överlämning.

JAG
Tack för att du jobbar på detta.
Som jag skrev så är läget som så att detta inte bara gäller mig utan ett 20-tal andra som precis som jag är driftsatta enligt plan.
Precis ALLA dessa personer har en FX diod som ej lyser. Alla dessa personer är geografiskt placerade över hela Masthugget (hela Masthugget är driftsatt enigt plan).
Men även flera personer på kilometeravstånd nere i Majorna sitter även de med mediaboxar utan lysande FX-dioder.
De personer jag menar i Majorna är personer i driftsatta områden.
Som jag skrev känner jag också personer i EJ driftsatta delar av Majorna som mycket riktigt ej heller är markerade som driftsatta enligt portalen och ej heller har fått den röda kabeln hemskickad.
Att alla dessa lägenheter skulle vara drabbade av något lokalt fel så som felsvetsad fiber i lägenheten eller strömlösa switchar i källaren tycker jag verkar ganska osannolikt.
Det kan inte vara annat än ett centralfel någonstans.

Skall jag tolka detta som att det är troligt att vi har fungerande nät i nästa vecka? Det borde ju inte vara så svårt att lösa ett centralt fel.

Anledningen till att jag vill veta detta så fort som möjligt är för att kunna förlänga mitt nuvarande ADSL-abonnemang som går ut i slutet av månaden.
Jag kan inte tigga och be om detta sista dagen.

...Väntar på svar

UPPDATERING 1:

Svar från iTUX
Ditt ärende har vidarebefordrats till entreprenören som skall åtgärda felet enligt nedan:
Det ligger en TT i portalen och är iväg skickat till Ramböll.
Senaste update:
"120417/Mla
Ärendet vidarebefordrat till entreprenören."

De har även idag bett Ramböll att prioritera ditt ärende.
Om jag skulle vara dig skulle jag nog säkra upp med ytterligare en vecka med ADSL om möjligt då jag inte kan lova att din anslutning är åtgärdad under nästa vecka.

Avseende vad som är fel är att det med största sannolikhet i fastighetsnätet då vi kommer åt din switch remote.
Då FX lampan endast indikerar att din CPE har kontakt med en switchport på lager 1 nivå tyder även detta på att felet ligger mellan anslutning till switchport och din CPE.
I samband med driftsättning så genomför våra tekniker även en kontroll att de har access ut från L2 nätet mot vår portal i syfte att kontrollera funktion.
Om det är som du beskriver ett det är ett stort antal som upplever samma fel så lutar det åt ett centralt fel i fastighetsnätet eller att man inte patchat in lägenheterna mot switcharna (vilket tyvärr hänt i några fall då det i vissa fall varit som så att fastighetsnätet inte varit klart när vi installerat switcharna och då uppgiften att patcha in lgh mot switch lagts över på de som drar fastighetsnätet).

Detta kommer att visa sig då fältteknikern kommer på plats för felsökning.

Trevlig Helg!

JAG
Jättetack för denna info samt att du högprioriterar ärendet. Jag får helt enkelt hålla tummarna här då.

Trevlig helg du med!

UPPDATERING 2:

Jag har precis blivit kontaktad av den servicefirma (PRIMÄR teknik) som iTUX lämnat ärendet till.
Felet har helt enkelt byggts in av entreprenörsfirman som byggde nätet för ett halvår sedan.
Förhoppningsvis är felet såpass enkelt som att samma typ av felkoppling gjorts på alla switchar i fastighetsnätet.
Jag har en tid bokad med servicefirman nu på måndag.

Men med tanke på att iTUX kommer åt switcharna remote så låter det ju som att firman som byggde nätet helt skippat att patcha lägenheterna.
Detta låter som något som kan ta tid att fixa på varje switch då det kanske måste verifieras i varje enskild lägenhet för att anses som slutkontrollerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sumsar:

Tack för rapporten! Jag håller tummarna för att detta leder till att även mitt nät börjar fungera snart.

Permalänk
Medlem

Så har man precis haft besök av PRIMÄR teknik som konstaterade fiberbrott.
När fibern drogs har dom gjort en alldeles för snäv sväng där fibern går in i den gamla telefon-kanalen vilket resulterat i att slangen vikt sig så att både den primära samt reservfibern gått av. Ja vad säger man...
Hade i alla fall tur. Dom kommer och blåser en ny fiber för mig i morgon. Efter det får man väl se hur det ligger till med switcharna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sumsar:

Så har man precis haft besök av PRIMÄR teknik som konstaterade fiberbrott.
När fibern drogs har dom gjort en alldeles för snäv sväng där fibern går in i den gamla telefon-kanalen vilket resulterat i att slangen vikt sig så att både den primära samt reservfibern gått av. Ja vad säger man...
Hade i alla fall tur. Dom kommer och blåser en ny fiber för mig i morgon. Efter det får man väl se hur det ligger till med switcharna.

Ajdå. Man får hoppas att det inte är avbruten fiber som är problemet hos alla i Masthugget och Majorna

Permalänk
Medlem
Skrivet av hplss:

Ajdå. Man får hoppas att det inte är avbruten fiber som är problemet hos alla i Masthugget och Majorna

Kolla med grannar på gården om dom har släckta FX-dioder.
"PRIMÄR teknik" säger att dom varit ute på en hel del ställen med just bruten fiber p.g.a slarvig installation.
Allt eftersom fler börjar göra beställningar kommer nog väntetiderna på service att bli längre.

Enligt Familjebostäder har dom fått rapporter från flera adresser i Majorna om att det fungerar.
Det är nog inte otroligt att du sitter men bruten fiber du med. Kan vara idé att felanmäla om du inte redan har gjort det.

Permalänk
Medlem

Idag var "PRIMÄR teknik" här och blåste ny fiber så nu är allt fixat och klart. Riktigt snabbt jobbat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sumsar:

Idag var "PRIMÄR teknik" här och blåste ny fiber så nu är allt fixat och klart. Riktigt snabbt jobbat.

Det var alltså det enda problemet, och internet fungerar nu hos dig?
Jag har i alla fall felanmält i går kväll, så får vi se vad som händer här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hplss:

Det var alltså det enda problemet, och internet fungerar nu hos dig?
Jag har i alla fall felanmält i går kväll, så får vi se vad som händer här.

Yep Det verkar som de inte "glömt" patcha lägenheterna trots allt.
Jag har kollat hos två andra personer i Masthugget med släckt FX-diod där det fungerar hos grannarna.
Det lutar nog åt att de har knas på fibern också.

Jag tutar och kör med Bitcom, får ut 94ned/72upp, svarstid 4ms. Riktigt bra tycker jag.

Permalänk
Medlem

Något måste ha hänt de senaste dagarna. Jag har haft lite knepig hastighet på min lina senaste veckan ~10mbit in, fullt ös ut. Så jag hade tankar på att ikväll koppla upp mig direkt mot den vita lådan, göra ett hastighetstest, och med de resultaten höra av mig till bahnhof. Slapp dock, eftersom jag nu har

Citat:

Nedladdning 93.8 Mbit/s
Uppladdning 91.9 Mbit/s
TCP Ping 10.3 ms
ICMP Ping 0.7 ms, 0% förlust

Vilket för 100/100 ändå måste anses acceptabelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xake:

Något måste ha hänt de senaste dagarna. Jag har haft lite knepig hastighet på min lina senaste veckan ~10mbit in, fullt ös ut. Så jag hade tankar på att ikväll koppla upp mig direkt mot den vita lådan, göra ett hastighetstest, och med de resultaten höra av mig till bahnhof. Slapp dock, eftersom jag nu har

Vilket för 100/100 ändå måste anses acceptabelt.

Roligt för dig och att det löste sig i masthugget, men här sitter man fortfarande med 5/85 istället för 100/100 (eller 85/85) och ingenting nytt att rapportera...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pazzo:

Roligt för dig och att det löste sig i masthugget, men här sitter man fortfarande med 5/85 istället för 100/100 (eller 85/85) och ingenting nytt att rapportera...

Här sitter man fortfarande med stendött bredband och surfar på mobilen i slowmotion i stället, min enda internetuppkoppling för närvarande.

Permalänk

Känns som att jag går mot strömmen här, beställde ComHem idag 100/100, Medium 8 favoriter och telefon. 12 mån bindning. 399/mån med 6 gratis månader. HDTV och telefonibox 101kr inkl frakt. Flyttade bara över mina ADSL abb till fiber så slapp uppsägnings tid på dem. Skall bli intressant på tisdag när det kickar igång. Känns som en bra deal iaf. Speciellt mot vad jag betalar idag för samma fast med 10/1 lina.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffeboffe:

Känns som att jag går mot strömmen här, beställde ComHem idag 100/100, Medium 8 favoriter och telefon. 12 mån bindning. 399/mån med 6 gratis månader. HDTV och telefonibox 101kr inkl frakt. Flyttade bara över mina ADSL abb till fiber så slapp uppsägnings tid på dem. Skall bli intressant på tisdag när det kickar igång. Känns som en bra deal iaf. Speciellt mot vad jag betalar idag för samma fast med 10/1 lina.

