Är det bara storspelen som är riktigt bra, eller har vi blivit för kräsna?

Permalänk
Inaktiv

Är det bara storspelen som är riktigt bra, eller har vi blivit för kräsna?

Jag har spelat en hel del spel till diverse olika konsoler ända sedan barnsben, fyller 31 i sommar. Jag skulle nog inte kalla mig för en gamer, har egentligen inget ingående intresse men dyker det upp ett roligt spel så skaffar jag det och lirar som fan i ett par dagar. Periodare kanske man kan kalla mig

Hur som helst så får jag lite ryck ibland och vill skaffa ett par bra spel, frågar då runt på forum som dessa eller liknande efter bra spel och får då oftast en hel del tips. Det funkar också att youtuba en stund för att få en del inspiration och tips på nya spel. Vad som slår mig är dock hur vanligt det är att lite mer okända spel, sågas totalt. Som exempel så fick jag nys om ett spel som heter Sniper Ghost Warrior, nånting och som utkom förr något år sen, en uppföljare är tydligen på G nu. Snubblade in på en gameplay video och spelet såg riktigt grymt ut! Snygg grafik och skön känsla. Wow tänkte jag, hur hade jag kunnat missa detta?! Ett givet köp!

Men efter att ha läst recensionerna på spelet så fick jag till min förvåning erfara att spelet tydligen var "helt usel" och "långtråkigt" osv. Nu är detta spel enbart ett exempel, men genomgående så slås jag ofta av detta scenario, hur spel som jag upplever som riktigt grymma om man kikar lite gamplay osv, men som sedan fått pissiga recensioner. Detta gäller nu oftast förhållandevis okända titlar, storspel hyllas oftast stenhårt!

Är det verkligen så att mer okända releaser, genomgående inte håller måttet, och att det bara är storspelen som faktiskt är riktigt bra. Eller har vi blivit för kräsna och för kinkiga med vad som är bra eller dåligt. Måste vi bli blåst av stolen när vi testar ett nytt spel, för att det ska vara riktigt bra?

Permalänk
Medlem

Jag säger bara en sak... Minecraft.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Större företag = Mer enfarenhet, de har redan gjort något stort förut så alla vet att de kan. Och ofta görs det nu för tiden uppföljare till något som varit stort av ett företag, SC2, BF3 osv. Så de förbättrar det som varit ännu bättre, vilket de oftast lyckas med.

Visa signatur

GPU: GTX 570. CPU: Intel Core i5 2500K 3,3GHz. Mobo: MSI P67A-C45 REV B3. Nätaggregat: Corsair TX 650W V2 80+ Bronze. Ram: G.Skill 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz.
Tillbehör: T-bord: SteelSeries 6G v2 Gaming Keyboard. Skärm: Dell UltraSharp 23'' U2311H IPS. Mus: Logitech G500. OS: Windows 7. Chassi: R3. Headset: SteelSeries Siberia V2 Orange. Min Youtubekanal: http://www.youtube.com/user/Woxocs?feature=mhee

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Woxics49:

Större företag = Mer enfarenhet, de har redan gjort något stort förut så alla vet att de kan. Och ofta görs det nu för tiden uppföljare till något som varit stort av ett företag, SC2, BF3 osv. Så de förbättrar det som varit ännu bättre, vilket de oftast lyckas med.

Nja, det vet jag inte om jag kan hålla med om. Det är oftare mer special effekter än innehåll. BF3 till exempel är baserat på en fantastisk motor men de har helt ändrat gameplay. Till det sämre. Det är fortfarande ett roligt spel men det kunde ha varit så mycket mer om de byggt vidare på de unika features som gjorde BF2 speciellt. Det saknas fortfarande i den nischen.

Så till TS, ja vi har blivit kräsnare men också bortskämda med ett massivt urval. Det som någon ratar, kanske någon annan hyllar. Olika aspekter i spel tilltalar oss olika. Till exempel avskyr jag linjära spel allt som oftast. Men de är också lättare för tillverkarna. Dead Island är ett fantastiskt exempel på linjärt men ändå öppet spel. Stalker spelen också. Där kan vi verkligen säga att de tänkt till och gett oss det bästa av två världar.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

Större företag = högre budget, fler duktiga programmerare, köper antagligen in en bra idé osv osv... Kanske blir som fotbollen i europa, ett fåtal lag har pengarna och köper in alla bra spelare där också resultatet blir rätt väntat.
Så klart finns ju minecraft, inget som intresserar mig för fem öre då jag är grafikkräsen, men det kommer ju bra spel rent idémässigt lite titt som tätt, dock utan vidare promotions då antagligen deras marknadsföringsresurser är obefintliga i jämförelse med de stora.
Men skit i recensionerna till viss del, tycker du om spelet så gör du ?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror ju på vad du menar med "storspel". Finns ju massvis med indiespel som fått toppbetyg. Och även mindre spel även om de kommer från större utvecklare men inte räknas som "AAA" kan ju ändå hålla måttet.

