Borde jag få pengarna tillbacka?

Permalänk
Medlem

Borde jag få pengarna tillbacka?

Tjena.
Köpte en dator med montering på inet för 2 månader sedan redan efter första veckan pajade moderkortet så jag skickade in datorn fick tillbacks den men då pajade grafikkortet skickade in den för andra gången fick tillbacka den och nu efter en månad har moderkortet pajat igen.Borde jag kunna kräva pengarna tillbacka eller något liknande?

mvh//jakob

Permalänk
Inaktiv

du kan inte kräva tillbaka pengarna om du inte vill häva ditt köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saides10:

Tjena.
Köpte en dator med montering på inet för 2 månader sedan redan efter första veckan pajade moderkortet så jag skickade in datorn fick tillbacks den men då pajade grafikkortet skickade in den för andra gången fick tillbacka den och nu efter en månad har moderkortet pajat igen.Borde jag kunna kräva pengarna tillbacka eller något liknande?

mvh//jakob

om det inte är du som förstör datorn, så ja. efter tre gånger så har man rätt att få tillbaka pengarna

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

om det inte är du som förstör datorn, så ja. efter tre gånger så har man rätt att få tillbaka pengarna

Så du menar att efter tre gånger har man rätt att häva köpet även fast jag beställde montering med valfria delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saides10:

Så du menar att efter tre gånger har man rätt att häva köpet även fast jag beställde montering med valfria delar.

det borde vara så även när dom monterat det, är inte säker, men det låter konstigt om det inte gällde då också.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av saides10:

Så du menar att efter tre gånger har man rätt att häva köpet även fast jag beställde montering med valfria delar.

Ja reklamera efter 3 gången ska gå.
Men de lättaste är ju att höra med Inet, de brukar köra ärliga kort.

Permalänk

är det inte samma fel 3 gånger eller 4 olika fel innan man kan reklamera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

det borde vara så även när dom monterat det, är inte säker, men det låter konstigt om det inte gällde då också.

Hoppas det!
Orkar värkligen inte skicka in datorn så här hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Ja reklamera efter 3 gången ska gå.
Men de lättaste är ju att höra med Inet, de brukar köra ärliga kort.

ja jag hoppas Inet är ärliga skulle vara grymt skönt att få tillbacka pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saides10:

ja jag hoppas Inet är ärliga skulle vara grymt skönt att få tillbacka pengarna.

jadå, inet brukar vara shyssta maila dom o säg att du tröttnat på alla problem.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd

Du har nog försökt att överklocka cpun + gpun utan att lyckats och sedan har du försökt att skylla på inet, detta stämmer nog om inte jag har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Du har nog försökt att överklocka cpun + gpun utan att lyckats och sedan har du försökt att skylla på inet, detta stämmer nog om inte jag har fel.

Du har väldigt fel
Nr.1 kan ingenting om överklockning
Nr.2 har aldrig testat och kommer nog aldrig testa.
Nr.3 tycker redan processorn och grafikkortet är tillräkligt snabba.
Så du hade litte fel där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saides10:

Du har väldigt fel
Nr.1 kan ingenting om överklockning
Nr.2 har aldrig testat och kommer nog aldrig testa.
Nr.3 tycker redan processorn och grafikkortet är tillräkligt snabba.
Så du hade litte fel där.

Man vet aldrig, då har du haft rena oturen ju, massa måndags ex = måndags dator = -_-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Man vet aldrig, då har du haft rena oturen ju, massa måndags ex = måndags dator = -_-

Vill du byta,ne skoja bara men man säga att jag har haft en riktig otur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saides10:

Du har väldigt fel
Nr.1 kan ingenting om överklockning
Nr.2 har aldrig testat och kommer nog aldrig testa.
Nr.3 tycker redan processorn och grafikkortet är tillräkligt snabba.
Så du hade litte fel där.

Så här har du skrivit i en annan tråd

Amd phenom hjälp!
Tjenis SweC.
Har en amd phenom II x4 960t på stock kylaren och överklockad till 3.4Ghz och ett msi 760gm-e51 och i minecraft ligger processorn i 37 grader är det okej eller är den för varm?

Så du har visst överklockat, ljug inte!

Permalänk
Medlem

Tjena swec
När jag tänkte överklocka min phenom ii x4 960t så i bios står det på auto på vcore och går inte att ändra och då undrar jag är det bara att höja clocken och så ställer vcore in sig själv efter min klockning?
Mobo msi760gm-e51

Från ännu en annan tråd, överklockning på gång här med.

Tror visst någon har lekt med upplåsning av CPU kärnor också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Så här har du skrivit i en annan tråd

Amd phenom hjälp!
Tjenis SweC.
Har en amd phenom II x4 960t på stock kylaren och överklockad till 3.4Ghz och ett msi 760gm-e51 och i minecraft ligger processorn i 37 grader är det okej eller är den för varm?

Så du har visst överklockat, ljug inte!

okej glömde det sorry. men jag ställde tillbacka den till stock för någon vecka sedan för jsg tyckte att kylaren lät för mycket och enligt mig blev den för varm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Tjena swec
När jag tänkte överklocka min phenom ii x4 960t så i bios står det på auto på vcore och går inte att ändra och då undrar jag är det bara att höja clocken och så ställer vcore in sig själv efter min klockning?
Mobo msi760gm-e51

Från ännu en annan tråd, överklockning på gång här med.

Tror visst någon har lekt med upplåsning av CPU kärnor också!

Kanske inte så smidigt att reklamera med den bakgrunden, troligtvis har nog Inet varit för snälla...

Back to topic: Third time is the charm, som det så fint heter.
Butiken har rätt att få försöka reparera produkten om samma fel uppstår 3 ggr, därefter sker i regel ett återköp.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Svårt att hjälpa dig eftersom du inte vet vad du har gjort Å andra sidan skall väl moderna moderkort och processorer ha någon slags säkerhet mot fummliga överklockare? Jag vet att min CPU stänger ner datorn om den blir för varm, klockar jag för mycket får jag blåskärm osv INNAN den tar skada. Jag ändrade inte volt osv iof så det kan ju bli farligt. Iof borde det även finnas skydd mot det tycker man.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Kan se på dina olika skapade trådar att du den senaste månaden har försökt låsa upp kärnor och överklocka. Du har även försökt flasha bios. Ifall det är detta du har gjort så är det inte schysst att lägga skulden på leverantören då du orsakat den själv.

Du kan ju alltid skicka en bild på oderbekräftelsen och varorna du beställde till just denna datorn så att man ser vilka det är.

Men ändå. är det du som orsakat felet så försök inte få pengarna tillbaka och utnyttja inet på det sättet.

Permalänk

bra att förneka att överklockning skett. sen erkänna det när det finns bevis. mycket troligt är det något du gjort själv som gjort datorn så som den är. okej att man har komponentfel, måndagsex eller liknande men modekort dör bara inte sådär OM man inte gjort någonting. så att försöka häva köpet. lycka till. överklockning=ingen garanti i mesta av fallen.

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk
Medlem

Haha fan va pinsamt.

Grabben, du borde lärt dig redan första gången du förstörde något, som dessutom ovetande Inet lagade när det egentligen var handhavande fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saides10:

okej glömde det sorry. men jag ställde tillbacka den till stock för någon vecka sedan för jsg tyckte att kylaren lät för mycket och enligt mig blev den för varm.

Man glömmer inte att man överklockat... Säg som det är nu, att du klockat utan att veta hur och dina komponenter har fått lida för det.
Du får inte två moderkort med identiska fel (risken är obefintlig) och inte heller borde ett nytt grafikkort gå sönder under normal användning om de inte lider av värmeproblem (läs överklockats).

Lägg alla kort på bordet nu och sluta reklamera varor som du själv gör obrukliga!

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Skrivet av saides10:

Du har väldigt fel
Nr.1 kan ingenting om överklockning
Nr.2 har aldrig testat och kommer nog aldrig testa.
Nr.3 tycker redan processorn och grafikkortet är tillräkligt snabba.
Så du hade litte fel där.

..

Skrivet av saides10:

Tjenis SweC.
Har en amd phenom II x4 960t på stock kylaren och överklockad till 3.4Ghz och ett msi 760gm-e51 och i minecraft ligger processorn i 37 grader är det okej eller är den för varm?

Skrivet av saides10:

Tjena SweC.
Har en amd phenom II x4 960T och ett MSI 760GM-E51 mobo och när jag starta live update 5 så finns det ett program som heter bios code unlocked technology som låser upp dom 2 låsta kärnorna i min phenom.
Så jag undrar är det säkert att låsa upp dom extra kärnorna i windows eller inte för det vore ju riktigt nice om det gick.

MVH//Jakob

Skrivet av saides10:

Tjena swec
När jag tänkte överklocka min phenom ii x4 960t så i bios står det på auto på vcore och går inte att ändra och då undrar jag är det bara att höja clocken och så ställer vcore in sig själv efter min klockning?
Mobo msi760gm-e51

Skrivet av saides10:

Tjena SC.
Är ny till det här med OC men skulle gärna vilja överklocka min cpu en amd phenom II X4 960T och mitt mobo är ett MSI.
så till min fråga på mitt mobo har jag en switch som höjer FSB är det då riskfritt att öcerklocka genom den?

Skrivet av saides10:

Du har väldigt fel
Nr.1 kan ingenting om överklockning
Nr.2 har aldrig testat och kommer nog aldrig testa.
Nr.3 tycker redan processorn och grafikkortet är tillräkligt snabba.
Så du hade litte fel där.

