Hjälp! Mitt grafikkort är en kamin!

Permalänk
Medlem

Hjälp! Mitt grafikkort är en kamin!

Har ett 3 år gammalt ati radeon hd 4890 kort och tänkte att jag skulle gå till botten med mitt värmeproblem. Grundtemperaturen ligger nämligen på 70 grader med fläkten på 40%. Jag kommer lätt upp i över 100 grader av de flesta spelen samtidigt som vissa spel kan fungera utan att det låter som att burken ska flyga ut genom fönstret. Exempel är shogun 2 som redan i menyn på low får upp kortet till 100 grader på 30sek, Mass effect 1 är mer krävande än 2 och 3 osv.
Har alltså inget problem med lag eller så, bara fläktarna som gör mig galen.
Idéer?

Permalänk
Medlem

Dålig/gammal kylarpasta?

Visa signatur

Prisa Solen.

Permalänk

håller med föregående inlägg. ta av kylarn och gör rent från den gamla kylpastan (använd tex kemisk bensin) lägg på ny färsk (tex arctic silver 5) du lär definitivt inte få sämre temps iaf!

/Danne

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ryzen 5600X, 32Gb ram, 3070Ti

Permalänk
Hedersmedlem

Dessutom kan det vara en dammpropp i kylaren så blås den med tryckluft.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Kan det variera så mycket av kylarpasta? och det verkar fortfarande konstigt att mer prestanda-krävande spel fungerar bättre än de mindre krävande..

Permalänk
Medlem

Som dom ovan, prova smeta på ny kylpasta och rengör flänsar. Glöm inte ta bort gammal kylpasta med ex aceton.
Återkom om det inte fungerar.

Permalänk
Medlem

Ahhhh... HD4000-serien. Så bra för sin tid, men ack så varma!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Blir väl till att ta en djupare titt då, om inte annat börjar det väl bli dags att uppgradera sig snart.

Permalänk

Byt kylpastan, och gör rent har du känt på kortet?:) blir det verkligen så varmt det skulle bara kunna vara fel på mätaren.

Permalänk

40% är en hel del oväsen! Mitt idlar vid 25% och 60c, så något är verkligen fel!