Det hänger nog mycket på vilken genre du letar inom också, t.ex. inte lika många indie-utvecklare som gör FPS med campaign, de fokuserar snarare på gameplay och multiplayer isf.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk

Storspelen riktigt bra?? Inte ens storspelen är ju okej längre, och då har ändå spelare blivit mycket mindre kräsna. Ta tex CoD-serien: blivit sämre och sämre för varje spel, och är nu för tiden i stort sett en enda stor hög med buggar och dålig grafik. Trots detta säljer det som smör och spelas av fler och fler för varje år. Så kräsna har vi nog (tyvärr) inte blivit, det ställs alldeles för låga krav på utvecklarna nu för tiden. De går snarare åt samma håll som Hollywood gått, vilket kommer innebära att vi i framtiden kommer ha lägre kvalitet på spelen, samt att vi kommer sluta se originella spel och istället bara få remakes och uppföljare.

Visa signatur

"As I went up the stair, I met a man who wasn't there
He wasn't there again today, I wish, I wish he'd go away"

Permalänk
Medlem

Många vågar nog inte kritisera de stora spelen lika mycket då de är så populära.
T.ex. BF3, vad tjänar man på att kritisera det? Alla kommer ju ändå fortsätta spela det då det är så hypat från första början och samlat många spelare, så det enda som blir kvar är en i stort sett värdelös kritik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheTriumpH:

Storspelen riktigt bra?? Inte ens storspelen är ju okej längre, och då har ändå spelare blivit mycket mindre kräsna. Ta tex CoD-serien: blivit sämre och sämre för varje spel, och är nu för tiden i stort sett en enda stor hög med buggar och dålig grafik. Trots detta säljer det som smör och spelas av fler och fler för varje år. Så kräsna har vi nog (tyvärr) inte blivit, det ställs alldeles för låga krav på utvecklarna nu för tiden. De går snarare åt samma håll som Hollywood gått, vilket kommer innebära att vi i framtiden kommer ha lägre kvalitet på spelen, samt att vi kommer sluta se originella spel och istället bara få remakes och uppföljare.

Det handlar om att tjäna så mycket pengar som möjligt => så många som köper skiten som möjligt => håll tillräckligt låg intellektuell nivå för att passa de allra flesta.

90% av alla Hollywoodrullar passar in i det mönstret, och spelföretag är ju i underhållningsbranschen de också.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheTriumpH:

Storspelen riktigt bra?? Inte ens storspelen är ju okej längre, och då har ändå spelare blivit mycket mindre kräsna. Ta tex CoD-serien: blivit sämre och sämre för varje spel, och är nu för tiden i stort sett en enda stor hög med buggar och dålig grafik. Trots detta säljer det som smör och spelas av fler och fler för varje år. Så kräsna har vi nog (tyvärr) inte blivit, det ställs alldeles för låga krav på utvecklarna nu för tiden. De går snarare åt samma håll som Hollywood gått, vilket kommer innebära att vi i framtiden kommer ha lägre kvalitet på spelen, samt att vi kommer sluta se originella spel och istället bara få remakes och uppföljare.

Så INGA spel är bra längre? Nä jag köper't inte..

Ämnet är ju i högsta grad subjektivt, men jag skulle nog påstå att folk idag är kräsnare än för 10 år sen. Det ser jag ju själv då jag i mina perioder av spelande, säg vart annat var tredje år, återkommer till en allt mer krävande grupp människor. För de gamers som har spelandet som sin främsta fritidssyssla, är det nog lätt att man blir lite inskränkt och tillslut ser minsta lilla grej som en "bugg".

Det enda spel jag egentligen spelat på kontinuerlig basis är Football Manager eller Championship Manager som spelserien hette från början. Där har jag själv kunna följa hur kraven ökat för varje år och till vissa släpp har det nästan varit löjligt hur vissa hänger upp sig på minsta lilla grej trots att spelet idag håller flera nivåer bättre kvalitet än för 5-10 år sen.

Känns som att detta är ett återkommande scenario..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av qMetal:

Många vågar nog inte kritisera de stora spelen lika mycket då de är så populära.
T.ex. BF3, vad tjänar man på att kritisera det? Alla kommer ju ändå fortsätta spela det då det är så hypat från första början och samlat många spelare, så det enda som blir kvar är en i stort sett värdelös kritik.

Kritisera kan man väl göra ändå? Tycker BF3 verkar ha fått sin beskärda del av kritiken sen det kom ut.. jag tror "problematiken" ligger i att även dessa kritiker egentligen tycker att spelet är djävligt roligt, och spelar ändå..