Tvist ang. steamkonto

Permalänk

Tvist ang. steamkonto

Köpte ett steamkonto via blocket av en kille, efter ett tag begärde han tillbaka kontot genom steams support. Helt utan att kontakta mig och utan att skicka tillbaka mina pengar. Hur går jag tillväga? Vilka rättigheter har jag här?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klonklonk:

Köpte ett steamkonto via blocket av en kille, efter ett tag begärde han tillbaka kontot genom steams support. Helt utan att kontakta mig och utan att skicka tillbaka mina pengar. Hur går jag tillväga? Vilka rättigheter har jag här?

Tyvärr inga rättigheter alls. Det enda du kan göra är att åka hem till honom/ringa hans föräldrar/polisanmäla för bedrägeri
(det sistnämnda kommer inte gå igenom)

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att du har väldigt små chanser att få tillbaka kontot du köpt. Om säljaren kan bevisa för steam att kontot är hans genom att han har ett eller fler spel i retail förpackning, så kommer dom inte lyssna en sekund på dig, annars skulle vem som helst kunna göra anspråk på vilket konto som helst.

Man får inte sälja sitt Steam konto, står i §1 i deras "STEAM® SUBSCRIBER AGREEMENT". Men jag antar att han inte säger detta utan säger att hans konto blivit hackat. Så du har med största sannolikhet råkat ut för någon vars enda avsikt är att lura av folk pengar genom att göra så här.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Precis som ovanstående säger.. och förmodligen gav han dig ett falskt "secret question". Du får helt enkelt ta det som en läxpeng.

Permalänk
Medlem

Har du bevis för köp så kan du åt åtminstone till en början pressa honom, leta upp annonsen och printa ut den om du har möjligheten. Har du hans adress åk hem till honom på ett besök, kräv att du får pengarna tillbaka. Gör en anmälan för bedrägeri om han nekar dig.

Permalänk
Inaktiv

Ja hoppas att du har kvar annonsen, och jag antar att han har skickat user samt pass i ett mail till dig?
Sen antar jag också att du inte gav honom cash utan förde över pengar via din internetbank, där finns det också bevis. Samla ihop allt du kan o kontakta sen polis samt Steam support...anser Valve att bedragaren har brutit mot avtalet kan dom stänga av honom, kanske inte första gången eller sista han gör samma sak heller.

Hoppas det går bra! Svensk användare eller?

Permalänk
Medlem

Det kan ju också vara så att TS råkade köpa ett hackat konto, men har man lite bevis/kvitton kvar kan det ju vara bra att anmäla ändå. Finns för många som blåser/hackar folk så om det är en hackare/bedragare mindre därute så skulle det vara bra.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Till att börja med är det förbjudet att sälja Steamkonton så redan där bör kontot stängas av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klonklonk:

Köpte ett steamkonto via blocket av en kille, efter ett tag begärde han tillbaka kontot genom steams support. Helt utan att kontakta mig och utan att skicka tillbaka mina pengar. Hur går jag tillväga? Vilka rättigheter har jag här?

Det är ej tillåtet att köpa/sälja steamkonton.

Skrivet av FribBe:

Till att börja med är det förbjudet att sälja Steamkonton så redan där bör kontot stängas av.

Japp, det han kan göra är att kontakta steam och eventuellt få kontot avstängt.