Coil whine på grafikkort 7970

Permalänk
Medlem

Coil whine på grafikkort 7970

har coil whine på mitt gigabyte 7970. cdon hävadar att det är ett normalt ljud vid arbete. Ett tjutande ljud varje gång man gör en linje i photoshop eller spelar spel. vad är vitsen med att köpa ett dyrare grafikkort om de ändå låter.

dålig stil av cdon. när jag hävda ångerrätten sa de att det gått mer än 14 dagar från att jag sagt att jag vill använda den. även om jag klaga långt innan tiden var ute på ljudet.

är det någon annan som haft problem med coil whine på 7970 och hur löste ni det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av guldbarn:

har coil whine på mitt gigabyte 7970. cdon hävadar att det är ett normalt ljud vid arbete. Ett tjutande ljud varje gång man gör en linje i photoshop eller spelar spel. vad är vitsen med att köpa ett dyrare grafikkort om de ändå låter.

dålig stil av cdon. när jag hävda ångerrätten sa de att det gått mer än 14 dagar från att jag sagt att jag vill använda den. även om jag klaga långt innan tiden var ute på ljudet.

är det någon annan som haft problem med coil whine på 7970 och hur löste ni det?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är barnsjukdomar från tidig produktion, ska vara löst på senare kort.

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av guldbarn:

har coil whine på mitt gigabyte 7970. cdon hävadar att det är ett normalt ljud vid arbete. Ett tjutande ljud varje gång man gör en linje i photoshop eller spelar spel. vad är vitsen med att köpa ett dyrare grafikkort om de ändå låter.

dålig stil av cdon. när jag hävda ångerrätten sa de att det gått mer än 14 dagar från att jag sagt att jag vill använda den. även om jag klaga långt innan tiden var ute på ljudet.

är det någon annan som haft problem med coil whine på 7970 och hur löste ni det?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag vet så finns det ingen "Lösning" på coil whine..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Lokalisera den skadade coil:en och byt ut den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wow_jon:

Lokalisera den skadade coil:en och byt ut den.

Men borde detta inte göras på garantin? Är det inte Gigabytes eller CDON's ansvar?

Permalänk

Coilwhine brukar dom inte fixa på garantin. Vissa butiker är mer medgörliga än andra och gör det ändå. Coilwhine kan i vissa fall försvinna om man använder vsync, dock förstör vsync känslan i shooter-spel.

Permalänk
Medlem

Jag köpte första batchen utav Komplett när 4870x2 kom. Mitt tjöt som faaan. Som tur var så bytte Komplett ut det åt mig och jag fick ett nytt som inte lätt så hemskt. Tråkigt att CDON inte ville byta ut, men det är inget som de behöver göra heller.

Permalänk
Medlem

jag skulle hävda fabrikationsfel och ta det på garantin. helt sjukt om de inte tar tag i problemet. ljud från en fläkt är något man får räkna med. Men högfrekventa missljud är enligt mig helt oacceptabelt, oavsett om det kommer från nätagg, tv, grafikkort, och oavsett prisklass. Tyvärr kan det vara vanligt på just den revisionen kort. Riktigt surt när något sånt händer!
Jag har förvisso coilwhine på mina grafikkort, men som tur är enbart när banor i crysis laddas. Aldrig annars så för min del är det inget problem.
Min kompis har bråkat med komplett om coilwhine på ett mini itx moderkort från asus. efter mycket om och men fick han kortet utbytt, men det nya kortet hade exakt samma problem så han köpte ett från gigabyte istället. Vet ej om han lyckades häva köpet på asus kortet eller om det bara ligger och skräpar. Men aldrig kul när sånt händer.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag har bytt både grafikkort och PSU med coilwhine hos Komplett, och det har aldrig varit problem.

Det är uselt agerat av CDON, som jag för övrigt har god erfarenhet av. Stå på dig! Kortet ÄR defekt då det har en egenskap som gör att det inte går att använda vid normalt bruk. Det kan väl inte vara meningen att man ska ha hörselskydd vid normal användning?

I förlängningen måste tillverkarna lära sig ha bättre kvalitetskontroll, och det får dem bara om man skickar tillbaka korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilzohn:

Jag har bytt både grafikkort och PSU med coilwhine hos Komplett, och det har aldrig varit problem.

Det är uselt agerat av CDON, som jag för övrigt har god erfarenhet av. Stå på dig! Kortet ÄR defekt då det har en egenskap som gör att det inte går att använda vid normalt bruk. Det kan väl inte vara meningen att man ska ha hörselskydd vid normal användning?

I förlängningen måste tillverkarna lära sig ha bättre kvalitetskontroll, och det får dem bara om man skickar tillbaka korten.

