Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week

Vad är mest värt, 2500k, 2700k, eller vänta på Ivy Bridge?

Permalänk
Medlem

Vad är mest värt, 2500k, 2700k, eller vänta på Ivy Bridge?

Hej, ska skaffa ny dator och funderar på processorn. Har hittills tänkt en 2500k i5, men nu har CDON sänkt priset på 2700k i7 till 2 080 kronor, vilket får mig att fundera på vad som är mest värt? Kommer använda datorn till lite allt möjligt som inte kräver jättemycket, men det ska ändå flyta på ordentligt.

Eller är det bättre att vänta på Ivy Bridge?

Tacksam för svar.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem

skulle köpt en i7 2700k utan och tveka för det priset!

Permalänk
Medlem

Om du inte ska använda datorn till särskilt krävande saker är väl 2500k ändå ett bättre val. Dom pengarna du sparar kanske du ska lägga på en CPU kylare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 2500k @ 4400MHz - Asus Maximus Gene IV - Noctua U12P - 8gb Corsair Vengence - EVGA 560Ti SOC - Corsair F60 - FD Define mini - Corsair 650W - BengQ E2400HD

Permalänk
Medlem

i7 2700k är fruktansvärt prisvärt för det priset. Ivy Bridge ser ju ut att bli ganska dyr tyvärr.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

2550k finns ju för 1400 om du inte behöver integrerad grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

i7 2700k är fruktansvärt prisvärt för det priset. Ivy Bridge ser ju ut att bli ganska dyr tyvärr.

Jo, ag kände väl också så. Kanske inte behöver 2700k, men för den lilla prisskillnaden kan man lika gärna slå till.

Skrivet av Irrationell:

2550k finns ju för 1400 om du inte behöver integrerad grafik.

Skillnaden mellan 2500k och 2550k är alltså grafiken och 0,1GHz?
Nu kommer väl de dumma frågorna, då eftersom jag inte kan ett skit om moderkort. Det moderkortet jag har tänkt skaffa är det här:
http://www.inet.se/produkt/1902104/msi-z68a-gd55-g3-rev-b3
men det kräver en processor med integrerad grafik, men det kanske bara är för att få bildutgångarna att fungera? Annars kan jag givetvis ta ett annat moderkort, men jag har som sagt ingen aning om vilket i så fall.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem

Skall du köra 2 grafikkort? Annars behöver du inte 2 PCI-Express, och således kan du ta ett billigare kort med bara en PCI-E plats, bara ett litet vänligt råd Skall du köra med ett grafikkort kan du ta 2550K, skall du inte ha det måste du ha en processor med inbyggd grafik, såsom 2500k.

Visa signatur

Inte sänt från min Sony Ericsson K530i

Permalänk
Medlem

i7 2700k utan tvekan, har en sådan och är jätte nöjd.

Visa signatur

MOBO:Asus MAXIMUS V GENE CPU:i7 2700k (H100), GPU:ASUS GTX 680, RAM:Corsair 16gb 1600mhz, SSD:830 256gb + 64gb,
HDD:F3 1tb, Chassi:Arc mini, PSU:Newton R2 650w.

Permalänk
Inaktiv

i5 + en ssd ett bättre val?

men klart har du pengar att sätta sprätt på så visst

Permalänk
Medlem

Det går tyvärr inte att beställa 2550K, tro mig jag har försökt

Permalänk
Medlem

Jag vill bara referera till min tråd:

Det vi kom fram till, Köp 2700k nu, får vi sen reda på måndag att 3570k spöar 2700k med hästlängder, ja då är det bara att ta till ångerrätten

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk

Jag lånar tråden lite, jag ska inköpa nya delar väldigt snart, dock undrar jag nu om det verkligen är värt att köpa en 2700k över en 2500k, när jag endast planerar att spela och skriva saker i word, ingen rendering eller programmering.

Permalänk
Skrivet av JohanLoveNilsson:

Jag lånar tråden lite, jag ska inköpa nya delar väldigt snart, dock undrar jag nu om det verkligen är värt att köpa en 2700k över en 2500k, när jag endast planerar att spela och skriva saker i word, ingen rendering eller programmering.

Tycker inte att det vore värt.

Skrivet av husqvarnaff:

Jo, ag kände väl också så. Kanske inte behöver 2700k, men för den lilla prisskillnaden kan man lika gärna slå till.

Skillnaden mellan 2500k och 2550k är alltså grafiken och 0,1GHz?
Nu kommer väl de dumma frågorna, då eftersom jag inte kan ett skit om moderkort. Det moderkortet jag har tänkt skaffa är det här:
men det kräver en processor med integrerad grafik, men det kanske bara är för att få bildutgångarna att fungera? Annars kan jag givetvis ta ett annat moderkort, men jag har som sagt ingen aning om vilket i så fall.

Det är bara om du tänkt använda integrerad grafik som moderkortet kräver det. Kan vara trevligt att ha men om du vet med dig att du kommer att spela på den de närmsta två/tre åren kommer du ju ändå ha ett separat grafikkort.

2700k är väldigt prisvärd på 2100kr rent objektivt, men tänk efter riktigt noga om du verkligen behöver den. För spel är 2500k lika bra som 2700k och du kommer inte uppleva mer flyt i webläsare / windows / multitasking med 2700k. Det gör skillnad först när du t.ex. packar upp eller komprimerar stora .zip-arkiv, redigerar video, kör extrem multitasking, virtuella maskiner, gör server modell större etc.

