Bra bok som introducerar 3D-programmering [C++]

Permalänk

Bra bok som introducerar 3D-programmering [C++]

Tycker att jag lärt mig tillräckligt mycket C++ för att börja med 3D.
Det enda jag gjort i 3D hittills är några Half-Life mods och sett igenom några C++ tutorials som gick igenom lite 3D.
Så, finns det några bra böcker man kan köpa som indroducerar 3D-programmering (gärna spel-programmering?) på ett bra sätt?

Visa signatur

Intel 2500k @ 3,3ghz ● ASUS 6870 1GB Crossfire ● ASUS Sabertooth P67 ● XFX 750w ● 4Gb DDR3 ● Bitfenix Outlaw

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Björnen123:

Tycker att jag lärt mig tillräckligt mycket C++ för att börja med 3D.
Det enda jag gjort i 3D hittills är några Half-Life mods och sett igenom några C++ tutorials som gick igenom lite 3D.
Så, finns det några bra böcker man kan köpa som indroducerar 3D-programmering (gärna spel-programmering?) på ett bra sätt?

har du hållt på med 2D? annars kanske det hade varit en bra start

Permalänk
Skrivet av anon180324:

har du hållt på med 2D? annars kanske det hade varit en bra start

Visst. Gjort vissa plattformspel och jag håller på med ett litet Roguelike-spel(för skojs skulls).
Frågade dock bara efter böcker som introducerade 3D-programmering.

Visa signatur

Intel 2500k @ 3,3ghz ● ASUS 6870 1GB Crossfire ● ASUS Sabertooth P67 ● XFX 750w ● 4Gb DDR3 ● Bitfenix Outlaw

Permalänk

Boken "Real-Time Rendering" är en mycket bra bok i ämnet: http://www.amazon.com/Real-Time-Rendering-Third-Edition-Akeni...

När jag började så var boken "Computer Graphics: Principles and Practice in C" standardverket, http://www.amazon.com/Computer-Graphics-Principles-Practice-E..., men den senaste upplagan kom ut 1999 så den är hopplöst föråldrad.

Permalänk
Skrivet av VirtualIntent:

Boken "Real-Time Rendering" är en mycket bra bok i ämnet: http://www.amazon.com/Real-Time-Rendering-Third-Edition-Akeni...

När jag började så var boken "Computer Graphics: Principles and Practice in C" standardverket, http://www.amazon.com/Computer-Graphics-Principles-Practice-E..., men den senaste upplagan kom ut 1999 så den är hopplöst föråldrad.

Tack! Ska kanske passa på och fråga om du vet någon bra bok om linjär algebra?

Visa signatur

Intel 2500k @ 3,3ghz ● ASUS 6870 1GB Crossfire ● ASUS Sabertooth P67 ● XFX 750w ● 4Gb DDR3 ● Bitfenix Outlaw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björnen123:

Tack! Ska kanske passa på och fråga om du vet någon bra bok om linjär algebra?

Tänkte precis säga det, du bör kunna en del linjär algebra innan du ger dig in på det där. Real-Time Rendering är som sagt en utmärkt bok men trotts att den beskriver allt på ett väldigt konceptuellt vis så bör du kunna linjär algebra för att verkligen förstå den.

Jag lärde mig genom boken "Linjär Algebra" av Gunnar Sparr som användes på Chalmers när jag läste där. Tycker den var helt ok. Ganska kort och lättläst, men täcker trotts allt ämnet mer än tillräckligt för att förstå sig på datorgrafik.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Skrivet av Björnen123:

Tack! Ska kanske passa på och fråga om du vet någon bra bok om linjär algebra?

Jag tror boken som gibbon_ föreslog är ett bra val. Om du vill spara några kronor så är det möjligt att den går att få tag på begagnad här: http://www.kurslitteratur.se/ISBN/9789144197524

När jag läste i Uppsala så hade vi boken Elementary Linear Algebra, http://www.amazon.com/Elementary-Linear-Algebra-Applications-..., och den var förvisso bra men jag tror den svenska boken kan vara lite mera lättillgänglig och lär ut samma saker.

Permalänk
Medlem

De böcker i linjär algebra vi hade när jag pluggade på LiU ligger ute på nätet nu mera:

Krypa gå (grundläggande linjär algebra):
http://www.mai.liu.se/~pehac/hitta/

Boken med kossan på (fortsättning):
http://www.mai.liu.se/~pehac/titta/kossaboken/

Dessa är dock inte bra som referensböcker utan man bör arbeta sig igenom dem.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.