Dold text

Ok dude.
Edit:
Om det slutar med att du löser dina problem, se till att inte pilla med datorn tills du verkligen känner att du har koll.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 | CPU: AMD Phenom II 940 3.7Ghz | Kylning: OCZ Vendetta 2 | Minnen: A-Data 8192MB PC8500 | Moderkort: Gigabyte MA-790GP-DS4H | Grafikkort: MSI GTX 580 | Nätaggregat: Antec NEO 620W

Permalänk
Medlem

Om det nu stämmer att du faktist själv har orsakat skadan genom att överklocka datorn och sen leker oskyldig och skickar tillbaka grejerna till Inet så är du inte speciellt populär hos mig. När folk håller på så kommer bara priserna höjas till slut. Det finns många trådar där någon skrivit något i stil med: "Jag gjorde X datorn och den pajjade. Tror ni att jag kan skicka tillbaka den till butik Z som DoA?"
Blir så jävla less på det.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Kan man ens ha sönder moderkort med klockning idag, finns ju spärrar överallt som hindrar folk från att göra något.

Var sjukt länge sen jag hörde om någon som sabbade komponenter med OC då allt har failsafe som fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saides10:

Tjena.
Köpte en dator med montering på inet för 2 månader sedan redan efter första veckan pajade moderkortet så jag skickade in datorn fick tillbacks den men då pajade grafikkortet skickade in den för andra gången fick tillbacka den och nu efter en månad har moderkortet pajat igen.Borde jag kunna kräva pengarna tillbacka eller något liknande?

mvh//jakob

Nej du borde inte få datorn tillbaka eller betala för delarna du med största möjlighet har förstört själv som dom varit snälla och bytt.
Chansen att datorn pajjar 3 ggr om är inte stor utan att det är användarens fel. Speciellt inte hos inet som faktiskt brukar vara nogrannare än många vid sina felsökningar.
Och inte en chans att du "glömt" att du klockat din dator.
Är bra sugen på att skriva ett mail till inet om det hela.

*Edit* sagt och gjort!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HerrGoreMann:

Om det nu stämmer att du faktist själv har orsakat skadan genom att överklocka datorn och sen leker oskyldig och skickar tillbaka grejerna till Inet så är du inte speciellt populär hos mig. När folk håller på så kommer bara priserna höjas till slut. Det finns många trådar där någon skrivit något i stil med: "Jag gjorde X datorn och den pajjade. Tror ni att jag kan skicka tillbaka den till butik Z som DoA?"
Blir så jävla less på det.

Samma sak med all jävla "Jag kan testa grejerna hemma och bestämma mig eftersom det ändå är fri frakt och jag har ångerrätt på Internetköp"

Låg gå för om man inte tycker att informationen om varan var korrekt eller inte kunde bedömma den rättvist före köp kanske men som någon jävla hemmademo bara för sakens skull när man inte ens har för avsikt att köpa saken? Tar man hem EN skärm eller så och det visar sig att den var piss så kan man ju tycka att det är ok men inte att ta hem 10 fast man bara skall ha en för att jämföra ...

Samma sak med det här. Jag har inget större intresse i att överklocka då jag inte vill höja elförbrukningen och det förr eller senare kommer snabbare komponenter ändå och det man kan köpa för en rimlig summa är ju rätt nära de bästa grejerna som säljs ändå. Om jag mot förmodan ändå skulle överklocka skulle jag vara jävligt försiktig och rädd om att klanta mig och paja något och om jag gjorde det skulle jag bittert ångra att jag försökte. Min första tanke skulle ju inte vara "oj då, undra om jag kanske kan få ett nytt gratis?"

Vore kanske vettigt att inte sälja upplåsta och inställningsbara grejer med garanti (svårt när man kan köpa grejer från olika ställen eller säkert lösa det med någon slags hack ändå bara man är tillräckligt duktig.)
Skall man ändå inte överklocka klarar man sig ju fint med ett moderkort och processor där det inte är möjligt.
Anser man att man behöver den möjligheten är det väl kanske rimligt att anta att man kommer nyttja den (eller iaf åtminstone kan ha nyttjat den) och ja ..

Visa signatur

även aliquis och något annat användarnamn som jag inte minns ..

Permalänk
Avstängd

Sjukt kul tråd. Nej jag tycker inte du skall få häva köpet. Tvärtom borde du betala inet för deras tid och de prylar du haft sönder.

Permalänk
Skrivet av Z0l!d:

Nej du borde inte få datorn tillbaka eller betala för delarna du med största möjlighet har förstört själv som dom varit snälla och bytt.
Chansen att datorn pajjar 3 ggr om är inte stor utan att det är användarens fel. Speciellt inte hos inet som faktiskt brukar vara nogrannare än många vid sina felsökningar.
Och inte en chans att du "glömt" att du klockat din dator.
Är bra sugen på att skriva ett mail till inet om det hela.

*Edit* sagt och gjort!

gillar ditt sätt att se på saker fortsätt så

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!