Om du inte behöver 2700k är ju t.om. en i5 2500k kring 2050kr "mer prisvärd" i förhållande till behov även om den rent objektivt vore ett rån.

Permalänk
Medlem

2700k är snabbare än 2500k, punkt.
Om det är värt det är helt upp till dig, om du t.ex måste köpa ett grafikkort av budgetmodell för att få in en 2700k i bygget är kanske 2500k ett bättre val då den totala prestandan blir bättre.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt 2500k och en SSD som OS hårdisk. Det hade gett mer än en 2700k.
Dessutom behåller du ssdn efter du eventuellt uppgraderar andra saker.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Det blir nog i7 bara för att jag kommer ångra mig annars (jag funkar så), men funkar detta moderkortet då, eller bör man ta något annat?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Även jag slår ett slag för 2500k, såvida du inte tänker sitta och bencha datorn med syntetiska tester som ändå inte ger någonting. Lägg pengarna som blir över på en SSD istället.

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk

Ja, återigen, +1 på ovanstående.

Vad man måste förstå är att 2700k inte är en "snabbare" processor, utan en processor som klarar av att hantera mer data samtidigt. I vissa fall är detta samma sak som "snabbare" men det kräver att programmet man kör klarar av att distribuera informationen på ett sådant sätt att processorn kan matas till fullt, vilket sällan är fallet för många "normalanvändare" eller framförallt gamers. Det finns också fall där framförallt hårddisken inte hänger med processorn, och där inte ens 2500k matas fullt trots att programmet gärna skulle vilja det.

När man sedan talar om multitasking är det heller inte spotify + spel + webläsare som menas, detta kan man göra på en tvåkärnig i3 utan problem.

Permalänk
Skrivet av frankof:

2700k är snabbare än 2500k, punkt.
Om det är värt det är helt upp till dig, om du t.ex måste köpa ett grafikkort av budgetmodell för att få in en 2700k i bygget är kanske 2500k ett bättre val då den totala prestandan blir bättre.

Är inte detta endast på grund av att multiplyern är högre vid stock? Alltså efter överklocknings, strunt samma?

Permalänk

Är inte detta endast på grund av att multiplyern är högre vid stock? Alltså efter överklocknings, strunt samma?

Jo, precis. Däremot skiljer sig i7 och i5 på så sätt att i7 stödjer hyperthreading, alltså 8 trådar på 4 kärnor medan i5 enbart klarar 4 trådar 4 kärnor. Kan programmet skicka instruktioner till 8 trådar samtidigt på ett effektivt sätt samt ge en konstant maxbelastning så är skillnaden i utfört arbete teoretiskt sätt väldigt väldigt stor (dock långt under dubbla hastigheten).

Permalänk
Skrivet av Irrationell:

Jo, precis. Däremot skiljer sig i7 och i5 på så sätt att i7 stödjer hyperthreading, alltså 8 trådar på 4 kärnor medan i5 enbart klarar 4 trådar 4 kärnor. Kan programmet skicka instruktioner till 8 trådar samtidigt på ett effektivt sätt samt ge en konstant maxbelastning så är skillnaden i utfört arbete teoretiskt sätt väldigt väldigt stor (dock långt under dubbla hastigheten).

Jo detta har jag förstått, men någon poängterade den högre hertzen, vilken verkar vara smärre obetydlig. Men men, har bestämt mig för att det inte är lönt med 300 kronor extra för något jag inte behöver, spelar och surfar bara.

Permalänk
Medlem

Sitter redo att beställa nu, men vill ha svar på det här: Kommer moderkortet funka oavsett om det blir 2500k eller 2700k, och om det gör det: ska man ta det eller finns det mer prisvärda?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av husqvarnaff:

Sitter redo att beställa nu, men vill ha svar på det här: Kommer moderkortet funka oavsett om det blir 2500k eller 2700k, och om det gör det: ska man ta det eller finns det mer prisvärda?

Moderkortet kommer att funka och i den prisklassen är alla ungefär lika prisvärda men kan erbjuda lite olika funktioner. Det finns inga klara alternativ utan du får helt enkelt läsa på om hur många usb-portar som finns, hur bios ser ut, om du behöver SLI eller inte etc.

Grundchecklistan är:
Hyfsat stora heatsinks på VRM: Check
USB 3: Check
Sata 6: Check
SLI-/CF-stöd: Check
Inga massiva felrapporter: Check
Garanti: Check

Det är ungefär på den nivån. Själv gillar jag inte blå färg och skulle därför valt asrock eller dylikt.
Ett alternativ vore ju att gå direkt på z77 då de är lite nyare och skall vara bakåtkompatibla med din processor. De erbjuder ingenting nytt som är riktigt relevant men om man av någon anledning skulle få för sig att byta till en Ivy processor så kommer de sannolikt fungera bättre även om z68 är kompatibelt.

Permalänk
Medlem

för det mesta så är det så.
i program och spel som är bättre på att använda flera trådar kommer det dock att vara en liten skillnad.

Vid samma klock:
http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...
http://www.sweclockers.com/recension/14579-amd-fx-8150-och-fx...

(dock 2600k eftersom det inte finns någon test med 2700k)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds