Noggrant mått på CPU strömförbrukning

Permalänk
Medlem

Noggrant mått på CPU strömförbrukning

Hej,

jag skulle vilja mäta den exakta mängden ström en processor drar under normal användning. Jag har förstått att de borde vara möjligt genom att lokalisera de spår som matar ström åt processorn och mäta spänningen över dem på ett eller annat sätt. Finns det nån som gjort detta tidigare eller nån som har ett par tips vilket moderkort som skulle vara en relativt bra startpunkt?

Permalänk
Medlem

Strömförbrukning, antar du menar effekt. Då skulle du behöva veta ström och spänning som matar processorn.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Lr så dra du till clas Ohlsson o köper en energimätare smidigast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaoodo:

Lr så dra du till clas Ohlsson o köper en energimätare smidigast

De klarar väll bara att mäta hela systemet? TS frågar ju specifikt om processorn.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Yaoodo:

Lr så dra du till clas Ohlsson o köper en energimätare smidigast

Det stämmer inte riktigt, energimätaren är på fel sida av nätaggregatet och det är dessutom svårt om inte omöjligt att fastställa verkningsgraden, och även om du gör detta så vet du inte vad enbart CPU drar.

TS; Du får leta rätt på ett CPU PIN Datasheet för processorn i fråga för att veta vilka pins som är aktiva, sedan skapa någon mätningsanordning på matarsidan.

EPS 12v 4/8-pin brukar kallas för CPU 4-pin så det är möjligt att den är ren ström till CPU och inte sydbrygga och ramminnen, men jag är inte säker. ATX24 bör vara blandad, så det blir väldigt svårt att mäta.

Permalänk
Medlem

Jepp, det är precis vad jag skulle vilja göra.
Jag har för mig att det borde gå att löda fast motstånd på några nyckelpunkter på moderkortet och mäta spänningen över dessa. Problemet är bara att lokalisera var dessa nyckelpunkter är.
Modell på moderkortet spelar ingen större roll bara själva modden är genomförbar, ända kravet är att moderkortet i fråga skal klara av en multicore processor.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Haellis:

Jepp, det är precis vad jag skulle vilja göra.
Jag har för mig att det borde gå att löda fast motstånd på några nyckelpunkter på moderkortet och mäta spänningen över dessa. Problemet är bara att lokalisera var dessa nyckelpunkter är.
Modell på moderkortet spelar ingen större roll bara själva modden är genomförbar, ända kravet är att moderkortet i fråga skal klara av en multicore processor.

Enbart spänningen gör du ju inte så mycket med, och ska du mäta ström måste du koppla mätaren i serie. Sen skulle jag inte lita så mycket på mätaren om du kör med någon billig biltema modell, det är speciellt låga värden de brukar vara kassa på att visa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Haellis:

Jepp, det är precis vad jag skulle vilja göra.
Jag har för mig att det borde gå att löda fast motstånd på några nyckelpunkter på moderkortet och mäta spänningen över dessa. Problemet är bara att lokalisera var dessa nyckelpunkter är.
Modell på moderkortet spelar ingen större roll bara själva modden är genomförbar, ända kravet är att moderkortet i fråga skal klara av en multicore processor.

Problemet där är väl att du i moderna system har matningen av RAM-minnena och minneskontroller, motsvarigheten till nordbrygga och DMI-buss, samt delvis även PCIe-bussen direkt via processorn. Det är alltså i princip omöjligt att säga exakt vad processorn drar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

När man gör detta på riktigt så sätter man en strömtång på CPU matningen och där har du 12V så du slipper rota med detaljer. Dock så matar CPU matningen i SB system nästan alltid också minnena också så gör då så måste du räkna av minnenas strömförbrukning.

En enklare metod om det är SB propp är att läsa ut datat CPU package power med HWINFO och logga - det visar mer rätt än att försöka mäta något med classe ohsson mätare i vägguttagen - den metoden är rent förklastlig och ger i bästa fall skapliga gissningar som ligger i samma vöärldsdel som det verkliga resultatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Ser verkligen lovande ut, skulle bara behöva få mätningarna sparade på ett snygt sätt, men det är ett senare problem. Grund tanken jag hade liknade mer systemet dom användt som referens, med ett shuntmotstånd och multimeter fast i stället för multimeter hade jag tänkt ett digitalt osciloscop. Största problemet är plaseringen av motståndet men om det går att mäta via AUX12V kontakten så skall de väl gå att rigga up. Om inte annat så skaffar jag en mätare från Zalman, den är ju inte dyr.

Skrivet av Wh1sp:

Enbart spänningen gör du ju inte så mycket med, och ska du mäta ström måste du koppla mätaren i serie. Sen skulle jag inte lita så mycket på mätaren om du kör med någon billig biltema modell, det är speciellt låga värden de brukar vara kassa på att visa

Skickades från m.sweclockers.com

Hade tänkt köra med digitalt oscillooscop, om det inte fungerar borde jag ha tillgång till rätt så OK multimetrar. Om jag int gör det lätt för mig och köper den ovannämda hårdvaran.

Skrivet av Zcenicx:

Problemet där är väl att du i moderna system har matningen av RAM-minnena och minneskontroller, motsvarigheten till nordbrygga och DMI-buss, samt delvis även PCIe-bussen direkt via processorn. Det är alltså i princip omöjligt att säga exakt vad processorn drar.

Nogrannheten är det lite si och så med. Förstoss vill jag ha det så nogrant som möjligt men man får ta vad som står till buds, det borde hur som hälst räcka nu till en början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haellis:

Ser verkligen lovande ut, skulle bara behöva få mätningarna sparade på ett snygt sätt, men det är ett senare problem. Grund tanken jag hade liknade mer systemet dom användt som referens, med ett shuntmotstånd och multimeter fast i stället för multimeter hade jag tänkt ett digitalt osciloscop. Största problemet är plaseringen av motståndet men om det går att mäta via AUX12V kontakten så skall de väl gå att rigga up. Om inte annat så skaffar jag en mätare från Zalman, den är ju inte dyr.

Förhastade mig en aning, mätaren visar minimi 10W vilket kan innebära problem, får så lova att fixa ett eget mätsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haellis:

Ser verkligen lovande ut, skulle bara behöva få mätningarna sparade på ett snygt sätt, men det är ett senare problem. Grund tanken jag hade liknade mer systemet dom användt som referens, med ett shuntmotstånd och multimeter fast i stället för multimeter hade jag tänkt ett digitalt osciloscop. Största problemet är plaseringen av motståndet men om det går att mäta via AUX12V kontakten så skall de väl gå att rigga up. Om inte annat så skaffar jag en mätare från Zalman, den är ju inte dyr.

Hade tänkt köra med digitalt oscillooscop, om det inte fungerar borde jag ha tillgång till rätt så OK multimetrar. Om jag int gör det lätt för mig och köper den ovannämda hårdvaran.

Nogrannheten är det lite si och så med. Förstoss vill jag ha det så nogrant som möjligt men man får ta vad som står till buds, det borde hur som hälst räcka nu till en början.

Du måste ha strömtång - löda in shuntmotåstånd är inte direkt lämpligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Du måste ha strömtång - löda in shuntmotåstånd är inte direkt lämpligt.

Tackar för tipset, alltid lättare om man inte behöver göra någåt större ingräpp.