AMD droppar supporten för alla grafikkort innan HD5000.

Permalänk
Medlem

AMD droppar supporten för alla grafikkort innan HD5000.

AMD kommer från och med Catalyst 12.7 inte längre ha någon support för grafikkort från innan HD5000 serien. De som sitter på t.ex 4870x2 eller liknande som fortfarande har en ganska hyffsad prestanda kommer inte kunna använda CF i nyare spel om jag fattat det rätt vilket gör de korten nästan helt värdelösa. Vad tycker ni om detta?

Källa

Permalänk

De flesta sitter på nyare GPUer men visst, det är dåligt att de gör så. Luktar som ett knep för att få folk att köpa nytt

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem

Nooooooooes! Har ju just köpt mig ett andra 4870!!!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk

Varför? Har dom kickat folk på mjukvaruavdelningen eller?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av kvicksilv3r:

De flesta sitter på nyare GPUer men visst, det är dåligt att de gör så. Luktar som ett knep för att få folk att köpa nytt

Kanske på Sweclockers, ja. Men bland alla "vanliga" människor är det nog ganska många som sitter kvar på dem äldre korten.

EDIT: Det var för övrigt länge sedan dem slutade göra drivrutiner för kort äldre än 5xxx-serien, det har dock gått att använda dem nyare drivrutinerna ändå.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Det var ju lite illa, själv försöker jag byta upp mig ganska ofta även om jag inte behöver de det äldsta jag har i mina gömmer är väll ett HD5770.
För man kan ju inte undkomma att 2st 4890/4870/4870x2 presterar ju inte dåligt i CF direkt.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Dåligt. Det är inga extremt gamla kort vi pratar om. Ungefär som när bla. Logitech inte ville göra drivrutiner för Windows 7 till äldre produkter (även här inga antika saker vi pratar om)

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

HD4000 borde ha fått varit kvar, trots allt inte en alldeles för gammal serie vi pratar om (dessutom presterar de korten fortfarande bra)

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem

VA??? jag som letar runt efter vattenblock till mitt nya par 4870 för att kunna ha dom extra länge

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

Och jag som just sålt ett 4870x2! Kommer det endast att påverka nyare spel eller hur kommer det o funka?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk

Man kommer väl fortfarande kunna använda de gamla drivrutinerna eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tragiskt.
Varför inte bara låta det som fungerar finnas kvar, och sedan allt som SKA fungera läggs på med tiden? Precis som det är nu.
Nej, när något fungerar så ska man ändra på det och göra skit av allt.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Man kommer väl fortfarande kunna använda de gamla drivrutinerna eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo men alla nya spel kommer fungera skit för crossfire när de inte kommer uppdatera application profiles till de korten

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Så nu när det kommer ut nya spel (Diablo 3 exempelvis) så kommer det alltså inte att funka på AMD kort som inte är av 5000 serien eller nyare då? Snacka om trevlig support från AMD Ångrar verkligen inte min övergång till det gröna laget.
Tycker AMD har gått ifrån rätt så bra (på både grafik och processor marknaden) till att vilja satsa mer på budget nu eller något, speciellt i processor avdelningen men de ska ju även ha hamnat på efterkälke på grafikmarknaden ifall man skall tro Nvidias uttalande om att de förväntade sig mer motstånd mot Kepler

Har de släppt en processor som kan konkurrera med Intel I7 920 ännu?

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Så nu när det kommer ut nya spel (Diablo 3 exempelvis) så kommer det alltså inte att funka på AMD kort som inte är av 5000 serien eller nyare då? Snacka om trevlig support från AMD Ångrar verkligen inte min övergång till det gröna laget.

Jo det är klart det kommer fungera, men du kanske inte får den prestanda du kunde ha fått med drivrutiner som stöds av ditt grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyfek:

Jo det är klart det kommer fungera, men du kanske inte får den prestanda du kunde ha fått med drivrutiner som stöds av ditt grafikkort.

Illa i vilket fall som helst :/ Hade ett ATI 4850 som inte ville fungera med varken Warcraft 3, WoW eller CoD4 under tiden när man körde dessa spel. Vart ett otroligt irritationsmoment det kortet Övergick efter ett par månader till Nvidia GTX 260 och har stannat sedan dess (Hos Nvidia) då alla spel har fungerat felfritt och jag har aldrig känt att jag verkligen MÅSTE uppdatera drivrutiner för att spelen ska funka men gör det ändå med jämna mellanrum.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Illa i vilket fall som helst :/ Hade ett ATI 4850 som inte ville fungera med varken Warcraft 3, WoW eller CoD4 under tiden när man körde dessa spel. Vart ett otroligt irritationsmoment det kortet Övergick efter ett par månader till Nvidia GTX 260 och har stannat sedan dess (Hos Nvidia) då alla spel har fungerat felfritt och jag har aldrig känt att jag verkligen MÅSTE uppdatera drivrutiner för att spelen ska funka men gör det ändå med jämna mellanrum.

Asch då! Har aldrig haft problem med mitt 4870! Jag hade faktiskt två stycken 5770 i crossfire men blev så less på allt krångel så jag sålde mina nyinköpta grafikkort och gick tillbaka till det

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Det är tydligen lite oklart om det gäller windows eller om det bara gäller för Linux. Många sidor som säger olika där.
Vi får helt enkelt vänta och se hur det blir.