Skickades från m.sweclockers.com

Beror väl snarare på att ifall man vill ha TV med i det hela finns det bara Tele2 och Comhem...
Förvisso kan jag inte uttala mig om Comhem riktigt på stadsnät, detta mest för att de problemen de jag känner som haft Comhem har råkat ut för verkar oftare relaterade till deras DSL-nät och/eller modemet/routern till detta...

Permalänk
Skrivet av Xake:

Beror väl snarare på att ifall man vill ha TV med i det hela finns det bara Tele2 och Comhem...
Förvisso kan jag inte uttala mig om Comhem riktigt på stadsnät, detta mest för att de problemen de jag känner som haft Comhem har råkat ut för verkar oftare relaterade till deras DSL-nät och/eller modemet/routern till detta...

Under de år som jag hade comhem som ISP så fungerade det alldeles ypperligt så länge det inte var någon överbelastning i mitt närområde. När väl comhem hade åtgärdat det så kunde jag faktiskt ladda hem saker 1-2 Megabyte/sek snabbare (via kabel-internet alltså) än jag kan nu med Bahnhofs 100Mbit tjänst. Mao jag tror att comhem fungerar precis lika bra som tex Bahnhof.

stoffeboffe: Kan du inte köra ett hastighets-test på bredbandskollen? Jag gissar på att du får i princip samma värden (95/85) som jag trots att jag kör bahnhof nu.

Permalänk
Skrivet av Xake:

Beror väl snarare på att ifall man vill ha TV med i det hela finns det bara Tele2 och Comhem...
Förvisso kan jag inte uttala mig om Comhem riktigt på stadsnät, detta mest för att de problemen de jag känner som haft Comhem har råkat ut för verkar oftare relaterade till deras DSL-nät och/eller modemet/routern till detta...

Jag har faktiskt inte haft några som helst problem med ComHems tjänster under den tid jag varit kund, kanske 5 år. Nätet har varit nere kanske MAX 10h, vad jag kan komma ihåg.

Sen har jag oftast fått strax över de 10mbit/s som jag har, så jag har varit nöjd.

Återstår att se hur fiber-delen sköter sig.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Skrivet av frostfield:

Under de år som jag hade comhem som ISP så fungerade det alldeles ypperligt så länge det inte var någon överbelastning i mitt närområde. När väl comhem hade åtgärdat det så kunde jag faktiskt ladda hem saker 1-2 Megabyte/sek snabbare (via kabel-internet alltså) än jag kan nu med Bahnhofs 100Mbit tjänst. Mao jag tror att comhem fungerar precis lika bra som tex Bahnhof.

stoffeboffe: Kan du inte köra ett hastighets-test på bredbandskollen? Jag gissar på att du får i princip samma värden (95/85) som jag trots att jag kör bahnhof nu.

Absolut, det skall kicka igång imorgon så återkommer med skärmdump då.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Skrivet av stoffeboffe:

Absolut, det skall kicka igång imorgon så återkommer med skärmdump då.

Imorgon? Beställde du inte via portalen? Mitt var igång på 10 minuter....

Permalänk
Skrivet av frostfield:

Imorgon? Beställde du inte via portalen? Mitt var igång på 10 minuter....

Iom att jag ville byta från ADSL till fiber och var tvungen att avsluta mina gamla abbonemang så ringde jag till Comhem och vi kom överrens om 1/5 med tanke på att det är ny månad.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

Jag har inte orkat läsa igenom hela tråden, så jag ber om ursäkt om tips ang. vad man ska välja för leverantör redan har avhandlats...
Sedan jag flytta till ny LGH (i samma område) så har Bredbandsbolaget inte kunnat leverera och då jag fått den röda kabeln med posten för en tid sedan funderar jag på att avsluta abonnemanget hos bredbandsbolaget och köra på fiber istället. Jag vet dock inte vad man ska välja.

