Västtrafiks kontrollanter går för långt - eller? *VIDEO

Permalänk

Västtrafiks kontrollanter går för långt - eller? *VIDEO

Vad tycker ni om västtrafiks kontrollanters agerande?

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=s-zG8C...

Har tagit backup på videon, så om utube stänger ner den så får ni säga till.

Visa signatur

Asus 560ti 448 Core @ 950/1900/4400Mhz @ 1.30V , Intel 2500K, Noctua SE2, ASRock Z68 Extreme3, 8GB Vengance 1600MHz, 550 Silencio, 650W 80+ CM, 500GB WD 7200RPM. BenQ 2220HD.

Konsol: Xbox 360 @ 32" 720P Samsung.

Permalänk
Medlem

Kan inte va lätt att bo i söder.

Visa signatur

Desktop: i5 2500k@4.5GHz 1.31v | Asus P8P67 EVO | Asus HD7950 v2 CUII | Samsung 840 Pro 256GB | Corsair Veng. Blue 1600MHz 1.50v 16GB | Corsair 600T White | Corsair TX 750W | Corsair H100 | Samsung s23a750d 120Hz 3D |
Laptop: HP EliteBook 8460p, 6470m, 128GB SSD och uppgraderad Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvoPeter:

Kan inte va lätt att bo i söder.

Göteborg är ju som vilda västern!

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk

Kontrollanterna kanske inte visar sig från sin bästa sida, men enligt mina erfarenheter brukar de vara trevliga så länge man själv inte uppför sig som en idiot...

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k Moderkort: Asus P8Z77-V RAM: 8GB @ 1600MHz Systemdisk: Samsung 830 GPU: Asus GeForce GTX 770 Chassi: Fractal Design R3 Nätagg: Fractal Design Newton R2 650W

Permalänk
Medlem

Det är väl ett ganska solklart olagligt frihetsberövande? Om jag inte har helt fel så har väl folk rätt att hjälpa henne i denna situation och då även ta bort västrafiks kontrollanter. Frågan här är ju också om det är väktare. Är dessa personer från västtrafik väktare?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Det är väl ett ganska solklart olagligt frihetsberövande? Om jag inte har helt fel så har väl folk rätt att hjälpa henne i denna situation och då även ta bort västrafiks kontrollanter. Frågan här är ju också om det är väktare. Är dessa personer från västtrafik väktare?

Haha ja, inte fan kan det där vara lagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Det är väl ett ganska solklart olagligt frihetsberövande? Om jag inte har helt fel så har väl folk rätt att hjälpa henne i denna situation och då även ta bort västrafiks kontrollanter. Frågan här är ju också om det är väktare. Är dessa personer från västtrafik väktare?

Man kan göra ett envarsgripande som privatperson om 1. brottet har fängelse i straffskal 2. man kan koppla personen till brottet. Om man ex åker tunnelbana eller buss utan betala aka planka så begår man bedrägligt beteende vilket har fängelse i straffskala max 6månader. Du behöver inte vara väktare för nyttja dessa lagar en väktare har samma befogenheter som en vanlig privatperson egentligen enda skillnaden är att en väktare under tjänst har förstärkt rättsskydd, rätt att bära batong samt rapporteringsskyldigheter. En ordningsvakt har mer befongenheter än en väktare då de har PL13 som stöd vilket inte väktare har.

Du tänker på lag hjälpa annan som det heter eftersom personen i frågan har begått ett brott så nej de får inte hjälpa henne. Nej de gör inget fel eftersom brottet har fängelse i straffskala hon är kopplad till brottet personen i frågan de gör ett envarsgripande.

Skulle vara skoj om det fungerade med ditt resonemang då skulle inte väktare behöva handfängsel eller något eller kunna gripa någon person...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Man kan göra ett envarsgripande som privatperson om 1. brottet har fängelse i straffskal 2. man kan koppla personen till brottet. Om man ex åker tunnelbana eller buss utan betala aka planka så begår man bedrägligt beteende vilket har fängelse i straffskala max 6månader. Du behöver inte vara väktare för nyttja dessa lagar en väktare har samma befogenheter som en vanlig privatperson egentligen enda skillnaden är att en väktare under tjänst har förstärkt rättsskydd, rätt att bära batong samt rapporteringsskyldigheter. En ordningsvakt har mer befongenheter än en väktare då de har PL13 som stöd vilket inte väktare har.

Du tänker på lag hjälpa annan som det heter eftersom personen i frågan har begått ett brott så nej de får inte hjälpa henne. Nej de gör inget fel eftersom brottet har fängelse i straffskala hon är kopplad till brottet personen i frågan de gör ett envarsgripande.

Skulle vara skoj om det fungerade med ditt resonemang då skulle inte väktare behöva handfängsel eller något eller kunna gripa någon person...

Det är stor skillnad på att som väktare gripa någon som gjort inbrott och dessa trattar som ger sig på någon som ett jävla ungdomsgäng...
Om de ska börja gå runt och gripa folk så ska de ske snyggt och korrekt.
De kan inte slänga sig på någon bara för att personen i fråga betalade 20kr för sent till sin spårvagnsbiljett.

F.Ö så verkar inte svenska rättssystemet hålla med dig angående att de har rätt att gripa...
http://planka.nu/2012/04/18/stam-securitas-inkassera-8000/

Permalänk

Varför inte sköta detta snyggt som Skånetrafiken?
Hade detta hänt, och det var Skånetrafiken som hade kört, hade man vid nästa hållplats, kunnat välja att hoppa av, och sedan betala, sen upp på tåget igen, har hänt mig ett fler tal gånger. Eller bara blivit avslängd.

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk

aftonbladet dirr fan, äg dom där horkontrollanterna.
Kommer ihåg de va en dryg kontrollant på min buss en gång, hon försökta hålla fast en kille, han la fetaste låskan o kubba som fan, sen alla skratta och tanten gick o fråga om nån kännde han, men alla lyfte på armarna

alla såg att hon dryga typ i 10min mot en kille och hon fick payback, för skönt.

Visa signatur

Define R4 - Msi G45 Z87 - 4670k (4.2ghz) - Be Quiet Dark Rock 2 - 16GB Vengeance 1600mhz - MSI GTX760 - Tesla R2 650W - Asus 24" 144hz 1ms

Permalänk
Inaktiv

http://planka.nu/2012/04/18/stam-securitas-inkassera-8000/

Visserligen Stockholm men ett solklart liknande fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasp:

Det är stor skillnad på att som väktare gripa någon som gjort inbrott och dessa trattar som ger sig på någon som ett jävla ungdomsgäng...
Om de ska börja gå runt och gripa folk så ska de ske snyggt och korrekt.
De kan inte slänga sig på någon bara för att personen i fråga betalade 20kr för sent till sin spårvagnsbiljett.

F.Ö så verkar inte svenska rättssystemet hålla med dig angående att de har rätt att gripa...
http://planka.nu/2012/04/18/stam-securitas-inkassera-8000/

Läs länken kolla det visste inte vad de gjorde
Citat: De stödde sig enligt egen uppgift på:
1. Bedrägligt beteende
2. PL 13

PL13 är bara ordningsvakter samt polisen som har inte väktare eller något bara pajasar som gjorde det... Det det enda väktare mm har är PL 10 samt PL 19.. Sen skall alltid polisen tillkallas skyndsamt förutom vid lul där de ska kontaktas mycket skyndsamt.
Sen varför han slapp undan var för att han bara hade glömt kortet Citat: Om gärningsmannen bara glömmer att betala och därmed saknar uppsåt överhuvudtaget blir han betalningsskyldig men kan inte dömas till ansvar. Därför han inte kunde bli gripen för bedrägligt beetende.

Aja nu ska jag inte skriva mer jobbat hela natten (gör det fortfarande)..

Permalänk
Medlem

Intressant att pajasorganisationen planka.nu kan räknas som en tillförlitlig källa när det kommer till rättsväsendet och bedömning kring envarsgripande och kontrollavgifter i kollektivtrafiken samt bedrägligt beteende. Man hänvisar till en TR-dom som prejudicerande och en massa annat.

Det som var i filmen var ju korrekt, men damen var ju långt ifrån trevlig i sitt agerande.

EDIT:
Bedrägligt beteende är ju i sig en grund för envarsgripande så att det skulle saknas lagstöd är ju helt felaktigt.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Konstigt att det är passagerare som inte kan uppvisa biljett som får böter när de i de flesta fallen är de som inte kan uppvisa buss

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

minns en grej då jag bodde nere i Gbg, en äldre dam hoppade av spårvagnen vid Järntorget, och kontrollanten sprang av spårvagnen och jagade ikapp damen för att se om hon hade biljett

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem

Ser ju mest ut som att hon tog en rövare, kontrollanterna kom på henne och hon ville inte acceptera det och ställde till med en scen. Ska kontrollanterna bara lämna alla som "ämnar betala i efterhand" i fred så räcker det ju att köpa ett kort o ladda med 50 spänn eller något, sen drar man bara när man blir påkommen, vilket inte bör vara speciellt ofta, och säger "men jag hade bara inte hunnit betala, men kolla här, jag har ett kort så det bevisar att jag tänkt betala". Det ser ju inte direkt fullt ut i vagnen, så varför skulle hon inte hunnit betala tidigare? Vad borde vakterna ha gjort? Typisk aftonbladetstory..."titta, jag streamade film på min mobil när jag var i Thailand och fick en hög räkning, tyck synd om mig och stryk den".

Edit: Nu ser man ju dock inte hela förfarandet utan jag tolkar det som att hon menar att hon har betalat, för att hon har ett kort laddat med X summa pengar. Om hon faktiskt drog kortet innan hon visste att där var kontrollanter på spårvagnen så är det givetvis dessa (kontrollanterna) som gör fel.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Ser ju mest ut som att hon tog en rövare, kontrollanterna kom på henne och hon ville inte acceptera det och ställde till med en scen. Ska kontrollanterna bara lämna alla som "ämnar betala i efterhand" i fred så räcker det ju att köpa ett kort o ladda med 50 spänn eller något, sen drar man bara när man blir påkommen, vilket inte bör vara speciellt ofta, och säger "men jag hade bara inte hunnit betala, men kolla här, jag har ett kort så det bevisar att jag tänkt betala". Det ser ju inte direkt fullt ut i vagnen, så varför skulle hon inte hunnit betala tidigare? Vad borde vakterna ha gjort? Typisk aftonbladetstory..."titta, jag streamade film på min mobil när jag var i Thailand och fick en hög räkning, tyck synd om mig och stryk den".

Edit: Nu ser man ju dock inte hela förfarandet utan jag tolkar det som att hon menar att hon har betalat, för att hon har ett kort laddat med X summa pengar. Om hon faktiskt drog kortet innan hon visste att där var kontrollanter på spårvagnen så är det givetvis dessa (kontrollanterna) som gör fel.

Man hör dom mumla nåt om att hon satt ner när dom kom på och då gick hon och stämplade. Jag skummade lite i brottsbalken som det länkades till men hittade inte ordagrant att ringa bedrägeri, alltså bedrägligt beteende hade fängelse i straffskalan, det enda jag såg var att ringa svindleri hade böter eller upp till 6 månader. Men är det så att det har fängelse i straffskalan är det väl inte mycket att snacka om? Om inte annat kan man tycka att Polisen när de kommer bör ha åsikter angående väktarnas beteende om dom inte anser att kvarhållningen är regelriktig.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk

Rörande, är det du som är kameramannen?
(noterade att detta ligger under komedi..)

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Har för mig du måste ha färdbevis tidigare än när dom kliver på. Står så iallafall på tvärbanan att dom ger dig böter om du skickar sms efter du klivit på...

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Jävla låtsas poliser! Syns ju långa vägar att det är efterblivna offer kontrollanter, fick inte bli polis, fick inte bli väktare men kontrollant nu jävlar ska vi pryla folk!

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Skrivet av M89:

Jävla låtsas poliser! Syns ju långa vägar att det är efterblivna offer kontrollanter, fick inte bli polis, fick inte bli väktare men kontrollant nu jävlar ska vi pryla folk!

Tråkiga är att den "riktiga" polisen i sverige inte är så mycket bättre :$

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Inaktiv

Herregud, vad är det för fel på människorna!!?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Skippy:

Man kan göra ett envarsgripande som privatperson om 1. brottet har fängelse i straffskal 2. man kan koppla personen till brottet. Om man ex åker tunnelbana eller buss utan betala aka planka så begår man bedrägligt beteende vilket har fängelse i straffskala max 6månader. Du behöver inte vara väktare för nyttja dessa lagar en väktare har samma befogenheter som en vanlig privatperson egentligen enda skillnaden är att en väktare under tjänst har förstärkt rättsskydd, rätt att bära batong samt rapporteringsskyldigheter. En ordningsvakt har mer befongenheter än en väktare då de har PL13 som stöd vilket inte väktare har.

Du tänker på lag hjälpa annan som det heter eftersom personen i frågan har begått ett brott så nej de får inte hjälpa henne. Nej de gör inget fel eftersom brottet har fängelse i straffskala hon är kopplad till brottet personen i frågan de gör ett envarsgripande.

Skulle vara skoj om det fungerade med ditt resonemang då skulle inte väktare behöva handfängsel eller något eller kunna gripa någon person...

Är du helt säker på att man kan få 6 månaders fängelse för att ha struntat i att köpa en biljett för en 20 lapp, eller för den delen att man haft o göra med en lat kontrollant?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Permalänk

Kom att tänka på denna videon nu. Dessa kontrollanter skulle behövas just i detta fallet. Men inte i TS fall!

http://www.youtube.com/watch?v=-HpRlnTiP3I

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av Ohrstrom:

Man hör dom mumla nåt om att hon satt ner när dom kom på och då gick hon och stämplade. Jag skummade lite i brottsbalken som det länkades till men hittade inte ordagrant att ringa bedrägeri, alltså bedrägligt beteende hade fängelse i straffskalan, det enda jag såg var att ringa svindleri hade böter eller upp till 6 månader. Men är det så att det har fängelse i straffskalan är det väl inte mycket att snacka om? Om inte annat kan man tycka att Polisen när de kommer bör ha åsikter angående väktarnas beteende om dom inte anser att kvarhållningen är regelriktig.

Jo, för alla poliser är ju såklart rättvisans beskyddare, änglar i natten som vakar över oss.

Skulle vilja träffa den domare som dömde till fängelse efter plankning, tror att delen av lagen som säger att ringa svindleri som leder till fängelse i 6 månader gäller LIITE allvarligare pengasummor än 20 kronor.

Jag hoppas innerligt att du varken jobbar som väktare eller domare.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Tur att vi inte har kontrollanter här

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Tur att vi inte har kontrollanter här

kan det kanske vara relaterat till att ni inte har spårvagnar?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Kontrollanterna beteende lämnar en del att önska - och en utredning lär ju visa huruvida övergrepp har skett... det har jag inte juridisk kompetens nog att avgöra.

Men i mitt tycke glömmer vi lätt bort principfrågan här: Är det acceptabelt att låta bli att betala, alternativ att bara betala vi kontroll?

Om hon hade betalt vid påstigandet så hade detta aldrig hänt...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Av mej hade det blivit en kraftig armbåge direkt utan ens tveka hatar poliser och kaxiga vakter.

Visa signatur

[i7 930@3,7] [Corsair H70] [1x500GB] [4x1TB] [1x1,5TB] [GA-X58A-UD3R][Corsair 6GB 1333MHz] [Win7x64 Ultimate]