Permalänk
Medlem

Det var inga roliga nyheter. Min tjej sitter på min gamla dator som har 2x 4890 i sig. Blir väl dags att köpa nytt då.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem

Då blir det väl att pensionera 48xx-kortet till seti@home-burken

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Tråkigt för alla med linux och 4xxx-kort, men å andra sidan är det väl inte många hundralappar man måste lägga ut för ett begagnat kort i 5xxx eller 6xxx-serien. Sen kanske 4xxx-korten börjar få problem med att driva nyare spel ändå? Har ingen aning om hur kort från den serien presterar, då jag nyligen börjat intressera mig för datorkomponenter

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyfek:

Asch då! Har aldrig haft problem med mitt 4870! Jag hade faktiskt två stycken 5770 i crossfire men blev så less på allt krångel så jag sålde mina nyinköpta grafikkort och gick tillbaka till det

Förstår att inte alla haft problem med AMD/ATI men jag har bara haft motgångar med de kort jag vågat pröva Både med 4850 och 9800 PRO eller vad det nu hette, ingen av dom fungerade som förväntat vilket ledde mig till Nvidia som har fungerat fin fint hela tiden Tänker personligen inte köra SLI då jag avskyr att hålla på med profiler här o där samt stänga av kort för vissa spel m.m. så jag håller mig till ett starkt kort istället. Nästa bli väl ett kort ur 700-serien då mitt 580 fortfarande håller sig starkt även i 2560x1440 även om jag får dra ner till High istället för Ultra.

Bra för dig att du inte har problem med ditt kort iaf

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk

förstår inte vad alla reagerar över, det är ju inte så att korten slutar fungera, bara att framtida drivrutiner inte utvecklas för äldre kort.
jämför mot nvidia där de sällan (eller ogärna) uppdaterar äldre generationer bara uppdaterar nyaste generationen.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Förstår att inte alla haft problem med AMD/ATI men jag har bara haft motgångar med de kort jag vågat pröva Både med 4850 och 9800 PRO eller vad det nu hette, ingen av dom fungerade som förväntat vilket ledde mig till Nvidia som har fungerat fin fint hela tiden Tänker personligen inte köra SLI då jag avskyr att hålla på med profiler här o där samt stänga av kort för vissa spel m.m. så jag håller mig till ett starkt kort istället. Nästa bli väl ett kort ur 700-serien då mitt 580 fortfarande håller sig starkt även i 2560x1440 även om jag får dra ner till High istället för Ultra.

Bra för dig att du inte har problem med ditt kort iaf

Hehe, både 9800pro och hd4850 har fungerat klockrent för mig och dörför fått mig att stanna med ati/amd ångrar verkligen att jag sålde mitt 4850 har precis beställt et hd7770 för lite casual spelande. Iofs har jag inte haft någe problem med nvidia heller, har lånat ett gtx 460 och det fungerar bra och mitt senaste egna var ett geforce 2 gts

Edit: jag tycker knappt det kom nå uppdateringar till hd4xxx efter att hd6xxx kommit ut, såg aldrig nått i changelog iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Shinjed:

Så nu när det kommer ut nya spel (Diablo 3 exempelvis) så kommer det alltså inte att funka på AMD kort som inte är av 5000 serien eller nyare då? Snacka om trevlig support från AMD Ångrar verkligen inte min övergång till det gröna laget.
Tycker AMD har gått ifrån rätt så bra (på både grafik och processor marknaden) till att vilja satsa mer på budget nu eller något, speciellt i processor avdelningen men de ska ju även ha hamnat på efterkälke på grafikmarknaden ifall man skall tro Nvidias uttalande om att de förväntade sig mer motstånd mot Kepler

Har de släppt en processor som kan konkurrera med Intel I7 920 ännu?

De kommer fungera med drovrutinerna som redan finns. Det är om man kör crossfire det blir problem.

7970 kostar atm runt 4k. 500 billigare och lite mer prisvärt än 680

Yup, fx81xx kan. Dessutom är 8120, om man kan ha överseende med hög strömförbrukning, bättre i prestanda per krona än 2500k

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av truedesire:

förstår inte vad alla reagerar över, det är ju inte så att korten slutar fungera, bara att framtida drivrutiner inte utvecklas för äldre kort.
jämför mot nvidia där de sällan (eller ogärna) uppdaterar äldre generationer bara uppdaterar nyaste generationen.

Vill inte låta som en fanboy, men när nvidia lägger till stöd för sli i nya spel är det även för gamla kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ojdå, nu kör jag med ett Ati HD 4350 kort

Permalänk
Medlem

Det är ju faktiskt 4 år gamla kort. De kan inte stödja dem hur länge som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Kanske på Sweclockers, ja. Men bland alla "vanliga" människor är det nog ganska många som sitter kvar på dem äldre korten.

EDIT: Det var för övrigt länge sedan dem slutade göra drivrutiner för kort äldre än 5xxx-serien, det har dock gått att använda dem nyare drivrutinerna ändå.

Vanliga männsikor uppdaterar inte drivrutiner så det spelar iaf ingen roll.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Det är inte så att 4000-serien har gömd kraft kvar man kan trolla fram, sitt med de sist fungerande drivrutinerna bara

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz