Wi-Fi: wifi, wajffi, waj-faj eller wi-faj?

Permalänk
Medlem

Wi-Fi: wifi, wajffi, waj-faj eller wi-faj?

På dagens fredags... program så märkte jag att både Jonas och Emil uttalade Wi-FI som "waj-fi", vilket låter som någon slags blandning för det engelska uttalet och hur man skulle kunna tänka sig att en "rensvensk" översättning skulle låta, alltså "wifi". Jag tycker personligen att allt förutom "waj-faj" låter helt fel, vad säger ni?

Visa signatur

Fractal Define R5 || Cooler Master V750S || Asus Z97-A || Intel i7 4790K + Hyper 212 Evo || EVGA GTX 980 Ti SC+ || Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz || 850 EVO 500GB + Samsung 860 EVO 1TB || 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Tror jag säger waj-faj låter amerikanskt tänkt dig sean connery

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av willaim:

Tror jag säger waj-faj låter amerikanskt tänkt dig sean connery

sean connery är väll från skottland...

Visa signatur

Spel och Biorum: Nzxt Switch 810 | Intel i7 3960X | Corsair Vengeance 32gb | Asus Rampage 4 Extreme | 3st 7970 Crossfire | 2st Samsung 840 250gb | Och vatten på allt | Win 7 Ultimate
Surfdator: E6600 @ 3,6ghz | Xms2 8500 2gb | Asus P5K-R | XFX 6970 | Win 7 Ultimate
Spel och Biorum

Permalänk
Medlem

De flesta säger väl "haj-fi" så då borde det ju bli "waj-fi".

Jag tycker vi ska slå ett slag för att få folk att säga "wiffi" istället

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Själv säger jag det som på engelska, dvs wai-fai. att säga wifi låter ju helmesigt xD

Annars brukar jag bara säga trådlöst nätverk, även om det kanske inte är lika "coolt", men fyller sin funktion

Sen när är Sean Connery är från Amerikat? xD

Skulle bli lite konstigt om de haft en Amerikan i sin brittiska intelligens måste jag säga.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Wii-Fi

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

Why-faj

Permalänk
Medlem

Jag säger Waj Faj

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

[wahy-fahy]

....säger Dictionary reference, men det finns inget ljudklipp att lyssna på.
Borde dock finnas någonstans.

wiffi var bra

Permalänk

vifi

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Medlem

säger nog som dem flesta verkar det som "Why-faj".

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem

jag säger samma som när jag spelar... daaaiyyyy-figgghhhhttt:P

Eller så säger jag både wifi och wai-fai

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk

Pappa kör på "viiffi"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

vi-fi och/eller waj-faj beroende på situation

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

wifi eller wifaj

Permalänk
Medlem

Waj-fi brukar jag säga.

Enligt wikipedia:
"Namnet Wi-Fi valdes som en ordlek på hi-fi".

Om då ordleken syftar till att det ska låta likadant, så borde det ju vara "waj-fi", eftersom hi-fi uttalas "haj-fi".

(Inget fel med att säga "fi" på engelska, för det syftar ju till, i det här fallet, FIdelity, som uttalas just med "fi".)

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Hmm. Jag undrar vad som är korrekt. Tycker Wi-Faj låter retarderat, Wi-Fi försvenskat och Waj-faj mest korrekt ändå.

Själv säger jag WajFaj men jag får för mig att Waj-Fi kan vara det korrekta. Vad står det för? Om det står för något...
Efter googlande står det för wireless fidelity vilket borde betyda att det uttalas waj-fih typ.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

Hur säger du I som i "jag" på engelska? W-I F-I
Dvs Waj-Faj

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk

HiFi står för High Fidelity och de första stavelserna uttalas Haj-fi och det är så det kommit att uttalas på svenska. På engelska säger man Hajfaj eftersom man uttalar en förkortning enligt engelska uttalsregler.

WiFi är ett varumärke som inte har någon betydelse eller är förkortning för något men som assoscierar till ordet HiFi. På engelska säger man oajfaj och på svenska säger man antingen oajfai (vajfaj) eller vifi enligt wikipedia , men jag har hört folk i branchen säga vajfi och oajfi också.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Wi-Fi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freneticz:

True Dat!

säger också vifi.

Permalänk

Är det bara jag som säger "V-Lan", för att jag tycker Wifi låter retarderat hur man än säger det?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Sen när är Sean Connery är från Amerikat? xD
Skulle bli lite konstigt om de haft en Amerikan i sin brittiska intelligens måste jag säga.

Nu ska vi nog inte blanda ihop rollfiguren James Bond (som är påhittad) med skådespelaren Sean Connery.

Wi-fi på engelska säger jag iallafall - blir väl i svenska öron Uaj-Faj.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

säger trådlöst nät ,trädlöst internet eller v-lan helt enkelt inge waay fay way fay låter ju helgalet

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Blir väl en del Va-Fan när routern lägger av då och då när man lirar

Kör med engelsk Vaj-Faj

Permalänk
Skrivet av Juggernawt:

Nu ska vi nog inte blanda ihop rollfiguren James Bond (som är påhittad) med skådespelaren Sean Connery.

Wi-fi på engelska säger jag iallafall - blir väl i svenska öron Uaj-Faj.

Fast som Amerikan hade han förmodligen pratat som en under sitt skådespelande, beroende på hur bra han hade varit på att dölja den samtidigt som han byter till en annan, och är ju just skådespelaren som är en skotte, inte en amerikan

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Är det bara jag som säger "V-Lan", för att jag tycker Wifi låter retarderat hur man än säger det?

Instämmer nästan, WLAN (eller: velan) olika WiFi-uttal låter bara.. hipsteraktigt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

...Skulle bli lite konstigt om de haft en Amerikan i sin brittiska intelligens måste jag säga.

Förlåt... Måste bara: "It's a trap!"

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Jag kör på V-Lan, alternativt "viffi" (mest på ploj) för att inte lägga för mycket krut på uttalet då det, som n_sandstrom sa, "låter retarderat hur man än säger det".

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem

WAJ FAJ. typ