Jag ska försöka, datorbygget har endast tysta delar och det enda som låter är grafikkortet.... i photoshop dessutom. Detta är vad de skrev

Fråga 2012-03-19 14:50

Är coil while ett godkänt krav? och i så fall hur många dagar blir jag utan grafikkort?

Svar 2012-03-19 15:11

Hej

Nej då detta är normalt ljud från ett grafikkort som arbetar så kommer det inte att godkännas om bara är det. Men kortet kommer att kontrolleras om det är något annat fel som skapar ljudet som ni upplever.

Permalänk
Medlem

Formulera om! Fråga inte om det är ett godkänt garantiärende, utan kräv att det är det!
Berätta vitt och brett om att det genererar huvudvärk, skrämmer katten när datorn är igång, och att frugan slår ihjäl dig om du inte kastar ut kortet...

Och nej - det är INTE ett normalt ljud när kortet arbetar!

Permalänk
Medlem

Coil wine är naturligt! Tillverkaren måste köpa special moulded coils för att det inte ska finnas.
Det är inte fel på ditt kort eller CDON. Gigabyte borde kostat på bättre coils!

Har du ett dåligt nätagg som inte ger tillräckligt stabiliserad spänning och ström blir coilwhinet dessutom värre.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Coil wine är naturligt! Tillverkaren måste köpa special moulded coils för att det inte ska finnas.
Det är inte fel på ditt kort eller CDON. Gigabyte borde kostat på bättre coils!

Har du ett dåligt nätagg som inte ger tillräckligt stabiliserad spänning och ström blir coilwhinet dessutom värre.

har ett guld corsair 850. Problemet är om jag skickar in och de vägrar erkänna felet måste jag betala undersökningskostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guldbarn:

har ett guld corsair 850. Problemet är om jag skickar in och de vägrar erkänna felet måste jag betala undersökningskostnaden.

Det finns stor risk för det. Själv hade jag nog bytt ut den whinande coilen mot en bättre tyst.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Jaha då har jag lärt mig ett nytt ord idag. Mitt Gigabyte HD 7950 har också coilwhine. Köptes för ca en vecka sedan från Inet.

Visa signatur

Min data e snabbare än din.

Permalänk
Medlem

Skrev nyss och klagade på mitt Gigabyte 7970. Tänker inte acceptera att få ett kort som inte är 100% ok när jag har lagt ut 4800kr. De får stå för det, för det är ett problem som de inte kan blunda för när jag väl har skickat in det. Jag byggde nyligen en ny dator för 14000kr och jag kan som max sitta vid den i 20 minuter, sen tror jag nästan att mitt huvud ska explodera. Inte okej! Är det något som ska förstöra min hörsel så är det väl min elgitarr, inte mitt grafikkort....?

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Självklart har du rätten att få det utbytt, det går att reklamera ett kort för nästan vad som helst och om du framför hur mycket du störs av coilwhine så har jag svårt att se att CDON skulle neka reklamationen.

Jag har inte coilwhine på mitt kort och hade verkligen gjort en reklamation om jag skulle haft då jag hatar oljud från datorn.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Coilwhine brukar dom inte fixa på garantin. Vissa butiker är mer medgörliga än andra och gör det ändå. Coilwhine kan i vissa fall försvinna om man använder vsync, dock förstör vsync känslan i shooter-spel.

CDON accepterade häromdagen ett garantiärende vad gällande coil-whine på mitt nätagg, så det tycker jag dom borde göra även i detta fallet.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

CDON accepterade häromdagen ett garantiärende vad gällande coil-whine på mitt nätagg, så det tycker jag dom borde göra även i detta fallet.

Kul att höra! Som sagt, tillvägagångssättet runt coilwhine skiljer sig mellan butiker.

Permalänk
Medlem

Kan någon lägga upp ett klipp eller länka till en där man hör coolwhine? Vill kunna identifiera det när jag hör det. Jag har upplevt att skärmar (dator/TV) har ett jobbigt högfrekvent PIIIP ljud, låter nästan som en hundvissla, vet inte om det är coolwhine eller inte. Har bara tänk på det som "gammal sak som måste ersättas" (skärmen).

Permalänk

det kan framstå när grafikkortet ger för många bilder i sekunden. om du fixar nånting som låser fps vid typ 100 så borde några ljud ej uppstå

Permalänk
Medlem

Jag hade ganska irriterande coilwhine på mitt EVGA vid hög belastning, ett pipande som typ påminner om tinnitus. Det försvann dock efter ungefär tre veckor.
Men absolut så borde du kunna få byta ut ditt kort ifall problemen inte försvinner.

Om cdon inte ger med sig kanske du ska kontakta gigabyte och fråga vad dom tycker?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 2500k @ 4400MHz - Asus Maximus Gene IV - Noctua U12P - 8gb Corsair Vengence - EVGA 560Ti SOC - Corsair F60 - FD Define mini - Corsair 650W - BengQ E2400HD