Permalänk
Medlem

Mionix Naos 5000+ vilken musmatta?

Har tidigare aldrig brytt mig om det där med musmattor och kör just nu någon tygvariant med en silikonkudde som handledsstöd (som jag snott på jobbet) men funderade på att testa något mer åt gaminghållet. Sen tänkte jag uppgradera min Razer Copperhead till något annat och efter att ha kikat på CDON så är det bara två kandidater som känns intressanta - Razer Deathadder och Naos 5000. Hade naturligtvis gärna kört på Naosen men tyvärr verkar många ha varierande problem med musen och då den ändå kostar en slant är det ju lite riskfyllt men men...

Min fråga är om någon har ett tips på en bra musmatta av plast som passar Naos 5000?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Vad menar du med plast.

En del av dem här mattorna finns även i vissa butiker annars är det nog beställning direkt från produktens hemsida som gäller.
http://www.func.net/
http://www.corporate.qpad.se/modules/news/ scrolla ner så hittar du musmattorna
http://steelseries.com/products/surfaces
http://store.razerzone.com/store/razerusa/en_IE/DisplayCatego...
http://www.aceofsweden.com/ace/mousepad.html

Permalänk
Medlem

Jag har en Naos 5000 och använder mig av Steelseries 9HD. Det fungerar fint tycker jag. Musmattan får 9/10 av Mionix egen "Surface quality analyzer" som följer med mjukvaran. Jag är ingen gamer dock, så jag kan inte uttala mig hur väl kombinationen fungerar till det.

Permalänk
Medlem

Kör Mionix ailoth som jag köpte billigt på ginza.se http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=376095

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Jag kör mionix egna propus 380. Den fungerar perfekt, alla andra tygmattor som jag testat har avläsningen inte varit perfekt på och den har släpat efter vid snabba drag. men nån hård matta bör fungera perfekt.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Vad menar du med plast.

Är inte musmattan av tyg är den väl av hårdplast eller rentav någon metall?
Tack för länkarna dock.

Skrivet av SevenFour:

Jag har en Naos 5000 och använder mig av Steelseries 9HD. Det fungerar fint tycker jag. Musmattan får 9/10 av Mionix egen "Surface quality analyzer" som följer med mjukvaran. Jag är ingen gamer dock, så jag kan inte uttala mig hur väl kombinationen fungerar till det.

Jag är väl ingen superseriös gamer jag heller Denna verkar faktiskt rätt ok (förutom den vita loggan men det får man leva med).

Skrivet av zeleni:

Kör Mionix ailoth som jag köpte billigt på ginza.se http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=376095

Denna var riktigt fin!

Skrivet av Oggaaaa:

Jag kör mionix egna propus 380. Den fungerar perfekt, alla andra tygmattor som jag testat har avläsningen inte varit perfekt på och den har släpat efter vid snabba drag. men nån hård matta bör fungera perfekt.

Tittade på den men den var ruskigt dyr

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Nu förstår jag vad du menar.

Själv kör jag med QPAD CT small vit ihop med MS 3.0 Intellimouse. Spelar inte längre däremot är det en sjukt bra kombination.

Permalänk
Medlem

Jag kör med en naos 5000 på en QPAD CT Large Svart. Fungerar alldeles utmärkt.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Naos 5000 använder jag på både Steelseries 5C och Zowie g-tf spawn utan problem.

Ända felet me musen hittils e mjukvaran som vägrar spara inställningar. Sparar en sak, crashar. Startar om programmet, ingen skillnad. Ända som funkar för mej e å starta om hela datorn och sen ändra på 1 sak till and repeat. Handlar om DPI ändringar då alltså. Färger å extra skit som macros verkar funka.

Edit: Grävde fram Steelpad SS samt Roccat Sota. Båda funkar.

Permalänk
Medlem

Jag har en Steelseries-matta i tyg, och den är totalt värdelös ihop med min Naos 5000.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Jag har en Steelseries-matta i tyg, och den är totalt värdelös ihop med min Naos 5000.

Har du provat ändra lift distance och polling rate? Nån skillnad alls?

Permalänk
Avstängd

Jag rekommenderar en "hård" musmatta med plastyta. Hade förut en Razer Goliathus i tyg, men efter ett tag så blev den svarta färgen lite gråaktig, där jag hade dragit med musen. Ytan blev också lite "segare" och grövre än den fina, svarta, glidiga yta som fanns förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Jag har en Steelseries-matta i tyg, och den är totalt värdelös ihop med min Naos 5000.

kan tyvärr inte hålla med här, kör med en steelseries tygmatta (QcK+ Sk Edition) och en Naos 5000 och det är oslagbart imo!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Blev en SteelSeries QcK Mini
Kollade reviews om Mionix mattor men de verkade sådär (plus att de tydligen stank de första dagarna).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Kör Mionix ailoth som jag köpte billigt på ginza.se http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=376095

Kan verkligen instämma här.
Jag spelade förr en jäkla massa FPS spel och nötte ut musmattor på löpande band. Har en hel hög av alla möjliga hårda plastmattor som alla slitits ut.
De har naturligtvis inte blivit obrukbara, men även en liten nötning kan sabba känslan och precisionen totalt när det gäller FPS spel.