Även om jag går i tankarna att köra på 100/100 så är väl inte hastigheten det allra viktigaste utan stabiliteten är ju det väger tyngst. Därtill får det inte finnas några hinder att köra egen webserver (det är väl knappast någon som inte tillåter detta numera?) och det är himla käckt om det går att välja till fast IP.
Tänker flytta över den fasta telefonen hit åxå, men att ha TV via bredbandet är inte nödvändigt (även om det kanske skulle finnas möjlighet att välja till några kanaler som jag skulle vilja ha, utöver comhems grundutbud).
Jag har mobiltelefoni via Tele2, om det finns något fördel med det, om man skulle välja Tele2...

Av de företag man kan välja bland har jag själv erfarenhet av Tele2 och Comhem, men båda är LÅNGT tillbaka i tiden. Comhem var då riktigt usla, medan Tele2 var okej. Det enda andra företaget jag hört något om är Banhof, men det har främst varit i diskussioner om integritet osv, vilket jag inte är SÅ angelägen om.

Vad hade ni valt?

(Jag bor i Frölunda, om det spelar roll.)

Permalänk
Avstängd

dumbo: bahnhof 100/100

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Även om jag går i tankarna att köra på 100/100 så är väl inte hastigheten det allra viktigaste utan stabiliteten är ju det väger tyngst. Därtill får det inte finnas några hinder att köra egen webserver (det är väl knappast någon som inte tillåter detta numera?) och det är himla käckt om det går att välja till fast IP.
Tänker flytta över den fasta telefonen hit åxå, men att ha TV via bredbandet är inte nödvändigt (även om det kanske skulle finnas möjlighet att välja till några kanaler som jag skulle vilja ha, utöver comhems grundutbud).

Vad hade ni valt?

Jag kör med Bitcom då bara de kan erbjuda fast IP.
Jag har iofs bara haft dem i en vecka, men än så länge fungerar allt som väntat och det känns mycket stabilt.
Kundtjänst/Support svarar omgående i telefon och är väldigt kunniga och trevliga jämfört med tidigare erfarenheter av andra leverantörer.
Inga spärrade portar och liknande restriktioner som många andra leverantörer t.ex Bahnhof kör med.

Bitcom erbjuder telefoni, men den kan jag inte orda om då jag har annan telefonileverantör.
Vad det gäller TV vet jag inte, men Canal Digital är inblandade som ägare så jag antar att man kan kanske kan få ihop något paketpris.
Fnv kör jag TV med Comhem 8 favoriter och så länge det erbjuds via coax hänger jag nog kvar där ett tag till.

Jag rekommenderar utan tvekan Bitcom för bredband.

Permalänk
Skrivet av frostfield:

Imorgon? Beställde du inte via portalen? Mitt var igång på 10 minuter....

96.53 ner och 9.30 upp på 100/10, mot gbg servern med 7 ms svarstid. Äterkommer med resultat för 100/100 när dom får till det. Stular som vanligt med deras kundtjänst, "bara" ringt dom 5 ggr och det är fortfrande inte rätt med hastigheter, uppsägningstider och bindningstid. Klåpare.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

Bra att det finns en tråd för detta! Och det känns skönt att det fungerar för de flesta om inte alla. Jag sade precis upp mitt nuvarande abonnemang och tänkte snart beställa 100/100 från, ja det har jag inte riktigt bestämt ännu. Men det står mellan Bahnhof och Bitcom tror jag. Bitcom har ju statiskt ip vilket inte är helt fel!

Dock har jag just nu comhem via kabel-tv och det har fungerat RIKTIGT bra. Jag får alltid bättre hastigheter än jag borde (har peakat på 120Mbit upp och 15 ner)... Men nu när man får fiber kommer det ju såklart vara en helt annan belastning om nätet så jag skulle ödmjukt vilja be Ni som redan har valt att göra lite tester..

Typ mäta hastighet och ping en vardag 10-12, 15-17, 19-21 och en helg på 12-14, 17-19 och 21-23, gärna till olika leverantörer/mätservrar d.v.s. inte bara i Sverige mot bredbands kollen utan också via typ: http://www.speedtest.net/ och köpenhamn o.s.v. och nämn sedan var i nätet ni bor... Jag kan tänka mig att det är väldigt många som skulle vara intresserade av denna statistiken.. Har diskuterat med flera där jag bor och nästan ingen har bestämt sig ännu. Om vi alla går ihop och gör detta kommer vi få ett väldigt bra underlag när vi i framtiden kommer behöva tampas med elaka supporttekniker(händer ju alltid!?).

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

PRIMÄR teknik var här alldeles nyss och felsökte, och efter dryga två veckor med stendött bredband fungerar allt nu äntligen!