Var länge skeptisk till tygmattor och testade ett par vanliga sådana och de verkade sabba snabbheten en hel del. Friktionen blev för hög.
Mionix Alioth 400 var dock en tygmatta som faktiskt både hade tillräckligt låg friktion och samtidigt bevarade stabiliteten som finns i tygmattor.
Så den har jag haft sedan jag köpte den för 1-2 år sedan.
Den får rätt låg score i musens egen analyzer jämfört med plastmattorna, men såvitt jag kan märka känns den bättre på alla sätt.

Dock är själva mattan inte helt lätt att hitta i någon butik, så det är antagligen nätet som gäller då.

Skrivet av Albinsson:

Jag har en Steelseries-matta i tyg, och den är totalt värdelös ihop med min Naos 5000.

Kan hålla med om att den tygmattan inte fungerar något vidare. Den är billig, visst, men den fungerar inget vidare om man har behov av att göra snabba rörelser. Det känns segt på något sätt.
Alioth är överlägsen den mattan enligt mig.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Blev en SteelSeries QcK Mini
Kollade reviews om Mionix mattor men de verkade sådär (plus att de tydligen stank de första dagarna).

Hur fungerar de båda ihop?

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Hur fungerar de båda ihop?

Tycker de fungerar bra ihop Även om SQUAT säger att mattan är sådär bra men att min superslitna matta jag snodde från mitt förra jobb är bättre

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

kör naos 5000 med en Qpad heaton medium och glider huuur bra som hellst, enda nackedelen är väll att glidzen slits ut snabbt så köp ett par extra förövrigt så funkar musen felfritt

Visa signatur

NZXT Switch 810 | Corsair AX 1200W 80+ Gold | GTX 680 4096 mb| i7 2600k 4,4 ghz | Crucial SSD m4 256GB | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm | ASRock Fatal1ty Z77 |

skulle man vilja ha :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tycker de fungerar bra ihop Även om SQUAT säger att mattan är sådär bra men att min superslitna matta jag snodde från mitt förra jobb är bättre

Tack för svaret.

Jag beställde en Steelseries Diablo-matta, den borde ju vara nästan identisk. Ska bli spännande

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Tack för svaret.

Jag beställde en Steelseries Diablo-matta, den borde ju vara nästan identisk. Ska bli spännande

Det kommer att bli bra. Det glider perfekt nu och musen känns perfekt i handen

Fick förövrigt en ny firmware att testa (musen stängs inte av när datorn stängs av).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Idag fick jag hem min nya musmatta. Problemet är att musen fortfarande hoppar lite som den vill vid små, fina rörelser.

Ska en mus för nästan 800 kr göra så? Skandal.

Edit: Okej, efter två dagars testade fram och tillbaka har jag kommit fram till en sak; musen är totalt värdelös! Den sämsta mus jag nånsin ägt. Visst, den är väldigt bekväm, men det faller liksom på att man inte ens kan träffa rätt på ikonerna man ska klicka på. Nu har jag testat med tre olika steelseries-musmattor, ingen av dem fungerar.

Så jag vill utfärda en varning till er som ens funderar på att köpa den.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Idag fick jag hem min nya musmatta. Problemet är att musen fortfarande hoppar lite som den vill vid små, fina rörelser.

Ska en mus för nästan 800 kr göra så? Skandal.

Edit: Okej, efter två dagars testade fram och tillbaka har jag kommit fram till en sak; musen är totalt värdelös! Den sämsta mus jag nånsin ägt. Visst, den är väldigt bekväm, men det faller liksom på att man inte ens kan träffa rätt på ikonerna man ska klicka på. Nu har jag testat med tre olika steelseries-musmattor, ingen av dem fungerar.

Så jag vill utfärda en varning till er som ens funderar på att köpa den.

Det där låter väldigt konstigt.
Min har fungerat utmärkt på varenda musmatta jag testat och det är rätt många.
Antingen har du fått något defekt måndagsexemplar eller så är det någon inställning som är underlig.
Du har inte råkat sätta "lift distance" till lägsta eller något sådant ? Det kan jag tänka mig att det skulle kunna ge sådana effekter som du beskriver.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Det där låter väldigt konstigt.
Min har fungerat utmärkt på varenda musmatta jag testat och det är rätt många.
Antingen har du fått något defekt måndagsexemplar eller så är det någon inställning som är underlig.
Du har inte råkat sätta "lift distance" till lägsta eller något sådant ? Det kan jag tänka mig att det skulle kunna ge sådana effekter som du beskriver.

Jag har testat alla möjliga inställningar, samt default. Ingenting fungerar, tyvärr.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk

Kör en naos 3200 med razer megasome, funkar utmärk!

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Det verkar uppenbarligen vara en väldigt skillnad mellan olika exemplar av naosen.
Man får hoppas att Mionix skärper till sig och gör sina produkter mer gedigna och pålitliga i framtiden.
För i grunden tycker jag det finns mycket bra att säga om musen.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.